In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de weerstandscapaciteit afgezet tegen de risico’s die de gemeente loopt in zowel de exploitatie- als investeringssfeer.
De gemeenteraad heeft 18 juni 2015 het kader voor deze paragraaf vastgesteld en heeft instructies gegeven voor de wijze waarop met risico’s en risicomanagement moet worden omgegaan.
Weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenKengetallen gemeente Waalwijk
Op grond van onderstaande kengetallen en rekening houdende met het weerstandsvermogen op grond van de risicomatrix kan geconcludeerd worden dat de gemeente Waalwijk over een gezonde financiële positie beschikt. Weliswaar beschikt de gemeente over een relatief hoge schuldpositie maar deze is door het hoge investeringsniveau in de afgelopen jaren goed te verklaren. De risico’s in de grondexploitatie zijn door afboekingen in de afgelopen jaren beheersbaar geworden en door een stijgende verkoop van gronden neemt de boekwaarde in de grondexploitatie af. Tenslotte is sprake van een lage lastendruk voor onze burgers ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Tabel 1 - Netto schuldquote
Bij rekening ultimo jaar | Begroting 2018 | Rekening 2017 | Rekening 2018 | |
A |
Vaste schulden (cf. art.46 BBV) | € 158.231.675 | € 164.231.676 | € 160.954.457 |
B |
Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 52.899.845 | € 16.757.936 | € 8.382.089 |
C |
Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | € 0 | € 12.595.179 | € 13.492.552 |
D |
Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 29.417.899 | € 9.623.678 | € 9.437.045 |
E |
Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | €0 | € 8.268.738 | € 8.698.280 |
F |
Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | €0 | € 133.238 | € 93.500 |
G |
Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | €0 | € 2.676.889 | € 2.960.962 |
H |
Totale baten cf. art. 17 lid c BBV) € | € 118.242.575 | € 138.918.374 | 162.242.941 |
Netto schuldquote ((A+B+C+D+E+F+G) / H ) x 100% | 203,44% | 150,42% | 122,10% |
Voor een toelichting op de cijfers wordt verwezen naar de tabel Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.
Tabel 2 - Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Bij rekening ultimo jaar | Begroting 2018 | Rekening 2017 | Rekening 2018 | |
A | Vaste schulden (cf. art.46 BBV) | € 133.402.053 | € 139.290.694 | € 137.499.012 |
B | Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) | € 52.899.845 | € 16.757.936 | € 8.382.089 |
C | Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) | €0 | € 12.594.368 | € 13.492.552 |
D | Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) | € 4.923.971 | € 5.167.265 | € 4.991.910 |
E | Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) | €0 | € 8.268.738 | € 8.698.280 |
F | Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) | €0 | € 132.140 | € 93.500 |
G | Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) | €0 | €€ 2.677.176 | € 2.960.962 |
H | Totale baten cf. art. 17 lid c BBV) | € 118.242.575 | € 138.918.374 | € 162.242.941 |
Netto schuldquote ((A+B+C+D+E+F+G) / H ) x 100% | 161,72% | 129.26% | 104,90% |
Tabel 3 - Solvabiliteitsratio
Bij rekening ultimo jaar | Begroting 2018 | Rekening 2017 | Rekening 2018 | |
A | Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) | € 74.440.717 | € 87.318.192 | € 84.726.139 |
B | Balanstotaal | € 293.057.000 | € 286.410.479 | € 278.571.769 |
Solvabiliteit (A/B) x 100% | 25,41% | 30.49% | 30.41% |
Uit de berekeningswijze blijkt dat het solvabiliteitspercentage 30,41% is. Dit betekent dat van het totale vermogen 30,41% uit eigen vermogen bestaat, ca 70% is dus met vreemd vermogen afgedekt. Bij een uitkomst van 100% zou de gemeente geen schulden hebben.
Tabel 4 - Kengetal grondexploitatie
Bij rekening ultimo jaar | Begroting 2018 | Rekening 2017 | Rekening 2018 | |
A | Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf. art. 38 lid a. punt 1 BBV) | € 27.912.512 | € | €0 |
B | Bouwgronden in exploitatie (cf. art. 38 lid b BBV) | € 26.326.646 | € 28.608.289 | € 31.319.257 |
C | Totale baten cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves) | € 118.424.575 | € 138.918.374 | € 162.242.941 |
Grondexploitatie (A+B) / C x 100% | 45,8% | 20.59% | 19.30 |
Tabel 5 - Structurele exploitatieruimte
Bij rekening ultimo jaar | Begroting 2018 | Rekening 2017 | Rekening 2018 | |
A | Totale structurele lasten | € 122.016.034 | € 144.828.266 | €167.810.946 |
B | Totale structurele baten | € 122.266.892 | € 143.433.266 | €171.681.875 |
C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | € 291.648 | € 288.935 | € 291.648 |
D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | € 1.684.545 | € 1.253.219 | € 3.170.633 |
E | Totale baten | € 123.085.892 | € 159.737.283 | € 184.194.875 |
Structurele exploitatieruimte (B-A) + (D-C) / (E) x 100% | 1,34% | -0,030% | 3.66% |
Tabel 6 - Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden
Bij rekening ultimo jaar | Begroting 2018 | Rekening 2017 | Rekening 2018 | |
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 258 | € 282 | € 276 |
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 143 | €141 | € 143 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 231 | €229 | € 198 |
D | Eventuele heffingskorting | € | € | € |
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C+D) | € 632 | €652 | € 662 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (bron: COELO) | € 721 | € 723 | € 721 |
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 88% | 90% | 91,82% |
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen van een gemeente kan worden omschreven als de mate waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen teneinde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen geeft de mate van robuustheid van de financiële huishouding weer. Dit is van belang als zich een financiële tegenvaller voordoet. Door aandacht te hebben voor het weerstandsvermogen kan worden voorkomen dat elke financiële tegenvaller dwingt tot bezuinigen. Voor het beoordelen van de robuustheid van de begroting is inzicht nodig in de omvang en in de achtergronden van de risico’s en de aanwezige weerstandscapaciteit.
Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te kunnen dekken. Het gaat om die elementen waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden zoals de algemene reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit en de stille reserves. Onderscheid kan worden gemaakt in incidentele (ten behoeve van opvang eenmalige tegenvallers) en structurele (ten behoeve van structurele tegenvallers) weerstandscapaciteit.
Op grond van de nu bekende gegevens kan het volgende overzicht worden gegeven:
bedragen per januari 2019 (x € 1)
Weerstandscapaciteit | Incidenteel | Structureel |
Reservecapaciteit | ||
Algemene reserve | € 12.346.514 | |
Vorming Beleidsreserve 2019 | € -6.500.000 | |
Storting 2018 vanuit grondexploitatie boven norm van € 5 miljoen | € 5.509.817 | |
Totaal AR | € 11.356.331 | |
AR grondexploitatie | € 5.000.000 | |
Stille reserves | € 3.550.000 | |
Totaal reserve capaciteit | € 19.906.544 | |
Onbenutte belastingcapaciteit | ||
Onroerende zaakbelastingen (100% verhoging) | € 11.540.488 | |
Onvoorzien | € 100.000 | |
Totaal weerstandscapaciteit | € 19.906.544 | € 11.640.488 |
Per januari 2019 bedraagt de totale weerstandscapaciteit € 31,5 mln (= € 19.906.544 mln + € 11.640.488 mln)
De norm voor de onbenutte belastingcapaciteit is gebaseerd op de norm die het Rijk stelt voor gemeenten die in aanmerking willen komen voor een bijdrage op grond van artikel 12 Financiële Verhoudingswet.
De bepaling van de ratio is gebaseerd op een theoretisch model waarbij er vanuit wordt gegaan dat alle risico’s gelijktijdig manifest worden en dat is niet zo. De 100% OZB verhoging past overigens in dit zelfde theoretische kader.
De Algemene Reserve en de Algemene Reserve Grondexploitatie dienen feitelijk een geblokkeerd gedeelte te bevatten om het totaal van de risico’s in de categorie “waarschijnlijk 1 maal per 5 jaar” te kunnen opvangen, thans € 11 miljoen. Indien een risico manifest wordt en er moet worden afgerekend dan moet de Algemene Reserve of Algemene Reserve Grondexploitatie onmiddellijk worden aangewend en daarmee kan de ratio onder druk komen te staan, immers de OZB verhoging en het beschikbaar komen van de hogere opbrengst zal altijd enige tijd duren. Hierbij moet wel worden aangetekend dat het uitzonderlijk zou zijn als alle risico's in categorie A op hetzelfde moment manifest worden.
Naast de reeds op de balans staande reserves kennen we stille reserves. Deze maken ook deel uit van het weerstandsvermogen maar zijn niet altijd duidelijk kwantificeerbaar. Te denken valt bijvoorbeeld aan de marktwaarde van het effectenbezit en deelnemingen. De stille reserves bedragen thans ca. € 3,5 miljoen, met name de verkoop van panden/gronden en de toe- of afname van WOZ-waarde beïnvloedt de omvang van de stille reserves. Verkoop van een pand/grond leidt tot een lagere stille reserve echter de opbrengst wordt toegevoegd aan de AR en daarmee wijzigt de reserve positie feitelijk niet.
Bovenstaande berekening van de weerstandscapaciteit is uiteraard een momentopname. De genoemde bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren. Voor de afdekking van risico’s heeft de gemeenteraad normen vastgelegd voor de noodzakelijke omvang van de algemene reserve.
De bekende risico’s die betrekking hebben op de bouwgrondexploitatie zijn ook meegenomen bij de weerstandscapaciteit. De Algemene reserve grondexploitatie van € 5 miljoen maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. Tevens vindt jaarlijks door middel van de nota grondexploitatie herijking plaats van de bouwgrondexploitatie en worden verliezen genomen en voorzieningen getroffen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat t.z.t. een verlies manifest zal worden.
Risico’s
In het BBV wordt een toelichting gegeven op de risico’s die relevant zijn voor het weerstandsvermogen.
De risico’s relevant voor het weerstandsvermogen zijn die risico’s die niet anderszins zijn ondervangen. Reguliere risico’s – risico’s die zich regelmatig voordoen en die veelal vrij goed meetbaar zijn – maken geen deel uit van de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen. Hiervoor kunnen immers verzekeringen worden afgesloten of voorzieningen worden gevormd. Voorbeelden van risico’s die wel tot de paragraaf weerstandsvermogen horen zijn ondernemersrisico’s (of bedrijfsrisico’s) en hangen vooral samen met grondexploitatie, gebiedsuitbreiding, publiek – private samenwerking (PPS), sociale structuur (bij neergaande conjunctuur) en open einderegelingen.
Risicomatrix rekening 2018
Bij zowel begroting als bij de jaarrekening wordt een risicomatrix opgesteld. De risicomatrix is een instrument dat systematisch inzicht geeft in de categorisering van aanwezige risico’s.
Teneinde het risicomanagement te borgen wordt sinds 2013 bij het opstellen van het interne controleplan per te controleren proces een risicoanalyse gemaakt en deze analyse wordt gehanteerd bij de uitvoering van de interne controle.
Zoveel als mogelijk zijn de risico’s in beeld gebracht en is inzichtelijk gemaakt in welke mate deze risico’s beheerst worden. Nadere acties blijven nodig om tot verdere risicobeheersing te komen. Aan de hand van de Begroting en –rekening zijn per Beleidsveld de meest essentiële risicoterreinen aangegeven en geplaatst in de risicomatrix. Onderstaand is een opsomming opgenomen van de geïdentificeerde risico’s welke van belang zijn voor het weerstandsvermogen. Onderstaande risico's borduren voort op hetgeen in de begroting 2019 aan de raad is gemeld en daarmee is sprake van een actueel inzicht.
Toename/wijziging risico’s
T.o.v. begroting 2019.
De risicokaart m.b.t. compensatiegronden, was kaart 16 in de programmabegroting 2019, is vervallen. Dit risico is toegevoegd aan kaart 34 Materiële vaste activa en is voor € 1,0 miljoen opgenomen eenmaal per 5 jaar.
Deze wijziging leidt niet tot een toe- of afname van de risico’s omdat het risico is verplaatst naar een andere kaart en daarmee is de benodigde weerstandscapaciteit niet gewijzigd.
Afname/wijziging risico’s
T.o.v. begroting 2019. Geen.
Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen
Met onderstaande ratio kan een norm gesteld worden voor een aanvaardbare relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico’s.
Beschikbare weerstandscapaciteit
Ratio = ---- -------------------------------------
Benodigde weerstandscapaciteit
Een ratio voor het weerstandsvermogen van 1.0 tot 1.4 wordt voldoende geacht. Een ratio van 0.8 tot 1.0 wordt als matig bestempeld, terwijl een ratio boven 1.4 aangemerkt wordt als ruim voldoende.
Het benodigde weerstandsvermogen kan als volgt berekend worden:
Risicoklasse |
Kans op schade |
Aantal Geïnventariseerde schades |
Maximale omvang max. totale schade |
Percentage meegenomen |
waarschijnlijk |
1 X per 5 jaar |
10 | € 13,8 miljoen | 80% € 11,0 miljoen |
mogelijk |
1 X per 10 jaar |
19 | € 9,0 miljoen | 60% € 5,4 miljoen |
onwaarschijnlijk |
1 X per 15 jaar |
15 | € 6,0 miljoen | 40% € 2,4 miljoen |
onbekend |
1 X per 10 jaar |
13 | € 5,3 miljoen | 20% € 1,1 miljoen |
|
|
€ 34,1 miljoen | € 19,9 miljoen |
€ 31.547.032
Ratio --------------- = 1,59
€ 19.900.000
Voor de gemeente Waalwijk bedraagt de ratio voor het weerstandsvermogen derhalve 1,59 en is daarmee te kwalificeren als voldoende.
Met betrekking tot de ratio van 1,59 moet wel de kanttekening worden geplaatst dat rekening is gehouden met 100% verhoging van de OZB (€ 11.540.488,=), wordt die buiten beschouwing gelaten dan zakt de ratio naar 1,00 en is dan nog voldoende. Ook hier moet worden aangetekend dat niet alle risico's op hetzelfde moment manifest zullen worden.
Risicokaarten
Drugsafval
Terug naar navigatie - DrugsafvalTLTH 1 | Drugsafval | ||
Informatie |
1.De gemeente wordt regelmatig geconfronteerd met dumping van drugsafval (afval van de productie van synthetische drugs). Ze zijn niet alleen schadelijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier, de opruimkosten zijn ook nog eens erg hoog. De daders worden zelden gepakt, waardoor de schade van het opruimen - zo’n 25.000 euro per dumping - vaak voor rekening van gemeenten, natuurorganisaties of andere grondeigenaren komt. Indien vaten/jerrycans openbreken en in de bodem komen dan lopen de kosten als gevolg van sanering nog verder op. |
||
Beheersmaatregelen | Bij het ontdekken van een dumping snel ingrijpen ter voorkoming van schade aan mens en dier en milieuschade. |
||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade door verkeerde- of niet-handhaving
Terug naar navigatie - Schade door verkeerde- of niet-handhavingTLTH 2 |
Schade veroorzaakt door verkeerde handhaving of door niet-handhaving |
||
Informatie |
1.Fouten, die gemaakt worden bij vergunningverlening of handhaving en die schadeclaims en/of schades tot gevolg hebben worden afgedekt met een WA verzekering waarbij het eigen risico € 2.500 bedraagt. Overigens dient hierbij nadrukkelijk te worden aangegeven, dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor de uitgevoerde constructies en bouwplannen. In deze gevallen is dus de gemeente geen risicodrager. |
||
Beheersmaatregelen | De meest risicovolle bedrijven worden frequent op deze risico’s gecontroleerd. | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Communicatie
Terug naar navigatie - CommunicatieCSTR 3 | Communicatie | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Huisstijl is gedeponeerd bij het Benelux Merken Bureau. Fouten worden afgedaan met een rectificatie of het middel wordt voorzien van tekst dat het met uiterste zorg is gemaakt maar dat er fouten in kunnen staan waar de gemeente niet voor aansprakelijk kan worden gesteld. Op internet is een disclaimer opgenomen. Het bovenstaande maakt dat het risico dat de gemeente loopt zo goed als nihil is. Door Bureau Communicatie worden de social media gevolgd m.b.t. berichtgeving over de gemeente Waalwijk (webcare). |
||
Kans van optreden | Vrijwel nihil | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid
Terug naar navigatie - Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid
TLTH 4 |
Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid. |
||||||||||||||||||||||||||
Informatie |
1.Omvang risico is afhankelijk van de ramp. Optreden van een calamiteit vergelijkbaar met de brand van Chemie-Pack op bedrijventerrein Moerdijk in januari 2011 met forse milieuschade als gevolg. De rechter zal de mate van aansprakelijkheid beoordelen tenzij we zelf schuld bekennen. |
||||||||||||||||||||||||||
Beheersmaatregelen | Het betreft hier de zogenaamde BRZO bedrijven, voor Waalwijk een 14 tal bedrijven welke door de Omgevingsdienst worden gecontroleerd. Voorziening actuele rampenplannen en een adequate rampenorganisatie zowel kwantitatief als kwalitatief. |
||||||||||||||||||||||||||
Kans van optreden | Onbekend
|
||||||||||||||||||||||||||
Bedrag in miljoen | 1.€ < 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||
Status | Ongewijzigd |
Evenementenbeleid en kermissen
Terug naar navigatie - Evenementenbeleid en kermissen
TLTH 5 |
Evenementenbeleid en kermissen. |
||
Informatie |
1.De elektrische of mechanische attracties die een grote snelheid en/of hoogte kunnen bereiken kunnen een veiligheidsrisico vormen. Een ander risico vormt de diversiteit van deze attracties, het gaat om uiteenlopende attracties met mogelijk allemaal verschillende veiligheidsinstructies. Van toepassing is het Besluit "veiligheid van attracties- en speeltoestellen". Volgens de Arbowetgeving moeten de attracties een periodieke inspectie krijgen, de kermisexploitanten zijn verplicht om een logboek bij zich te hebben waarin staat aangegeven wanneer deze inspecties zijn uitgevoerd. Een mogelijke aansprakelijkheid voor de gemeente valt niet uit te sluiten. Volgens de brancheorganisatie zijn alle kermisexploitanten verzekerd en worden alle attracties periodiek op veiligheid gekeurd. De controle van het logboek waaruit zulks blijkt ligt bij de gemeente. Wanneer die controle, om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende plaatsvindt, kan er mogelijk toe leiden dat de gemeente mede aansprakelijk is bij een ongeval. Daarbuiten is het begrip evenementen rekbaar. Tijdens de kermis kan het goed geregeld zijn doch is dit niet altijd het geval bij andere evenementen. Bovendien; als een aanvraag voor een evenement niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. Ook wanneer een evenement 'klein' lijkt te zijn en naar verwachting ook 'klein' zal blijven, kan een onverwacht grote toestroom van bezoekers en daarmee mogelijk gepaard gaande risico's niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten. |
||
Beheersmaatregelen |
Regelgeving afwachten. Tijdens de kermissen in Waalwijk dient er op worden toegezien dat de exploitanten in het bezit zijn van een logboek wat up to date is. Exploitanten worden privaat getoetst door een volgens het Warenwetbesluit Attractie en speeltoestellen aangewezen keuringsinstelling. De nVWA is verantwoordelijk voor toezicht op de kermissen. Zij controleren afgegeven certificaten. Vanuit vergunningverlening wordt gevraagd dergelijke certificaten te overhandigen. Grote en risicovolle evenementen worden getoetst in het evenementenoverleg waaraan ook politie en de brandweer deelnemen. Bij alle grote evenementen en bij evenementen waarvan het vermoeden bestaat dat er risicovolle activiteiten (kunnen) plaatsvinden wordt voorafgaand aan vergunningverlening aan de exploitant een veiligheidsplan gevraagd en wordt de exploitant op het voldoende (verzekeringstechnisch) afdekken van risico's gewezen. Vervolgens worden deze evenementen door toezichthouders gecontroleerd op veiligheidsaspecten. Indien veiligheidsrisico’s niet of niet voldoende aantoonbaar kunnen worden afgedekt dan wordt geen vergunning verstrekt. Maar als een aanvraag niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Realisering Oostelijke Insteekhaven
Terug naar navigatie - Realisering Oostelijke InsteekhavenTREW 6 | Realisering Oostelijke Insteekhaven | ||
Informatie |
1. De noodzaak voor een goed bereikbare containerterminal, die bediend kan worden met de grootste binnenvaartschepen, blijft echter onverminderd hoog. Door de ontwikkeling van bedrijventerrein Haven 8, voor grootschalige logistieke bedrijvigheid zal de behoefte alleen maar verder toenemen. Schaalvergroting en kostenreductie in de logisitiek gaan hand in hand met duurzamer vervoer over water. Na de eerdere integrale aanbesteding waarop geen biedingen door de markt zijn uitgebracht wordt de aanbesteding nu zelf door de gemeente uitgevoerd: gronduitgifte, MER-bestemmingsplan, aanleg van de insteekhaven, bouwrijp maken gronden, aanvraag vergunningen en verplaatsen van de jachthaven zijn de belangrijkste onderdelen van het project. |
||
Beheersmaatregelen | Bij dergelijke projecten worden go/no go momenten ingebouwd, zodat tijdig een project kan worden beëindigd of kan worden bijgestuurd. Daarnaast wordt gewerkt met een sluitende business case en is de financiering/dekking van het project dusdanig ingericht dat de risico's tot een minimum zijn beperkt en voor een deel gedekt in de business case als risicoreservering. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Achterstanden archivering
Terug naar navigatie - Achterstanden archivering
TIBF 7 |
Achterstanden archivering |
||
Informatie |
1. Achterstanden in zowel dynamisch als semi-statisch analoog en digitaal archief. Hierdoor vormt de betrouwbaarheid van informatieverstrekking aan de burgers, organisaties en voor de (ondersteuning van de) bedrijfsvoering een risico. Kans op precedentwerking en financiële en juridische gevolgen zijn onvoorspelbaar. Zo ontstaat er een grotere kans op claims in het kader van de Wet dwangsom en beroep en imago schade voor de gemeente(rapportages van accountant, interne controle, archiefinspectie of rekenkamer). |
||
Beheersmaatregelen | DT heeft 12 januari 2015 Plan van aanpak vastgesteld m.b.t. wegwerken en voorkomen van achterstanden in archivering. Besloten is een last t.l.v. de knelpuntenpot voor de komende zes jaar van € 66.667,= per jaar voor de uitvoering van het Plan van aanpak op te nemen. Zorgdragen dat het management (de teamleiders) gaan sturen op digitaal en zaaksgewijs werken volgens geldende afspraken. Afspraak: er worden geen achterstanden meer opgebouwd. Deze opschoonactie is een nulmoment. Komende achterstanden zijn de verantwoordelijkheid van de afdelingen/teams, inclusief de financiële consequenties. Aan de hand van een, in tijd en financiën, gedetailleerde planning is er begonnen met de uitvoering van Het Plan van aanpak achterstanden. In deze planning hebben de meest risicovolle achterstanden de hoogste prioriteit gekregen. De uitvoering van de werkzaamheden verloopt volgens de huidige planning. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Exploitatie sportaccomodaties
Terug naar navigatie - Exploitatie sportaccomodatiesTSPO 8 | Exploitatie sportaccommodaties | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Sportbedrijf werkt conform de arbo en maakt periodiek een Risicoinventarisatie. Zwembaden voldoen aan de eisen WHVBZ. Keuringsdienst van Waren voert controles uit. Rechten en plichten zijn geregeld en worden in de voorzieningen aan het publiek kenbaar gemaakt. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
Terug naar navigatie - Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluisTORV 9 | Te ondiepe havens/Sluis haven Waalwijk | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Het is niet onmogelijk om met het implementeren van aanvullende maatregelen de sluis geschikt te maken voor langere schepen. Het college is van mening dat de extra kosten (≈0,8 miljoen euro) niet opwegen tegen het voordeel dat dan in de sluis 4 meter meer kan worden geschut. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Onderhoud van de openbare ruimte
Terug naar navigatie - Onderhoud van de openbare ruimteTORV 10 | Onderhoud van de openbare ruimte | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 4. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
Terug naar navigatie - Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsenTORV 11 | Risico's t.a.v. speeltoestellen / plaatsen | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Voor zowel de uitvoering van de veiligheidscontroles alsmede het uitvoeren van onderhoud zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Bereikbaarheid
Terug naar navigatie - BereikbaarheidTOOR 12 | Bereikbaarheid | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven. Een bevredigende oplossing is ondanks alle inspanningen niet altijd mogelijk. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Civieltechnische werken
Terug naar navigatie - Civieltechnische werkenTOOR 13 | Civieltechnische werken | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 4. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 5. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
Terug naar navigatie - Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatieTREW 14 | Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie | ||
Informatie |
Jaarlijks worden via de nota grondexploitatie de resultaten herijkt en indien nodig voor voorzienbare verliezen voorzieningen getroffenen. De voorzieningen worden, indien het rekeningresultaat het toelaat, verrekend met het rekeningresultaat anders dient over de AR grondexploitatie te worden beschikt. 1. risico 1 maal per 5 jaar 2. risico 1 maal per 10 jaar |
||
Beheersmaatregelen | De exploitaties worden frequent gemonitord en indien verliezen voorzienbaar zijn dan worden die genomen of er worden maatregelen getroffen die erop gericht zijn de verliezen te beperken. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <2.5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Tijdige betaling erfpachtcanon
Terug naar navigatie - Tijdige betaling erfpachtcanonTREW 15 | Tijdige betaling erfpachtcanon | ||
Informatie |
1.Tijdige betaling erfpachtcanon:Er bestaat altijd het risico m.b.t. het niet of niet tijdig betalen van de canon. Hierdoor is een structureel risico aanwezig wegens het niet ontvangen van de canon. Concentratie bij een partij verhoogt het risico. Indien erfpacht terug komt naar de gemeente dan komen de hieraan verbonden rentelasten ten laste van de exploitatie zonder dat er dekking tegenover staat in de vorm van een canon. Het risico is in 2018 afgenomen door de verkoop van enkele kavels welke voorheen in erfpacht waren uitgegeven. |
||
Beheersmaatregelen | Alertheid bij invordering. Bij verstrekken van erfpacht soliditeit (solvabiliteit) ondernemer toetsen. Bij nieuwe erfpachten voorkomen dat de erfpachter de erfpacht kan beëindigen zonder dat sprake is van faillissement.In de erfpachtvoorwaarden is op genomen dat de gronden niet terug kunnen naar de gemeente en de prijs niet lager kan worden als de oorspronkelijke uitgifteprijs. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Compensatiegronden
Terug naar navigatie - CompensatiegrondenTREW 16 | Compensatiegronden | ||
Informatie | Is vervallen, zie risicokaart 34 | ||
Beheersmaatregelen | |||
Bedrag in miljoen | |||
Status | Gewijzigd (vervallen) |
Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
Terug naar navigatie - Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overigeTFIN 17 |
Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Instellingen waarvoor de gemeente Waalwijk een garantie heeft afgegeven zijn verplicht jaarlijks een saldobiljet te verstrekken en de geldgevers dienen de gemeente onmiddellijk te berichten indien betalingsproblemen ontstaan. Bij een aantal instanties wordt sinds 2013 de jaarrekening en accountantsverklaring opgevraagd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Ongewijzigd |
|||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Verzekeringen
Terug naar navigatie - VerzekeringenTFIN 18 | Verzekeringen | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Aannemers toetsen op betrouwbaarheid. Trachten te achterhalen wie de schade heeft veroorzaakt en dat verhaal toepassen. Beveiligingsmaatregelen doorvoeren. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
Terug naar navigatie - Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groeiTFIN 19 |
Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Zodra een en ander bekend is, worden de consequenties opgevoerd in de meerjarenbegroting. Een realistische meerjarenbegroting moet de continuïteit verzekeren. |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Renterisico en liquiditeitsrisico
Terug naar navigatie - Renterisico en liquiditeitsrisicoTFIN 20 |
Renterisico en liquiditeitsrisico. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Aan de hand van rentevisies van grootbanken wordt een inschatting van de markt gemaakt, waarbij zo nodig de risico’s van openstaande posities worden ingedekt of beperkt. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
Terug naar navigatie - Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffingTFIN 21 |
Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW –heffing. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | De fiscale wetgeving blijft in beweging (jurisprudentie). Door regelmatig een belastingadviseur in de arm te nemen wordt getracht de risico’s zoveel mogelijk te beperken. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
Terug naar navigatie - Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemieTLTH 22 |
Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie |
||
Informatie |
1. Rijksvergoeding bij inzet voor een epidemie/calamiteit is niet kostendekkend. |
||
Beheersmaatregelen | Zorgen voor adequate kostenregistratie zodat verhaal mogelijk is. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Boete afvalverwerker Attero (Shanks)
Terug naar navigatie - Boete afvalverwerker Attero (Shanks)TORV 23 |
Volumeplicht huishoudelijk afval |
||
Informatie |
1.Door Attero is tegen de gewesten en de gemeenten een procedures gestart die verband houden met verwerking van HRA. Attero stelt op basis van de contracten uit het verleden dat gewesten een naheffing verschuldigd zijn voor het minder aanbieden van huishoudelijk restafval. In een arbitraal Vonnis is uitgesproken dat Attero aan de publiekrechtelijke rechtspersonen geen suppletievergoeding (boete) in rekening mag brengen voor het door Attero in de jaren 2011 tot en met 2014 geacquireerde aanvullend afval. In januari 2016 is hierin een arbitraal vonnis gewezen, waarbij de vorderingen van Attero zijn afgewezen. Attero is vervolgens een procedure gestart bij de civiele rechter om het arbitraal vonnis vernietigd te krijgen. De vordering van Attero tot vernietiging van het arbitrale vonnis is afgewezen. Dit is een grote stap in de goede richting. Echter is Attero een nieuwe zaak gestart voor de periode vanaf 2015 tot en met 1 februari 2017. |
||
Beheersmaatregelen | Indien nodig zal de VvC externe expertise inzetten. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
Terug naar navigatie - Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenenTWYZ 24 |
Transitie AWBZ - Wmo 2015 Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Transitie jeugdzorg
Terug naar navigatie - Transitie jeugdzorgTWYZ 25 |
Transitie jeugdzorg |
||
Informatie
|
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: 1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. Met betrekking tot het regionale deel is met regiogemeenten afgesproken een solidariteits compensatie te hanteren van 2% van het gemeentelijk budget. Met de regio is de afspraak gemaakt om na een periode van drie jaar af te rekenen, gedurende deze periode worden eventuele tekorten door de regio voorgefinancierd.
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Wmo-huishoudelijke hulp
Terug naar navigatie - Wmo-huishoudelijke hulpTWYZ 26 |
Wmo-huishoudelijke hulp |
||
Informatie
|
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: Er is geen zorgplicht meer, maar een compensatiebeginsel. 1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. Voor de Wmo is dat: 40% van het landelijke budget huishoudelijke verzorging. M.b.t. deze korting zijn inmiddels m.b.t. huishoudelijke hulp maatregelen doorgevoerd die de korting grotendeels compenseren. Het is een open einderegeling en op basis van ervaringscijfers wordt gerekend met een restrisico van € 200.000,=. Juridische procedures(uitspraken Centrale Raad voor Beroep) kunnen leiden tot financiële consequenties dat kan individueel zijn maar kan ook collectief zijn en leiden tot het geheel wijzigingen van beleid met waarschijnlijk negatieve financiële gevolgen (zelfs met terugwerkende kracht).
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,2 | ||
Status | Ongewijzigd |
Participatie
Terug naar navigatie - ParticipatieTWYZ 27 | Participatie | ||
Informatie |
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: 1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde uitkeringsaanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. Daarnaast wordt er een risico gelopen op de bestaande WSW populatie. WSW Rijkssubsidies worden jaarlijks afgebouwd met € 500,= per WSW-er. De lasten blijven echter constant of worden hoger. Uitstroommogelijkheden voor WSW-ers zijn minimaal. Met een oplopend uitkeringsbestand en een dalende Rijksbijdrage (BUIG-budget) neemt het financieel risico toe. Risico is sterk conjunctuurgevoelig. Privacy wetgeving belemmert de gewenste efficiencyslag: Eén gezin één plan kan bij het niet verstrekken van de noodzakelijke informatie niet worden gerealiseerd. Risico meegenomen in bovenstaande. |
||
Beheersmaatregelen | Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus). 2.Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur. |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Databeveiliging
Terug naar navigatie - DatabeveiligingCSTR 28 | Data beveiliging | ||
Informatie |
1.Data beveiliging Klantgegevens is één van de meest waardevolle bezittingen. Klantgegevens maken het mogelijk om beter invulling te geven aan de behoefte van de klant, geeft de mogelijkheid tot gerichte communicatie en kan gebruikt worden als een onderbouwing voor de begroting. Technologische ontwikkelingen zoals mobiel internet, social media, big data, proces mining en "the internet of things" geven de organisatie de mogelijkheid voor het verzamelen, verwerken en analyseren van meer en meer persoonlijke klant data. Als gevolg van deze trends stelt de maatschappij vragen bij de beveiliging van gegevens en hun privacy. Een gebrek aan privacy beveiligingsmaatregelen kan leiden tot imago schade, boetes en rechtszaken. Bewustwording op het gebied van privacy is essentieel om gelijke tred te houden met de huidige veranderende realiteit. Organisaties moeten hun privacy benadering opnieuw evalueren en inzicht verkrijgen in de nieuwe bedreigingen en mogelijkheden die een digitale wereld met zich mee brengt. EU regels raken ook de gemeente Waalwijk. Er is inmiddels een EU-brede General Data Protection Regulation (GDPR) aangenomen. Een van de verplichtingen wordt het aanstellen van een functionaris gegevensbescherming. Aan deze voorwaarde hebben we inmiddels ook voldaan. In de loop van 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voor iedereen gelden) 2.Informatiebeveiliging Informatie is één van de voornaamste bedrijfsmiddelen van de gemeente Waalwijk. Het verlies van gegevens, uitval van ICT, of het door onbevoegden kennisnemen of manipuleren van bepaalde informatie kan ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering maar ook leiden tot imagoschade. |
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Explosieven
Terug naar navigatie - ExplosievenTLTH 29 |
Explosieven |
||
Informatie |
De Burgemeester heeft vanuit zijn verantwoordelijkheid voor openbare orde/veiligheid verzocht na te gaan of een gemeente breed onderzoek naar mogelijke locaties van explosieven (historisch onderzoek) noodzakelijk is. 1.Het gemeentebreed onderzoek is inmiddels uitgevoerd en er is beleid geformuleerd hoe hiermee om te gaan om risico's te minimaliseren. Het beleid is 23 maart 2017 door de raad vastgesteld. Indien een explosief wordt aangetroffen en deze geruimd moet worden is het nog steeds mogelijk om een suppletie van 70% van de kosten bij het rijk aan te vragen. |
||
Beheersmaatregelen | Onderzoeksgegevens benutten bij planontwikkeling en verkoop van gronden om schade te beperken en claims te voorkomen. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (Vpb)TFIN 30 | Vennootschapsbelasting | ||
Inleiding |
1.Vennootschapsbelasting (Vpb) Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente Waalwijk vennootschapsplichtig. Dit betekent dat de gemeente Waalwijk voor die activiteiten waarbij zij optreedt als ondernemer, vennootschapsplichtig is. Op basis van de inventarisatie is de gemeente belastingplichtig bij grondexploitatie en parkeren. De wet biedt veel onduidelijkheden en dus ook ruimte voor interpretatie. Eerst de komende jaren zal via jurisprudentie duidelijk worden welke activiteiten belastingplichtig zijn en op welke wijze de aangifte bepaald moet worden. 2.Nieuwe BBV voorschriften per 1 juli 2016 BBV: De commissie BBV heeft een aantal voorstellen uitgewerkt die leiden tot wijzigingen in het BBV en de uitwerking van deze wijzigingen. Onder andere vanwege de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen per 1 januari 2016. De wijzigingen gelden per 1 januari 2016 en zijn ook verwerkt in de rekening 2018. De berekende effecten worden verwerkt in een structureel en reëel sluitende (meerjarenraming 2019-2022 |
||
Beheersmaatregelen | Jurisprudentie zal met name de grenzen van de (on)mogelijkheden bepalen. Door ook regelmatig een belastingadviseur in de hand te nemen, wordt getracht de risico's zoveel mogelijk te beperken. De financiële effecten zijn inmiddels opgenomen in de meerjarenraming 2019-2022. | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Milieu-/bodemsanering
Terug naar navigatie - Milieu-/bodemsaneringTREW 31 | Milieu-/bodemsanering | ||
Informatie |
1.Milieu-/bodemsanering: Bij projecten waar de gemeente initiatiefnemer is kan een onverwachte bodemverontreiniging tot onvoorziene kosten voor bodemsanering leiden. Ook bij aankoop en verkoop van gronden kan een onverwachte bodemverontreiniging tot extra kosten leiden als er gesaneerd moet worden. Indien onverwachts een bodemsanering uitgevoerd moet worden zijn de kosten van te voren niet in te schatten, omdat deze afhankelijk zijn van de soort bodemverontreiniging, de hoeveelheid verontreinigde bodem en de wettelijke eisen. |
||
Beheersmaatregelen | Het risico kan voorkomen. Meestal kan de mogelijke sanering betaald worden uit de grondopbrengsten. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
Terug naar navigatie - Voormalige stortplaats GansoyensesteegTORV 32 | Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg | ||
Informatie |
1. Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg: Kan mogelijk verontreiniging van het grondwater tot gevolg hebben, waardoor voorzieningen dienen te worden getroffen. Het betreft al jaren een stationaire situatie. De verontreiniging loopt niet uit in de omgeving. |
||
Beheersmaatregelen | Het risico zal nauwelijks voorkomen. Echter gezien de kans op grote gevolgschades is deze toch benoemd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
Terug naar navigatie - Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)THRM 33 | Wet Gedeeltelijke Arbeidsgeschikten (WGA) | ||
Informatie |
1.In 2010 koos de gemeente Waalwijk voor eigenrisicodrager te worden voor de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en dit risico te verzekeren. Vanaf 2010 zijn er in totaal 9 werknemers geweest die in de WGA zijn ingestroomd. De begeleiding van de zieke werknemers is het afgelopen jaar succesvol geweest. Vijf ex-medewerkers hebben inmiddels een IVA status (geen doorbelasting naar gemeente Waalwijk) en drie een <35% status, dus geen uitkering meer. Eén ex-medewerker is overleden. Vanaf 2013 is er niemand opnieuw ingestroomd in de WGA. Gezien deze historische cijfers en het huidige bestand aan langdurig zieke medewerkers is er geen reden om het risico te blijven verzekeren. Eigen risico dragerschap in eigenbeheer per 1-1-2018 brengt vanaf 1-1-2020 een eventueel risico aan WGA lasten. Medewerkers ziek vanaf 1-1-2018 vallen onder deze maatregel. Eerste twee ziektejaren is er loondoorbetalingsverplichting. |
||
Beheersmaatregelen | Vanuit Robidus direct casemanagement inschakelen voor begeleiding ziektetraject en blijven volgen van een WGA traject. Blijven monitoren van zieke (ex)medewerkers en tijdig herbeoordelingen aanvragen bij UWV. Proberen om WGA status om te laten zetten in IVA (geen doorbelasting) of herbeoordeling naar minder dan <35% arbeidsongeschikt (geen uitkering meer).In het derde kwartaal van ieder jaar evalueert de gemeente Waalwijk of het Eigen Risico Dragerschap een verstandige keuze blijft. De evaluatie houdt in dat afgewogen wordt om het risico onder te brengen bij het UWV, een particuliere verzekering of bij de gemeente zelf. | ||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Voorraad gronden
Terug naar navigatie - Voorraad grondenTREW 34 | Materiële vaste activa | ||
Informatie |
1.Compensatiegrond Dit betreft de gronden die in bezit zijn en ingezet kunnen worden als ruilobject bij toekomstige verwervingen. 2.Materiële vaste activa algemeen De commissie BBV heeft besloten om de categorie NIEGG (niet in exploitatie genomen gronden) af te schaffen en deze op de balans onder de MVA (materiële vaste activa) als "strategische gronden" te verantwoorden. Gevolg hiervan is dat toerekening van rente en de uren welke aan deze complexen werden toegerekend ten laste komen van de reguliere begroting. De Niegg's zijn zonder afwaardering overgeboekt naar de MVA tegen de waarde per 1 januari 2016. Dit kan met een tijdelijkheid van 4 jaar. Uiterlijk 31 december 2019 moet een toets plaatsvinden waarbij de marktwaarde wordt bepaald op basis van de dan geldende bestemming. Indien die marktwaarde afwijkt van de boekwaarde, dient afwaardering alsnog plaats te vinden.
3.Materiële vaste activa Haven Acht Oost De risicokaart “ Materiële vaste activa Haven Acht Oost” is geënt op de in voorraad zijnde grond gelegen aan de noordzijde van de A59. Het gebied ten westen van de Gansoyensesteeg is uit de risicokaart gehaald. Dit gebied is in 2018 in exploitatie genomen. Voor het gebied ten oosten van de (toekomstige) verbrede Gansoijensesteeg lopen we een risico van afwaardering van de gronden van € 7,3 mio. indien (een gedeelte van) de gronden via een planologische maatregel niet omgezet kunnen worden in bedrijfsgrond. Dit risico treedt mogelijk op in 2022 voor € 0,4 mio. , in 2023 voor € 5,6 mio en in 2024 voor €1,3 mio. Dit is het maximale risico uitgaande van het feit er geen wijziging van de bestemming plaats kan vinden, en er derhalve niets verkocht kan worden , waarbij nog geen civieltechnische werken zijn uitgevoerd. |
||
Beheersmaatregelen |
De hoeveelheid compensatiegronden afstemmen op het grondbeleid zodat strategische aankopen mogelijk gemaakt kunnen worden, onnodige compensatiegronden dienen, indien mogelijk, verkocht te worden zodat risico wordt gematigd. Jaarlijkse toetsing aan actuele waarden landbouwgrond. Ten oosten Gansoyensesteeg € 7,3 mio. in de periode 2022-2024 . Onderzoek doen of het planologisch mogelijk is om de gronden de juiste bestemming te geven. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1,2,3 € <8,5 | ||
Status | Gewijzigd |