Hieronder zijn een aantal overzichten opgenomen:
- overzicht dat per programma de begrotingsafwijking, ofwel over- en onderschrijdingen ten opzichte van de begroting weergeeft
- een overzicht van de kredietafwijkingen
Bij overschrijdingen is mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven, als de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de geraamde bedragen na wijziging. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is het volgende relevant.
Het is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten.
Het bepalen òf respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad.
Bedragen x € 1.000
Begroting na wijziging 2018 | Jaarrekening 2018 | Begrotingsafwijking | |||||||
Programma |
Lasten |
Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
1 - Kernwaarden | 11.104 | -3.247 | 7.857 | 10.750 | -3.379 | 7.371 | 354 | 132 | 485 |
2 - Wonen | 1.311 | -1.036 | 275 | 616 | -342 | 274 | 695 | -694 | 1 |
3 - Welzijn | 8.976 | -2.418 | 6.557 | 8.389 | -2.219 | 6.170 | 586 | -200 | 387 |
4 - Zorg en volksgezondheid | 48.513 |
-16.067 |
32.446 | 50.784 | -18.442 | 32.342 | -2.271 | 2.376 | 105 |
5 - Scholing | 6.417 |
-1.819 |
4.599 |
6.063 |
-1.497 | 4.567 | 354 | -322 | 32 |
6 - Sport |
6.320 | -2.757 | 3.563 | 6.166 | -2.898 | 3.268 | 154 | 141 | 295 |
7 - Werken | 23.278 | -21.973 | 1.305 | 61.477 | -60.392 | 1.085 | -38.200 | 38.419 | 219 |
8 - Beheer openbare ruimte | 14.850 | -8.799 | 6.051 | 15.114 | -9.730 | 5.384 | -264 | 931 | 667 |
9 - Verkeer | 2.304 | -1.070 | 1.234 | 2.383 |
-662 |
1.721 | -79 | -408 | -488 |
10 - Ruimtelijke strategie | 942 |
-216 |
726 | 1.046 | -223 | 823 | -104 | 7 | -97 |
11 - Financieel evenwicht | 6.575 | -83.125 | -76.550 | 4.077 | -83.872 | -79.795 | 2.497 | 747 | 3.244 |
12 - Overhead | 12.153 | -215 | 11.938 | 11.914 | -539 | 11.375 | 239 | 323 |
563 |
Totaal per programma | 142.742 | -142.742 | 178.781 | -184.195 | -5.414 | -36.039 | 41.453 | 5.414 |
Programma 4 Zorg en volksgezondheid
Bedragen x € 1.000
Begroting na wijziging | Jaarrekening 2018 | Begrotingsafwijking | |||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Producten programma 4 | 47.885 | -12.117 | 35.767 | 50.156 | -14.541 | 35.615 | -2.271 | 2.424 | 153 |
Mutaties reserves programma 4 | 629 | -3.950 | -3.321 | 629 | -3.901 | -3.272 | -49 | -49 | |
Totaal programma 4 | 48.513 | -16.067 | 32.446 | 50.784 | -18.442 | 32.342 | -2.271 | 2.376 | 105 |
Begrote lasten: 48.513.000
werkelijke lasten: 50.784.000
Toelichting
PR613 Participatiewet
Hogere lasten € 66.000
- Re-integratie en participatievoorzieningen € 66.000
In de rekening zijn opgenomen de hogere dan geraamde lasten 2018 € 69.000 (op product 923 Integratie-uitkering sociaal domein de hogere dan geraamde baten € 25.000).
PR614 Inkomensvoorzieningen
Hogere lasten € 2.276.000
- BUIG € 2.233.000
- Individuele inkomenstoeslag lagere lasten € 27.000 (rekening € 99.000 / rekening 2017 € 100.000)
- BBZ € 69.000
Hogere baten € 2.302.000
- BUIG € 2.233.000
- BBZ € 69.000
PR631 Toegang sociaal domein
Hogere lasten € 106.000
- 6631012 Mantelzorg € 49.000
- 6631020 Kosten bedrijfsvoering / 6631040 Doorbelasting kostenplaatsen lagere lasten € 110.000
Betreft lagere inhuurlasten TWIJZ op kostenplaats 5992020.
- 6631025 Uitvoeringskosten Jeugdwet Regio Hart van Brabant € 180.000
- 6631045 Expertiseteam lagere lasten € 27.000
- 6631055 Automatiseringskosten € 25.000
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Hogere lasten € 183.000
- Scootmobielen € 42.000 (inclusief afrekening 2016/2017 € 32.000)
- Woonvoorzieningen € 138.000 (inclusief afrekening 2016/2017 € 36.000)
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+
Hogere lasten € 1.014.000
- Huishoudelijke hulp in natura € 131.000 (inclusief afrekening 2016/2017 € 9.000)
- Huishoudelijke hulp toelage € 43.000 (is afrekening 2016/2017)
- Persoonlijke verzorging € 97.000 (inclusief afrekening 2016/2017 € 100.000)
- Dagbesteding lagere lasten € 227.000 (inclusief afrekening 2016/2017 -/- € 278.000)
- Vervoersvoorzieningen € 87.000 (inclusief afrekening 2016/2017 € 68.000
- Vervoersdiensten Regiotaxi € 157.000
- PGB huishoudelijke hulp lagere lasten € 79.000
- Definitieve productieverantwoording Zorglokaal € 98.000
PR635 Maatwerk dienstverlening 18-
Hogere lasten € 1.107.000
- Ambulante zorg jeugd lagere lasten € 679.000 (inclusief afrekening 2016/2017 -/- € 537.000)
- Daghulp op locatie zorgaanbieder lagere lasten € 245.000 (inclusief afrekening 2016/2017 € 180.000)
- Landelijke inkoop jeugdhulp lagere lasten € 85.000
- Jeugdzorg plus lagere lasten € 233.000
- Jeugdzorg ZIN € 1.513.000 (inclusief afrekening 2016/2017 -/- € 298.000)
- Lokaal maatwerk budget jeugd € 53.000
- Voorlopige rekening regionale jeugd € 781.000 extra nadelig
Conclusie: Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig zijn maar niet meetellen voor het oordeel. Met betrekking tot de producten 613 en 614 geldt dat de hogere uitgaven gedekt worden door hogere inkomsten. Voor de overige producten geldt dat de uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.
Programma 7 Werken
Bedragen x € 1.000
Begroting na wijziging | Jaarrekening 2018 | Begrotingsafwijking | |||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Producten programma 7 | 15.102 | -13.066 | 2.036 | 47.219 | -50.329 | -3.110 | -32.117 | 37.264 | 5.147 |
Mutaties reserves programma 7 | 8.176 | -8.907 | -732 | 14.258 | -10.063 | 4.195 | -6.082 | 1.156 | -4.926 |
Totaal programma 7 | 23.278 | -21.973 | 1.305 | 61.477 | -60.392 | 1.085 | -38.199 | 38.419 | 219 |
Begrote lasten: 23.278.000
werkelijke lasten: 61.477.000
Toelichting
Product 303 Economische ontwikkeling (hogere lasten dan geraamd € 1.072.000)
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt door de bijdrage aan het uitvoeringskrediet plankosten insteekhaven voor een bedrag van ongeveer € 1.050.000. Dit krediet is in juli 2016 beschikbaar gesteld en bijgesteld in 2017 en 2018. Dekking van het krediet is de reserve haven. Tegenover deze bijdrage staat een onttrekking ten laste van de reserve haven op het product 957 Mutaties reserves programma 7 Werken.
Product 812 Erfpachtsgronden (hogere lasten dan geraamd € 5.887.000)
De afwijking aan de lastenkant op dit product wordt veroorzaakt doordat een in erfpacht uitgegeven perceel nu is verkocht. Deze verkooptransactie was in de begroting niet geraamd. De boekwaarde en de verkoopopbrengst van dit perceel zijn gelijk.
Producten 849, 851, 852 en 853 bouwgrondexploitatie en product 962 mutaties reserves grondexploitatie
Deze producten van de bouwgrondexploitatie dienen in relatie te worden gezien met product 962 mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiële stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.
Conclusie: Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig zijn, maar niet meetellen voor het oordeel, omdat de uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.
Programma 8 Beheer openbare ruimte
Bedragen x € 1.000
Begroting na wijziging | Jaarrekening 2018 | Begrotingsafwijking | |||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Producten programma 8 | 14.782 | -8.460 | 6.321 | 15.042 | -9.473 | 5.569 | -260 | 1.013 | 753 |
Mutaties reserves programma 8 | 68 | -339 | -271 | 72 | -257 | -185 | -4 | -82 | -85 |
Totaal programma 8 | 14.850 | -8.799 | 6.051 | 15.114 | -9.730 | 5.384 | -264 | 931 | 667 |
Begrote lasten: 14.850.000
werkelijke lasten: 15.114.000
Toelichting
Product 203 Onderhoud wegen, straten en pleinen
In het buitengebied is er 30 km aan glasvezel aangelegd, om dit in goede banen te leiden hebben we extra inzet moeten plegen voor het nodige toezicht. Dit hebben we niet eerder kunnen voorzien omdat dit in het laatste kwartaal van het jaar pas in uitvoering is genomen.
Product 504 Onderhoud openbaar groen
In het afgelopen jaar hebben we te maken gehad met een hele lange droge en warme periode. Hierdoor zijn er meer kosten gemaakt in het openbaar groen die we niet hebben voorzien. De extra kosten zijn met name in de volgende onderdelen tot uiting gekomen, de bestrijding van ongedierte (met name de overlast van de eikenprocessierups was dit jaar vele malen meer dan andere jaren), het water geven (veel jonge aanplant had dit heel hard nodig) en als laatste is er veel droogteschade ontstaan (veel planten en bomen hebben ondanks het vele water geven de droogte niet overleefd en hebben we moeten vervangen).
Product 506 Recreatieve voorzieningen
De afwijking aan de lastenkant wordt veroorzaakt door de uitgaven voor de natuurspeeltuin, omdat deze niet begroot waren (nadeel € 54.000). Ook de inkomsten die hiermee verband houden waren niet geraamd, vandaar ook aan de batenkant een afwijking (voordeel € 55.000)
Product 702 Vuilophaal en -afvoer
Ook dit jaar is het gescheiden PMD-afval weer toegenomen. Dit houdt in dat er hogere lasten zijn, maar deze worden gedekt uit hogere opbrengsten.
Conclusie: Voor deze overschrijdingen geldt dat deze onrechtmatig zijn, maar niet meetellen voor het oordeel, deels omdat de uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid, en deels door direct gerelateerde hogere inkomsten.
Programma 9 Verkeer
Bedragen x € 1.000
Begroting na wijziging | Jaarrekening 2018 | Begrotingsafwijking | |||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Producten programma 9 | 2.118 | -835 | 1.283 | 2.197 | -427 | 1.771 | -79 | -408 | -488 |
Mutaties reserves programma 9 | 186 | -235 | -49 | 186 | -235 | -49 | |||
Totaal programma 9 | 2.304 | -1.070 | 1.234 | 2.383 | -662 | 1.721 | -79 | -408 | -488 |
Begrote lasten: 2.304.000
werkelijke lasten: 2.383.000
Toelichting
Product 206 Parkeervoorzieningen
In de afgelopen jaren zijn de kosten van de WML niet overzichtelijk geweest. Dit komt met name door een verweving van taken en kosten. Zo waren de kosten van het parkeerbureau en de kosten van het toezicht op de fietsenstallingen bij elkaar gevoegd. Na de aanbesteding van het parkeerbureau is hier verandering in gekomen. Hierbij is nu inzichtelijk dat het toezicht op de fietsenstallingen in het centrum jaarlijks € 130.000 kost. In de begroting is echter een bedrag van € 72.000 opgenomen. We zullen deze structurele kosten mee nemen in de kadernota. Daarnaast is er een eenmalige overschrijding op het budget onderhoud en reparaties.
Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig zijn, maar niet meetellen voor het oordeel, omdat de uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.
Programma 10 Ruimtelijke strategie
Bedragen x € 1.000
Begroting na wijziging | Jaarrekening 2018 | Begrotingsafwijking | |||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Producten programma 10 | 897 | -66 | 831 | 1.001 | -73 | 928 | -104 | 7 | -97 |
Mutaties reserves programma 10 | 45 | -150 | -105 | 45 | -150 | -105 | |||
Totaal programma 10 | 942 | -216 | 726 | 1.046 | -223 | 823 | -104 | 7 | -97 |
Begrote lasten: 942.000
werkelijke lasten: 1.046.000
Toelichting
Product 810 Ruimtelijke beleidsplannen (hogere lasten dan geraamd € 104.000)
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven dan aanvankelijk geraamd voor de onderdelen Westelijke Langstraat, planschade en trajectaanpassing A59.
Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig zijn, maar niet meetellen voor het oordeel, omdat de uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.