Algemeen
Deze paragraaf bevat informatie over de WOZ en de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen voor het jaar
2018. De volgende belastingen worden door de gemeente Waalwijk opgelegd:
- Onroerende-zaakbelastingen;
- Rioolheffing;
- Afvalstoffenheffing / Reinigingsrechten;
- Hondenbelasting;
- Woonforensenbelasting;
- Toeristenbelasting;
- Precariobelasting;
- Reclamebelasting;
- Overige heffingen en leges.
In deze paragraaf gaan wij in op de bovengenoemde belastingen en leges. Per belasting- of legessoort hebben wij de begrote opbrengsten en werkelijk resultaten opgenomen. Ook is de hoogte van de tarieven van genoemde
belastingen vergeleken met de tarieven van omliggende gemeenten. Hierdoor krijgt u inzicht van de belastingdruk bij vergelijkbare buurgemeenten. Tenslotte besteden wij aandacht aan kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, waarbij wij aangeven wat de financiële gevolgen zijn van het gevoerde kwijtscheldingsbeleid.
Beleidsuitgangspunten 2018
Uitgangspunt is dat de tarieven voor de gemeentelijke dienstverlening 100% kostendekkend zijn (o.a.
afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges). Voordat tarieven worden gecorrigeerd voor inflatie, wordt gecontroleerd of dit niet leidt tot meer dan 100% kostendekking. Dit laatste is op grond van de Gemeentewet niet toegestaan, zodat inflatiecorrectie dan achterwege dient te blijven. In het jaar 2018 zijn de tarieven volgens de wettelijke eisen vastgesteld.
Onroerende-zaakbelastingen
Onder de naam onroerende-zaakbelastingen wordt een belasting geheven van diegene die op 1 januari gebruik
maakt en/of in het bezit is van een pand. Te onderscheiden zijn:
- de gebruikersbelasting (niet-woningen), die wordt opgelegd aan degene die de onroerende zaak gebruikt;
- de eigenarenbelasting (woningen en niet-woningen), die wordt opgelegd aan de zakelijk gerechtigde (meestal de eigenaar) van een onroerende zaak.
Degene die op 1 januari van het belastingjaar de onroerende zaak in eigendom heeft en/of hiervan gebruik maakt
betaalt onroerende zaakbelasting voor het gehele jaar. De WOZ-waarde van de onroerende zaak vormt de basis voor de heffing. De waarde is via een WOZ-beschikking vastgesteld. De gemeente Waalwijk past tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen toe. Tariefdifferentiatie heeft een meer evenwichtige lastenstijging tussen burgers en bedrijven tot gevolg.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
OZB eigenaar (woning) |
5.694.935 |
5.769.547 |
OZB eigenaar (niet-woning) |
3.622.730 |
3.586.297 |
OZB gebruik (niet-woning) |
2.038.973 |
2.084.155 |
Totaal OZB |
11.356.638 |
11.439.999 |
Rioolheffing
Rioolheffing wordt geheven om de aanleg en de instandhouding van het gemeentelijk rioleringsstelsel te kunnen bekostigen. In het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) zijn voor de langere termijn de vervanging van de riolering alsmede de onderhoudskosten aangegeven.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Rioolheffing |
3.437.362 |
3.456.465 |
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. Met betrekking tot de kostendoorberekening aan de inwoners hanteert onze gemeente het zogeheten diftarsysteem. De belastingplichtigen betalen, naast een vast bedrag, een bedrag per lediging. Belastingplichtigen met een minicontainer betalen daarnaast een bedrag per kilogram restafval of GFT-afval. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten, die in de begroting op het product “afvalverwerking” zijn geraamd.
Reinigingsrechten worden geheven voor het ophalen van het bedrijfsafval en het gebruik maken van
gemeentelijke milieustraten. De opbrengst is afhankelijk van het aantal contracten dat partijen met de gemeente hebben afgesloten.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Afvalstoffenheffing |
3.523.475 |
3.497.339 |
Reinigingsrechten |
120.546 |
91.843 |
Hondenbelasting
De hondenbelasting is een belasting dat als algemeen dekkingsmiddel mag worden beschouwd. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat gemeenten niet in strijd handelen met de internationale discriminatieverboden als de opbrengst niet specifiek wordt aangewend ter bestrijding van de kosten van bevuiling door honden. Medio 2017 is huis aan huis gecontroleerd op de aanwezigheid van honden. Deze actie heeft diverse meldingen opgeleverd. Daarnaast wordt sinds 2016 jaarlijks 25% van het totaal aantal huishoudens opnieuw gecontroleerd. Deze structurele controles leiden tot een hogere opbrengst.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Hondenbelasting |
191.252 |
211.357 |
Woonforensenbelasting
Woonforensenbelasting is een belasting die wordt geheven van personen, die niet in de gemeente wonen en minimaal 90 dagen of meer van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. Een gemeente maakt kosten voor voorzieningen die door deze personen worden gebruikt, maar ontvangt hiervoor geen vergoeding uit het Gemeentefonds.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Woonforensenbelasting |
15.136 |
11.857 |
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting wordt geheven van hotels, pensions, bed en breakfasts.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Toeristenbelasting |
124.558 |
123.947 |
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het gebruik van gemeentegrond. Hieronder valt niet alleen het plaatsen van containers en reclame-uitingen langs of op de openbare weg, maar bijvoorbeeld ook lichtbakken aan winkels welke boven gemeentegrond hangen en leidingen in de grond.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Precariobelasting |
232.742 |
128.632 |
Reclamebelasting
Reclamebelasting is met instemming van de ondernemers in 2012 ingevoerd en wordt geheven in het winkelgebied van Waalwijk voor het doen van een openbare aankondiging die zichtbaar is vanaf de openbare weg. Er wordt qua tarief onderscheid gemaakt in het kernwinkelgebied en de aanloopstraten. De opbrengst komt behoudens perceptiekosten ten goede aan het Centrummanagement.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Reclamebelasting |
85.000 |
74.497 |
Parkeren
Op een aantal plaatsen binnen de gemeente is er sprake van betaald parkeren. Met de parkeerbelasting kan direct
worden gestuurd op het gemeentelijk parkeerbeleid. Het betaald parkeren heeft mede tot doel een verdeling aan te brengen in het gebruik van de toenemende schaarse ruimte.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Parkeerbelasting |
799.985 |
741.859 |
Haven- en kadegelden
Haven- en kadegelden zijn rechten die worden geheven voor het gebruik van de haven en de kade.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Haven- en kadegelden |
106.209 |
94.207 |
Grafrechten
Voor het gebruik van de begraafplaatsen en bijbehorende diensten in verband met de begraafplaats heft de gemeente zogeheten lijkbezorgingsrechten.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Grafrechten |
305.467 |
335.577 |
Marktgelden
Voor het innen van standplaats op de markt is marktgeld verschuldigd.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Marktgelden |
29.096 |
26.202 |
Lokale lastendruk
De lokale lastendruk is weergegeven in een bedrag per gezin. De lokale lastendruk is het totaal van de gemeentelijke belastingen dat per huishouden jaarlijks aan de gemeente moet worden voldaan. Het begrip is in het leven geroepen om op landelijk niveau de effecten van de lokale heffingen voor de burger te kunnen vergelijken. Het betreft hier de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de hondenbelasting. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheid (COELO) stelt jaarlijks de “Atlas van de lokale lasten” op en geeft hiermee inzicht in de ontwikkeling van de lokale lastendruk. Hierbij wordt onderzocht welke gemeenten de hoogste en laagste lasten hebben. In onderstaand overzicht is inzichtelijk gemaakt wat de lastendruk in 2018 voor een Meerpersoonshuishouden, een eigen woning met een WOZ-waarde van € 225.000 en één hond heeft bedragen.
|
Heusden |
Oosterhout |
Waalwijk |
OZB (woningen) |
263 |
260 |
276 |
Afvalstoffenheffing |
183 |
227 |
198 |
Rioolheffing |
164 |
204 |
143 |
Hondenbelasting |
59 |
63 |
45 |
Totaal |
669 |
754 |
662 |
In het volgende overzicht is inzichtelijk gemaakt wat de lastendruk heeft bedragen voor een bedrijf met een WOZ-waarde van € 600.000. Voor de rioolheffing is de aanname gedaan dat het bedrijf niet meer dan 500m3 water heeft geloosd op het riool.
|
Heusden |
Oosterhout |
Waalwijk |
OZB eigenaren (niet-woningen) |
1.485 |
1.210 |
1.384 |
OZB gebruikers (niet-woningen) |
926 |
1.057 |
884 |
Rioolheffing |
306 |
204 |
143 |
Totaal |
2.717 |
2.471 |
2.411 |
Kwijtscheldingsbeleid
Het kwijtscheldingsbeleid van de gemeente is in overeenstemming met de richtlijnen, die door het Rijk hiervoor zijn opgesteld. De werkelijke kosten van kwijtschelding in 2018 zijn nagenoeg gelijk (iets lager) aan die van 2017. Het aanmerkelijke verschil met de raming is ontstaan omdat in 2018 bij het voorjaarsbericht en najaarsbericht deze raming niet meer in overeenstemming is gebracht met de te verwachten kosten.
Belastingsoort |
Geraamde opbrengst |
Werkelijke opbrengst |
Kwijtscheldingen |
130.718 |
162.865 |
Tenslotte
Hieronder nog een overzicht van de belastingopbrengsten van 2013 tot en met 2018 (basis jaarrekeningscijfers, bedragen x € 1.000). Deze cijfers zijn inclusief afwikkelingsverschillen voorgaande jaren.
Belastingsoort |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
OZB |
9.899 |
9.914 |
10.394 |
10.807 |
11.192 |
11.439 |
Rioolheffing |
2.813 |
2.863 |
2.818 |
2.887 |
3.405 |
3.456 |
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrechten |
4.158 |
4.219 |
3.579 |
3.611 |
3.544 |
3.589 |
Hondenbelasting |
144 |
148 |
158 |
202 |
196 |
211 |
Toeristenbelasting |
106 |
106 |
108 |
123 |
140 |
123 |
Woonforensenbelasting |
8 |
14 |
19 |
12 |
14 |
11 |
Precario |
150 |
107 |
200 |
98 |
128 |
128 |
Reclamebelasting |
93 |
106 |
91 |
94 |
74 |
74 |
Parkeren |
1.952 |
1.839 |
1.612 |
1.444 |
1.065 |
742 |
Haven- en kadegelden |
81 |
88 |
90 |
88 |
97 |
94 |
Grafrechten |
404 |
373 |
348 |
305 |
347 |
335 |
Marktgelden |
36 |
32 |
29 |
26 |
27 |
26 |
Totaal |
19.804 |
19.809 |
19.446 |
19.697 |
20.229 |
20.228 |