Bedrijfsvoering
HRM
- Verdere ontwikkeling HRM instrumentarium (oa. vereenvoudiging en modernisering van de functionerings-, beoordelings- en loopbaangesprekken en talentmanagement)
- Vitaal, inzetbaar en een leven lang ontwikkelen: De pensioenleeftijd ligt steeds hoger, het tempo van verandering neemt toe en we vragen veel van onze mensen. Om vitale en goed inzetbare medewerkers te hebben en houden investeren we in mobiliteit en ontwikkeling. Hiervoor brengen we de middelen voor leren en ontwikkelen op goed niveau (benchmarkcijfers) en venten we uit dat onze interne mobiliteit tot de beste van de middelgrote gemeenten behoort. Dit betekent ook inhuur beperken (intern waar mogelijk)
- Voldoen aan de nieuwe Europese privacywetgeving
- Gezond vergaderen is gemeengoed in de organisatie (efficiënt en resultaatgericht) en er is een sterke en vanzelfsprekende verbinding tussen Vanzelfsprekend Waalwijk en THRM
Omschrijving | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Begrote formatie B2-staat | 348,0 | 332,1 | 339,6 | 334,9 | 336,6 | 333,3 |
Bezetting per ultimo jaar | 312,2 | 311,7 | 314,7 | 317,6 | 312,4 | 312,9 |
Voor wat betreft formatie en bezetting zijn in 2018 geen bijzonderheden te melden ten opzichte van de voorgaande jaren. De begrote formatie is in 2018 iets lager dan in 2017, de bezetting is in 2018 nagenoeg gelijk gebleven. Het vacaturevoordeel is in 2018 weer ingezet als inhuurbudget om de capaciteitsproblemen als gevolg van de vacatures binnen de teams op te lossen.
De verwachting is dat in 2019 de formatie en bezetting aanzienlijk gaat uitbreiden. Dit is het gevolg van de bestuurlijke besluitvorming over de organisatorische aanpassingen bij TWYZ in het najaar van 2018, die in de loop van 2019 worden geëffectueerd.
2018 | Budgetten personeel | Werkelijke kosten/baten | Bruto resultaat |
Personeelslasten producten | 1.341.273 | 1.317.673 | 23.600 |
Personeelslasten kostenplaatsen | 21.153.605 | 20.746.878 | 406.727 |
Totaal personeelslasten | 22.494.878 | 22.064.551 | 430.327 |
Inhuur producten | 1.076.935 | 1.179.867 | -102.932 |
Inhuur kostenplaatsen | 5.859.700 | 5.615.618 | 244.082 |
Totaal inhuur | 6.936.635 | 6.795.485 | 141.150 |
Vergoedingen personeel | -188.000 | -248.461 | 60.461 |
Totaal inkomsten derden | -188.000 | -248.461 | 60.461 |
Resultaat personeelsIn (incl. inhuur) | 29.243.513 | 28.611.575 | 631.938 |
De personeelslasten 2018 (uitbetaalde salarissen) zijn ruim € 0,5 mln hoger dan in 2017. Dit wordt volledig veroorzaakt door de salaris- en IKB-verhoging 2018 (twee verlofdagen zijn omgezet in geld) vanuit de cao-afspraken en de stijging van de werkgeverslasten. De formatieve bezetting is in 2018 is nagenoeg gelijk gebleven. Het voordeel op de personeelslasten is veroorzaakt door vacaturevoordeel, dat abusievelijk bij enkele teams niet is overgeboekt naar inhuurbudget.
De beschikbare inhuurbudgetten (reguliere inhuurbudgetten, vacaturevoordelen en projectbudgetten) waren in 2018 meer dan toereikend om de inhuurkosten van ruim € 6,8 mln af te dekken. De inhuurkosten 2018 waren wel ongeveer € 1,8 mln hoger dan in 2017. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door TWYZ (achterstanden inlopen en organisatorische aanpassingen), meer ruimtelijke en bouwontwikkelingen (TREW, TOOR), meer maatschappelijke projecten (TMAO) en continuïteit in de bedrijfsvoering (THRM). De verwachting is dat met name bij TWYZ in 2019 met het zetten van de organisatorische aanpassing de personeelslasten (vaste bezetting) zullen stijgen en de flexibele inhuurkosten zullen dalen.
Planning & Control
Wat willen we bereiken?
De totstandkoming van de P&C producten is een tijdrovende en veelal "papieren" exercitie. Informatie wordt uitgevraagd, gecontroleerd, geredigeerd en al dan niet aangevuld met financiële gegevens. Dit vergt op dit moment veel tijd, is niet efficiënt en foutgevoelig. Bovendien maakt het gebruiksvriendelijke digitale ontsluiting naar zowel de raad als onze inwoners lastig. Dit laatste is ook een uitdrukkelijke wens van de raad die al meerdere malen het college heeft gevraagd naar een begrotings-app of een digitale “begroting in een oogopslag”. In 2018 zal een ICT applicatie zijn aangeschaft om de begroting 2019 met een nieuwe, gedigitaliseerde werkwijze op te stellen en te ontsluiten voor raad en inwoners.
Daarnaast stuurt Waalwijk op zijn ambities door inzicht op basis van meetbare indicatoren. In 2017 is gestart met een project om beschikbare sturingsinformatie op een eenvoudige wijze d.m.v. een dashboard te ontsluiten voor teammanagers, programmamanagers, directie, college en raad. Het project dient de navolgende zaken op te leveren:
- Behoefte: in kaart wordt gebracht welke sturingsbehoefte de belangrijkste stakeholders hebben en welke KPI’s daarbij moeten worden verzameld.
- Genereren en registreren: op basis van de sturingsbehoefte een organisatie breed KPI-matrix (Kritische Prestatie Indicatoren) ontwikkelen waarbij inzichtelijk wordt gemaakt welke KPI’s aan welke ambitie/doelstelling bijdragen.
- Ontsluiten en presenteren: met behulp van speciale software gegevens/data uit eigen applicaties halen en indien mogelijk ook uit externe bronnen. Uitgangspunt is dat de benodigde KPI’s met een geringe inspanning opgeleverd kunnen worden en uiteraard van voldoende kwaliteit zijn.
Er wordt een KPI-Matrtix opgesteld die langs twee lijnen wordt gevuld:
- Bottom up: Wat hebben we? Vanuit de behoefte van de teammanagers worden per team dashboards ontwikkeld.
- Top down: Wat willen we? Vanuit de behoefte van de verschillende doelgroepen (directie, college en raad) wordt m.b.v. de KPI matrix onderzocht welke doelen nog “blinde vlekken” bevatten en welke prestatiemetingen niet/onvoldoende bijdragen aan de sturing.
De Top down aanpak gaat de strategische doelen van de organisatie vertalen naar concrete KPI’s. Er wordt in kaart gebracht op welke strategische doelen gemonitord moet worden en welke KPI’s daarbij worden gehanteerd. Hierbij ligt de focus vooral op de KPI’s welke relevant zijn voor de raad, college, Directie en Rijksoverheid. De raad zal hier nadrukkelijk bij betrokken worden. Ook in 2018 zal worden deelgenomen aan de landelijke benchmarks: Vensters voor Dienstverlening en Bedrijfsvoering en zal ook gebruik worden gemaakt van de benchmarkgegevens die zijn opgenomen in Waarstaatjegemeente. Ook deze gegevens zullen in de matrix worden verwerkt.
Wat hebben we gedaan in 2018?
Algemeen
In 2018 is het organisatie-ontwikkeltraject Vanzelfsprekend Waalwijk voortgezet en is ingezet op het verder realiseren van de geformuleerde ambities:
- Wij willen dat onze mensen het goed naar hun zin hebben, uitstekende prestaties leveren en het maximale uit zichtzelf halen;
- Maximaal maatschappelijk rendement van het geld van de burger en als organisatie willen we bij de beste horen;
- Sturen op basis van vertrouwen binnen de gestelde kaders;
- Flexibiliteit, ondernemerschap, betrokkenheid en partnerschap.
In 2018 is extra aandacht besteed aan evaluatie van het dagelijks handelen. Leren we van gemaakte fouten en delen we successen. De teams hebben diverse acties ondernomen om hier inhoud aan te geven; zoals o.a.:
- Beleidsterrein cross-over (laten) visiteren door een vergelijkbare gemeente (PMG).
- Bij onze kernpartners expliciet uitvragen in hoeverre onze kaders voor hen werkbaar zijn.
- Leren van gedragsinterventies.
- Uitwisseling van kennis en ervaringen tussen teams (intervisie).
Ook via de Waalwijkacademie zijn trainingen aangeboden om evaluatie te bevorderen.
Sinds januari 2019 mag de gemeente Waalwijk het keurmerk Beste Werkgever 2018-2019 voeren en daarmee mag worden geconcludeerd dat we met ambitie 1 op de goede weg zijn.
Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan het samenstellen van een set van effect/prestatie indicatoren per beleidsveld van de programmabegroting. Voor de dagelijkse bedrijfsvoering is een dashboard in ontwikkeling waarmee teams hun werkvoorraad kunnen monitoren en aansturen. Met behulp van de jaarlijkse benchmark “Vensters voor bedrijfsvoering” kunnen we onze bedrijfsvoeringsprestaties vergelijken met andere gemeenten.
Met behulp van de benchmark “Waarstaatjegemeente” kunnen we onze prestaties op alle beleidsvelden vergelijken met andere gemeenten.
Digitalisering Planning en Controlcyclus.
In 2018 is de rapportagetool (Pepperflow) geïmplementeerd en dat heeft geresulteerd in een volledig gedigitaliseerde begroting en aansluitend ook het najaarsbericht, het voorjaarsbericht en de jaarrekening 2018.Via de “App” kunnen bestuur en inwoners alle P&C documenten digitaal en plaats onafhankelijk raadplegen. De komende jaren zal e.e.a. verder worden geoptimaliseerd. Zoals hiervoor aangegeven zal de begroting 2020 worden aangevuld met effect/prestatie indicatoren per beleidsveld.
Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?
De voorgenomen activiteiten zijn allemaal ingang gezet.
Interne controle
Wat willen we bereiken?
Jaarlijks verricht IC controle op bedrijfsprocessen van de gemeente Waalwijk om te komen tot een optimale procesbeheersing en een oordeel te kunnen geven over de rechtmatigheid, juistheid en volledigheid van de kosten en opbrengsten in de jaarrekening. De controle dient tevens als basis voor de rechtmatigheidsverklaring van de externe accountant.
De controle is gebaseerd op een vooraf opgestelde en door directie en externe accountant vastgestelde planning. Bij de planning wordt via een monitor de prioriteiten van de te controleren processen bepaald o.b.v. de financiële omvang en stand van zaken van de AO/IC van een proces.
De controle bestaat uit het beoordelen van de administratieve organisatie, het verrichten van deelwaarnemingen en het maken van financiële aansluitingen. Uitgangspunt bij de controle is gericht op de belangrijkste risico’s binnen de processen. Uit de controles voortkomende aanbevelingen worden jaarlijks gemonitord.
De bevindingen en aanbevelingen worden twee maal per jaar via een samenvatting ter kennis name aangeboden aan directie en college.
De gemeente Waalwijk werkt aan een zelf-controlerende organisatie. Daarom is IC vanaf 2015 gestart met de overdracht van de eerstelijnscontroles naar de teams.
Wat hebben we gedaan in 2018?
In 2018 heeft IC conform planning 23 bedrijfsprocessen gecontroleerd. De bevindingen zijn via een standaard samenvatting per proces gerapporteerd aan directie en college. De verwachting op basis van de bevindingen is dat gemeente Waalwijk voor 2018 een goedkeurende accountantsverklaring ontvangt van de externe accountant.
De eerstelijnscontroles van een aantal processen zijn reeds vóór 2018 overgedragen aan de betreffende teams (processen debiteuren, subsidie, leges burgerzaken, belastingen, crediteuren en transities). In 2018 zijn de eerstelijnscontroles overdragen aan de teams voor de processen autorisaties en omgevingsvergunningen. De teams verrichten de eerstelijnscontroles en rapporteren hun bevindingen aan IC. IC monitort, beoordeeld de selectie van de gedane deelwaarnemingen, beoordeeld de bevindingen, verricht steekproeven en neemt de bevindingen mee in de rapportages aan DT en college.
Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?
n.v.t.
ICT

Informatiebeveiliging en bescherming van persoonsgegevens (privacy)
- De verschillende vragenlijsten die gemeenten eerder moesten invullen op het gebied van informatieveiligheid zijn samengevoegd (denk aan de zelfevaluatie BRP, PNIK, en BAG).
- De vragenlijst is flink ingekort, o.a. door het weglaten van alle dubbelingen
- De auditvragen voor de aansluiting op Digid en Suwinet worden ook via ENSIA beantwoord en geaudit.
- Het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten is verder geprofessionaliseerd door nog maar op 1 moment per jaar een uitvraag te doen
- Het verantwoordingsproces is aangesloten op de gemeentelijke P&C-cyclus
Sinds december 2015 heeft er jaarlijks een GAP-analyse plaatsgevonden om de voortgang van de implementatie van de BIG-normen in beeld te brengen. Ten opzichte van vorig jaar is er niet veel veranderd omdat de beveiliging op adequaat niveau is en de energie met name in de implementatie van de AVG is gaan zitten.
Over 2018 is het aantal vragen in ENSIA flink teruggebracht. Hierdoor hebben de percentages over 2018 niet dezelfde basis als de drie jaren er voor. Sommige vragen zijn vervangen.
Horizontaal toezicht
Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
verschil |
onderwerp |
0-meting |
1-meting |
2-meting |
3-meting |
|
Beveiligingsbeleid |
100% |
100% |
100% |
95% |
-5% |
Organisatie van de beveiliging |
47% |
84% |
89% |
88% |
-2% |
Beheer van middelen voor de informatievoorziening |
48% |
55% |
100% |
84% |
-16% |
Beveiligingseisen tav het personeel |
19% |
54% |
82% |
84% |
2% |
Fysieke beveiliging |
56% |
97% |
94% |
95% |
1% |
Beheer bedieningsprocessen |
58% |
63% |
90% |
94% |
4% |
Toegangsbeveiliging |
59% |
72% |
90% |
100% |
10% |
Aanschaf, ontwikkeling, OH Informatiesystemen |
40% |
51% |
88% |
93% |
5% |
Beheer van incidenten |
26% |
97% |
100% |
100% |
0% |
Continuiteitsbeheer |
30% |
56% |
54% |
50% |
-4% |
Naleving |
67% |
89% |
97% |
100% |
3% |
|
|
||||
Totaal gewogen norm |
48% |
72% |
85% |
85% |
0% |
Verticaal Toezicht
Gebied |
Toezichthouder |
Resultaat |
BRP |
RvIG |
Goed |
PNIK |
RviG |
Goed |
Digid |
Logius (Min. BzK) |
Goed |
Suwi Baanbrekers |
Min. Sociale zaken |
Goed |
Suwi-inkijk GBD |
Min. Sociale zaken |
Goed |
BGT |
Min. I en M |
Voldaan |
BAG |
Min. I en M |
Voldaan |
BRO |
Min. I en M |
Onvoldoende (want is nieuwe activiteit voor de gemeente) |
BIG (ENSIA) |
De eigen CISO |
85% implementatie |
AVG |
De eigen FG |
62% implementatie |
Privacy
De implementatie van de AVG is 2018 in volle gang geweest. Er is een toezichtrapport van de Functionaris Gegevensbescherming. Samengevat is de conclusie dat er veel werk is verzet, dat de bewustwording onder de medewerkers sterk is toegenomen en dat we op 62% van het einddoel zitten. Op basis van de aanbevelingen uit het toezichtrapport zijn de acties in het jaarplan bepaald.
Implementatie AVG gerealiseerd |
2018 |
Onderwerp |
0-meting |
Beleid |
50% |
Processen |
53% |
Organisatorische inbedding |
74% |
Rechten van betrokkenen |
45% |
Samenwerking |
58% |
Beveiliging |
86% |
Verantwoording |
62% |
Totaal gewogen norm gerealiseerd |
62% |
Beveiligingsincidenten
Beveiligingsincidenten zijn niet te voorkomen, maar kunnen wel geminimaliseerd worden door het treffen van preventieve maatregelen. Beveiligingsincidenten kunnen als graadmeter dienen en bieden input om de kwaliteit van informatiebeveiliging verder te verbeteren.
Beveiligingsincidenten 2018 |
Classificatie |
|
||
Categorie |
Hoog |
Gemiddeld |
Laag |
Totaal |
Computervirus |
||||
Cyberaanval |
|
|
|
|
Technische storingen |
|
|
|
|
Uitval outsourcing |
|
|
|
|
Systeemmisbruik |
1 |
|
|
1 |
Diefstal, verlies, vernieling |
|
|
||
Inloggen en wachtwoorden |
2 |
1 |
3 |
|
Gebruikersincidenten |
|
1 |
|
1 |
Overig |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
Totaal |
14 |
Datalekken
Er zijn 12 datalekken geweest in 2018 waarvan er 5 aan de Autoriteit Persoonsgegevens zijn gemeld. Van deze 5 gevallen is het 2 keer aan betrokkenen gemeld.
Wat gaan we doen in 2019?
Privacywetgeving
Voor 2019 zal de ingezette lijn worden doorgezet en aansluiting worden gemaakt met de ontwikkelingen op het gebied van de privacybescherming. Vanaf 25 mei 2018 moet de gemeente Waalwijk voldoen aan de verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De nieuwe verplichtingen brengen een grotere documentatieplicht met zich mee, een verantwoordingskader en het inbedden van de toepassing van de nieuwe wetgeving in de processen waar persoonsgegevens worden verwerkt. Er is een projectorganisatie gevormd, waarbij een projectleider de implementatie van de AVG onder zijn hoede neemt. In de projectorganisatie nemen de directeur bedrijfsvoering en dienstverlening, de programmamanager Veiligheid, de FG en uiteraard de projectleider zelf deel.
Onderstaande tabel met aanbevelingen komen uit het jaarrapport van de FG.
|
Aanbeveling |
1 |
Beleid op deelthema's maken en communiceren |
2 |
Benoemen van een CISO en een Privacy Officer |
3 |
Teams rapporteren jaarlijks op aspecten van privacyborging |
4 |
Beschrijven en vaststellen van avg-processen |
5 |
Vaststellen procedures voor de rechten van de burger |
6 |
In beeld brengen gegevensuitwisselingen met andere organisaties |
7 |
Naleving van verwerkersovereenkomsten door leverancier aantonen |
8 |
Beoordelen lopende overeenkomsten/convenanten |
9 |
Zorg voor een vastgesteld beleid rond logging. |
10 |
Implementatie BIO |
11 |
Register PIA's aanleggen en beheren |
12 |
Procedure rond het werken met toestemming |
13 |
Onderzoek verhogen veiligheid van het gebruik van e-mail |
|
|
De projectleider AVG en de CISO leveren plannen op om deze aanbevelingen op te volgen, afgestemd met de directie en de teams.
Informatiebeveiliging
In het jaarplan zijn diverse projecten en normen benoemd die prioriteit krijgen in 2019. Onder meer:
- Het scheiden van taken van de FG en de CISO
- Het benoemen van een Security en Privacy Officer, ter ondersteuning van teams
- het realiseren van een nieuw informatiebeveiligingsbeleid op basis van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (kort: BIO);
- verdere borging van de AVG in de organisatie;
- implementeren van BIO-normen rond logging en business continuïteit;
- het vaststellen van personeelsbeleid specifiek geënt op informatiebeveiliging
Communicatie
De kern van onze doelstellingen voor 2018 staat beschreven in de notitie “Waalwijk werkt aan communicatie 2.0” die door het college is vastgesteld. In deze notitie wordt onder meer benadrukt dat wij die middelen inzetten die passen bij onze doelgroepen, op maat en op een persoonlijke manier. Waar mogelijk kiezen we bij voorkeur voor digitale middelen, maar andere vormen blijven uiteraard beschikbaar. We werken met minder tekst en meer beeld, aansluitend bij de belevingswereld van onze inwoners en huidige beeldcultuur.
In 2018 hebben we - evenals in voorgaande jaren - gewerkt aan de juiste inzet van diverse sociale media. Het meeste aandacht gaven wij aan Facebook, juist omdat met dit middel interactie en participatie mogelijk is. Twitter zetten we in voor korte servicegerichte berichten, Instagram is vooral geschikt voor beelden. Onze website www.waalwijk.nl is het online platform voor productinformatie, digitale transacties, korte zakelijke mededelingen en achtergrondinformatie. Het onderdeel voor ondernemers op de website is in 2018 uitgebreid.
Het monitoren van alle sociale media en het reageren op berichten (webcare) is een steeds belangrijker onderdeel van elke communicatiestrategie geworden. Hierin hebben we stappen gezet, vooral in rapportages (analyses van OBI4wan uitkomsten) die duidelijk maken hoe de buitenwereld reageert en welk sentiment mensen koppelen aan een bepaald thema.
Wat betreft interne communicatie heeft in 2018 de methodiek van Factor C (uitgebreide omgevingsanalyse als vertrekpunt voor heldere projectcommunicatie) in de organisatie steeds meer voeten aan de grond gekregen. In 2019 gaan deze methodiek nog verder uitrollen in de organisatie. In 2018 is een start gemaakt met de uitrol van de nieuwe HRM-strategie. Daar gaan we in 2019 mee verder.
In 2018 hebben we een pilot gedaan met de inzet van WhatsApp.
Wat hebben we gedaan in 2018
In 2018 hebben we veel energie gestoken in het formatief op orde krijgen van bureau Communicatie. Dat is gelukt. In 2019 gaan we werken aan een betere balans tussen bestuursondersteuning en beleidscommunicatie en benaderen we communicatievraagstukken vanuit integraliteit.
Wat hebben we niet gedaan en waarom niet?
Wat we in 2018 hebben laten liggen is het interne taaltraject. Het opleiden en inzetten van zogenaamde taalcoaches om een verbeterslag te kunnen aanbrengen in de schrijfvaardigheid van collega's.
De overgang van (een deel van) de webcare naar het KCC is op verzoek van team Publiekszaken in 2018 nog niet gerealiseerd (ivm KCC op sterkte krijgen/andere prioriteiten). Inmiddels hebben we hier begin 2019 een start mee gemaakt. In het eerste kwartaal van 2019 krijgt dit verder vorm.
Inkoop
Het overall inkoopresultaat in 2018 betreft 12% (2017: 16%). De daling wordt veroorzaakt doordat de ramingen van trajecten dichterbij de daadwerkelijke inschrijfsom liggen of nagenoeg gelijk zijn. Geconstateerd wordt dat de tarieven van goederen en diensten stijgen ten opzichte van andere jaren.
In 2018 is er 20 keer middels een portefeuille stuk of motiveringsmemo gevraagd om af te wijken van de gebruikelijke inkoopprocedure. Teams maken steeds vaker gebruik van een marktverkenning en/of een marktconsultatie. Gedurende dit proces wordt het eisen en wensen pakket getoetst in de markt. Op deze manier wordt inzicht verkregen over wat er in de markt te verkrijgen is. Dit kan leiden tot het gunnen van een opdracht middels een enkelvoudig onderhandse procedure. In het inkoophandboek zal een aanpassing plaatsvinden dat trajecten na het doorlopen van een marktverkenning en/of marktconsultatie middels een motiveringsmemo mogelijk enkelvoudig onderhands gegund mogen worden bij een akkoord van inkoop en van de teammanager van het betreffende team.
Het aantal aanbestedingen, waarbij lokale ondernemers zijn uitgenodigd in 2018 is 55% (2017: 59%). Conform het inkoopbeleid heeft de gemeente oog voor de lokale economie en probeert bij meervoudig onderhandse aanbestedingen waar mogelijk lokale ondernemers uit te nodigen. In sommige gevallen is er voor een specifieke opdracht geen lokale ondernemer gevestigd. Verder kan er geen invloed worden uitgeoefend tot deelneming bij openbare procedures. Op het inkooptrajectformulier dient per inkooptraject gemotiveerd worden of er oog is voor lokale ondernemers.
Duurzaam inkopen 2018:44%, 2017 34%) wordt gerealiseerd door het opnemen van duurzaamheidcriteria in de inkoop- en aanbestedingsprocedure. Voor diverse productgroepen zijn duurzaamheidcriteria ontwikkeld, die waar mogelijk worden toegepast. Wanneer er geen criteria zijn uitgewerkt voor een betreffende productgroep is het criteriadocument niet van toepassing op de betreffende inkoop- en aanbestedingsprocedure. Op het inkooptrajectformulier dient per inkooptraject gemotiveerd worden of er duurzaamheidscriteria zijn toegepast.
Conform het social return beleid en de aanbestedingswet wordt social return niet opgenomen bij: een opdrachtwaarde lager dan € 30.000,-, een doorlooptijd korter dan 6 maanden, bij leveringen en bij opdrachten waarbij de bijzondere voorwaarden niet van toepassing is op de uitvoering van de overheidsopdracht. Op basis van deze voorwaarden is de toepassing van social return bij inkoop- en aanbestedingstrajecten licht teruggelopen (2018: 5%, 2017: 8%). Op het inkooptrajectformulier dient per inkooptraject gemotiveerd te worden of social return wordt toegepast. Met TMAO en Baanbrekers wordt momenteel onderzocht hoe op dit onderdeel weer een impuls kan worden gegeven.
Het aantal aanbestedingen dat op de beste prijs-kwaliteitverhouding wordt gegund is lager ten opzichte van de andere jaren (2018: 34%, 2017: 41%). Ondanks dat de Aanbestedingswet voorschrijft om op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding te gunnen mag nog op laagste prijs worden gegund middels motivering. In 2018 heeft team TOOR meer aanbestedingen in de markt gezet ten opzichte van andere jaren. Veelal worden deze aanbestedingen op laagste prijs gegund, gezien de kwaliteit meestal al is omschreven in de besteksposten en de prijs uiteindelijk de doorslag geeft.
In 2018 is geconstateerd dat een kwaliteitsimpuls voor contractbeheer en contractmanagement noodzakelijk is. Het contractbeheer en contractmanagement zal worden ondersteund door het onlangs aangeschafte systeem Inproces. Eind 2018 is gestart met de strategische visie op inkoop. Het verder doorontwikkeling en professionalisering van in de inkoopfunctie zal in 2019 verder worden vormgegeven.
Team inkoop heeft in 2018 de navolgende prioritering aangehouden bij inkoop- en aanbestedingstrajecten:
- Europese aanbesteding en politiek belangrijke trajecten
- Openbare aanbesteding
- Meervoudig onderhandse aanbesteding
- Enkelvoudig onderhandse aanbesteding
Bovenstaande prioritering heeft geresulteerd dat de teams in 2018 meer trajecten zelfstandig hebben uitgevoerd. Team inkoop heeft daarbij een meer coördineerde rol gekregen.
Middels het E-aanbesteden worden (Europese) aanbestedingen volledig digitaal in de markt gezet en doorlopen. In 2018 is een vervolg gegeven aan het E-aanbesteden door de aanbestedingen digitaal te laten doorlopen middels de aangeschafte tendermodule van Negometrix en via Tenderned.
Met de Hart van Brabant gemeenten heeft periodiek afstemming plaatsgevonden omtrent verdere samenwerking op inkoopgebied om zodoende kennis te delen en beleid, gezamenlijke inkoop- en aanbestedingstrajecten te organiseren en werkwijze op elkaar af te stemmen.
Programma Binnenstad
Leegstand winkelvastgoed (circa 8.500 m2 - 21% van het totaal) omzetten naar andere functies / supermarktaanbod in cenrum versterken)
Wyne Strategy & Innnovation is ingeschakeld om voor het gehele centrum te werken aan herpostionering , revitalisatie en gerichte acquisitie. Parallel daaraan wordt m.i.v. 2019 deelgenomen aan het provinciaal initiatief voor lokaal leegstandsbeheer naar recept van Volop Den Bosch. Beide projecten worden op basis van cofinanciering door Centrumanagement getrokken.
Organisatiestructuur en slagkracht van de stakeholders versterken door het oprichten van een Bedrijven Investeringszone is eind 2018 helaas (nog) niet gelukt. Begin 2019 zal dit proces breed worden geevalueerd en een nieuwe draagvlakmeting worden gedaan. Rond de jaarwisseling heeft De Els besloten herpositionering van het winkelcentrum te gaan onderzoeken. Toevoegen van woningen en trekkers, waaronder een supermarkt, zijn daarbij het vertrekpunt.
Ruimtelijke kwaliteit en beleving van het centrum vergroten
Aanleg van de stadstuin is afgerond. Mogelijkheden voor publiekgericht gebruik van het voormalige bodehuisje worden onderzocht. Aanpassen van het Raadhuisplein staat voor eerste helft 2019 gepland. De planstudie voor het verplaatsen van de weekmarkt is zo goed als afgerond.
Meer functies creëren voor vermaak, verblijf en ontmoeting
Het terassenbeleid voor Markt Raadhuisplein is in overleg met stakeholders herzien. De eventuele (on)mogelijkheid voor het realiseren van serres wordt nog onderzocht. Daarbij komen ook opties als het eventueel autovrij maken en (deels) herinrichten van de Markt aan bod. De lijn om meer evenementen te organiseren in het kader van de levendigheid is doorgezet en de agenda is dit jaar opnieuw afgerond met een winterfeest. In 2019 willen we verder uitbouwen toewerkend naar de opening van het museum.
Uitbouwen thema schoenen, leer en mode
De kansen voor het realiseren van een retailcluster leer en schoenen worden samen met stakeholders en het museumbestuur concreet onderzocht. De selectie van de architect voor het museum is voor het centrum als geheel en voor deze activiteit in het bijzonder van groot belang.
Bereikbaarheid per auto, fiets en openbaar vervoer optimaliseren
De pilot met (deels) gratis parkeren is geevalueerd en wordt voorlopig voortgezet.
Programma Duurzaamheid
Programma Economie
De doelstelling van het programma is "een regionaal werkgelegenheidscentrum in Midden-Brabant te zijn, waarbij het werkloosheidscijfer onder het landelijke en Brabantse werkloosheidcijfer ligt."
In het programma Economie hanteren we daarvoor drie programmalijnen, namelijk "ruimte voor bedrijven", "beschikbaar personeel" en "servicegerichte gemeente". Op deze drie lijnen zijn in 2018 acties ingezet. De resultaten van de acties komen terug in de functionele hoofdstukken in de Rekening 2018. Hieronder zijn kort de hoofdzaken weergegeven.
Verheugend is dat de werkloosheid in de gemeente Waalwijk in 2018 harder is gedaald dan in de rest van Nederland . Steeds minder inwoners zijn afhankelijk een uitkering. Het aantal inwoners met een werkloosheidsuitkering daalde van 1.011 (december 2017) naar 744 (december 2018). Dit is een daling met meer dan 25%! De gemeente zit daarmee op een WW percentage van 2,9%, historisch laag en op gelijk niveau met het landelijk en provinciaal percentage.
Onverminderd wordt doorgewerkt aan het verbeteren van het imago en vestigingsklimaat. Voor wat betreft de digitale dienstverlening neemt de gemeente Waalwijk momenteel de eerste plaats in als het gaat om de digitale volwassenheid van de dienstverlening. Het accountmanagement is uitgebreid en er is een accountplan vastgesteld waarmee onze (4669 ondernemingen) gerichter kunnen worden benaderd.
De samenwerking met de gemeenten Loon op Zand en Heusden, via het Economisch Programma de Langstraat (EPL) wordt doorgezet op de thema’s Arbeidsmarkt, huisvesting arbeidsmigranten en versterking van de Leisuresector. Ook de samenwerking op logistiek gebied met de gemeente Tilburg en het Havenbedrijf Rotterdam wordt voortgezet. Gebleken is dat grote logistieke bedrijven onverminderde belangstelling hebben om zich te vestigen is de logistieke topregio Hart van Brabant. Aan dat soort bedrijven wordt ook commitment gevraagd voor (toekomstig) gebruik van de nieuwe insteekhaven. Momenteel wordt geparticipeerd in een onderzoek dat de ruimtebehoefte voor logistiek op middellange termijn in beeld brengt. Uit een ander onderzoek is gebleken dat de ruimtevraag van niet-logistieke bedrijven (de MKB sector) vanwege de aantrekkende economie stijgt. Op dit moment wordt bezien in hoeverre die ruimtevraag gefaciliteerd kan worden vanuit de huidige bedrijventerreinen, door middel van herstructurering, danwel door uitbreiding van het bedrijventerrein. Deze ruimtevraag betreft veelal lokale en regionaal gebonden bedrijven die de gemeente graag wil behouden.
Veel aandacht gaat ook uit aan verduurzaming van de bedrijventerreinen. Onder andere moeten nieuwe bedrijfsgebouwen geschikt zijn voor zonnepanelen en wordt gewerkt aan de plaatsing/vervanging van de windmolens met een hoge opbrengstcapaciteit op het bedrijventerrein. In 2018 is o.a. een havenscan ontwikkeld op basis waarvan een bedrijf kan uitrekenen wat vervoer over water voor hem oplevert. Ook is geparticipeerd in de energiescan die wordt aangeboden door de Stichting Waalwijk CO2-neutraal.
Programma Veiligheid
Bewoners en bedrijven stimuleren om actief mee te doen aan vookomen en bestrijden van onveiligheid
Het college heeft met een aantal basisscholen besloten om gedurende twee jaar het project PIB (Preventie Interventie Basischoolkinderen) uit te voeren. Daarin wordt vroegtijdig geïntervenieerd bij afglijdend gedrag. De publiekscampagne Veilig Waalwijk is uitgerold waarbij de vraag aan onze inwoners is om van signalen van onveiligheid melding te doen. Om de veiligheid en aantrekkelijkheid van ons bedrijventerrein te verbeteren is samen met de programma’s Economie en Duurzaamheid gewerkt aan een plan van aanpak dat in 2019 samen met ondernemers zal worden uitgevoerd.
Adequaat inspelen op de dynamiek die veiligheid met zich meebrengt
De informatie op de website van de gemeente ten aanzien van veiligheid is verbeterd. Daarnaast is het aantal mogelijkheden om melding te kunnen doen uitgebreid. Het BIT heeft onderzocht hoe er naast de aanpak van overlast, ook kan worden gewertk aan bijvoorbeeld ondermijningscasussen. Dit krijgt verder vorm in 2019. Naast de reguliere zorg vanuit team Wijz wordt sinds 2018 ook specifieke coaching ingezet voor jongeren die wat extra’s nodig hebben. Er is een start gemaakt met de evaluatie van het jeugdbeleid, dit wordt gecontinueerd in 2019.
Informatie die nodig is om veilig(er) te worden beschikbaar en bruikbaar maken
Het cameratoezicht in het centrum is geoptimaliseerd door blinde vlekken te elimineren en softwarematig te upgraden. De informatieuitwisseling tussen domeinen sociaal en veiligheid is verder doorontwikkeld om zowel de preventieve als de repressieve activiteiten beter uit te kunnen voeren.
Zorgen dat veiligheid een onderwerp is waar de gehele gemeente zich verantwoordelijk voor voelt
Binnen de gemeente zijn aan alle medewerkers bewustwordingsessies aangeboden. Teamspecifieke uitdagingen op veiligheidsgebied zijn intensief besproken.
Ervoor zorgen dat wij maximaal weerbaar zijn
Alle medewerkers hebben een weerbaarheidstraining gevolgd. In 2018 en 2019 worden tevens verdiepingstrainingen aangeboden aan risicogroepen zoals het interne interventieteam, de Boa’s en specifieke medewerkers van het zorgteam. Daarnaast is intensief gesproken over integriteit en zijn afspraken gemaakt over de werkwijze bij (vermoedens van) integriteitsdilemma’s.
Voornoemde acties zijn niet eenmalig uitgevoerd maar worden structureel geborgd binnen de organisatie.