Ruimte voor bedrijvigheid
De doelstellingen van de gemeente Waalwijk ten aanzien van de toekomst van haar bedrijventerreinen zijn vitale en duurzame bedrijventerreinen, met een goede balans tussen people, planet en profit. Bedrijventerreinen die voldoende gedifferentieerd zijn en een eigen herkenbare identiteit hebben. In 2043 is Waalwijk klimaatneutraal en hebben de bedrijventerreinen daar een substantiële bijdrage aangeleverd. Het juiste bedrijf op de juiste plek, met respect voor bestaande bedrijven op de huidige locatie. De hoogwaardige en multimodale ontsluitingsmogelijkheden worden volop benut. Er bestaat een breed aanbod aan bedrijventerreinen met elk een eigen identiteit; van hoogwaardige kantoorlocaties tot watergerelateerde productie. En van grootschalige bedrijventerreinen tot kleinschalige werkterreinen, waarbij ook ruimte zal zijn voor gemengde gebieden. Op deze terreinen zijn de vestigingsvoorwaarden optimaal voor de specifieke ondernemingen. Ieder terrein is in zijn segment duurzaam en een prettige gezonde omgeving om te werken en te ondernemen. Van overlast naar de omgeving is geen sprake. Bedrijven voelen zich in Waalwijk “thuis” en zijn niet genegen om naar elders te vertrekken, waardoor er nauwelijks leegstand is. Gemeente en ondernemers werken samen aan het bereiken van klimaat- en milieudoelstellingen en aan de veiligheid van de bedrijventerreinen. Een actieve inzet van de gemeente blijft hiervoor nodig., dat betekent zeker ook nog veel aandacht voor herinrichting en herstructurering van kavels en de aanpak van het openbaar gebied, daar waar herstructurering aan de orde is. Dat betekent ook dat daarvoor middelen beschikbaar moeten blijven. Nu de provincie de BOM heeft opgedragen de lopende samenwerkingsrelaties op het gebied van herstructurering te beëindigen en het niet meer aanmerkt als een provinciale prioriteit, betekent dat, dat de gemeente zelf de benodigde middelen moet fourneren. Dat betekent derhalve dat de gemeente vooral inzet op het faciliteren van herontwikkelingsprojecten en niet op het verwerven van herstructureringskavels.
Nieuwe bedrijventerreinen (haven 8) worden vanwege afspraken met de provincie alleen nog ontwikkeld om grootschalige logistiek te huisvesten. De duurzaamheidsambities, ontwikkeling van de insteekhaven en het vrijkomen van de huidige haven maken dat herstructurering onze aandacht blijft vragen en om gerichte inzet vraagt.
Centrumontwikkeling
De detailhandelsvisie laat zien dat van Waalwijk in de regio op het gebied van detailhandel een positie heeft terug te veroveren. Grootschalige herontwikkeling in het centrum is niet meer aan de orde, maar wel een kwaliteitstoevoeging die in 2013 van start is gegaan. In samenhang zullen de visie op centrumontwikkeling en de detailhandelsvisie aan de orde worden gesteld.
Dienstverlening aan bedrijven
Waalwijk moet voor (potentiële) ondernemers een interessante vestigingsplaats zijn en blijven. Dienstverlening moet beschikbaar zijn als ondernemers daar om vragen en zoveel mogelijk maatwerk en persoonlijke aandacht. Standaardisatie is nodig om snel en effectief te kunnen werken, die balans zal gevonden moeten worden.
Naast het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid is het erg belangrijk bestaande bedrijvigheid zoveel mogelijk te behouden. Belangrijk hierbij is dat vragen van reeds gevestigde bedrijven zo snel en goed mogelijk worden afgehandeld. Dit gebeurt in afstemming met Parkmanagement. Daarnaast zou het goed zijn als de meest belangrijke bedrijvigheid (grote bedrijven met veel arbeidsplaatsen) 1 x per jaar bezocht zouden worden door een accountmanager. Hierdoor houd je als gemeente binding met de bedrijven en kun je vervroegd inspringen op vragen problemen of mogelijke uitbreidings- of verhuisplannen. Het doel is om voor de 3 gemeenten in de
Langstraat de dienstverlening aan bedrijven op een leest te schoeien, dit naar aanleiding van de door de BOM uitgevoerde Pilot Bedrijventerreinen.
De dienstverlening aan bedrijven willen we ook verbeteren door een gerichte inzet van Big Data. Daardoor kunnen we beter inzicht verkrijgen waar de behoefte ligt van bedrijven en betere informatie verstrekken aan bedrijven. In 2016 is de pilot van het “economisch vliegwiel” opgeleverd. In 2017 willen we de doorontwikkeling van het vliegwiel oppakken en doortrekken naar andere economisch beleidsvelden.
Recreatie en toerisme
Om de toeristisch-recreatieve aantrekkingskracht te vergroten wordt aangesloten bij de notitie samenwerking Leisure Langstraat. In de notitie samenwerking Leisure Langstraat wordt gefocust op twee doelen:
- Het versterken van de gezamenlijke ambitie van de regio Hart van Brabant zoals verwoord in de werkagenda voor de regio Hart van Brabant en het ambitiedocument van Midpoint Leisure Boulevard;
- Het vormen van een schakel tussen de regio’s Hart van Brabant en Noordoost Brabant. In dit kader zet de Langstraat actief in op het leggen van verbindingen tussen de regio’s en daar waar kan ambities elkaar te laten versterken.
Een van de sleutelopgaven van de werkagenda voor de regio Hart van Brabant op het gebied van Leisure is het actueel houden van de leisure kansenkaart. Hierin zijn ook de Waalwijkse initiatieven opgenomen. Relevant daarbij is dat voorzien is dat Zanddonk (meubelboulevard) mogelijkheden heeft om invulling te geven aan de leisurefunctie. Maar ook de visie op toeristisch-, recreatief beleid zal in samenhang moeten zijn met totale promotie van de stad.
Er wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij initiatieven die leiden tot versterking van het toeristisch potentieel van de regio. Waalwijk ambieert daarbij geen trekkersrol maar zal zich wel actief opstellen bij relevante ontwikkelingen voor de gemeente. Met name wordt actief ingezet op het optimaal uitnutten van het thema schoen en leder. De plannen m.b.t. het SLEM zijn daarbij van groot belang.
Tevens zijn we bezig vanuit het Economisch programma de Langstraat om onderzoek te doen hoe we als Langstraat het beste onze regio kunnen promoten(regiobranding). De afgelopen tijd is een gezamenlijke marketingstrategie ontwikkeld om De Langstraat als aantrekkelijk gebied in de markt te zetten voor inwoners, recreanten en toeristen. Vervolgens is in 2017 onderzoek gedaan naar de meest ideale samenwerkings- of organisatievorm voor het uitvoeren van de marketingstrategie. Het advies uit dit onderzoek is om als vier gemeenten te kiezen voor een kleine, slagvaardige organisatie die zich richt op de pijlers kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. Een organisatie in de vorm van een Regionaal Bureau voor Toerisme, die bedrijven, overheden en (culturele) organisaties individueel ondersteunt en daardoor het aanbod sterker maakt, waardoor het gebied meerwaarde krijgt.