Uitgaven

13,63%
€ 29.405
x €1.000
13,63% Complete

Inkomsten

62,06%
€ -134.142
x €1.000
62,06% Complete

Saldo

26161,36%
€ -104.737
x €1.000

Beleidsveld 0 : Bestuur en Ondersteuning

Uitgaven

13,63%
€ 29.405
x €1.000
13,63% Complete

Inkomsten

62,06%
€ -134.142
x €1.000
62,06% Complete

Saldo

26161,36%
€ -104.737
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met de inwoners, ondernemers en maatschappelijke en bestuurlijke partners om gezamenlijke doelen te bereiken. 
Het gaat ook over de dienstverlening aan onze inwoners. In dit programma is er aandacht voor de ambtelijke organisatie.

We werken aan: 
(1) Een gemeente waar het fijn en gezond wonen, werken, verblijven en leven is;
(2) Een zelfbewuste gemeente met voldoende bestuurskracht;
(3) Een hoog serviceniveau naar onze inwoners, bedrijven en organisaties;
(4) Een gezonde financiële huishouding waarbij de inwoner niet meer dan nodig wordt belast. 

 

Bestuur/Bestuurlijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - Toelichting

Omdat de activiteiten en belangen van onze inwoners, organisaties en bedrijven zich niet beperken tot het eigen grondgebied, is een goede verbinding met bestuurlijke partners, zoals de Langstraat, de (stedelijke) regio’s, provincie en het Rijk, van groot belang. Zo kunnen we onze belangen en ambities goed inbrengen en bijdragen aan het oplossen van gemeentegrensoverschrijdende maatschappelijke opgaven. De gemeente Waalwijk neemt daarom een proactieve positie in bij (regionale) samenwerkingen en overlegtafels. We zijn actief in netwerken zoals M50, MidStad Brabant en de regionale samenwerkingsverbanden, waaronder Regio Hart van Brabant. En vervullen daarin gericht ook voortrekkersrollen.

Ook wordt vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 een belangrijke impuls gegeven aan het versterken van burgerparticipatie en democratische vernieuwing.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.010 Waalwijk is een gemeente waar het fijn en gezond wonen, werken, verblijven en leven is

Terug naar navigatie - D25.010 Waalwijk is een gemeente waar het fijn en gezond wonen, werken, verblijven en leven is

Omschrijving (toelichting)

Alle gemeentelijke inspanningen zijn op deze doelstelling gericht. Aan deze overkoepelende doelstelling werken we iedere dag. Vanuit het beleidsveld bestuur en ondersteuning doen we dat door strategieontwikkeling en het faciliteren van afwegingen en keuzes.

Activiteiten

D25.011 Waalwijk is een bestuurskrachtige gemeente/proactieve speler in netwerken

Terug naar navigatie - D25.011 Waalwijk is een bestuurskrachtige gemeente/proactieve speler in netwerken

Omschrijving (toelichting)

Waalwijk is een ambitieuze stad. Voor bijna alle ambities en doelstellingen is een vorm van regionale, provinciale en soms landelijke samenwerking nodig. Soms als lobby voor politieke steun, voor financiering of voor toestemming van hogere overheden. Netwerken daarvoor zijn o.a.: de VNG, de Langstraat, Hart van Brabant, de stedelijke regio’s Breda – Tilburg en ‘s Hertogenbosch, MidStad Brabant, provincie Noord-Brabant en de M50. Maar ook niet-overheidsnetwerken worden steeds belangrijker. Bijvoorbeeld het actief participeren in onderwijsnetwerken, netwerken van bedrijven en maatschappelijke netwerken. We zorgen dat ervoor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de verschillende bestuurlijke agenda's staan.

Activiteiten

D25.012 Stimuleren participatie en democratische vernieuwing

Terug naar navigatie - D25.012 Stimuleren participatie en democratische vernieuwing

Omschrijving (toelichting)

Vanuit het coalitieakkoord is aangegeven deze coalitieperiode te gaan pionieren met (burger)participatie en democratische vernieuwing door onder andere het starten met een burgerbegroting, het door ontwikkelen van de website ‘Meedoen’ naar een participatie platform , het optimaliseren en meer gebruik maken van het inwonerspanel. Daarnaast is een duale werkgroep (raad en ambtelijk) Democratische Vernieuwing opgestart. Deze werkgroep heeft een Quick Scan Lokale Democratie uitgevoerd en gaat vanuit de uitkomsten van het onderzoek activiteiten implementeren.

Activiteiten

Publiekszaken

Terug naar navigatie - Toelichting

Het uitgangspunt voor Publiekszaken in de gemeente Waalwijk is de Dienstverleningsvisie 2021. Hierin is opgenomen dat de gemeente Waalwijk ontwikkelt van vanzelfsprekend dienstbaar naar een op en top dienstverlening. De gemeente Waalwijk is vindbaar, toegankelijk en begrijpelijk. Wij bieden dienstverlening op maat. Passend bij uw behoefte. Geen medewerker op afstand, maar een flexibele, ondernemende en betrokken medewerker.

De ambtelijke organisatie in zijn geheel dient in de dienstverlening deze houding uit te stralen. De pijlers zijn hierbij:

  • Digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is
  • Iedereen kan meedoen
  • We werken zoveel mogelijk als ÉÉN overheid
  • Dienstverlening is van ons allemaal
  • We bieden een hoog serviceniveau aan onze klanten
  • We werken aan datagedreven dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.020 Leveren van een hoog serviceniveau aan de gemeentelijke klanten

Terug naar navigatie - D25.020 Leveren van een hoog serviceniveau aan de gemeentelijke klanten

Omschrijving (toelichting)

Vanuit de Dienstverleningsvisie 2021 is een kernpunt het bieden van dienstverlening op een hoog serviceniveau. Het meten van klanttevredenheid is daarbij  noodzakelijk om dit te kunnen kwantificeren. We streven naar een klanttevredenheid van minimaal een 8 op onze dienstverlening. Lukt dit niet dan wordt er per proces gekeken waar er verbetering mogelijk is.

Activiteiten

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Toelichting

De ontwikkelingen op bestuurlijk, wettelijk, technologisch en maatschappelijk gebied zijn de afgelopen jaren in een razend tempo op ons afgekomen. Of het nu gaat om de opvang van vluchtelingen, het invoeren van de Omgevingswet, het doorvoeren van veranderingen in het sociaal domein, het uitvoeren van wetgeving op het vlak van openbaarheid van bestuur óf het invullen van onze duurzaamheidsopgave, de gemeente heeft in alles een centrale rol. Dit alles in een tijd dat de arbeidsmarkt een enorme dynamiek kent. De wereld om ons heen staat niet stil en dat betekent dat onze organisatie ook niet stilstaat of stil kan staan. Organisatieontwikkeling is een permanent proces om zo alle opgaven op een goede manier te realiseren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.030 Het beter inrichten van de organisatie passend bij de toekomstige opgaven van de gemeente Waalwijk

Terug naar navigatie - D25.030 Het beter inrichten van de organisatie passend bij de toekomstige opgaven van de gemeente Waalwijk

Omschrijving (toelichting)

Waalwijk (zowel raad als college) heeft hoge ambities terwijl de arbeidsmarkt krap is en de ambtelijke organisatie begrenst is in haar capaciteit. We willen ervoor zorgen dat de hoeveelheid beschikbare tijd passend blijft bij de politiek/bestuurlijke ambities. Dat zorgt voor een voorspelbare output, een passende en gezonde workload en voorkomt uitval van medewerkers. Zo kan de politiek/bestuur aangeven wat acceptabel is, en de ambtelijke organisatie aangeven wat realistisch is.
Door de inrichting van de ambtelijke organisatie passend bij de opgaven te houden (zodat deze wendbaar is en integraler kan worden gewerkt) behouden we goede medewerkers en trekken we andere goede medewerkers aan.

Activiteiten

Financiën

Terug naar navigatie - Toelichting

De gemeente Waalwijk streeft jaarlijks naar een structureel sluitende meerjarenbegroting, waarbij de gemeentelijke belastingen laag blijven en er een gezonde verhouding is tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen. Helaas is dit streven momenteel zeer moeilijk realiseerbaar. De reden hiervan is het zogenaamde “financiële ravijn”, waarbij er vanaf 2026 een sterke daling optreedt in de algemene uitkering. Dit heeft tot gevolg dat de meerjarenbegroting 2025 – 2028 niet sluitend is. Wel is 2025 sluitend. Dit zoals het college dat bij de kadernota als richtlijn heeft gesteld. Vanaf 2026 lukt dit echter niet meer vanwege de enorme teruggang van de algemene uitkering.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.040 Het realiseren van een sluitende meerjarenbegroting bij de begroting 2026

Terug naar navigatie - D25.040 Het realiseren van een sluitende meerjarenbegroting bij de begroting 2026

Omschrijving (toelichting)

Met het oog op de financiële positie vanaf 2026 besloot het college eerder een project op te starten om te komen tot een robuust financieel perspectief voor de toekomst. Dit moet resulteren in een sluitende meerjarenbegroting bij de begroting 2026. 

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 0 Bestuur en ondersteuning worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de jaarrekening 2023, de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de begroting 2025 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2025.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2025 is terug te lezen in de begrotingsapp:
- Onontkoombaarheden in bijlage 1 .
- Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale Stad in bijlage 2.
- Nieuwe voorstellen domein 3 Bedrijfsvoering en dienstverlening in bijlage 2. 

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2025 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

n de Kadernota 2025 is voor de voorstellen KN25 O1.01 en O1.02  onderhoudskosten en verhoging voorziening voor vastgoed in totaal € 425/000 opgenomen. Echter bij het samenstellen van de begroting 2025 zijn die uitgesplitst naar de gebouwen waar de aanpassingen moeten gebeuren. De financiële effecten hiervan landen in meerdere beleidsvelden waar alle lasten van die gebouwen zitten (is dus versnipperd). Voor beleidsveld 0 gaat het om structureel € 100.000.

In de Kadernota 2025 was al een voorschot genomen op het vervallen van de opschalingskorting en de bijgestelde indexering, die zich bij de Meicirculaire ook daadwerkelijk hebben voorgedaan . In raadsinformatiebrief 064-24 over de Meicirculaire 2024 gemeentefonds is dit verder toegelicht.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Onontkoombaarheden Kadernota 2025:
KN25 O1.01 / O1.02 Verhoging onderhoudskosten in exploitatie tbv klein en jaarlijks onderhoud en verhoging dotatie voorziening onderhoud 100 100 100 100
KN25 O1.03 Uitfasering TL-verlichting (nood- en vluchtwegverlichting) 65 36 36 36
KN25 O1.04 Uitfasering TL-verlichting (reguliere verlichting) 0 70 70 70
KN25 O3.01 Salarisverwerker en software 85 85 85 85
KN25 O3.01 Robuuste HR-capaciteit salarisadministratie 315 115 0 0
KN25 O3.03 Facilitaire zaken stadhuis 81 81 81 81
KN25 O4.01 Toevoegen jaarschijf 2028 algemene uitkering 0 0 0 -377
KN25 O4.02 Toevoegen jaarschijf 2028 kapitaalllasten IUP 0 0 0 261
KN25 O4.03 Toevoegen jaarschijf 2028 kapitaalllasten vastgoed 0 0 0 25
KN25 O4.04 Toevoegen jaarschijf 2028 autonome groei OZB 0 0 0 -46
KN25 O4.04 Toevoegen jaarschijf 2028 autonome groei OZB 0 0 0 -29
KN25 O5.01 Vervallen opschalingskorting / toevoegen in 2025 1.797 -1.770 -1.754 -1.738
KN25 O5.01 Bijgestelde indexering (o.b.v. getoetste berekening) -996 -1.306 -1.221 -1.194
Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale stad
KN25 NV1.01 Aankoop grond Baanbrekers 0 0 39 39
KN25 NV1.02 Project ‘Weide-Akker’ - Skaeve Huse en flexwoningen – samenwerking met Casade 6 43 43 43
KN25 NV1.05 Aankoop pand Olympiaweg 16 14 14 14 14
KN25 NV1.07 Aanbrengen verharding paden begraafplaatsen -11 5 5 21
KN25 NV1.09 Beheer en onderhoud speel en sporttoestellen 0 46 119 193
KN25 NV1.10 Sport en cultuur in de openbare ruimte 0 8 25 41
KN25 NV1.11 Renovatie jachthaven Waspik 0 48 48 48
KN25 NV1.13 Robuust en toekomstbestendig Belastingen heffen 23 23 23 23
KN25 NV1.14 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) 0 -684 -684 0
KN25 NV1.15 Doorschuiven kapitaallasten Insteekhaven -470 -470 -470 0
KN25 NV1.19 Monitoring (fiets) parkeren -40 0 -40 0
KN25 NV1.26 Sporthal Waspik en beach-accommodatie 0 -233 0 0
KN25 NV1.28 Muzenkamer Landgoed Driessen 0 28 28 28
KN25 NV1.30 Geluidsscherm A59 0 28 28 28
Nieuwe voorstellen domein 3 Bedrijfsvoering en dienstverlening
KN25 NV3.01 Nieuwe domeinstructuur organisatie 600 200 200 200
KN25 NV3.02 Strategische communicatie adviseurs 110 110 0 0
KN25 NV3.03 Tijdelijke capaciteit team Financiën 200 200 0 0
KN25 NV3.04 Personeel TIBF facilitair en catering 25 25 25 25
KN25 NV3.05 Vervangen en uitbreiden meubilair 7 21 28 28
KN25 NV3.06 Werkbudget strategie 30 30 30 30
KN25 NV3.07 Contractmanagement (systeem en ondersteuning) 35 0 0 0
KN25 NV3.08 Communicatiebudget strategische visie 50 0 0 0
KN25 NV3.09 Rente schatkistbankieren -100 -100 -100 -100
KN25 NV3.09 Deelnemingen -20 -20 -20 -20
KN25 NV3.09 Stelpost arbeidsvoorwaarden -100 -100 -100 -100
KN25 NV3.09 Stelpost periodieken -100 -100 -100 -100
Totaal 1.706 -3.467 -3.462 -2.285
Waarvan aangepast in begroting 2025:
Bij Meicirculaire 2024 eruit:
KN25 O5.01 Vervallen opschalingskorting / toevoegen in 2025 -1.797 1.770 1.754 1.738
KN25 O5.01 Bijgestelde indexering (o.b.v. getoetste berekening) 996 1.306 1.221 1.194
Raadsvergadering 30 mei 2024 (voorstel vervallen)
KN25 NV1.02 Project ‘Weide-Akker’ - Skaeve Huse en flexwoningen – samenwerking met Casade -6 -43 -43 -43
Technische correctie / verschuiving jaarschijf:
KN25 NV3.05 Vervangen meubilair -7 -7 -8 -1
Verwerkt in begroting 2025 892 -441 -538 603

Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Lasten
De lasten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 1.176.000. Daarvan is € 892.000 veroorzaakt door bovenstaande in de begroting verwerkte voorstellen uit de Kadernota 2025. Belangrijkste overige verschillen zijn (totaal per saldo € 284.000 hogere lasten):
- Toename algemene baten en lasten met €280.000.
- Afname post Vennootschapsbelasting met € 708.000, daartegenover staat ook een mutatie in de reserve.
- Toename salarissen door indexering van € 537.000.
- Toename prijsgevoelige lasten door indexering met € 304.000.
- Lagere lasten door verschuiving in urentoerekening en overige verschillen € 129.000,

Baten
De baten zijn 2025 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 6.567.000.
Belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
- Toename algemene uitkering gemeentefonds met € 5.617.000.
- Toename onroerende zaakbelasting woningen en niet woningen door indexering met € 607.000.
- Toename opbrengst parkeren door indexering met € 84.000.
- Hogere opbrengst diverse percelen van € 107.000.

Reserves
Verschillen op reserves komen door lagere verrekening Vennootschapsbelasting (zie ook onder de lasten) van € 708.000 en doordat in 2024 het resultaat van de gewijzigde begroting van (per saldo) € 4.469.000 op de stelpost saldo na bestemming (product 963) is geplaatst.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Hart van Brabant / Midpoint

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Enexis Holding N.V.

Brabant Water N.V.

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.

Claim Staat Vennootschap Amsterdam B.V.