Paragraaf 6. Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van banden met verbonden partijen, waarin de gemeente zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft.

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijke én financiële band heeft. Van een bestuurlijke band is sprake indien de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een financieel belang is aan de orde als de gemeente financieel kan worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij of wanneer de gemeente geld kan kwijtraken bij een faillissement van een verbonden partij.

Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen verbonden partijen:
•    gemeenschappelijke regelingen;
•    vennootschappen en coöperaties;
•    stichtingen en verenigingen;
•    overige verbonden partijen.

Voor de gemeente Waalwijk is enkel sprake van gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. 

Gemeenschappelijke regelingen

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is een samenwerkingsverband tussen 24 gemeenten (waaronder de gemeente Tilburg) en de hulpdiensten. Om de veiligheid in de regio Midden- en West-Brabant te vergroten en beter voorbereid te zijn op rampen en crises, bundelen de 24 gemeenten, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), de brandweer en de politie de krachten. Dit houdt in dat in de Veiligheidsregio MWB deze verschillende diensten en besturen intensief samenwerken op het gebied van crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. Per 1 augustus 2010 heeft de overdracht van de lokale brandweer naar de Veiligheidsregio plaatsgevonden.
5. Relatie met programma 1. Veiligheid 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
6. Deelnemende partijen

24 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 3,99 %.

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB:  Burgemeester Ausems
AB:  plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van de Veiligheidsregio worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 3.143.881. 
9. Eigen vermogen

01-01-2025: €  5.233.000 prognose
31-12-2025: €  4.444.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: €  49.958.000 prognose
31-12-2025: €  57.369.000 prognose

11. Financieel resultaat 2025: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Taakverandering door Omgevingswet 
De Omgevingswet brengt voor de veiligheidsregio’s een intensieve taakverandering mee op het gebied van risicobeheersing. Er zijn nieuwe kwaliteiten en producten nodig en een andere wijze van advisering van risicobeheersing aan gemeenten. Hiervoor is meer capaciteit nodig. De verwachting is dat gemeenten voor de extra structurele kosten worden gecompenseerd door het Rijk. 

Versterking Crisisbeheersing en informatievoorziening 
Op 26 augustus 2022 zijn bestuurlijke afspraken tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Veiligheidsberaad, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Rijk gemaakt in het kader van opvang vluchtelingen. Het Rijk heeft in het najaar 2022 extra structurele middelen toegezegd, oplopend tot € 83 miljoen in 2026 aan de 25 veiligheidsregio’s en het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) voor de versterking van crisisbeheersing en de informatievoorziening.  Deze gelden worden ingezet voor onder andere risicomonitoring, planvorming en investeringen in de ontsluiting van informatie via geo-applicaties. VRMWB blijft de landelijke ontwikkelingen volgen en afstemmen met het Knooppunt Coördinatie Regio’s – Rijk (KCR2).

Energietransitie 
De afnemende vanzelfsprekendheid van beschikbaarheid van energiebronnen en daarmee samenhangend de ontwikkeling van nieuwe energiebronnen, het snel veranderende klimaat, de afnemende biodiversiteit en risico’s bij de energietransitie brengen nieuwe risico’s met zich mee en vragen nieuwe expertise en nieuwe activiteiten om vakbekwaam te blijven. De duurzame ontwikkelingsdoelen (‘Global Goals’) worden steeds belangrijker om aan bij te dragen. Voor toekomstige generaties is duurzaam leven vanzelfsprekend. Nederland stapt over op duurzame energiebronnen, zoals zonnepanelen, buurtbatterijen en woningen met verwarming op waterstof. Door kennis actief uit te dragen maakt de VRMWB zijn medewerkers, de samenleving en partners hier bewust van.

 

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Terug naar navigatie - Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De bestuurlijk juridische verankering van de OMWB is geborgd middels een gemeenschappelijke regeling. Doel is om een verdere verbetering tot stand te brengen in de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken en in de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving op het gebied van milieu en asbest.
5. Relatie met programma 8. Ruimtelijke ontwikkeling, centrumontwikkeling en wonen 8.3 Wonen en bouwen
6. Deelnemende partijen

26 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,3%.

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht,  Zundert en provincie Noord-Brabant.

7. Bestuurlijk belang

DB: geen vertegenwoordiging

AB: Wethouder Schuijffel
AB: plv. Burgemeester Ausems

8. Financieel belang De kosten van de OMWB worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 1.223.913.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 3.148.000 prognose
31-12-2025: € 2.930.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € 5.386.000 prognose
31-12-2025: € 7.429.000 prognose

11. Financieel resultaat 2025: € 0,00  prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Net als voorgaande jaren ligt in 2025 de focus van de OMWB op de uitvoering van de taken rondom vergunningverlening, toezicht, handhaving, klachtenafhandeling, advisering en de specialistische taken rondom externe veiligheid, bodem, licht, geluid, lucht, geur en juridische advisering. De Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden, vormt hierin de belangrijkste factor. Ondanks het feit dat de OMWB daarop goed is voorbereid, begint het feitelijke veranderingsproces pas na de inwerkingtreding. Samenwerking is essentieel in 2025 en de daaropvolgende jaren. Thema’s als energie, klimaat, stikstof, de Omgevingswet en risicogericht en datagericht werken, vloeien ook voort uit landelijke ontwikkelingen en vereisen samenwerking met de verschillende overheidsorganisaties.

 

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Terug naar navigatie - Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Heusden
4. Doelstelling en openbaar belang

- De zorg voor het beheer van de overgebrachte archiefbescheiden;
- Toezicht op het beheer van de niet-overgebracht archiefbescheiden;
- Het bevorderen van lokaal en streek historisch onderzoek/het optreden als historisch informatiecentrum voor de gemeente Waalwijk.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

3 deelnemers, 154.610 inwoners, aandeel Waalwijk 32,5%.

Altena, Heusden en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Wethouder Spierings

AB: Wethouder Spierings
AB:  plv. Wethouder De Jong

8. Financieel belang De kosten van het SALHA worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 427.521. 
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 228.171 prognose
31-12-2025: € 211.785 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € 92.786 prognose
31-12-2025: € 93.186 prognose

11. Financieel resultaat 2025: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

In het beleidsplan voor de periode 2023-2025 worden als speerpunten de continue doorontwikkeling van het e-depot en een verdere professionalisering van de organisatie en de interne informatiehuishouding benoemd. Speerpunt blijft de verdere versterking van de digitale dienstverlening aan burgers en gemeentelijke deelnemers.

In 2023 hebben de gemeenteraden van Altena, Heusden en Waalwijk ingestemd met de
(her)huisvesting van het Streekarchief, gepland in 2026. In dit voorstel blijven de publieksfuncties van het Streekarchief gehuisvest aan de Pelsestraat. Dat pand wordt geheel gerenoveerd en verduurzaamd. In Heesbeen wordt daarnaast een nieuwe archiefbewaarplaats gerealiseerd. De financiële consequenties van de (her)huisvesting vanaf 2026, zoals opgenomen in het raadsbesluit, zijn in de meerjarenbegroting opgenomen.

 

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

GGD Hart voor Brabant
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar belang)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 19 Brabantse gemeenten met als doel een bijdrage te leveren aan de openbare gezondheidszorg, zoals voorgeschreven door de Wet publieke gezondheid. De GGD beschikt over een goede vermogenspositie.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

19 deelnemers, 1,1 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,5%.

Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen,  Goirle, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek,  Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meijerijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk.  

7. Bestuurlijk belang

DB:  n.v.t.

AB: Wethouder Slaats
AB:  plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de GGD Hart voor Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 2.256.914.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 4.459.000 prognose
31-12-2025: € 3.980.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € 12.924.000 prognose
31-12-2025: € 13.174.000 prognose

11. Financieel resultaat 2025: €  0 prognose
12. Risico's In het geval van een faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verantwoordelijk  voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

In 2024 is gewerkt aan een fundament voor een toekomstbestendige GGD, die samen werkt met gemeenten, inwoners en partners aan publieke gezondheid. In 2025 wordt hierop verder gebouwd. De GGD bestendigt zijn werkzaamheden met partners verder in de transitie van ziekte en zorg naar gezondheid, gezond gedrag en preventie. En werken hierbij nog meer risicogericht aan collectieve preventie, onderbouwd met kennis en data. Dat betekent geen pas op de plaats. De GGD blijft stappen voorwaarts maken om zijn ambitie te verwezenlijken. Er komen nieuwe thema’s en doelen bij en sommige thema’s uit 2024 worden voortgezet.

 

Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Regionale Ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Den Bosch
4. Doelstelling en openbaar belang De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West Noord (RAV Brabant Midden-West-Noord) is een gemeenschappelijke regeling van 35 Brabantse gemeenten met als doel  het verlenen van ambulancezorg. Vanaf 2012 leveren de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling geen bijdrage meer.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

35 deelnemers, 1,7 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 2,7 %

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Breda,  Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle,  Halderberge, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen,  Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk,  Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB: Wethouder Slaats
AB: plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de RAV worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 0,00.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 15.099.000 prognose
31-12-2025: € 14.758.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € 33.302.000 prognose
31-12-2025: € 31.611.000 prognose

11. Financieel resultaat 2025: € 340.000 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

In september 2022 verscheen het Integraal Zorgakkoord (IZA), een samenwerkingsplan van VWS en een groot aantal zorgpartners, waarin zij afspraken vastlegden over het realiseren van meer passende, preventiegerichte, duurzame en gedigitaliseerde zorg in ons land. In vervolg daarop verscheen de Kamerbrief Beleidsagenda Toekomstbestendige Acute Zorg, waarin de minister van VWS een aantal acties presenteerde die voortbouwen op de afspraken in het IZA, rondom de volgende drie kernpunten: Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, Zorgcoördinatie en Samenwerking in de regio.

Bovengenoemde publicaties bevatten een aantal zaken die van direct belang zijn voor de ambulancesector zoals: acute zorg aan huis, ontwikkeling van zorgcoördinatie, bestrijden van personeelstekort, verbetering van (digitale) informatieoverdracht tussen ketenpartners en onderzoek naar innovatieve technologische en digitale oplossingen. Dit vereist de bereidheid van alle ketenpartners om intensief samen te werken, buiten de eigen kaders te denken en over drempels te stappen. Dit is voor de RAV Brabant MWN en de ketenpartners in de acute zorg samengekomen in 2023 in het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ)-beeld en het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ)-plan. In 2024 wordt dit verder uitgewerkt in onder andere de opzet van Zorgcoördinatie in de ROAZ-regio Brabant.

Baanbrekers

Terug naar navigatie - Baanbrekers

Baanbrekers
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Zanddonkweg 14, 5144 NX Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Baanbrekers is ontstaan op 1 januari 2013 uit de fusie van de sociale werkvoorziening (WML) en de sociale dienst (ISD).Baanbrekers voert de Participatiewet voor de Langstraat-gemeenten uit. Dit komt neer op: het verstrekken van bijstandsuitkeringen, re-integratieactiviteiten en het aanbieden van beschutte werkgelegenheid.

5. Relatie met programma 6. Sociaal domein 6.5 Arbeidsparticipatie
6. Deelnemende partijen

De deelnemende gemeenten zijn: Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. 

7. Bestuurlijk belang

DB: wethouder Spierings  (plv. wethouder Klerx)

AB: wethouders Spierings en Klerx (plv. wethouder Schuijffel en wethouder Slaats), raadsleden Van Hamond (opvolger nog niet bekend) en Den Braven.

8. Financieel belang De kosten van Baanbrekers worden gedragen door de deelnemende gemeenten: De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 6.984.165.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: €  3.290.000 prognose
31-12-2025: €  3.721.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: €  36.444.000 prognose
31-12-2025: €  36.830.000 prognose

11. Financieel resultaat 2025: € 0,00 prognose 
12. Risico's In het geval van tekorten, faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de risico's.
13. Ontwikkelingen

In 2018 hebben gemeenten en Baanbrekers de In-Beweging-Koers vastgesteld met uitgangspunten voor de dienstverlening. Baanbrekers onderzoekt momenteel of de uitgangspunten voldoende houvast bieden bij nieuwe ontwikkelingen. Eventuele aanpassingen worden in 2024 aan het bestuur voorgelegd. 

Herziening Participatiewet  
Met het wetsvoorstel Participatiewet in Balans is het voornemen de Participatiewet te wijzigen per 1 januari 2025. Hiermee worden concrete stappen gezet om niet de regels, maar de mens centraal te zetten en daarmee ervaren hardheden weg te nemen. Met als doel rechtszekerheid voor bijstandsgerechtigden te vergroten én om de professional voldoende ruimte te geven hen daarbij te helpen. Dit sluit aan bij de behoefte van Baanbrekers om de dienstverlening meer vanuit vertrouwen in te richten en te komen tot een dienstverlening die gebaseerd is op doelmatige rechtmatigheid. De exacte gevolgen van het wetsvoorstel voor de dienstverlening van Baanbrekers zijn nog niet in beeld.

Regionaal werkcentrum  
Het voornemen is om de arbeidsmarktinfrastructuur te herzien middels een zogenaamd Regionaal Werkcentrum (RWC). Daarin zullen onder andere het werkgeversservicepunt (WSP), het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) en het LeerWerkLoket (LWL) opgaan. Baanbrekers participeert in zowel het WSP als het RMT. Op welke manier de uitbreiding impact zal hebben op de dienstverlening van Baanbrekers is nog onduidelijk. Inmiddels zijn er werkgroepen geformeerd om het RWC vorm te geven. Baanbrekers participeert hierin.  Baanbrekers streeft naar een satelliet-vestiging in De Langstraat, zo mogelijk in het (nieuwe) pand.

Rechtspositie flexibele arbeidskrachten
Op het moment van schrijven is de consultatie voor het wetsvoorstel ‘Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten’ gesloten. Verdere voortgang is niet bekend. Dit voorstel regelt o.a. het recht op gelijke arbeidsvoorwaarden voor flexibele krachten (bedoeld om malafide uitzendbureaus en constructies aan te pakken). Voor sociaal ontwikkelbedrijven en gemeenten heeft dit wetsvoorstel het effect dat de door- en uitstroom onbedoeld wordt beperkt. Branchevereniging Cedris heeft daarom gepleit voor het behouden van een uitzonderingspositie voor de medewerkers van de sociaal ontwikkelbedrijven. Dit is een zorgelijke ontwikkeling die zorgt voor een aantal problemen bij bedrijven als ook bij de mensen. In ieder geval wordt het moeilijker mensen te kunnen detacheren omdat dit voor inleners duurder wordt, waardoor meer mensen binnen de muren van sociaal ontwikkelbedrijven moeten blijven werken. 

Inburgering
Door uiteenlopende geopolitieke ontwikkelingen is er een groeiende groep inburgeringsplichtigen. Daardoor vraagt de begeleiding van de groep statushouders naar werk extra aandacht. 

Huisvesting
Het begeleiden van de nieuwbouw en alles wat daarmee samenhangt staat in 2025 centraal. De nieuwbouw zal rond april 2025 worden opgeleverd. Na het uitvoeren van de dan nog noodzakelijke zaken zal in de zomer van 2025 gefaseerd worden verhuisd.

 

Hart van Brabant / Midpoint

Terug naar navigatie - Hart van Brabant / Midpoint

Hart van Brabant/Midpoint
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang

Het vorm geven van regionale samenwerking op beleidsmatig en strategisch gebied tussen de elf deelnemende gemeenten in Midden-Brabant. Op basis van de Strategische Meerjaren Agenda werken we in de regio aan drie programmalijnen: (1) Mens & Samenleving, (2) Leefomgeving & Milieu en (3) Economie, Recreatie & Toerisme. De brede economische agenda is belegd bij Midpoint, een triple helix organisatie.

De Regio Hart van Brabant is een samenwerkingsverband met als doel om vanuit het beginsel van autonomie van het lokale bestuur:

- een overlegstructuur in te stellen en in stand te houden, die dient om de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten vorm te geven:
- rechtens verantwoording af te kunnen leggen over de besteding van (subsidie)gelden die door andere overheden, instellingen en/of bedrijven met het oog op die samenwerking worden toegekend';
- samen te werken om regionale opgaven te identificeren en op basis daarvan gezamenlijke projecten te definiëren, te initiëren en uit te voeren.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

11 deelnemers, 494.737 inwoners, aandeel Waalwijk 10,2%.

Alpen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Burgemeester Ausems

AB: Burgemeester Ausems
AB: plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van Hart van Brabant/Midpoint worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2025 is: € 490.203. 
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 103.265 prognose
31-12-2025: € 103.265 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € 1.732.360 prognose
31-12-2025: € 9.224.735 prognose

11. Financieel resultaat 2025 € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

De accenten voor het jaar 2025 liggen in het verlengde van die voor 2024, en zijn als volgt samen te vatten:
1. Concreet werk maken van brede welvaart.
2. Werken aan brede welvaart met meer slagkracht en flexibiliteit van bestuur en organisatie.
3. De regio krachtig positioneren en profileren.
4. Evenwichtige publiek-private participatie bevorderen.

Vennootschappen en Coörporaties

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Terug naar navigatie - BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
2. Rechtsvorm NV 
3. Vestigingsplaats Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De Rijksoverheid (50% van de aandelen) en alle Nederlandse provincies, waterschappen en gemeenten zijn wettelijk verplicht om bij de BNG een bankrekening aan te houden.  Alle verrekeningen met het Rijk vinden via de BNG plaats.
7. Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 29.133 aandelen á € 2,50: € 72.832,50. Dividend 2025: nog niet bekend.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2025: € nog niet bekend
12. Risico's M.b.t. de kredietwaardigheid heeft de BNG een (AAA) rating. 
13. Ontwikkelingen

Geen.

 

Parkmanagement

Terug naar navigatie - Parkmanagement

Parkmanagement
2. Rechtsvorm BV (gemeente Waalwijk 100% van de aandelen)
3. Vestigingsplaats Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Parkmanagement is een besloten vennootschap die als hoofdactiviteit het beheer, onderhoud en de beveiliging op Haven 1 t/m 8 en Zanddonk uitvoert.

De gemeente betaalt een in de begroting geraamde jaarlijkse vergoeding (ca. € 373.000) aan Parkmanagement voor het groen- en grijsonderhoud van de openbare ruimte op de bedrijventerreinen Haven 1 t/m 8. De tweede grote inkomstenbron is de bijdrage van bedrijven (ca. € 385.000) ten behoeve van diensten die Parkmanagement aanbiedt. Daarnaast zijn er inkomsten uit rendement op vermogen, wat wordt gebruikt om investeringen te doen.

5. Relatie met programma

3. Economie 3.1 Economische ontwikkeling 
5. Sport, cultuur, recreatie 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

6. Deelnemende partijen

Gemeente Waalwijk. 1 deelnemer, 50.690 inwoners, aandeel Waalwijk 100%

7. Bestuurlijk belang

Voorzitter AvA is tevens voorzitter RvC:  Wim Naber

Leden AvA:
Burgemeester Ausems, Wethouder Klerx, Wethouder Spierings, Wethouder Slaats, Wethouder De Jong en Wethouder Schuijffel.

Leden RvC:

  • Voorzitter: Robert-Jan Peters
  • Commissaris: Coert van Caem
  • Commissaris: Johan Timmermans

Directeur: Jan van Roessel 

8. Financieel belang De gemeente Waalwijk is 100% eigenaar van Parkmanagement.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2025: € nog niet bekend  
12. Risico's De risico’s zijn minimaal. Risicovolle deelnemingen zijn verkocht / afgestoten.
13. Ontwikkelingen In 2025 verwachten we dat de huidige onrechtmatigheid is hersteld en dat we de uitwerking daarvan blijvend monitoren. Daarnaast werken we aan de (verdere) uitrol van Parkmanagement op Zanddonk. Met als voornaamste activiteit de inwerkingtreding van de camerabeveiliging op dit bedrijventerrein. 

 

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Enexis Holding  N.V.
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen 91 aandeelhouders
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 344 aandelen is 1,7%
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2025: € nog niet bekend
12. Risico's Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (positieve outlook) en bij Moody's Aa3 (stabiele outlook).
13. Ontwikkelingen

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk heeft voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode / tot 2027) aan de vastgesteld ratio's blijft voldoen. 

 

Brabant Water N.V.

Terug naar navigatie - Brabant Water N.V.

Brabant Water N.V.
2. Rechtsvorm N.V.
3. Vestigingsplaats Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang Brabant Water wint, zuivert, transporteert en levert drink- en industriewater van hoge kwaliteit vanuit 33 waterproductiebedrijven aan ruim 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant. Daarnaast levert het bedrijf water op maat en watergerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt. De omzet bedraagt € 196 miljoen.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De aandelen zijn in handen van de Provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningengebied van Brabant Water.
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 66.253 aandelen is 2,38%

9. Eigen vermogen

 

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

 

01-01-2025: € nog niet bekend
31-12-2025: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat

2025: € nog niet bekend
12. Risico's Beperkt.
13. Ontwikkelingen In het innovatieve project SOFIA wordt gewerkt aan een digital twin van het distributienet. Dit is een virtueel model dat op basis van sensordata het gedrag van de waterstroom in het leidingnet simuleert. Door deze innovatie is de status van het netwerk én hoe het drinkwater door dit netwerk stroomt, continu inzichtelijk vanaf het waterproductiebedrijf tot en met de watermeter. In 2025 moet het complete drinkwaternetwerk onderdeel zijn van de digital twin.

 

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Essent had een belang van 50% in de kerncentrale in Borssele (EPZ). Delta, met ook een belang van 50%, heeft de verkoop vooralsnog via een juridische procedure tegengehouden. Daarop is het belang door de verkopende aandeelhouders van Essent in een aparte vennootschap ondergebracht.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen

Provincies:
Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%, Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%

Gemeenten:
Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04% ,Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%

7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang Gemeenten Noord-Brabant 7,57%.
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 0,00 prognose
31-12-2025: € 0,00 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: €  0.00 prognose
31-12-2025: €  0,00 prognose

11. Financieel resultaat 2025: € 0,00 prognose
12. Risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.

13. Ontwikkelingen

Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. Het bestuur van de vennootschap treft op dit moment voorbereidingen voor het definitief opheffen van de vennootschap en om de resterende liquide middelen na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 september 2024 uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

CSV Amsterdam BV

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

De primaire taak van de vennootschap is het voeren van een schadevergoedingsprocedure (op grond van invoering Wet Onafhankelijk Netbeheer "Splitsingswet") tegen de Staat der Nederlanden namens de oude aandeelhouders van Essent.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen

Provincies:
Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%,  Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%.

Gemeenten:
Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04%, Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%.

7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.  Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang Gemeenten Noord-Brabant 7,57%
9. Eigen vermogen

01-01-2025: € 484.349 prognose
31-12-2025: € 0,00 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2025: € 6.500 prognose
31-12-2025: € 0,00 prognose

11. Financieel resultaat 2025: - € 20.000 prognose
12. Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van de vennootschap.
13. Ontwikkelingen

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de Aandeelhoudersommissie, de gerechtelijke procedure voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.

In februari 2024 heeft CSV de motivering beroepschrift tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting bij de Rechtbank ingediend. De inhoudelijke zitting bij de Rechtbank staat gepland op 3 september 2024. Afhankelijk van de uitspraak van de Rechtbank (verwachting eind 2024) zal, in overleg met de Aandeelhouderscommissie van CSV, de procedure al dan niet worden voortgezet.
 
Na afwikkeling van deze gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

 

Stichtingen en Verenigingen