Paragraaf 2. Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

Weerstandsvermogen

Kengetallen gemeente Waalwijk

Terug naar navigatie - Kengetallen gemeente Waalwijk

Op grond van onderstaande kengetallen en rekening houdende met het weerstandsvermogen op grond van de risicomatrix beschikt de gemeente Waalwijk over een gezonde financiële positie. Weliswaar beschikt de gemeente over een relatief hoge schuldpositie, maar deze is door het hoge investeringsniveau in de afgelopen jaren goed te verklaren.
De risico’s in de grondexploitatie zijn nader toegelicht in de nota grondexploitatie 2024  (raad 27 juni 2024). Daarnaast is in deze begroting 2025 de paragraaf  (7) Grondbeleid opgenomen.

Bedragen x € 1.000

Netto Schuldquote Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Vaste schulden (cf. art 46 BBV) 120.843 128.316 132.426 127.436 154.515 195.910
B Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) 9.590 11.531 17.932 14.946 15.377 15.575
C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) 30.003 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000
Totaal 160.436 159.847 170.358 162.382 189.892 231.485
D Financiƫle activa (cf. art. 36 lid d,e en f) 0 0 0 0 0 0
E Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) 13.810 12.000 10.000 10.000 10.000 10.000
F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) 1.609 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000
G Overlopende activa (cf. art 40a BBV) 4.393 4.000 4.000 4.000 4.000 4.000
Totaal 19.812 17.000 15.000 15.000 15.000 15.000
H Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV excl. mutaties reserves) 183.557 190.859 210.399 193.277 172.065 169.734
Netto Schuldquote
(A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 77% 75% 74% 76% 102% 128%
Netto Schuldquote Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
Gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Vaste schulden (cf. art 46 BBV) 120.843 128.316 132.426 127.436 154.515 195.910
B Netto vlottende schuld (cf. art. 48 BBV) 9.590 11.531 17.932 14.946 15.377 15.575
C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) 30.003 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000
Totaal 160.436 159.847 170.358 162.382 189.892 231.485
D Financiƫle activa (cf. art. 36 lid b,c,d,e en f) 17.837 22.527 22.207 21.883 21.557 21.227
E Uitzettingen < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) 13.810 12.000 10.000 10.000 10.000 10.000
F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) 1.609 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000
G Overlopende activa (cf. art 40a BBV) 4.393 4.000 4.000 4.000 4.000 4.000
Totaal 37.649 39.527 37.207 36.883 36.557 36.227
H Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) 183.557 190.859 210.399 193.277 172.065 169.734
Netto Schuldquote gecorrigeerd
(A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% 67% 63% 63% 65% 89% 115%
Solvabiliteitsratio Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Totaal eigen vermogen 111.432 100.433 96.949 94.106 92.304 90.572
B Totaal van de passiva 284.008 277.330 284.637 273.566 298.885 338.356
Netto Schuldquote gecorrigeerd
A/B x 100% 39% 36% 34% 34% 31% 27%
Grondexploitaties Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Totaal van de activa van de niet in exploitatie genomen bouwgronden 0 0 0 0 0 0
B Totaal van de activa van de in exploitatie genomen bouwgronden -591 12.067 -12.270 -33.918 -31.759 -29.422
C Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) 183.557 190.859 210.399 193.277 172.065 169.734
Grondexploitatie
(A/B)/C x 100% 0% 6% -6% -18% -18% -17%
Structurele begrotingsruimte Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
A Structurele lasten 164.950 180.936 210.908 196.800 176.067 174.392
B Structurele baten 170.204 191.644 211.309 194.175 172.963 170.928
Totaal B-A 5.254 10.708 401 -2.625 -3.104 -3.464
C Structurele toevoegingen
D Structurele onttrekkingen 837 785 910 898 898 1.194
Totaal D-C 837 785 910 898 898 1.194
E Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (excl. mutaties reserves) 183.557 190.859 210.399 193.277 172.065 169.734
Structurele begrotingsruimten
((B-A)+(D-C))/(E) x 100% 3,32% 6,02% 0,62% -0,89% -1,28% -1,34%
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %:Belastingcapaciteit (E/F) x 100% Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde 364 378 391 391 391 391
B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde 174 189 201 201 201 201
C Afvalstoffenheffing voor een gezin (conform begrotingen AVRI) 229 237 245 245 245 245
D Eventuele heffingskorting voor een gezin 0 0 0
E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) 767 804 837 837 837 837
F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in het voorafgaande begrotingsjaar 944 944 944 944 944 944
Vaststelling gemeentelijke belastingcapaciteit in %: 81% 85% 89% 89% 89% 89%
Belastingcapaciteit (E/F) x 100%
gemiddelde woz waarde 2024 379.000
bron CBS

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet-begrote kosten, die onverwachts en substantieel zijn, te kunnen dekken. Het gaat om de elementen waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden, zoals de Algemene Reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit.

Op grond van de nu bekende gegevens kan het volgende overzicht worden gegeven:

bedragen per januari 2025 (x € 1.000)

Weerstandscapaciteit Incidenteel Structureel
     
Reservecapaciteit    
Algemene reserve 30.534  
AR grondexploitatie 5.000  
Totaal reserve capaciteit 35.5343  
     
Onbenutte belastingcapaciteit    
Onroerende zaakbelastingen (100% verhoging)   15.555
Onvoorzien   100
Totaal weerstandscapaciteit 35.534 15.655

Per januari 2025 bedraagt de totale weerstandscapaciteit van de gemeente Waalwijk € 51,2 miljoen  (= € 35,5 miljoen  + € 15,7 miljoen ).

De norm voor de onbenutte belastingcapaciteit is gebaseerd op de norm die het Rijk stelt voor gemeenten die in aanmerking willen komen voor een bijdrage op grond van artikel 12 Financiële-verhoudingswet. De bepaling van de ratio is gebaseerd op een theoretisch model, waarbij er vanuit wordt gegaan dat alle risico’s gelijktijdig manifest worden. En dat komt nooit voor. De 100% OZB-verhoging past in ditzelfde theoretische kader.

De Algemene Reserve en de Algemene Reserve Grondexploitatie moeten een geblokkeerd gedeelte bevatten om het totaal van de risico’s die ‘waarschijnlijk eens in de vijf jaar’ optreden. te kunnen opvangen. Op dit moment gaat het om € 4,1 miljoen (zie ook tabel benodigde weerstandsvermogen). Als een risico optreedt en er moet worden afgerekend, moet de Algemene Reserve of Algemene Reserve Grondexploitatie onmiddellijk worden aangewend. Daarmee kan de ratio onder druk komen te staan. Een OZB-verhoging en daarbij behorende hogere opbrengst zal altijd enige tijd duren. Hierbij moet wel worden aangetekend dat het uitzonderlijk zou zijn, als alle risico's in categorie A op hetzelfde moment manifest worden.

Bovenstaande berekening van de weerstandscapaciteit is uiteraard een momentopname. De genoemde bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren. Voor de afdekking van risico’s heeft de gemeenteraad normen vastgelegd voor de noodzakelijke omvang van de Algemene Reserve.
De bekende risico’s die betrekking hebben op de bouwgrondexploitatie zijn ook meegenomen bij de weerstandscapaciteit. De Algemene Reserve Grondexploitatie van € 5 miljoen maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. Jaarlijks vindt door middel van de nota Grondexploitatie herijking plaats van de bouwgrondexploitatie. Er worden verliezen genomen en voorzieningen getroffen, als redelijkerwijs mag worden aangenomen dat er uiteindelijk een verlies zal optreden.

Stille reserves

Terug naar navigatie - Stille reserves

In het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 van de provincies is met betrekking tot stille reserves in relatie tot het weerstandsvermogen het volgende opgenomen:
1. Stille reserves nemen wij alleen mee als de actuele marktwaarde reëel is onderbouwd;
2. Daarnaast geldt als uitgangspunt dat de stille reserve geen gebruiksnut heeft voor de gemeenten en op korte termijn beschikbaar kan komen.

Gelet op het bovenstaande maken de stille reserves met ingang van 2020 geen onderdeel meer uit van het weerstandsvermogen.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

In het BBV wordt een toelichting gegeven op de risico’s die relevant zijn voor het weerstandsvermogen. Het gaat om risico’s die niet op een andere manier zijn ondervangen. Reguliere risico’s – die zich regelmatig voordoen en die veelal vrij goed meetbaar zijn – maken geen deel uit van de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen. Hiervoor kunnen immers verzekeringen worden afgesloten of voorzieningen worden gevormd. Voorbeelden van risico’s die wel tot de paragraaf weerstandsvermogen horen zijn ondernemersrisico’s (of bedrijfsrisico’s). Die hangen vooral samen met grondexploitatie, gebiedsuitbreiding, publiek- private samenwerking (PPS), sociale structuur (bij neergaande conjunctuur) en open-einderegelingen.

Risicomatrix begroting 2025
Bij zowel de begroting als de jaarrekening wordt een risicomatrix opgesteld. De risicomatrix geeft systematisch inzicht in de categorisering van aanwezige risico’s. Om het risicomanagement te borgen, wordt met ingang van 2023 van alle voor het weerstandsvermogen relevante risico's een frauderisico-analyse gemaakt. De risico’s zijn zoveel mogelijk in beeld gebracht en er is inzichtelijk gemaakt in welke mate deze risico’s beheerst worden. Nadere acties blijven nodig om tot verdere risicobeheersing te komen. In de bijlage is een integraal overzicht opgenomen van alle geïdentificeerde risico's, via de link zijn alle kaarten in te zien:  risicokaarten

 

De belangrijkste risico's

Hieronder is schematisch weergeven wat de grootste risico's zijn voor de gemeente Waalwijk.

Kaart

Omschrijving risico

Maximaal risico

Percentage verwacht risico

Risico relevant voor ratio

14

Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

15

Erfpachtcanon

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

16

Garanties sportverenigingen/rechtspersonen maatschappelijkvlak

€ 2.500.000

40%

€ 1.000.000

17

Verzekeringen

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

17

Verzekeringen

€ 2.500.000

40%

€ 1.000.000

18

Gemeentefonds € 3.000.000 60%

€ 1.800.000

19

Renterisico en liquiditeitsrisico

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

21

Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

23

Jeugdzorg

€ 1.000.000

80%

€ 800.000

25

Participatie

€ 1.000.000

80%

€ 800.000

32

Materiële vaste activa Haven Acht Oost

€ 2.500.000

60%

€ 1.500.000

33

Schade door cyberincident

€ 1.000.000

80%

€ 800.000

 

  € 18.500.0000   € 10.700.000

 

Toename risico’s

Kaart 18: Gemeentefonds

Het BTW compensatiefonds heeft een plafond.

Waalwijk heeft nu een voordeel ingeboekt van € 1,5 miljoen maar dat kan t.z.t. wijzigen in een nadeel en daarmee een risico van € 1.500.000.

Reduceren specifieke uitkering (SPUK,S) door toevoeging aan Gemeentefonds met een korting van 10% voor Waalwijk een risico van ca. € 1.500.000

Afname risico’s

Kaart 14: Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie.

Was € 5.000.000 en is gewijzigd in € 1.000.000. 

Uitgangspunt is dat de grondexploitaties actueel zijn en dat voor mogelijke verliezen direct een voorziening wordt getroffen. Op basis van de huidige inzichten wordt een risicobedrag van € 1.000.000 voldoende geacht.

Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen

Met onderstaande ratio kan een norm gesteld worden voor een aanvaardbare relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico’s.

                         Beschikbare weerstandscapaciteit

Ratio =           ---- -------------------------------------

                          Benodigde weerstandscapaciteit

Een ratio voor het weerstandsvermogen van 1,0 tot 1,4 wordt voldoende geacht. Een ratio van 0,8 tot 1,0 wordt als matig bestempeld, terwijl een ratio boven 1,4 aangemerkt wordt als ruim voldoende.
Het benodigde weerstandsvermogen kan als volgt berekend worden:

Risicoklasse

Kans op schade

Aantal Geïnventariseerde schades

Maximale omvang max. totale schade

Percentage meegenomen

waarschijnlijk

1 X per  5 jaar

Schades 9

€ 5,1 miljoen

80% €  4,1 miljoen

mogelijk

1 X per 10 jaar

Schades 23

€ 14,4 miljoen

60% €  8,6 miljoen

onwaarschijnlijk

1 X per 15 jaar

Schades 17

€ 6,5 miljoen

40% € 2,6  miljoen

onbekend

1 X per 10 jaar

Schades 10

€  5,3miljoen

20 % € 1,1  miljoen

 

 

 

 

€ 31,3  miljoen

€ 16,4  miljoen

 

 

                                €   51.189.145

Ratio                         ---------------         =   3,125 uitstekend

                                €  16.400.000

Voor de gemeente Waalwijk bedraagt de ratio voor het weerstandsvermogen 3,125. Dat is te kwalificeren als uitstekend.
Bij de berekening moet wel de kanttekening worden geplaatst dat rekening is gehouden met 100% verhoging van de OZB (€ 15.555.000). Wordt die buiten beschouwing gelaten, dan zakt de ratio naar 2,175 en ook dat is nog ruim voldoende. En ook hier geldt: niet alle risico's zullen op hetzelfde moment optreden.