Uitgaven

7,12%
€ 15.367
x €1.000
7,12% Complete

Inkomsten

6,38%
€ -13.783
x €1.000
6,38% Complete

Saldo

395,57%
€ 1.584
x €1.000

Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid

Uitgaven

7,12%
€ 15.367
x €1.000
7,12% Complete

Inkomsten

6,38%
€ -13.783
x €1.000
6,38% Complete

Saldo

395,57%
€ 1.584
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

Beleidsveld 7 handelt over milieu en gezondheid. Het beleidsveld Milieu en Gezondheid heeft veel raakvlakken met (de doelstellingen en activiteiten van) het programma Duurzaamheid. De thema's energie, water en groen en duurzamere productie en consumptie zijn binnen het programma Duurzaamheid nader uitgewerkt.

Het beleidsveld 7 is naar 2 thema's uitgesplitst: 

  • Het thema milieu binnen beleidsveld 7 richt zich op de kwaliteit van de bodem, lucht, geur, licht en de externe veiligheid ten behoeve van een gezonde leefomgeving.
  • Het thema gezondheid in beleidsveld 7 gaat vooral over een gezonde openbare ruimte (met name gericht op de gemeentelijke taken inzake afval en riolering) en de algemene gezondheidszorg en gezondheidszorg voor speciale doelgroepen door subsidiëring GGD en gemeentelijke activiteiten met betrekking tot jeugd (zoals "de Kansrijke start") en gezin (zoals Centrum Jeugd en Gezin).

Milieu

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor de aspecten schone lucht, bodem geschikt voor het gebruik, externe veiligheid en geluid voldoen we aan de huidige wettelijke normen. De wetgeving van lucht, bodem, water, externe veiligheid en geluid zijn opgenomen in de nieuwe Omgevingswet. 
Een van de consequenties van de Omgevingswet is dat een set rijksregels naar de gemeente verhuizen (de Bruidsschat). De gemeente kan deze regels zelf verder vormgeven. We gebruiken hiervoor de instrumentaria omgevingsvisie, omgevingsplan, mogelijke programma’s en een verder geïntegreerde omgevingsvergunning. De komende jaren werken we o.a. aan de integratie van de Bruidsschat naar het omgevingsplan. De ambities voor de diverse milieuthema’s volgen uit de nieuwe omgevingsvisie, die momenteel wordt opgesteld. 
Een deel van de milieutaken is belegd bij de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB). De OMWB houdt, in opdracht van de gemeente, toezicht op naleving van de wet- en regelgeving door het uitvoeren van controles bij onder ander bedrijven (waaronder milieucontroles). Daarnaast behandelt de OMWB (milieu)klachten en meldingen van incidenten.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.710 Voldoen aan de EU-normen voor schone lucht in 2030

Terug naar navigatie - D25.710 Voldoen aan de EU-normen voor schone lucht in 2030

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Waalwijk heeft zich aangesloten bij het landelijk Schone Lucht Akkoord (SLA). Dit betekent dat er naar gestreefd wordt dat in de gemeente Waalwijk (net als in de rest van Nederland) in 2030 voldaan wordt aan de normen van de Europese Unie. Hiervoor is een gemeentelijk uitvoeringsprogramma vastgesteld. Tweejaarlijks voert het RIVM een landelijke monitoring van het Schone Lucht Akkoord uit en wordt de voortgang beoordeeld.

Activiteiten

D25.711 Voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

Terug naar navigatie - D25.711 Voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit

Omschrijving (toelichting)

De wetgeving omtrent bodem is opgegaan de Omgevingswet. Wettelijke taken gaan van de provincie over op de gemeente. Doelstellingen c.q. ambities zijn ook (deels) gekoppeld aan de omgevingsvisie. De komende jaren zal voor bodem o.a. gewerkt worden aan de integratie van de Bruidsschat naar het omgevingsplan en het vormgeven van andere gemeentelijke planregels.

Activiteiten

D25.712 Vaststellen basisgeluidsemissies

Terug naar navigatie - D25.712 Vaststellen basisgeluidsemissies

Omschrijving (toelichting)

De Basis Geluid Emissie (BGE) is een nieuw instrument onder de Omgevingswet om de geluidsituatie van gemeentelijke wegen in kaart te brengen en te monitoren. De BGE vormt een referentieniveau (nul-situatie) voor de gemeentewegen. De gemeente legt de BGE uiterlijk 2026 vast in het geluidregister. Na vastleggen monitort het bevoegd gezag (tenminste elke 5 jaar) de ontwikkeling van het geluid. Bij een toename van 1,5 dB van de geluidemissie ten opzichte van de BGE dient de gemeente te overwegen of het maatregelen moet nemen.

Activiteiten

Gezondheid

Terug naar navigatie - Toelichting

Het thema gezondheid is uit te splitsen naar twee verschillende taakvelden, die ook binnen verschillende teams worden opgepakt en uitgewerkt. Het fysieke aspect van gezondheid gaat vooral over een gezonde leefomgeving. Deze doelen zijn nader uitgewerkt onder het programma duurzaamheid en het beleidsveld milieu. 
Het sociale aspect van gezondheidszorg betreft vooral de subsidiëring van de GGD (ten behoeve van infectieziektebestrijding, bevolkingsonderzoeken, periodieke onderzoeken kinderen basisonderwijs/voortgezet onderwijs, gezondheidsvoorlichting algemeen en gericht op specifieke doelgroepen zoals jongeren, ouderen, allochtonen etc.) en  gemeentelijke activiteiten met betrekking tot jeugd (zoals "de Kansrijke start") en gezin (zoals CJG).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.720 Goede Publieke Gezondheidszorg voor de inwoners van Waalwijk

Terug naar navigatie - D25.720 Goede Publieke Gezondheidszorg voor de inwoners van Waalwijk

Omschrijving (toelichting)

De GGD Hart voor Brabant voert de taken voor de publieke gezondheid uit in een basispakket. Per 1 januari 2024 is het basispakket geactualiseerd. Het nieuwe basispakket sluit aan bij de huidige behoeften. Vanaf 2024 zijn de regionale ambities geformuleerd rondom 5 pijlers:

  1. Gezonde start: gezond en veilig op de wereld komen en opgroeien.
  2. Gezonde leefstijl: door een gezonde leefstijl worden ziekten voorkomen en kunnen ze mee blijven doen.
  3. Gezonde geest: mensen met een goede mentale gezondheid leven langer. Ze voelen zich beter en herstellen sneller van ziekten, zijn productief en van betekenis voor hun directe omgeving en de maatschappij.
  4. Gezonde omgeving: de sociale en fysieke omgeving heeft invloed op de gezondheid.
  5. Gezond ouder worden: het groeiend aantal ouderen met een zorgvraag, de druk op de zorg en dubbele vergrijzing maakt dat deze pijler vanaf 2024 is toegevoegd als ontwikkelpilot.

In 2025 wordt uitvoering gegeven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord. Dit is een landelijk akkoord waarin de rijksoverheid, gemeenten, GGD GHOR Nederland en ze Zorgverzekeraars afspraken hebben gemaakt om een impuls te geven aan het verbeteren van de gezondheid van inwoners. Gemeenten hebben hiervoor een SPUK ( specifieke uitkering) ontvangen voor 2023 tot en met 2026. 
De inzet vanuit de brede SPUK GALA zal integraal worden meegenomen in het Implementatieplan “Samen redzaam” en de preventieve inzet voor het realiseren van de sociale basis en indicatievrije ondersteuning. Zie hiervoor beleidsveld 6, sociaal domein. 

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 7 Milieu en Gezondheid worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de jaarrekening 2023, de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de begroting 2025 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2025.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2025 is terug te lezen in de begrotingsapp:
- Onontkoombaarheden in bijlage 1 .
- Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale Stad in bijlage 2.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2025 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt. (zie onderstaande tabel).

In de Kadernota 2025 is voor de voorstellen KN25 O1.01 en O1.02 onderhoudskosten en verhoging voorziening vastgoed in totaal € 425.000 opgenomen. Echter bij het samenstellen van de begroting 2025 zijn die uitgesplitst naar de gebouwen waar de aanpassingen moeten gebeuren. De financiële effecten hiervan landen in meerdere beleidsvelden waar alle lasten van die gebouwen zitten  (is dus versnipperd). Voor beleidsveld 7 is dit beperkt: in totaal gaat het om structureel € 1.000 .

Voor Duurzaamheid zijn abusievelijk niet de juiste voorstellen in de Kadernota 2025 opgenomen. De voorstellen NV1.22 en NV1.23 zijn als volgt gewijzigd:

  • Voorstel NV1.22: opstellen Soortenmanagementplan (SMP). Dekking van dit voorstel komt niet uit CDOKE-middelen (Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid), maar uit de reserve duurzaamheid. In het beleidsdeel is dit onder het Programma Duurzaamheid  toegelicht onder de activiteit A25/9123.
  • Voorstel NV1.23: klimaatadaptatiefonds. De in het voorstel uit de Kadernota gevraagde gelden voor klimaatadaptatie worden uit bestaande budgetten gedekt.  Voorstel vervalt dus.


Daarnaast zijn twee voorstellen ten laste van de reserve Duurzaamheid toegevoegd:

  • Opstellen energievisie voor € 100.000 (zie programma Duurzaamheid / activiteit A25.9101).
  • Voorbereidingen ontwikkelingen Wind- en zonnepark Haven/Ecopark voor € 100.000 (programma Duurzaamheid / activiteit A25.9102).
Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Onontkoombaarheden Kadernota 2025:
KN25 O1.01 / O1.02 Verhoging onderhoudskosten in exploitatie tbv klein en jaarlijks onderhoud en verhoging dotatie voorziening onderhoud 1 1 1 1
Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale stad
KN25 NV1.07 Aanbrengen verharding paden begraafplaatsen 25 0 0 0
KN25 NV1.22 Opstellen en actueel houden Soortenmanagement plan 75 75 75 75
KN25 NV1.22 Opstellen en actueel houden Soortenmanagement plan -75 -75 -75 -75
KN25 NV1.23 Klimaatadaptatiefonds 50 50 50 50
KN25 NV1.23 Klimaatadaptatiefonds -50 -50 -50 -50
Totaal 26 1 1 1
Lasten en baten NV1.22 en NV1.23 niet structureel, maar in 2025 met dekking uit de reserve Duurzaamheid
Terugdraaien mutaties uit Kadernota 2025
KN25 NV1.22 Opstellen en actueel houden Soortenmanagement plan -75 -75 -75 -75
KN25 NV1.22 Opstellen en actueel houden Soortenmanagement plan 75 75 75 75
KN25 NV1.23 Klimaatadaptatiefonds -50 -50 -50 -50
KN25 NV1.23 Klimaatadaptatiefonds 50 50 50 50
Gewijzigde voorstellen Duurzaamheid
9101 Opstellen energievisie (Programma Duurzaamheid / activiteit A25.9101) 100
9102 Voorbereidingen ontwikkelingen Wind- en zonnepark Haven/Ecopark (Programma Duurzaamheid / activiteit A25.9102) 100
9123 Opstellen Soorten Management Plan (SMP) (Progr.Duurz. / activiteit A25.9123) 200
Dekking uit reserve Duurzaamheid -400
Per saldo 0 0 0 0
Totaal 26 1 1 1

Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Lasten
De lasten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 550.000. Naast bovenstaande voorstellen uit de Kadernota 2025 is hiervan de belangrijkste oorzaak:
Op basis van het raadsbesluit van 27 juni 2024 is de bijdrage aan de Omgevingsdienst Midden en West Brabant (OMWB) met een bedrag van ongeveer € 160.000 verhoogd.

Baten
De baten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 340.000.
Belangrijkste oorzaken zijn:
- Indexering van de opbrengst rioolheffing met 6,5% (3,5% index op basis van de Nota van Uitgangspunten en een initiële verhoging van 3% op grond van het Integraal Waterplan Waalwijk).
- Indexering van de opbrengst reinigingsrecht/afvalstoffenheffing met 3,5%.