In het Integraal UitvoeringsProgramma (IUP) worden maatregelen in het kader van Wegen, Riolering, Verkeer, Groen en mogelijk bijkomende maatregelen samengevoegd. Het huidige IUP heeft een looptijd van 2023 tot en met 2026 en is op 7 juli 2022 door de raad vastgesteld.
Op het moment van schrijven wordt het nieuwe IUP 2025-2028 voorbereid en dit programma wordt op 10 oktober 2024 ter besluitvorming aan de gemeenteraad van Waalwijk aangeboden.
Wat willen we bereiken?
Met dit IUP willen we bereiken dat maatregelen die voortvloeien uit de vier disciplines wegen, verkeer, riolering en groen zo veel mogelijk worden gecombineerd.
Ook wordt gekeken naar overige werkzaamheden aan de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld verlichting, sport en spelen, kunst maar ook ruimtelijke ontwikkelingen, projecten van Casade en werkzaamheden ten behoeve van nutsvoorzieningen.
Door maximaal te profiteren van samenwerkingsvoordelen kunnen we kosten reduceren en voorkomen we extra of langdurige overlast voor inwoners en bedrijven.
Het IUP heeft een planningshorizon van 4 jaar, bestaande uit een definitieve planning voor de komende 2 jaar en een doorkijk naar het 3e en 4e jaar. De IUP-projecten op de definitieve planning komen in voorbereiding in de komende twee jaar. De gemiddelde doorlooptijd van deze projecten is 3 à 4 jaar. De projecten op de doorkijk van het IUP voor het 3e en 4e planjaar geven een indicatie voor de projecten die over 2 jaar op de definitieve lijst van het IUP 2027-2030 kunnen komen. Door nieuwe inzichten, financiële aspecten of te verwachten (ruimtelijke) ontwikkelingen kan de prioritering wijzigen en kunnen projecten die op de definitieve planning komen afwijken van de projecten die eerder op de doorkijk hebben gestaan. Daarom zijn ook enkele projecten die op de vorige doorkijk stonden van het IUP 2023-2026 niet allemaal op de definitieve lijst gekomen van het IUP 2025-2028.
Met het uitvoeren van de projecten in het IUP wordt aan de wettelijke verplichtingen voldaan en wordt invulling gegeven aan de beleidsstukken die voor de verschillende disciplines zijn vastgesteld.
De volgende bedragen zijn indicatief voor de IUP-jaren 2025 en 2026 en zijn voorlopig nog niet definitief vastgesteld (bedragen x € 1.000):
Raming IUP 2025-2026 |
Bedragen x € 1.000 |
Verkeer |
1.710 |
Wegen |
5.032 |
Riolering |
20.366 |
Groen |
1.447 |
Openbare verlichting |
101 |
Totaal IUP 2025-2026 |
28.656 |
Wat willen we bereiken?
Het IUP kende drie belangrijke pijlers te weten Verkeer, Onderhoud Wegen (OW) en het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP), waarbij we vanaf 2021 spreken van het Integraal Waterplan Waalwijk (IWW). Vanaf het IUP 2021-2024 is Groen als vierde pijler toegevoegd. Elk van deze vier pijlers heeft haar eigen doelen te weten:
Verkeer
De gemeente Waalwijk wil dat iedereen zo snel, comfortabel en veilig mogelijk van A naar B kan komen. De komende jaren willen we de transitie maken naar een duurzaam vervoerssysteem, minder afhankelijk zijn van de auto en aansluiten op innovatieve, duurzame en data gedreven technologieën. Dat alles moet passen in de opgaven van andere beleidsterreinen, zoals de woningbouwopgave, werkgelegenheidsgroei en klimaat. Om dit mogelijk te maken heeft de gemeenteraad in de zomer van 2021 de Mobiliteitsvisie vastgesteld. Deze visie beschrijft de ambities waar we de komende jaren richting aan willen geven op strategisch niveau.
Het vervolg daarop is het Mobiliteitsplan tot 2030 en Uitvoeringsprogramma 2022-2027, vastgesteld door de raad op 9 maart 2023. Dit Mobiliteitsplan is de uitwerking van de ambities uit de Mobiliteitsvisie in concrete maatregelen en tot stand gekomen op basis van de ‘waarom, hoe, wat’ methodiek. De Mobiliteitsvisie beantwoord waarom we werken aan Mobiliteit. Vervolgens is bepaald hoe we deze visie invullen: ‘wat zijn de ambities per gebiedstype en waar ligt de prioriteit?’. Dit vormt het Mobiliteitsplan. Tot slot hebben we de prioriteiten uitgewerkt tot projectbladen in het Uitvoeringsprogramma: ‘wat gaan we de komende vier jaar doen om deze prioriteiten te realiseren?’. De maatregelen omschreven in het Uitvoeringsprogramma dient als input voor het Integrale Uitvoeringsplan van de gemeente. Met dit plan zetten wij als gemeente stappen in het omgaan met (verwachte) ontwikkelingen in het verkeer, (openbaar) vervoer, de openbare ruimte en duurzaamheid. De maatregelen voor de komende jaren zijn met name gestoeld om het op orde krijgen van de basis: een verbeterde infrastructuur voor lopen en fietsen, meer 30 km/uur wegen, een innovatief en hoogwaardig openbaar vervoersysteem en meer aandacht voor mobiliteit voor iedereen. Zo werken wij aan het leefbaar, veilig en bereikbaar houden van onze gemeente.
Onderhoud Wegen (OW)
Vanuit de Wegenwet heeft de gemeente de zorgplicht voor verhardingen. Dit betekent dat de gemeente als wegbeheerder altijd verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de verhardingen die het in beheer heeft. Het gebruik van de wegen moet veilig kunnen plaatsvinden. De gemeenteraad van de Gemeente Waalwijk heeft hiervoor het plan "Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen" (raad 2 juli 2008) vastgesteld. Eén van de punten is om voor alle wegen in Waalwijk te komen tot de classificatie "minimaal veilig". Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.
Wat gaan we ervoor doen?
Het huidige plan Onderhoud Wegen is uit 2008 en gedateerd. Het nieuwe Beleidsplan Onderhoud Wegen gaat over de periode 2025-2029. Elke 5 jaar zal dit beleidsplan worden geactualiseerd. Dit nieuwe beleidsplan is op 12 september 2024 aangeboden aan de gemeenteraad.
Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren. Schades/ongevallen door gebreken aan de weg moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Om het beheer en onderhoud van het gemeentelijk areaal op doelmatige en efficiënte wijze uit te voeren is het nieuwe Beleidsplan Onderhoud Wegen opgesteld.
Uitvoering geven aan het Integraal UitvoeringsProgramma (IUP). Na vaststelling van het IUP 2025 -2028 zullen de maatregelen uit 2025-2026 in voorbereiding en uitvoering worden genomen, inclusief participatietraject. In de P&C-cyclus wordt in het hoofdstuk Kredieten per project weergegeven wat de stand van zaken is.
Na afronding van het project zal zowel de voorbereidingsfase als de uitvoeringsfase intern worden geëvalueerd. Daarbij zullen regelmatig klanttevredenheidsmetingen worden uitgevoerd. Hoe tevreden zijn de bewoners/belanghebbenden over het gehele proces en het uiteindelijke eindresultaat? Ook wordt bekeken wat er in een project aan duurzaamheid is toegepast en wat dit voor effecten en financiële consequenties had.
Wat mag het kosten?
Conform het IUP worden en zijn financiële middelen ter beschikking gesteld, welke in de vorm van kredieten worden geregistreerd. Omdat het IUP 2025-2028 nog niet is vastgesteld, kan deze informatie hier nu nog niet worden weergegeven.
Voor onderhoud van wegen, straten en pleinen zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2025 tot en met 2028 (afgeronde bedragen x € 1.000) :
Onderhoud Wegen, straten en pleinen |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Onderhoud wegen, straten, etc. |
889 |
845 |
884 |
921 |
Onderhoud bruggen |
154 |
154 |
154 |
154 |
Onderhoud fonteinen |
4 |
4 |
4 |
4 |
Onderhoud Bluswatervoorzieningen |
64 |
64 |
64 |
64 |
Kleine reconstructies wegen |
342 |
342 |
342 |
342 |
Onderhoud straatmeubilair |
35 |
35 |
35 |
35 |
Onderhoud busstation |
6 |
6 |
6 |
6 |
Onderhoudsbestek Openbare Ruimte (OOR) Wegen |
275 |
275 |
275 |
275 |
Tractie onderhoud straten |
21 |
21 |
21 |
21 |
Totaal onderhoud wegen, straten en pleinen |
1.790 |
1.746
|
1.785 |
1.822 |