Uitgaven

5,15%
€ 11.102
x €1.000
5,15% Complete

Inkomsten

3,36%
€ -7.269
x €1.000
3,36% Complete

Saldo

957,23%
€ 3.832
x €1.000

Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Uitgaven

5,15%
€ 11.102
x €1.000
5,15% Complete

Inkomsten

3,36%
€ -7.269
x €1.000
3,36% Complete

Saldo

957,23%
€ 3.832
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

In onze strategische visie staat onze ambitie om een aantrekkelijke gemeente te zijn om te wonen, werken, leren en ondernemen. Dit willen we onder andere bereiken via een evenwichtige inrichting en verdeling van de ruimte voor maatschappelijke activiteiten. In het bijzonder een evenwichtige woningmarkt die aansluit bij de toekomstige behoefte van inwoners. Op basis van duurzame keuzes met evenwicht tussen mens (People/Mens), (fysieke)leefomgeving (Planet/Milieu) en economie (Profit/Markt). Belangrijk voor nu, en ook voor straks.    

Dit is uitgewerkt in de thema's Volkshuisvesting (1) en Ruimtelijke Ordening (2).

Daarnaast zijn de doelstellingen en activiteiten van het programma Binnenstad voor wat betreft de ruimtelijke ontwikkeling en de herontwikkeling van De Els opgenomen onder beleidsveld 8.

Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Toelichting

Waalwijk moet aantrekkelijk zijn om te wonen. Daarom streven we naar een voldoende aanbod van woningen en woonmilieus voor alle doelgroepen. Gelet op de uitdagingen die vergrijzing en klimaatverandering voor ons in de nabije toekomst brengt, willen we ons woningaanbod zo toekomstbestendig mogelijk maken. Tevens zetten we in op adequate huisvesting voor internationale medewerkers die in Waalwijk komen werken.
In het collegeprogramma 2022-2026 is het thema wonen expliciet benoemd. Hierbij is aangegeven dat de gemeente Waalwijk doorgaat op de ingezette koers om versneld te groeien om het huidige voorzieningenniveau te behouden en te versterken.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.810 Wonen draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

Terug naar navigatie - D25.810 Wonen draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

Omschrijving (toelichting)

Het beleidsveld volkshuisvesting moet een bijdrage leveren aan het creëren van een rechtvaardige, duurzame en inclusieve samenleving. Dit vraagt specifieke aandacht voor ontwikkelingen zoals vergrijzing en de positie van doelgroepen die het moeilijk hebben op de woningmarkt.

Activiteiten

D25.811 Woningbouw is gericht op het bieden van een passende woning voor iedereen

Terug naar navigatie - D25.811 Woningbouw is gericht op het bieden van een passende woning voor iedereen

Omschrijving (toelichting)

Er is sprake van een oplopend woningtekort in Nederland en ook in de gemeente Waalwijk. Het is daarom van belang om woningen toe te voegen aan de woningmarkt. Daarbij kijken we specifiek naar het toevoegen van woningen die aansluiten bij de toekomstige huishoudens- en inkomenssamenstelling in de gemeente.

Activiteiten

Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Toelichting

De huidige maatschappelijke opgaven voor wonen, werken, voorzieningen en landbouw vragen om het bepalen van een nieuwe ruimtelijke koers in het fysiek domein. In samenhang met het oplossen van de opgaven op het vlak van klimaatadaptatie, energietransitie, slimme mobiliteit, biodiversiteit, gezondheid, inclusiviteit en circulaire economie. Om ruimte te bieden aan al die opgaven met behoud van onze ruimtelijke kwaliteit, zullen we slimmer en duurzamer moeten verstedelijken. 

De Ontwikkelstrategie Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT) en het Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant 2040 bieden daarvoor het handvat op regionaal en provinciaal niveau. De huidige integrale structuurvisie Waalwijk 2025 (raad, 2016), het sectoraal beleid en regels in relatie tot de fysieke leefomgeving gaan we daarom de komende jaren omvormen om beter aan te sluiten op de huidige maatschappelijke opgaven. De handvaten op gemeentelijk niveau daarvoor zijn de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Het ontwikkelen van deze instrumenten is ook nodig vanwege de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024. De invulling van dit beleidsveld zal daar in meegroeien.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.820 Versterken kwaliteit leefomgeving

Terug naar navigatie - D25.820 Versterken kwaliteit leefomgeving

Omschrijving (toelichting)

Het Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant 2040 en de Ontwikkelstrategie SRBT willen we betrekken bij het opstellen van een omgevingsvisie en de onderliggende (stedenbouwkundige) gebiedsvisie. Het versterken van de kwaliteit van de leefomgeving gaan we daarin uitwerken met als startpunt de in het ontwikkelperspectief opgenomen vijf Brabantbrede duurzame ontwikkelprincipes:

  • Water en bodemsysteem als basis voor de verstedelijking;
  • Landschap en natuur groeien mee met verstedelijking;
  • Nieuwe woningen versterken bestaande stad en dorp;
  • Mobiliteitstransitie maatwerk voor stad en dorp;
  • Kwalitatieve werkgebieden als randvoorwaarde voor een circulaire economie.

Onderdelen van deze provinciale ontwikkelprincipes komen ook terug in het programma Duurzaamheid, beleidsveld 2 (verkeer, vervoer en waterstaat), beleidsveld 3 (economie), beleidsveld 8 (milieu en gezondheid) en onderdeel 1 van dit beleidsveld (volkshuisvesting).

Bij (her)ontwikkelingen in het stedelijk en landelijk gebied is een duurzame kwaliteit van de leefomgeving op basis van deze provinciale ontwikkelprincipes een belangrijke factor. Voor deze doelstelling richten we ons op een aantal algemene activiteiten die daar op toezien.

Activiteiten

D25.821 Waalwijk Omgevingswet-proof

Terug naar navigatie - D25.821 Waalwijk Omgevingswet-proof

Omschrijving (toelichting)

De Omgevingswet heeft impact op beleid, regels, werkwijze en digitalisering in het fysieke domein. Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de transitiefase begonnen. Oftewel uitvoering geven aan werkzaamheden welke nodig zijn vanwege de Omgevingswet maar pas na 1 januari 2024 klaar hoeven zijn. Dat betekent onder andere werken aan een omgevingsvisie (uiterlijk 1 januari 2027 gereed) en een gemeentebreed omgevingsplan (uiterlijk 1 januari 2032 gereed).

Activiteiten

Ruimtelijke versterking binnenstad

Terug naar navigatie - Toelichting

Onze ambitie is een aantrekkelijke Waalwijkse binnenstad. Kernopgave was en is de transformatie van ‘winkelstraat’ naar een gebied waar wonen, werken, recreëren en verblijven samenkomen, van ‘place to buy’ naar  ‘place to be’. Een ontwikkeling die nodig is om de binnenstad op de lange(re) termijn aantrekkelijk en relevant te houden. Het biedt ook kansen om een impuls te geven aan de woningbouw en een nieuw (binnen)stedelijk woonmilieu toe te voegen. Een aantrekkelijke binnenstad en goede voorzieningen zijn bovendien essentieel voor het woonmilieu in de hele stad.
Om aan deze ontwikkeling richting te geven zijn door de raad in 2017 concrete beleidsdoelen vastgelegd in de Centrumvisie. De destijds geformuleerde uitvoeringsagenda, via een addendum in 2020 nog aangescherpt. In het coalitieprogramma 2022-2026 is de verdere doorontwikkeling van de binnenstad onverkort opgenomen als een van de prioriteiten.

Vanaf 2016 is deze opgave opgepakt via het programma binnenstad vanuit de onderstaande thema's (pijlers):

  1. Versterking van de structuur van de binnenstad;
  2. Versterking van de ontmoetings- en verblijffunctie:
  3. Betere samenwerking met stakeholders;
  4. Zichtbaarder maken van het thema schoen & leer.

In 2025 kan het centrum weer worden opgepakt vanuit de lijnorganisatie, waarbij voor de herontwikkeling van winkelcentrum De Els een projectstructuur wordt opgezet.
De ruimtelijke versterking van de binnenstad wordt een afzonderlijk thema binnen beleidsveld 8. Speerpunten in 2025 zijn onder andere herontwikkeling van de Els, realisatie van de (2e fase) stadsentree en de nadere planontwikkeling van de Gedempte Haven.
Versterken van de groenstructuur/verblijfskwaliteit is opgenomen bij beleidsveld 5 onder het thema openbaar groen. De economische activiteiten binnen het centrum en samenwerking met stakeholders, inmiddels geformaliseerd via de BIZ, zijn onderdeel van beleidsveld 3.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle doelstellingen en activiteiten ten aanzien van de binnenstad resulteren in meer bezoekers van de binnenstad en een hogere bezoekerstevredenheid.

Activiteit A25.8301 Herontwikkeling winkelcentrum De Els is opgenomen onder doelstelling D25.830 (daling winkeloppervlak en leegstand), maar is ook bepalend voor het realiseren van de andere geformuleerde doelstellingen bij het onderdeel ruimtelijke versterking binnenstad. Daarom zijn bij de doelstellingen D25.831 (toevoegen woningen) en D25.832 (versterking boodschappencultuur). Daarom zijn bij deze doelstellingen geen specifieke activiteiten benoemd. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.831 Toevoeging van woningen in de binnenstad

Terug naar navigatie - D25.831 Toevoeging van woningen in de binnenstad

Omschrijving (toelichting)

De oorspronkelijke doelstelling, 100 extra woningen in 2025, is al ruim waargemaakt. Het goed op gang gekomen transformatieproces zal via de 1-loketfunctie blijvend gefaciliteerd worden. Naast extra woningen levert dat meestal ook (verdere) reductie van commerciële meters c.q. leegstand op. 
Nieuwe transformatieplannen in verschillende stadia en van uiteenlopende omvang, samen goed voor zo’n 250 tot 300 woningen, zijn in voorbereiding of verkoop. De herontwikkeling van De Els en omgeving voegt daar nog eens een soortgelijk aantal van ca. 350 tot 400 nieuwe woningen aan toe.

Naast de bovenstaande activiteit A25.8301 Herontwikkeling winkelcentrum De Els is in 2025 geen aanvullend concreet transformatieplan als activiteit opgenomen.

D25.832 Versterking van dagelijkse boodschappencultuur Binnenstad

Terug naar navigatie - D25.832 Versterking van dagelijkse boodschappencultuur Binnenstad

Omschrijving (toelichting)

De dagelijkse boodschappenfunctie van het centrum moet worden versterkt. Supermarkten  trekken veel bezoekers de binnenstad in. Het in combinatie met een extra supermarkt toevoegen van kleinschaliger aanbieders in dagelijkse artikelen (bij voorkeur gebundeld) kan dit effect verder versterken. Dit streven maakt integraal onderdeel uit van de gebiedsontwikkeling De Els en omgeving. Daarom is hiervoor naast A25.8301 verder geen afzonderlijke activiteit opgenomen.

D25.833 Verbreding en versterking functiemix

Terug naar navigatie - D25.833 Verbreding en versterking functiemix

Omschrijving (toelichting)

Na de ontwikkelingen van de laatste jaren zal detailhandel de bepalende rol uit het verleden in het aantrekkelijk houden van binnensteden niet meer terugkrijgen. Verbreden van de functiemix voorziet inwoners van een vervangend/aanvullend bezoekmotief. De omslag maken van winkelcentrum naar een plek waar wonen, beleven en winkelen samenkomen. 
Ook op dit terrein zal de herontwikkeling van De Els het verschil kunnen/moeten gaan maken. Nog altijd moet een fors aantal winkelmeters uit de markt worden genomen. Dat kan door minder meters terug te bouwen in De Els en door (verder) transformeren van winkelpanden in de historische T-structuur, Stationsstraat en Grotestraat. Anders dan voor de Els is dat in de T-structuur al voor een groot deel ingevuld. Het commercieel programma dat terugkomt in De Els heeft direct invloed op wat kan worden behouden in Stations- en Grotestraat. De Els moet in basis het doelgerichte frequent centrumbezoek faciliteren in aanvulling op de meer recreatief bezochte delen daaromheen. Om dat te sturen werken de ontwikkelaars van De Els en de BIZ samen aan een (overkoepelend) brancheplan en gerichte acquisitie voor het hele centrum.

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de jaarrekening 2023, de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de begroting 2025 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2025.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2025 is terug te lezen in de begrotingsapp:
- Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale Stad in bijlage 2.
- Nieuwe voorstellen domein 2 Mens en samenleving in bijlage 2. 

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2025 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale stad
KN25 NV1.01 Aankoop grond Baanbrekers 0 0 48 48
KN25 NV1.20 Huisvesting doelgroepen 80 0 0 0
KN25 NV1.20 Huisvesting doelgroepen / dekking uit reserve -80 0 0 0
Nieuwe voorstellen domein 2 Mens en samenleving
KN25 NV2.11 Aanvullingen middelen lening volkshuisvesting 15 15 15 15
Totaal 15 15 63 63

Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

 Lasten
De lasten zijn in 2025 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 998.000.
Belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
Mutaties grondexploitatie (€ 730.000):
- De producten 849 faciliterend grondbeleid, 851 algemene kosten bouwgrondexploitatie, 852 bouwgrondexploitatie wonen en 962 mutaties reserve grondexploitatie dienen in samenhang te worden bezien. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. 
- Met het opstellen van de begroting worden op deze producten de lasten en baten geraamd op basis van de betreffende jaarschijf zoals deze is opgenomen in de meest recente versie van de nota grondexploitatie. Voor de begroting 2025 is dit de jaarschijf 2025 zoals opgenomen in de nota grondexploitatie behorende bij de jaarrekening 2023. Dit zorgt voor mutaties aan zowel de lasten- als de batenkant binnen dit beleidsveld.
Mutaties in doorbelasting uren (€ 268.000):
Bij het opstellen van de begroting vinden verschuivingen in de doorbelasting van uren plaats. Dit kan binnen, maar ook tussen beleidsvelden zijn.

Baten
De baten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 96.000.
Belangrijkste oorzaken zijn:
- grondexploitatie, zie toelichting hierboven bij lasten.
- leges omgevingsvergunningen
Bij het vaststellen van de legesverordening 2024 is uitgegaan van 100% kostendekking en is de opbrengst bouwleges incidenteel met een bedrag van € 768.000 verhoogd.  De werkelijke opbrengst 2024 lijkt echter achter te blijven. Voor 2025 wordt afgewacht wat het nu lopende onderzoek naar kostendekkendheid van de legesverordening 2024 oplevert, zonder nu al opnieuw uit te gaan van extra (incidentele) inkomsten. Daarom zijn in deze begroting nu geen hogere inkomsten geraamd.