Overzichten van lasten en baten

Overzichten van lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten

Per beleidsveld worden de voor de uitvoering naar verwachting benodigde lasten en baten vermeld. Op grond van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) zijn in dit hoofdstuk daarnaast de volgende overzichten opgenomen:

  • Recapitulatie naar lasten- en batensoorten;
  • Meerjarenbegroting 2025-2028;
  • Overzicht van incidentele lasten en baten.

Tot slot wordt een inzicht gegeven in de structurele begrotingspositie.

Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Terug naar navigatie - Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Bedragen x € 1.000

Uit onderstaand overzicht blijkt een positief resultaat 2025 van € 400.000, dat in 2025 staat op product 963 resultaat van de rekening / begroting van baten en lasten.
Dit saldo en onderstaand overzicht is zonder rekening te houden met het effect van incidentele baten en lasten.

Lasten Jaarrekening 2023 Begroting na wijziging 2024 Begroting 2025
4110 Salarissen en sociale lasten 31.206 37.378 40.717
4120 Overige rechts positie regelingen 0 0 0
4210 Belastingen 1.490 2.208 1.539
4310 Aankoop grond 1 2.527 0
4320 Duurzame goederen 2.172 12.897 13.770
4330 Pachten/erfpachten 9 0 0
4341 Sociale uitkeringen in natura 28.611 28.504 29.975
4351 Ingeleend personeel 11.053 6.226 4.596
4380 Overige goederen en diensten 47.867 38.326 39.396
4389 Overige goederen en diensten onverdeeld 0 319 -153
4420 Subsidies 281 140 174
4431 Inkomensoverdrachten Rijk 479 474 490
4433 Inkomensoverdrachten Gemeenschappelijke regelingen 33.803 33.626 35.898
4436 Inkomensoverdrachten overige overheden 6.647 9.800 8.335
4438 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen 4.704 2.042 3.535
4439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 0 0 -483
4448 Kwijtscheldingen - oud 219 264 0
4468 Kwijtscheldingen - nieuw 0 0 273
4510 Rente 2.758 4.120 3.629
4710 Mutatie reserves 32.687 12.324 1.532
4720 Mutatie voorzieningen 7.117 1.518 2.284
4730 Afschrijvingen 6.843 7.249 8.278
4740 Toegekende reële en bespaarde rente 0 421 123
4750 Overige verrekeningen 3.806 8.683 21.823
Totaal lasten 221.752 209.044 215.732
Baten Jaarrekening 2023 Begroting na wijziging 2024 Begroting 2025
8221 Belastingen op producenten -14.907 -16.355 -17.039
8222 Belastingen op huishoudens -4.897 -4.416 -4.842
8310 Opbrengst grondverkopen -5.283 -23.046 -27.100
8320 Duurzame goederen 0 0 0
8330 Pachten -802 -752 -783
8342 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura -408 -291 -301
8352 Uitgeleend personeel -84 -96 -99
8360 Huren -4.334 -4.532 -4.763
8370 Leges en andere rechten -9.214 -9.602 -9.244
8380 Overige goederen en diensten -5.089 -3.691 -3.659
8431 Inkomensoverdrachten Rijk -131.714 -123.881 -130.785
8432 Inkomensoverdrachten gemeente -267 0 0
8433 Inkomensoverdrachten gemeenschappelijke regelingen -7 0 0
8434 Inkomensoverdrachten provincies -1.155 -56 -56
8436 Inkomensoverdrachten overige overheden -651 -6 -19
8438 Inkomensoverdrachten overige instellen en personen -61 -9 -134
8439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 0 0 0
8444 Kapitaalsoverdrachten provincies -29 0 0
8448 Overige kapitaalovertdrachten -25 -170 150
8510 Rente -370 -226 -260
8520 Dividenden en winsten -98 -62 -82
8710 Mutatie reserves -38.194 -18.202 -5.733
8720 Mutaties voorzieningen -246 -583 -257
8750 Overige verrekeningen -3.917 -3.067 -11.123
Totaal baten -221.751 -209.044 -216.132
Totaal saldo 0 0 -400

Overzicht van incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten

Toepassing provinciale handreiking Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Bij de begroting 2022 is deze handreiking zo goed als mogelijk toegepast. Ondanks afstemming vooraf en de melding dat bij het oordeel over de begroting 2022 er coulant mee zou worden omgegaan, was de Provincie van oordeel dat de handreiking nog niet voldoende zou zijn toegepast: ”Op uw overzicht staan incidentele posten die er naar onze mening onterecht op staan. Bij ons onderzoek van de begroting 2023 zullen wij het overzicht van incidentele baten en lasten daadwerkelijk betrekken bij het bepalen van de (omvang van) de structurele begrotingssaldi 2023-2026”. Echter in de  begrotingscirculaire 2022  van de Provincie voor de begroting 2023 (van 28 maart 2022) staat: “Net zoals bij de begrotingsronde 2022 zullen we bij de begrotingsronde 2023 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ “.
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel, zeker omdat daarover ook geen advies aan de commissie BBV is gevraagd. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie gaat in onze ogen veel onduidelijkheid geven. Inmiddels loopt over de handreiking al meer dan een jaar een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ - gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Uitkomsten van deze discussie zijn nog niet bekend, wel loopt er inmiddels ook vanuit dat beraad een traject om de handreiking nader te bezien.
In de begrotingscirculaire 2023  (d.d. 14 april 2023) heeft de Provincie voor de beoordeling van de begroting 2024 op dit punt opgenomen: “Landelijk is de discussie over de toepassing van de handreiking incidentele baten en lasten nog niet afgerond. Daarom zullen wij, net zoals bij de begrotingsronde 2023, bij de begrotingsronde 2024 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’.” Inmiddels weten gemeenten 2 jaar later nog niet precies waar ze aan toe zijn op dit punt.

Bij het beoordelen van de incidentele baten en lasten houdt de toezichthouder de volgende volgorde in de criteria aan; om een post als incidenteel te kunnen aanmerken, moeten alle uitgangspunten van toepassing zijn (deze dateren nog uit de handreiking van 2021) :

  • de aard van de raming. Dit is het dominante criterium: in principe zijn alle baten en lasten structureel. De soort of eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld is in eerste instantie bepalend of een post als incidenteel of structureel wordt aangemerkt. De handreiking bevat een groot aantal voorbeelden, die correcte toepassing van de regels verduidelijken.
  • de einddatum. Alleen wanneer er op het moment van besluitvorming een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum is, is de tijdelijkheid van baten of lasten voldoende aangegeven om dit als incidentele post op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld: in het coalitieprogramma zijn voor de duur van de raadsperiode extra lasten voor nieuw beleid opgenomen, na gemeenteraadsverkiezingen bepaalt een nieuwe raad of het beleid wordt voortgezet; dan wordt dit als structureel beschouwd. Een besluit dat later kan worden ingetrokken (door de nieuwe raad of op basis van evaluatie) maakt de daaruit voortkomende lasten niet incidenteel.
  • de materiële beïnvloeding. Om het overzicht niet nodeloos ingewikkeld te maken door een grote hoeveelheid incidentele posten, is het de bedoeling een grensbedrag te bepalen. 

In de begrotingscirculaire 2024 (d.d. 5 april 2024) heeft de Provincie de aandachtspunten voor het opstellen van de begroting 2025 aangegeven.

Notitie incidenteel-structureel van BOFv uit 2023
In het Bestuurlijk Overleg Financiële verhoudingen (BOFv) van 21 november 2023 is de notitie incidenteel/structureel vastgesteld. In deze notitie staan afspraken en verduidelijking over het onderwerp incidenteel/structureel. Eén van de afspraken gaat over de inzet van incidenteel geld voor structurele uitgaven. Gemeenten mogen een deel van de algemene reserve gebruiken voor structurele kosten. De voorwaarden hiervoor staan in deze notitie. Ook de bestaande afspraken over de inzet van reserves zijn opgenomen in de notitie. In de begroting 2025 maken we geen gebruik van deze mogelijkheid. In het kader van de voorbereiding van de Kadernota 2026 wordt dit overwogen.

Overzicht incidentele lasten en baten
Bedragen * € 1.000 2025 2026 2027 2028
A Budgettair "neutrale" incidentele lasten en baten
Mutaties Grondexploitatie
Totaal lasten Grondexploitatie 16.057 13.885 7.635 4.364
Mutatie boekwaarde GE (verlaging/lasten) 24.268 20.879 0 0
Totaal grondexploitatie baten -39.200 -33.638 -3.940 -215
Mutatie boekwaarde GE (verhoging/baten) -1.126 -1.126 -3.695 -4.149
Saldo 0 0 0 0
Incidentele lasten gedekt uit reserves
Totaal lasten 4.455 2.685 811 437
Totaal onttrekkingen uit reserves -4.455 -2.685 -811 -437
Saldo 0 0 0 0
Incidentele lasten en baten SPUK (excl. implementatie soc. Domein)
Totaal incidentele lasten "Brede SPUK" en "CDOKE" 1.287 310 0 0
Totaal baten / mutaties reserve -1.287 -310 0 0
Saldo 0 0 0 0
Totaal "neutrale" incidentele lasten en baten
Totaal incidentele lasten 46.068 37.759 8.446 4.801
Totaal incidentele baten -46.068 -37.759 -8.446 -4.801
Saldo 0 0 0 0
B Overige incidentele lasten en baten (met effect op structureel saldo)
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
010 Communicatiebudget strategische visie 50
027 Contractmanagement (systeem en ondersteuning) 35
028 Robuuste HR-capaciteit salarisadministratie 315 115
814 Project uitfasering TL-verlichting 65
Totaal lasten 465 115 0 0
914 Eenmalig korting gemeentefonds 2025 1.808
Totaal baten 1.808 0 0 0
Programma 1: Veiligheid
102 Project ondermijning 50
Totaal lasten 50 0 0 0
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
203 Porject vergroenen Vredesplein 221
Totaal lasten 221 0 0 0
Programma 3: Economie
304 Uitvoeringagenda Centrumvisie 75 75
Leisure InvesteringsFonds (LOF) 12 12
Totaal lasten 87 87 0 0
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
514 Project Westelijke Langstraat 100
Totaal lasten 100 0 0 0
Programma 6: Sociaal domein
631 Implementatieplan samen redzaam (incidenteel) 1.650 432 200
Implementatie Wmo beleidsplan 135 240
Implementatie Wmo beleidsplan / personele inzet 347 147
631 Incidentele dekking uit bestaande middelen / SPUK -1.046 -817
Totaal lasten 1.086 2 200 0
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
Impuls projecten duurzaamheid (coalitieakkoord) 25
Project aanbrengen verharding paden begraafplaatsen 64
Totaal lasten 89 0 0 0
Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
811 Project deregulering omgevingswet 250
Totaal lasten 250 0 0 0
813 Snippergroen -45 -45 -45 -45
Totaal baten -45 -45 -45 -45
Overige incidentele lasten en baten (met effect op structureel saldo)
Totaal incidentele lasten 2.348 204 200 0
Totaal incidentele baten 1.763 -45 -45 -45
Saldo 4.111 159 155 -45
A + B Totaal incidentele lasten 48.416 37.963 8.646 4.801
A + B Totaal incidentele baten -44.305 -37.804 -8.491 -4.846
NIEUWE REEKS: Saldo incidentele baten en lasten 4.111 159 155 -45
Overzicht mutaties structurele reserves
bedragen * € 1.000 2025 2026 2027 2028
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
950 Storting reserve Personeelsfeest 14 14 14 14
Totaal lasten 14 14 14 14
950 Onttrekking reserve Personeelsfeest 70
Totaal baten 0 0 70 0
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
952 Storting reserve onderhoud wegen 300 300 300 300
Totaal lasten 300 300 300 300
952 Onttrekking reserve onderhoud wegen 300 300 300 300
Totaal baten 300 300 300 300
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
955 Storting verduurzaming vastgoed: RVS armaturen Olympiabad 12 12 12 12
Storting verduurzaming vastgoed: 5 locaties met DUMAVA 10 10 10 10
Totaal lasten 22 22 22 22
Programma 6: Sociaal Domein
955 Onttrekking toegankelijkheid accommodaties 5 5 5 5
Onttrekking verduurzaming vastgoed Den Bolder 22 22 22 22
Totaal baten 27 27 27 27
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
957 Storting reserve milieusubsidies: recht van opstal biomassacentrale 31 31 31 31
Storting reserve milieusubsidies: Eneco en Langstraat Energie 16 16 16 16
Totaal lasten 47 47 47 47
957 Mutaties reserves beleidsveld 7
Onttrekking reserve duurzaamheid: klimaatadaptatiefonds 50 50 50 50
Onttrekking reserve Grondexploitatie / geluidsbeleid 18 18 18 18
Totaal baten 68 68 68 68
Totaal structurele lasten 383 383 383 383
Totaal structurele baten 395 395 465 395
Saldo -12 -12 -82 -12

Algemeen bij deze toelichting voor de begroting 2025 Waalwijk
De in het overzicht incidentele baten en lasten opgenomen posten worden één voor één toegelicht, behalve die van € 75.000 en lager; dit is zo ook opgenomen in artikel 5.3 van onze Financiële verordening 2023
 
A.    Budgettair neutrale incidentele lasten en baten

Mutaties Grondexploitatie
De lasten en baten grondexploitatie zijn bepaald door de jaarschijven 2025 - 2028 van de in de jaarrekening 2023 bijgestelde grondexploitaties op te tellen. Jaarlijks wordt gelijktijdig met het opstellen van de jaarrekening een Nota grondexploitatie opgesteld. Hierin wordt een financieel inzicht gegeven in de lopende en mogelijk ook toekomstige complexen binnen de grondexploitatie.

Incidentele lasten gedekt uit reserves
In de begroting zijn incidentele lasten opgenomen die gedekt worden uit (incidentele) bijdragen vanuit reserves. Het betreft posten die gedekt worden uit de algemene reserve, de beleidsreserve, de reserve grondexploitatie, de reserve onderwijshuisvesting (tijdelijke huisvesting), de reserve onderwijsachterstandsbeleid, de reserve Schoenenkwartier, de reserve Sociaal Domein, de reserve Duurzaamheid en de reserve Noodverblijfsituaties.

Incidentele lasten en baten SPUK (excl. deel implementatie sociaal domein)
Vanuit het rijk zijn Specifieke Uitkeringen (SPUK’s) voor 2025 en 2026 beschikbaar gesteld die voor een bepaald doel ingezet moeten worden. Het betreft als eerste de “Brede SPUK” (in totaal over 2 jaar: € 2.548.000), waarvan een deel wordt ingezet voor de implementatie van de Koers Sociaal Domein (“Samen redzaam”); zie onder programma 6 hierna. Daarnaast is in 2025 € 890.000 aan CDOKE-middelen (Capaciteit decentrale Overheden voor Klimaat en- Energiebeleid) beschikbaar gesteld.

B.    Overige incidentele lasten en baten (met effect op structureel saldo)

Programma 0: Bestuur en ondersteuning

Lasten robuuste HR-capaciteit salarisadministratie
Een goede salarisadministratie is een basisvoorwaarde voor een goed functionerend ambtelijk apparaat. Deze kosten zijn te relateren aan de nakoming van wettelijke verplichtingen op grond van het Burgerlijk Wetboek (i.c. het arbeidsrecht), CAO en lokale regelingen. In 2022 is besloten om de salarisverwerking extern te organiseren. Dit onder gelijktijdige vervanging van de e-HRM-software. Inmiddels is geleken dat de aanbestede e-HRM-software niet voldoet aan het programma van eisen en stand der techniek. Er moet (wederom) worden overgeschakeld nar een nieuw pakket, hetgeen incidenteel tot extra lasten leidt van € 315.000 in 2025 en € 115.000 in 2026.

Baten algemene uitkering: eenmalige korting gemeentefonds 2025
In de Meicirculaire 2024 is de nieuwe financieringssystematiek (op basis van het BBP in plaats van “trap op trap af systematiek”) naar voren gehaald (van 1 juli 2027 naar 1 januari 2024). Het nadeel wat hierdoor voor gemeenten ontstaat wordt door het Rijk voor 2024 volledig gecompenseerd, en voor 2025 slechts voor de helft. Dit betekent dat gemeenten in 2025 eenmalig € 675 miljoen minder algemene uitkering ontvangen dan was voorzien in de laatste circulaire. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 1.808.000 in 2025. Deze eenmalige daling van het gemeentefonds in 2025 mag als incidenteel worden gezien. Gemeenten mogen de eenmalige daling aanmerken als negatieve incidentele baat.

Programma 5: Cultuur, recreatie en sport

Lasten recreatief project Westelijke Langstraat
In de Westelijke Langstraat gewerkt aan het beleefbaar maken van de natuur en de cultuurhistorie van het gebied. Onder meer met wandelingen, speciale routes en middels de slagkrachtprojecten is hier al een eerste aanzet voor gedaan. Daarnaast wordt er een pleisterplaats gerealiseerd om veilig te parkeren. Om dit gebied nog beleefbaarder te maken wordt eenmalig budget ingezet voor nog meer interactieve elementen, voor het opknappen van de Eendenkooi en om het mogelijk te maken dat men veilig kan oversteken. Hiervoor is een eenmalig budget van € 100.000 voor nodig.

Lasten project vergroenen Vredesplein
Het Vredesplein in Waalwijk wordt vergroend. Het verwijderen van de huidige (nog niet afgeschreven) verharding en meubilair kost € 221.000.

Programma 6: sociaal domein

Lasten en baten Implementatie Koers Sociaal Domein (“Samen redzaam”) / Wmo-beleidsplan
De implementatie van de koers sociaal domein is uitgewerkt in het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ 2024-2027. Met deze beweging beogen we de sociale basis te versterken, de samenredzaamheid te vergroten en ook de afhankelijkheid van hulpverleners en zorg te verkleinen zodat het sociaal domein in zijn geheel beheersbaar blijft, en de zorg toegankelijk voor die mensen die dat echt nodig hebben. Omdat we op trede 2 en 3 zo weinig beschikbaar hebben is hier echt een investering nodig. Voor de implementatie van de Koers met de implementatie van het Wmo-beleidsplan zijn incidenteel extra middelen nodig, met deels een financiering uit SPUK’s in 2025 en 2026.

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Lasten en baten project vergunningverlening a.g.v. omgevingswet (actualisatie begroting 2023)
Uit een benchmarkonderzoek is gebleken dat onze huidige capaciteit onvoldoende is na invoering van de omgevingswet. Door parallel in te zetten op deregulering is de verwachting dat we op termijn (2026) weer afkunnen met de huidige capaciteit. Voor de jaren 2023 – 2025 wordt voor het project deregulering a.g.v. omgevingswet € 250.000 per jaar ingezet.

C. Mutaties structurele reserves
Bij beleidsveld 2 staat in deze primaire begroting 2025 nog een storting en onttrekking in de reserve onderhoud wegen van € 300.000 per jaar. Inmiddels heeft de raad op 17 september 2024 bij het beleidsplan onderhoud wegen besloten de reserve onderhoud wegen per 1 januari 2025 om te vormen tot voorziening (planmatig) onderhoud wegen.  Daarmee komen de structurele stortingen en onttrekkingen in deze reserve in de begroting te vervallen.

Meerjarenbegroting 2025-2028

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting 2025-2028

Meerjarenbegroting 2025 - 2026 - 2027 - 2028

Deze begrotingsjaren zijn samengesteld vanuit: 

  • De bestendiging van bestaand beleid (geen budgetaanpassingen).
  • Volledige verwerking van alle financiële gevolgen van het Voorjaarsbericht 2024, Kadernota 2025  en de Meicirculaire 2024.
  • Het volledig ramen van alle lasten (kapitaallasten en exploitatielasten) voortkomend uit nieuw beleid.
  • Geen ramingen wegens onderuitputtingen van kapitaallasten en personeelslasten.
  • Een stelpost van structureel jaarlijks € 75.000 extra in verband met het onderhoud wegens areaaluitbreiding.
  • Het toevoegen van mutaties voor de jaarschijf 2028 in de algemene uitkering en voor kapitaallasten IUP en verduurzaming vastgoed.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2025 Mutatie_2026_tov_2025 MJB 2026 Mutatie_2027_tov_2026 MJB 2027 Mutatie_2028_tov_2027 MJB 2028
PR001 Bestuursorganen: Raad 806 0 806 0 806 0 806
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 984 0 984 0 984 0 984
PR003 College van B&W 1.407 0 1.407 0 1.407 0 1.407
PR004 Publiekszaken 1.429 0 1.429 0 1.429 0 1.429
PR005 Leges publiekszaken -602 0 -602 0 -602 0 -602
PR006 Verkiezingen 137 -1 136 0 136 0 135
PR007 Representatie 117 0 117 0 117 0 117
PR008 Communicatie 125 0 125 0 125 0 125
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 961 -50 911 0 911 0 911
PR020 Overhead -65 0 -65 0 -65 0 -65
PR021 Huisvesting 1.699 -43 1.656 1 1.657 -50 1.607
PR022 ICT algemeen 2.013 25 2.038 25 2.063 0 2.064
PR023 Algemene personeelskosten 2.574 -169 2.405 91 2.496 -86 2.410
PR024 Algemene organisatiekosten 1.197 0 1.197 0 1.197 0 1.197
PR025 Directie 659 0 659 0 659 0 659
PR026 Concern en strategie 2.378 -400 1.978 -110 1.868 0 1.868
PR027 Financien & Inkoop 2.231 -35 2.196 -200 1.996 0 1.996
PR028 HRM en ondersteuning 2.796 -200 2.596 -115 2.481 0 2.481
PR029 ICT 1.937 -6 1.931 0 1.931 0 1.931
PR030 Informatiebeheer en facilitaire zkn 1.834 0 1.834 -75 1.759 0 1.759
PR061 OZB woningen -6.812 -50 -6.862 -47 -6.909 -46 -6.955
PR062 OZB niet-woningen -8.110 -49 -8.158 -30 -8.188 -217 -8.406
PR101 Brandweer en rampenbestrijding 3.639 -1 3.638 -1 3.637 -1 3.636
PR102 Openbare orde en veiligheid 2.158 -60 2.098 -7 2.090 0 2.090
PR103 Dierenbescherming 48 0 48 0 48 0 48
PR104 Parkeertoezicht 338 0 338 0 338 0 338
PR201 Straatreiniging 645 22 667 -3 663 15 678
PR202 Gladheidsbestrijding 177 -10 167 0 167 26 194
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 4.526 67 4.593 146 4.739 1 4.740
PR204 Openbare verlichting 1.037 -2 1.034 -2 1.032 -2 1.030
PR205 Verkeersmaatregelen 1.309 104 1.413 -115 1.298 -43 1.255
PR206 Parkeervoorzieningen 630 -41 589 39 628 -41 587
PR207 Parkeervergunningenheffingen -1.337 40 -1.297 -40 -1.337 40 -1.297
PR208 Exploitatie havencomplex 439 -2 437 -2 435 1 436
PR209 Afwatering waterlossingen etc. 393 -19 374 0 374 0 374
PR210 Recreatieve havens 6 8 14 0 14 0 14
PR301 Straatmarkten 71 0 71 0 71 0 71
PR302 Opbrengst straatmarkten -33 0 -33 0 -33 0 -33
PR303 Economische ontwikkeling 468 0 468 0 468 0 468
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 473 0 473 -75 398 0 398
PR305 Economische promotie 284 0 284 -12 272 0 272
PR401 Leerlingenvervoer 1.635 0 1.635 0 1.635 0 1.635
PR402 Leerplicht 212 0 212 0 212 0 212
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting 1 0 1 0 1 0 1
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. 27 0 27 0 27 0 27
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs 304 372 676 -2 673 -377 297
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs 1.441 -11 1.429 543 1.972 -16 1.956
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs 137 -32 105 -1 104 -1 103
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.539 0 2.539 79 2.618 0 2.618
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 197 -31 167 -109 58 -8 51
PR411 Lokaal onderwijsbeleid 789 -100 689 -330 359 0 359
PR412 Volwasseneneducatie 1 0 1 0 1 0 1
PR501 Zwembaden 1.364 -4 1.360 10 1.370 -15 1.355
PR502 Sporthallen en sportzalen 1.317 -2 1.315 16 1.331 -2 1.329
PR503 Sportparken 985 12 997 87 1.085 -44 1.040
PR504 Onderhoud openbaar groen 6.171 -73 6.098 112 6.210 21 6.232
PR505 Evenementen en kermissen 152 0 152 0 152 0 152
PR506 Recreatieve voorzieningen 554 -182 373 -10 363 0 363
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.259 2 1.261 2 1.262 2 1.264
PR508 Mediabeleid 92 0 92 -21 71 0 71
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 2.533 3 2.536 3 2.538 3 2.541
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 59 0 59 0 59 0 59
PR511 Sportbeleid 914 18 932 -18 914 0 914
PR512 Monumenten en archeologie 250 0 250 0 250 0 250
PR513 Gemeentearchief 444 88 532 -42 490 0 490
PR514 Schoenenkwartier 1.358 -188 1.169 0 1.169 0 1.169
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 0 0 0 0 0 0 0
PR604 Sociaal cultureel werk 260 0 260 0 260 0 260
PR605 Maatschappelijke werk 723 0 723 79 802 0 802
PR606 Ouderenbeleid 161 0 161 0 161 0 161
PR607 Integratiebeleid 318 0 318 0 318 0 318
PR608 Samenlevingsopbouw 1.621 -150 1.471 -500 971 0 971
PR609 Jeugdwerk 1.575 -2 1.573 -8 1.565 -1 1.564
PR610 Kinderopvang 671 0 671 0 671 0 671
PR611 Woonzorgzones 258 0 258 0 258 0 258
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 130 0 130 0 130 0 130
PR613 Participatiewet 608 24 632 24 656 24 680
PR614 Inkomensvoorzieningen 198 0 198 0 198 0 198
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 3.552 124 3.676 -25 3.651 0 3.651
PR616 Uitstroombevordering 12.437 -242 12.195 -31 12.164 -201 11.963
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 816 0 816 -250 566 0 566
PR631 Toegang sociaal domein 7.835 -1.485 6.350 -60 6.290 -432 5.858
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.155 -20 1.135 0 1.135 0 1.135
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 11.984 -581 11.403 10 11.413 0 11.413
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 14.707 -1.397 13.310 0 13.310 0 13.310
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 976 -5 971 0 971 1 972
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 156 0 156 4 160 0 160
PR702 Vuilophaal en -afvoer 3.322 0 3.322 0 3.322 0 3.322
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing -4.889 0 -4.889 0 -4.889 0 -4.889
PR704 Begraafplaatsen 632 -25 607 0 606 0 606
PR705 Begraafplaatsrechten -390 0 -390 0 -390 0 -390
PR706 Riolering en waterzuivering 3.485 19 3.504 -13 3.491 -12 3.479
PR707 Rioolrechten -5.275 0 -5.275 0 -5.275 0 -5.275
PR708 Milieu 1.770 0 1.770 0 1.770 0 1.770
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen 2.293 1 2.294 0 2.294 0 2.294
PR710 Jeugdgezondheidszorg 75 0 75 0 75 0 75
PR711 Jeugd en gezin WMO 193 0 193 0 193 0 193
PR712 Duurzaamheid 826 -313 513 -1 513 -1 512
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen -1.397 0 -1.397 0 -1.397 0 -1.397
PR802 Vergunningen 12 0 12 0 12 0 12
PR804 Gebiedsgericht werken 463 -1 462 -6 456 -1 455
PR805 Gegevensbeheer belastingen 57 0 57 0 57 0 57
PR806 Leningen woningbouw 110 0 110 0 110 0 110
PR807 Werkzaamheden GEO registratie 360 0 360 0 360 0 360
PR808 Stedelijke vernieuwing 36 0 36 0 36 0 36
PR809 Wonen 280 0 280 0 280 0 280
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen 1.604 -80 1.524 0 1.524 0 1.524
PR811 Bouwen 2.398 -285 2.113 0 2.113 0 2.113
PR812 Erfpachtsgronden -187 0 -187 0 -187 0 -187
PR813 Beheer diverse percelen -511 0 -511 0 -511 0 -511
PR814 Vastgoed diverse panden 124 -65 59 32 91 0 91
PR848 Kosten gronden vaste activa 240 0 240 40 280 0 280
PR849 Faciliterend grondbeleid 0 0 0 0 0 0 0
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie 100 0 100 0 100 0 100
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen 0 0 0 0 0 0 0
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden 0 0 0 0 0 0 0
PR905 Verblijfsbelasting -485 0 -485 0 -485 0 -485
PR906 Hondenbelasting -236 0 -236 0 -236 0 -236
PR907 Forensenbelasting 33 0 33 0 33 0 33
PR908 Reclamebelasting 0 0 0 0 0 0 0
PR909 Beleggingen en deelnemingen -77 0 -77 0 -77 0 -77
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) 310 0 310 0 310 0 310
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) -233 0 -233 0 -233 0 -233
PR913 Onvoorziene lasten 100 0 100 0 100 0 100
PR914 Algemene uitkering -112.468 7.000 -105.468 -461 -105.929 -282 -106.211
PR915 Algemene baten en lasten 610 569 1.179 1.135 2.314 1.960 4.274
PR916 Heffing precariorechten -97 0 -97 0 -97 0 -97
PR942 Vennootschapsbelasting 773 -194 580 -580 0 0 0
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 0 0 0 0 0 0 0
PR971 KP Huisvesting 0 0 0 0 0 0 0
PR972 KP ICT Algemeen 0 0 0 0 0 0 0
PR973 KP Algemene personeelskosten 0 0 0 0 0 0 0
PR974 KP Algemene organisatiekosten 0 0 0 0 0 0 0
PR975 KP directie 0 0 0 0 0 0 0
PR981 KP Sportbedrijf 0 0 0 0 0 0 0
PR982 KP Buitendienst 0 0 0 0 0 0 -1
PR985 KP Concern & strategie 0 0 0 0 0 0 0
PR986 KP Programmas en Projecten 0 0 0 0 0 0 0
PR987 KP Financiën en Inkoop 0 0 0 0 0 0 0
PR988 KP HRM en ondersteuning 0 0 0 0 0 0 0
PR989 KP Team ICT 0 0 0 0 0 0 0
PR990 KP Informatiebeheer en facilitaire zkn 0 0 0 0 0 0 0
PR991 KP Publiekszaken 0 0 0 0 0 0 0
PR992 KP WYZ 0 0 0 0 0 0 0
PR993 KP Vergunningverlening en belastingen 0 0 0 0 0 0 0
PR994 KP Leefbaarheid toezicht en handhaving 0 7 7 0 7 0 7
PR995 KP Ontwerp openbare ruimte 0 0 0 0 0 0 0
PR996 KP Beheer openbare ruimte en vastgoed 0 0 0 0 -1 0 -1
PR997 KP Maatschappelijke ontwikkeling 0 0 0 0 0 0 0
PR998 KP Ruimte economie en werk 0 1 1 0 1 0 1
Saldo van lasten en baten 3.800 1.901 5.702 -825 4.877 211 5.088
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -1.205 344 -862 510 -352 70 -282
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -25 0 -25 0 -25 0 -25
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -261 0 -261 0 -261 -64 -325
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -485 -253 -738 27 -711 374 -337
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -447 162 -285 17 -269 9 -260
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -926 150 -776 750 -26 0 -26
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -421 400 -21 0 -21 0 -21
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -330 330 0 0 0 -241 -241
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 -100 0 -100 0 -100 0 -100
PR963 Saldo na bestemming 0 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -4.201 1.132 -3.069 1.303 -1.765 149 -1.617

Begrotingspositie

Terug naar navigatie - Begrotingspositie

Het begrotingjaar 2025 is structureel sluitend. Vanaf 2026 is dat niet het geval, vooral door de forse daling van de algemene uitkering ("ravijnjaar").
In de eerdere paragraaf "Begroting 2025-2028 op hoofdlijnen" is aangegeven hoe we daar richting Kadernota 2026 mee omgaan.
De jaarrekeningresultaten van de afgelopen jaren waren zonder uitzondering positief. 

Begroting 2025
In de begroting zijn de effecten van de Meicirculaire van het gemeentefonds verwerkt en meerjarige berekeningen zijn gemaakt op basis van constante prijzen. De volledige kapitaallasten van alle investeringen, ook van de voorgenomen investeringen in Insteekhaven en GOL en de volledige jaarschijven van het IUP 2023-2024 zijn in de begroting verwerkt.  Alle bijdragen in gemeenschappelijke regelingen, waaronder Baanbrekers, zijn volledig en zonder incidentele dekking in de begroting verwerkt. De begroting bevat een post van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven.  Van het begrotingsjaar 2025 kunnen we het volgende beeld geven:

Bedragen x 1.000       

LASTEN BATEN SALDO
Beleidsveld 0 -  Bestuur en ondersteuning 29.405 -134.142 -104.737
Beleidsveld 1 - Veiligheid 6.182 -25 6.157
Beleidsveld 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat 9.685 -1.177 8.508
Beleidsveld 3 - Economie 34.667 -33.856 811
Beleidsveld 4 - Onderwijs 9.813 -2.345 7.468
Beleidsveld 5- Sport, cultuur 23.177 -5.779 17.398
Beleidsveld 6 - Sociaal domein 76.334 -17.756 58.578
Beleidsveld 7 - Volksgezondheid en milieu 15.367 -13.783 1.584
Beleidsveld 8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 11.102 -7.269 3.833
Totaal van de beleidsvelden inclusief reserves 215.732 -216.132 -400
Algemene dekkingsmiddelen (taakvelden 0.5 / 0.61 / 0.62 / 0.64 en 0.7) 1.121 -128.511 -127.390
Overhead (taakveld 0.4) 19.570 -191 19.379
 Heffing vennootschapsbelasting (taakveld 0.9) 773 0 773
 Onvoorzien (taakveld 0.8) 710 0 710
Totaal algemene dekkingsmiddelen etc. 22.174 -128.702 -106.528
Subtotaal exclusief algemene dekkingsmiddelen etc.. 193.558 -87.430 106.128
Totaal van de beleidsvelden 215.732 -216.132 -400
 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 1.532 -5.733 -4.201
 Geraamd resultaat 2025 (= begrotingsbeeld) 214.200 -210.399 3.801