Uitgaven

2,87%
€ 6.182
x €1.000
2,87% Complete

Inkomsten

0,01%
€ -25
x €1.000
0,01% Complete

Saldo

1538,08%
€ 6.158
x €1.000

Beleidsveld 1 : Veiligheid

Uitgaven

2,87%
€ 6.182
x €1.000
2,87% Complete

Inkomsten

0,01%
€ -25
x €1.000
0,01% Complete

Saldo

1538,08%
€ 6.158
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

Het hebben van een gevoel van veiligheid is van groot belang. De gemeente Waalwijk wil voor iedereen die binnen de gemeente verblijft een zo veilig mogelijke omgeving creëren. Met preventief beleid waar het kan, met repressief optreden waar het moet. 
Begin 2023 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vastgesteld. Dit plan is gezamenlijk opgesteld door de gemeenten Dongen, Gilze en Rijen, Loon op Zand en Waalwijk. Deze gemeenten liggen in het werkgebied van politieteam Langstraat.
Een gebied waar het veilig en aangenaam wonen, werken en recreëren is. Een gebied waar men zich veilig voelt en waar veiligheidspartners optimaal samenwerken.
Het veiligheidsgevoel van onze inwoners wordt niet alleen door de gemeente bepaald en beïnvloed. Daarin zijn mondiale, nationale en provinciale ontwikkelingen ook van enorm belang. De afgelopen jaren hebben ons laten zien dat, zeker binnen het veiligheidsveld, niet alle ontwikkelingen voorspelbaar zijn. Dit beleid is dan ook nadrukkelijk een dynamisch beleid dat, indien nodig, aangepast of bijgesteld kan worden.
De thematische indeling van het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 is overgenomen in de begroting 2025. De gemeenteraad en inwoners worden structureel via diverse kanalen geïnformeerd over ontwikkelingen, cijfers en de voortgang op het gebied van veiligheid. 

Overlast

Terug naar navigatie - Toelichting

We acteren op overlast met betrekking tot openbare orde en veiligheid en handhaven als de leefomgeving van onze inwoners wordt aangetast. Samen met onze partners passen we maatwerk toe omdat elke situatie om zijn eigen aanpak vraagt. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.110 Het optimaliseren van de aanpak van overlast met betrekking tot openbare orde en veiligheid en handhaving, waarbij de leefomgeving van onze inwoners wordt aangetast.

Terug naar navigatie - D25.110 Het optimaliseren van de aanpak van overlast met betrekking tot openbare orde en veiligheid en handhaving, waarbij de leefomgeving van onze inwoners wordt aangetast.

Omschrijving (toelichting)

De gemeente spant zich  in om alle vormen van overlast met betrekking tot Openbare orde en veiligheid en handhaving zoveel mogelijk tegen te gaan, zelf of in samenwerking met betrokken partners.

Activiteiten

Jeugd Veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting

We richten ons op een integrale aanpak om jongeren die extra aandacht nodig hebben te ondersteunen. We verbeteren de veiligheidsbeleving van de jeugd in en om de school, vergroten kansen voor risicojongeren en streven naar een afname van jeugdcriminaliteit. Samen met onze partners richten we op talentontwikkeling en pakken we jeugdoverlast aan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.120 Vroegtijdig en beter in beeld brengen en houden van jeugdgroepen en met onze partners bepalen van een passende aanpak zoals bijvoorbeeld het inzetten van een persoonsgerichte aanpak of het inzetten van het 7-stappenmodel.

Terug naar navigatie - D25.120 Vroegtijdig en beter in beeld brengen en houden van jeugdgroepen en met onze partners bepalen van een passende aanpak zoals bijvoorbeeld het inzetten van een persoonsgerichte aanpak of het inzetten van het 7-stappenmodel.

Omschrijving (toelichting)

Jeugdgroepen zijn een belangrijk onderdeel bij de integrale aanpak van jeugdveiligheid en de gemeente dient hier extra aandacht aan te besteden.

Activiteiten

Versterking verbinding zorg en veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting

Door aan de voorkant zo vroeg mogelijk adequate hulp te bieden wordt zoveel mogelijk voorkomen dat onveilige situaties ontstaan. We handelen bij voorkeur preventief, maar indien nodig ook repressief. Een goede en snelle samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners is hiervoor essentieel. We volgen hierin de koers uit het sociaal domein. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.130 Goede samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners en daarbij inzetten van juiste en passende hulp en ondersteuning

Terug naar navigatie - D25.130 Goede samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners en daarbij inzetten van juiste en passende hulp en ondersteuning

Omschrijving (toelichting)

Preventie en vroegsignalering is bepalend om inwoners tijdig op een goede wijze te kunnen helpen en ondersteunen. Door meer in te zetten op preventie en vroegsignalering willen we voorkomen dat problemen verder escaleren en onrust in de openbare orde zoveel mogelijk voorkomen. We werken hier nauw samen met diverse zorg- en veiligheidspartners en vanuit een gezamenlijke visie. Daarbij wordt gekozen voor een aanpak met een balans tussen preventie, zorg en repressie. 

Activiteiten

Ondermijning

Terug naar navigatie - Toelichting

Ondermijning beslaat alle vormen van criminaliteit waarbij het gezag wordt aangetast of waarbij sprake is van verwevenheid tussen de onderwereld en bovenwereld. Enkele voorbeelden zijn hennepteelt, handel in harddrugs, criminele motorclubs en witwassen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.140 Streven naar een weerbare overheid en samenleving, waarin ruimte is voor welke vorm van ondermijning dan ook wordt ingeperkt en/of waartegen repressief stevig wordt opgetreden: het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminalite

Terug naar navigatie - D25.140 Streven naar een weerbare overheid en samenleving, waarin ruimte is voor welke vorm van ondermijning dan ook wordt ingeperkt en/of waartegen repressief stevig wordt opgetreden: het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminalite

Omschrijving (toelichting)

We treden zowel preventief als repressief op tegen verschijningsvormen van ondermijning en zetten in op bewustwording en meldingsbereidheid van inwoners via diverse kanalen (o.a. Meld Misdaad Anoniem meldingen). Daarnaast voeren we in het kader van de aanpak van ondermijning structureel integrale controles uit. We passen onze verschillende beleidstukken toe (o.a. beleid mensenhandel, Bibob-beleid, Algemene Plaatselijke Verordening).

Activiteiten

Digitale veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting

De gedigitaliseerde samenleving brengt risico’s met zich mee. We zetten ons in om te voorkomen dat inwoners en bedrijven slachtoffer worden van cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.? 

De veiligheid van de informatie kan helaas niet tot de volle honderd procent worden gegarandeerd, gezien de steeds voortschrijdende techniek en de toename van cybercrime. Ook blijft het werken met informatie mensenwerk. We streven echter naar een optimaal pakket aan maatregelen waarbij de mate van risico bepalend is voor onze acties. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.151 Gemeentelijke informatie is op het juiste moment beschikbaar, deze informatie is correct en is alleen toegankelijk voor bevoegde personen.

Terug naar navigatie - D25.151 Gemeentelijke informatie is op het juiste moment beschikbaar, deze informatie is correct en is alleen toegankelijk voor bevoegde personen.

Omschrijving (toelichting)

In het kader van veiligheid is vooral van belang dat de gemeentelijke informatie alleen toegankelijk is voor bevoegde personen.

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 1 Veiligheid worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de jaarrekening 2023, de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de begroting 2025 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2025.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2025 is terug te lezen in de begrotingsapp:
- Onontkoombaarheden in bijlage 1 .
- Nieuwe voorstellen domein 2 Mens en samenleving in bijlage 2.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2025 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

.n de Kadernota 2025 is voor de voorstellen KN25 O1.01 en O1.02 onderhoudskosten en verhoging voorziening  vastgoed in totaal € 425.000 opgenomen. Echter bij het samenstellen van de begroting 2025 zijn die uitgesplitst naar de gebouwen waar de aanpassingen moeten gebeuren. De financiële effecten hiervan landen in meerdere beleidsvelden waar alle lasten van die gebouwen zitten (is dus versnipperd). Voor beleidsveld 1 gaat het om structureel  € 24.000/

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Onontkoombaarheden Kadernota 2025:
KN25 O1.01 / O1.02 Verhoging onderhoudskosten in exploitatie tbv klein en jaarlijks onderhoud en verhoging dotatie voorziening onderhoud 24 24 24 24
Nieuwe voorstellen domein 2 Mens en samenleving
KN25 NV2.04 Beleidsadviseur zorg en veiligheid 93 93 93 93
KN25 NV2.06 Structurele inzet 2e wijk GGZ’er p.m. 93 93 93
KN25 NV2.14 Inzet mobiel cameratoezicht 35 25 25 25
Totaal 152 235 235 235

Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Lasten
De lasten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 402.000. Daarvan komt € 152.000 voort uit de Kadernota 2025. De overige verschillen zijn € 250.000.
Belangrijkste oorzaken daarvan zijn:
- Een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant van € 85.000.
-  Incidenteel lagere lasten parkeertoezicht in 2024 van € 140.000 (zie Najaarsbericht 2023, voorstel NJB23/2.01).