Uitgaven

4,49%
€ 9.685
x €1.000
4,49% Complete

Inkomsten

0,54%
€ -1.177
x €1.000
0,54% Complete

Saldo

2125,23%
€ 8.508
x €1.000

Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

4,49%
€ 9.685
x €1.000
4,49% Complete

Inkomsten

0,54%
€ -1.177
x €1.000
0,54% Complete

Saldo

2125,23%
€ 8.508
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

In het coalitieakkoord 2022 - 2026 is een aparte paragraaf over Mobiliteit: Slimmer & Sneller opgenomen. Dit is verder vertaald in het Mobiliteitsplan 2030 met Uitvoeringsprogramma 2023 - 2027, dat in maart 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het Mobiliteitsplan is de uitwerking van de ambities uit de Mobiliteitsvisie in concrete maatregelen. Het geeft richting aan hoe we de vastgestelde visie tot 2030 realiseren. De ambities en maatregelen zijn niet voor elk gebied in de gemeente hetzelfde. We maken daarom onderscheid in de maatregelen voor het centrum, het stedelijk gebied, de bedrijventerreinen, de dorpskernen en het buitengebied. Het Mobiliteitsplan is adaptief zodat het mogelijk is om in te spelen op bestuurlijke, technische of overige belangrijke veranderingen in Waalwijk. Het Uitvoeringsprogramma bevat de concrete projecten voor de komende vier jaar.
De doelen voor de verschillende gebieden (centrum, stedelijk gebied, bedrijventerreinen, dorpskernen en buitengebied) zijn uitgewerkt volgens de 4 ambities uit de Mobiliteitsvisie ( ‘schoon, stil  en gezond’, ‘inclusieve mobiliteit’, ‘robuust en betrouwbaar’ en ‘slim en efficiënt’). De vijfde ambitie ‘veiligheid’ is een ambitie waar geen discussie over is. Alles wat we doen, moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. Deze 4 ambities zijn ook de basis geweest voor de indeling van de begroting 2025.

Schone, stille en gezonde mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.210 Mobiliteit in Waalwijk is in 2030 schoner, stiller en gezonder

Terug naar navigatie - D25.210 Mobiliteit in Waalwijk is in 2030 schoner, stiller en gezonder

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 wordt het straatbeeld minder gedomineerd door de auto en is er meer ruimte voor voetgangers en fietsers in een veilig comfortabel netwerk.
•    In 2030 vormt het openbaar vervoer, in bredere context (denk aan gedeelde mobiliteit en hubs), een logisch onderdeel van het totale mobiliteitssysteem. 
•    Ook het goederenvervoer draagt bij aan de reductie van CO2.

Activiteiten

Inclusieve mobiliteit

Robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.230 Doorontwikkeling naar een robuuster en betrouwbaarder mobiliteitssysteem

Terug naar navigatie - D25.230 Doorontwikkeling naar een robuuster en betrouwbaarder mobiliteitssysteem

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 maakt men meer gebruik van alternatieven voor de auto om binnen, van of naar het stedelijk gebied en de bedrijventerreinen te reizen. 
•    De fietsbereikbaarheid is goed met fietsparkeervoorzieningen op logische plekken;
•    De ov-lijnen van en naar Waalwijk voldoen aan de behoeftes van de inwoners en bezoekers.

Activiteiten

Slimme en efficiënte mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D25.240 Verbetering slimme en efficiënte mobiliteit

Terug naar navigatie - D25.240 Verbetering slimme en efficiënte mobiliteit

Omschrijving (toelichting)

Het stimuleren dat de meest efficiënte vorm van mobiliteit wordt gekozen, waardoor tijd en ruimte worden bespaard,. Voorbeelden hiervan zijn niet reizen, lopen en fietsen, deelvervoer, (actuele) datagedreven parkeer- en of reisinformatie.

Activiteiten

Havens

Terug naar navigatie - Toelichting

De gemeente Waalwijk heeft een drietal havens (Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik). De belangrijkste gemeentelijke taken zijn het beheren en onderhouden van de havens / sluizen, waardoor de bereikbaarheid van de Waalwijkse industrieterreinen gewaarborgd blijft (Waalwijk en Waspik) en het instandhouden van de recreatiehavens (Sprang-Capelle en Waspik).

Daarnaast lopen momenteel diverse havengerelateerde ontwikkelingen,  

  • Nieuwe insteekhaven Waalwijk: we zijn in afwachting van een gerechtelijke uitspraak mbt de insteekhaven en de randweg als onderdeel van het GOL en Haven 8 Oost (afronding). 
  • Besluitvorming over de exploitatieopzet van de planontwikkeling Kerkvaartse haven staat gepland voor 2025.
  • In 2025 wordt de samenwerking tussen binnenhavens in Noord-Brabant, onder de noemer Brabant Ports verder vorm en inhoud gegeven. 
  • Smart Port Waalwijk: vanuit de regiodeal en Interreg North Sea zijn middelen beschikbaar gesteld. In 2025 worden elektrische (transport)middelen aangeschaft.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 2 Verkeer, vervoer en waterstaat worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de jaarrekening 2023, de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de begroting 2025 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2025.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde begroting 2024 en de begroting 2025.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2025 is terug te lezen in de begrotingsapp:
- Onontkoombaarheden in bijlage 1 .
- Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale Stad in bijlage 2.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2025 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

n de Kadernota 2025 is voor de voorstellen KN25 O1.01 en O1.02 onderhoudskosten en verhoging voorziening vastgoed in totaal € 425.000 opgenomen. Echter bij het samenstellen van de begroting 2025 zijn die uitgesplitst naar de gebouwen waar de aanpassingen moeten gebeuren. De financiële effecten hiervan landen in meerdere beleidsvelden waar alle lasten van die gebouwen zitten (is dus versnipperd). Voor beleidsveld 2 gaat het om structureel € 1.000.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Onontkoombaarheden Kadernota 2025:
KN25 O1.01 / O1.02 Verhoging onderhoudskosten in exploitatie tbv klein en jaarlijks onderhoud en verhoging dotatie voorziening onderhoud 1 1 1 1
KN25 O4.04 Toevoegen jaarschijf 2028 aut. groei wegen 0 0 0 38
Nieuwe voorstellen domein 1 Vitale stad
KN25 NV1.03 Vergroenen Vredesplein 221 37 37 37
KN25 NV1.11 Renovatie jachthaven Waspik 0 8 8 8
KN25 NV1.12 Onderhoud wegen 300 300 300 300
KN25 NV1.17 Voorbereidingsbudget Mobiliteitshub 175 175 0 0
KN25 NV1.19 Monitoring (fiets) parkeren 40 0 40 0
KN25 NV1.27 Leges graafmeldingen voor klein geprogrammeerd werk -60 -60 -60 -60
Totaal 677 461 326 324

Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting begroting 2025 t.o.v. gewijzigde begroting 2024

 Lasten
De lasten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 392.000. De voorstellen van de Kadernota 2025 resulteren in € 737.000 aan extra lasten, zodat de overige lasten op beleidsveld 2 (per saldo) met € 345.000 zijn gedaald.
Belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
 - Lagere energielasten in 2025 (€ 200.000 voor openbare verlichting). Tijdens de energiecrisis zijn slechts voor twee jaar extra energielasten geraamd in de begroting. Voor de jaren daarna is een stelpost opgenomen om de structureel hogere energielasten te dekken. Deze stelpost is nog niet in de begroting 2025 verdeeld.
- Vanuit de budgetoverheveling 2023 was in 2024 een incidenteel bedrag geraamd voor mobiliteit. In de begroting 2025 is dit bedrag niet meer geraamd.

Baten
De baten zijn in 2025 ten opzichte van  de gewijzigde begroting 2024 toegenomen met € 80.000, waarvan € 60.000 door voorstel NV1.27  leges graafmeldingen uit de Kadernota 2025. De rest betreft indexering van de (overige) opbrengsten.

Reserves
De onttrekkingen aan reserves zijn in de begroting 2025 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2024 met € 296.000 gedaald door een eenmalige budgetoverheveling van 2023 naar 2024 ten behoeve van het Mobiliteitsplan.