Paragraaf 8. Wet Open Overheid

Wet Open Overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Wet Open Overheid (Woo)

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (hierna : Woo) gedeeltelijk in werking getreden. Artikel 3.5 van de Woo geeft aan dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteedt aan de beleidsvoornemens ten aanzien van de uitvoering van deze wet. 
De onderdelen van de Woo zijn als volgt:  
- Actief openbaar maken van documenten 
- Passief openbaar maken van documenten 
- Het op orde brengen van de informatiehuishouding 

Actief openbaar maken 
De Woo stelt de verplichting aan gemeenten om 11 benoemde informatiecategorieën actief te publiceren. Deze verplichting geldt niet voor alle 11 categorieën tegelijk. Op 1 november 2024 worden de eerste categorieën per Koninklijk Besluit verplicht gemaakt. Wanneer de overige categorieën verplicht openbaar moeten worden gemaakt is nog niet bekend. De stand van zaken voor de gemeente Waalwijk voor het publiceren van de informatiecategorieën is als volgt:

Categorie Status
Organisatiegegevens Worden gepubliceerd, verplicht per 01-11-2024
Raadsstukken Worden gepubliceerd
Convenanten Gepland voor 2025
Woo-verzoeken Worden gepubliceerd
Wet- en regelgeving Worden gepubliceerd, verplicht per 01-11-2024
Bestuursstukken Worden gepubliceerd
Onderzoeken Gepland voor 2025/2026
Beschikkingen Gepland voor 2025/2026
Klachten Worden gepubliceerd
Jaarplannen en -verslagen Worden (deels) gepubliceerd
Adviezen van adviescolleges Worden (deels) gepubliceerd


Passief openbaar maken 

Naast het actief delen van onze informatie, is het voor iedereen mogelijk om bij gemeente Waalwijk publieke informatie op te vragen door het indienen van een Woo-verzoek. We streven ernaar om zo veel mogelijk openbaar te maken, tenzij er sprake is van een uitzonderingsgrond.  

Informatiehuishouding op orde 
De Woo verplicht dat de digitale informatiehuishouding binnen 8 jaar – vanaf mei 2022 - op orde wordt gebracht. De VNG heeft een meerjarenplan voor gemeenten opgeleverd.  Dit plan bevat o.a. een opsomming van eisen die van belang zijn om aan de wet te voldoen. 
1.   Iedere gemeente heeft de beschikking over of is aangesloten op een e-depotvoorziening.  
        In 2025 verwachten we volledig aangesloten te zijn.
2.    Binnen iedere applicatie is de selectielijst geïmplementeerd.
        Dit betreft het tijdig vernietigen van    informatie. Dit is een meerjarige inspanning die ook in 2025 doorloopt.
3.    Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op emailarchivering
        In 2022 is dit beleid vastgesteld.
4.    Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op tekstberichten
        In 2024 is dit beleid vastgesteld.
5.    Iedere gemeente heeft een informatiebeheerplan (minimaal ingericht in werkprocessen, proceseigenaar, in welke applicaties welke data/documenten  staat, hoe het beheer is geregeld).  
        We hebben een informatiebeheerplan en zullen dit blijven onderhouden. Dit is een doorlopende inspanning.
6.    Iedere gemeente hanteert een kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer, zoals vastgelegd in artikel 16 van de Archiefregeling.  
        We hebben een kwaliteitssysteem voor informatiebeheer en zullen dit blijven uitbreiden. Dit is een doorlopende inspanning. Het Handboek Kwaliteitszorg is op 15-07-2022 vastgesteld.
7.    Iedere gemeente heeft een metagegevensschema vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject metagegevens gekoppeld.  
        Wij hebben het metagegevensschema vastgesteld op 15-11-2022. We zullen dit blijven door ontwikkelen om te voldoen aan dan geldende standaarden en ontwikkelingen. Dit is een doorlopende inspanning.