Paragraaf Weerstandsvermogen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf gaan we nader in op de weerstandscapaciteit, afgezet tegen de risico’s die de gemeente loopt in zowel de exploitatie- als investeringssfeer. De gemeenteraad heeft op 18 juni 2015 het kader voor deze paragraaf vastgesteld en heeft instructies gegeven voor de manier waarop met risico’s en risicomanagement moet worden omgegaan. Op 6 april 2023 heeft de raad bovendien besloten om de Nota risicomanagement gemeente Waalwijk ongewijzigd te blijven toepassen.

Het weerstandsvermogen kan worden omschreven als de mate waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen, teneinde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen geeft daarmee de mate van robuustheid van de financiële huishouding weer. Dit is van belang om financiële tegenvallers te kunnen opvangen, zonder meteen te moeten bezuinigen. 

Hierbij spelen twee begrippen een rol:
- De weerstandscapaciteit: dit zijn de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt (of kan beschikken) om niet-begrote kosten te dekken;
- Het weerstandsvermogen: de verhouding tussen de weerstandscapaciteit en de (gekwantificeerde) risico’s. Dit wordt uitgedrukt in een ratio, een verhouding. 

Voor het beoordelen van de robuustheid van de begroting dus inzicht nodig in de omvang en in de achtergronden van de risico’s en de aanwezige weerstandscapaciteit.

In lijn met de begroting 2024 zijn alle geactualiseerde risicokaarten in een afzonderlijke rapportage opgenomen. De top 10 risico's en de eventuele risicomutaties worden wel expliciet in de jaarrekening 2023 opgesomd.


Weerstandsvermogen

Kengetallen gemeente Waalwijk

Terug naar navigatie - Kengetallen gemeente Waalwijk

Op grond van onderstaande kengetallen en rekening houdende met het weerstandsvermogen op grond van de risicomatrix beschikt de gemeente Waalwijk over een gezonde financiële positie. Weliswaar beschikt de gemeente over een relatief hoge schuldpositie, maar deze is door het hoge investeringsniveau in de afgelopen jaren goed te verklaren. De risico’s in de grondexploitatie zijn door afboekingen in de afgelopen jaren beheersbaar geworden en door een stijgende verkoop van gronden neemt de boekwaarde in de grondexploitatie af. Zie hiervoor ook de paragraaf Grondbeleid en de nota Grondexploitatie.

Bedragen x € 1.000

Tabel 1 - Netto schuldquote

  Bij begroting ultimo jaar Begroting 2023 Rekening 2022 Rekening  2023

A

Vaste schulden (cf. art.46 BBV) 159.931 114.931 120.843

B

Netto vlottende schuld (cf.  art. 48 BBV) 3.000 21.298 9.590

C

Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) 15.500 16.267 30.003

D

Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) 0 0 0

E

Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) 6.000 10.135 13.810

F

Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) 140 963 1.609

G

Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) 4.600 10.312 4.394

H

Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV)  178.561 168.975 183.557
  Netto schuldquote ((A+B+C-D-E-F-G) / H ) x 100% 94 % 77,58 % 76,6 %

De werkelijke netto schuldquote bij jaarrekening wijkt af van de begroting. Deze afwijking zien we jaarlijks terugkomen. Bij de begroting worden alle geplande investeringen meegenomen in de berekening van de netto schuldquote. In de praktijk zien we dat veel van deze investeringen doorschuiven. Daardoor is het werkelijke percentage lager.

Tabel 2 - Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

  Bij begroting ultimo jaar Begroting 2023 Rekening 2022 Rekening 2023
A Vaste schulden (cf. art.46 BBV) 159.931 114.931 120.843
B Netto vlottende schuld (cf.  art. 48 BBV) 3.000 21.298 9.590
C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) 15.500 16.267 30.003
D Financiële activa (cf. art. 36 lid b, c, d, e en f) 23.081 18.084 17.837
E Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) 6.000 10.135 13.810
F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) 140 963 1.609
G Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) 4.600

10.312

4.394
H Totale baten cf. art. 17 lid c BBV)  178.561 168.975 183.557
  Netto schuldquote ((A+B+C-D-E-F-G) / H ) x 100% 81 % 66,87 % 66,89 %

Tabel 3 - Solvabiliteitsratio

    Begroting 2023 Rekening 2022 Rekening 2023
A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) 99.154 116.941 111.432
B Balanstotaal

287.752

278.759 284.008
  Solvabiliteit (A/B) x 100% 34,46 % 41,95 % 39,24 %

Tabel 4 - Kengetal grondexploitatie

  Bij begroting ultimo jaar Begroting 2023 Rekening 2022 Rekening 2023
B Totaal van activa van de in exploitatie genomen bouwgronden 17.460 4.774 -591
C Totale baten cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves) 178.561 168.975 183.557
  Grondexploitatie B / C x 100% 10 % 2,83 % -0.3 %

Tabel 5 - Structurele exploitatieruimte

  Bij begroting ultimo jaar Begroting 2023 Rekening 2022 Rekening 2023
A Totale structurele lasten 142.274 149.166 164.950
B Totale structurele baten 144.648 159.060 170.204
C Totale structurele toevoegingen aan de reserves 709 0 0
D Totale structurele onttrekkingen aan de reserves 430 829 837
E Totale baten cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves) 178.561 168.975 183.557
  Structurele exploitatieruimte (B-A) + (D-C) / (E) x 100% 1,20 % 6,35 % 3.31 %

Tabel 6 - Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden

  Bij begroting ultimo jaar  (bedragen in € 1 / afgerond) Begroting 2023 Rekening 2022 Rekening 2023
A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde* 355 338 364
B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde 174 163 174
C Afvalstoffenheffing voor een gezin 229 229 229
D Eventuele heffingskorting       
E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C+D) 758 730 768
F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (bron: COELO) 904 929 944
  Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% 83,85 % 78,58 %

81,36 %

De belastingcapaciteit woonlasten meerpersoonshuishouden wordt eenmaal per jaar door het COELO verstrekt.

*Met ingang van 2022 worden de OZB-lasten door COELO berekend op basis van alleen koopwoningen. Voorheen was dit gebaseerd op  de gemiddelde WOZ-waarde van huur- en koopwoningen.

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet-begrote kosten, die onverwachts en substantieel zijn, te kunnen dekken. Het gaat om de elementen waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden, zoals de Algemene Reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit.

Op grond van de nu bekende gegevens kan het volgende overzicht worden gegeven:

bedragen per december 2023 (x € 1.000)

Weerstandscapaciteit Incidenteel Structureel
     
Reservecapaciteit    
Algemene reserve 30.534.145  
AR grondexploitatie 1.382.000  
Totaal reserve capaciteit 31.916.145  
     
Onbenutte belastingcapaciteit    
Onroerende zaakbelastingen (100% verhoging)   15.281.000
Onvoorzien   100.000
Totaal weerstandscapaciteit 31.916.145 15.381.000

Per december 2023 bedraagt de totale weerstandscapaciteit van de gemeente Waalwijk € 47.297.144 (= € 31.916.144 + € 15.381.000).

De norm voor de onbenutte belastingcapaciteit is gebaseerd op de norm die het Rijk stelt voor gemeenten die in aanmerking willen komen voor een bijdrage op grond van artikel 12 Financiële-verhoudingswet. De bepaling van de ratio is gebaseerd op een theoretisch model, waarbij er vanuit wordt gegaan dat alle risico’s gelijktijdig manifest worden. En dat komt nooit voor. De 100% OZB-verhoging past in ditzelfde theoretische kader.

De Algemene Reserve en de Algemene Reserve Grondexploitatie moeten een geblokkeerd gedeelte bevatten om het totaal van de risico’s die ‘waarschijnlijk eens in de vijf jaar’ optreden. te kunnen opvangen. Op dit moment gaat het om € 6,1 miljoen. Als een risico optreedt en er moet worden afgerekend, moet de Algemene Reserve of Algemene Reserve Grondexploitatie onmiddellijk worden aangewend. Daarmee kan de ratio onder druk komen te staan. Een OZB-verhoging en daarbij behorende hogere opbrengst zal altijd enige tijd duren. Hierbij moet wel worden aangetekend dat het uitzonderlijk zou zijn, als alle risico's in categorie A op hetzelfde moment manifest worden.

Bovenstaande berekening van de weerstandscapaciteit is uiteraard een momentopname. De genoemde bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren. Voor de afdekking van risico’s heeft de gemeenteraad normen vastgelegd voor de noodzakelijke omvang van de Algemene Reserve.
De bekende risico’s die betrekking hebben op de bouwgrondexploitatie zijn ook meegenomen bij de weerstandscapaciteit. De Algemene Reserve Grondexploitatie van € 5 miljoen maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. Jaarlijks vindt door middel van de nota Grondexploitatie herijking plaats van de bouwgrondexploitatie. Er worden verliezen genomen en voorzieningen getroffen, als redelijkerwijs mag worden aangenomen dat er uiteindelijk een verlies zal optreden.

Stille reserves

Terug naar navigatie - Stille reserves

In het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 van de provincies is met betrekking tot stille reserves in relatie tot het weerstandsvermogen het volgende opgenomen:
1. Stille reserves nemen wij alleen mee als de actuele marktwaarde reëel is onderbouwd;
2. Daarnaast geldt als uitgangspunt dat de stille reserve geen gebruiksnut heeft voor de gemeenten en op korte termijn beschikbaar kan komen.

Gelet op het bovenstaande maken de stille reserves met ingang van 2020 geen onderdeel meer uit van het weerstandsvermogen.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

In het BBV wordt een toelichting gegeven op de risico’s die relevant zijn voor het weerstandsvermogen. Het gaat om risico’s die niet op een andere manier zijn ondervangen. Reguliere risico’s – die zich regelmatig voordoen en die veelal vrij goed meetbaar zijn – maken geen deel uit van de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen. Hiervoor kunnen immers verzekeringen worden afgesloten of voorzieningen worden gevormd. Voorbeelden van risico’s die wel tot de paragraaf weerstandsvermogen horen zijn ondernemersrisico’s (of bedrijfsrisico’s). Die hangen vooral samen met grondexploitatie, gebiedsuitbreiding, publiek- private samenwerking (PPS), sociale structuur (bij neergaande conjunctuur) en open-einderegelingen.

Risicomatrix rekening 2023
Bij zowel de begroting als de jaarrekening wordt een risicomatrix opgesteld. De risicomatrix geeft systematisch inzicht in de categorisering van aanwezige risico’s. Om het risicomanagement te borgen, wordt met ingang van 2023 van alle voor het weerstandsvermogen relevante risico's een frauderisico-analyse gemaakt. De risico’s zijn zoveel mogelijk in beeld gebracht en er is inzichtelijk gemaakt in welke mate deze risico’s beheerst worden. Nadere acties blijven nodig om tot verdere risicobeheersing te komen. In de bijlage is een integraal overzicht opgenomen van alle geïdentificeerde risico's, via de link zijn alle kaarten in te zien:  risicokaarten

 

Top 10 risico's

Hieronder is schematisch weergeven wat de grootste risico's zijn voor de gemeente Waalwijk.

Kaart

Omschrijving risico

Maximaal risico

Percentage verwacht risico

Risico relevant voor ratio

14

Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie

€ 2.500.000

80%

€ 2.000.000

14

Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie

€ 2.500.000

60%

€ 1.500.000

15

Erfpachtcanon

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

16

Garanties sportverenigingen/rechtspersonen maatschappelijkvlak

€ 2.500.000

40%

€ 1.000.000

17

Verzekeringen

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

17

Verzekeringen

€ 2.500.000

40%

€ 1.000.000

19

Renterisico en liquiditeitsrisico

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

21

Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

€ 1.000.000

60%

€ 600.000

23

Jeugdzorg

€ 1.000.000

80%

€ 800.000

25

Participatie

€ 1.000.000

80%

€ 800.000

32

Materiële vaste activa Haven Acht Oost

€ 2.500.000

60%

€ 1.500.000

33

Schade door cyberincident

€ 1.000.000

80%

€ 800.000

 

  € 19.500.000   € 11.800.000

 

Toename risico’s

Kaart 32 Materiële vaste activa
Het risico is verhoogd van € 1 miljoen naar € 2,5 miljoen. Het betreft gronden die nog niet in exploitatie zijn genomen. Er loopt een procedure omtrent bestemmingsplan Haven 8 Oost afronding. Als de uitspraak negatief is voor de gemeente Waalwijk moet er afgeboekt worden.

Afname risico’s

Niet van toepassing.

Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen

Met onderstaande ratio kan een norm gesteld worden voor een aanvaardbare relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico’s.

                         Beschikbare weerstandscapaciteit

Ratio =           ---- -------------------------------------

                          Benodigde weerstandscapaciteit

Een ratio voor het weerstandsvermogen van 1,0 tot 1,4 wordt voldoende geacht. Een ratio van 0,8 tot 1,0 wordt als matig bestempeld, terwijl een ratio boven 1,4 aangemerkt wordt als ruim voldoende.
Het benodigde weerstandsvermogen kan als volgt berekend worden:

Risicoklasse

Kans op schade

Aantal Geïnventariseerde schades

Maximale omvang max. totale schade

Percentage meegenomen

waarschijnlijk

1 X per  5 jaar

Schades 11

€ 7,6 miljoen

80% €  6,1 miljoen

mogelijk

1 X per 10 jaar

Schades 20

€ 12,9 miljoen

60% €  7,7 miljoen

onwaarschijnlijk

1 X per 15 jaar

Schades 17

€ 6,5 miljoen

40% € 2,6  miljoen

onbekend

1 X per 10 jaar

Schades 10

€  5,3miljoen

20 % € 1,1  miljoen

 

 

 

 

€ 32,3  miljoen

€ 17,5  miljoen

 

 

                                €  47.297.145

Ratio                         ---------------         =   2,7 uitstekend

                                €  17.500.000

Voor de gemeente Waalwijk bedraagt de ratio voor het weerstandsvermogen 2,7. Dat is te kwalificeren als uitstekend.
Bij de berekening moet wel de kanttekening worden geplaatst dat rekening is gehouden met 100% verhoging van de OZB (€ 15.281.000). Wordt die buiten beschouwing gelaten, dan zakt de ratio naar 1,84 en ook dat is nog ruim voldoende. En ook hier geldt: niet alle risico's zullen op hetzelfde moment optreden.