Aan de hand van de Begroting en –rekening zijn per Beleidsveld de meest essentiële risicoterreinen aangegeven en geplaatst in de risicomatrix. Onderstaand is per risico een risicokaart opgesteld met aanvullende informatie, de beheersmaatregelen, het bedrag, de kans van optreden en de status.
Overzicht Risicokaarten
Drugsafval
Terug naar navigatie - Drugsafval
TLTH 1 | Drugsafval | ||
Informatie |
1.De gemeente wordt regelmatig geconfronteerd met dumping van drugsafval (afval van de productie van synthetische drugs). Deze zijn niet alleen schadelijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier, de opruimkosten zijn ook nog eens erg hoog. De daders worden zelden gepakt, waardoor de schade van het opruimen - zo’n €25.000 per dumping - vaak voor rekening van gemeenten, natuurorganisaties of andere grondeigenaren komt. Indien vaten/jerrycans openbreken en in de bodem komen dan lopen de kosten als gevolg van sanering nog verder op. |
||
Beheersmaatregelen | Bij het ontdekken van een dumping snel ingrijpen ter voorkoming van schade aan mens, dier en milieu. |
||
Bedrag in miljoen |
1. € < 0,1 |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade door verkeerde- of niet-handhaving
Terug naar navigatie - Schade door verkeerde- of niet-handhaving
TLTH 2 |
Schade veroorzaakt door verkeerde handhaving of door niet-handhaving |
||
Informatie |
Fouten die gemaakt worden bij vergunningverlening of handhaving en die schadeclaims en/of schades tot gevolg hebben worden afgedekt met een WA verzekering waarbij het eigen risico € 2.500 bedraagt. Overigens dient hierbij nadrukkelijk te worden aangegeven, dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor de uitgevoerde constructies en bouwplannen. In deze gevallen is dus de gemeente geen risicodrager. |
||
Beheersmaatregelen | De meest risicovolle bedrijven worden frequent op deze risico’s gecontroleerd op basis van een jaarplanning. | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Communicatie
Terug naar navigatie - Communicatie
CSTR 3 | Communicatie | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
Huisstijl is gedeponeerd bij het Benelux Merken Bureau. Fouten worden afgedaan met een rectificatie of het middel wordt voorzien van tekst dat het met uiterste zorg is gemaakt, maar dat er fouten in kunnen staan waar de gemeente niet voor aansprakelijk kan worden gesteld. Op internet is een disclaimer opgenomen. Dit maakt dat het risico dat de gemeente loopt zo goed als nihil is. Door team Communicatie en het KCC worden de sociale media gevolgd als het gaat om berichtgeving over de gemeente Waalwijk (webcare). Collega's kunnen bij twijfel over de rechtmatigheid van gebruik van het gemeentelijk logo contact opnemen met team Communicatie. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid
Terug naar navigatie - Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid
TLTH 4 |
Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid. |
||
Informatie |
1. Omvang risico is afhankelijk van de ramp. Optreden van een calamiteit vergelijkbaar met de brand van Chemie-Pack op bedrijventerrein Moerdijk in januari 2011 met forse milieuschade als gevolg. De rechter zal de mate van aansprakelijkheid beoordelen tenzij we zelf schuld bekennen. |
||
Beheersmaatregelen | Het betreft hier de zogenaamde BRZO+ bedrijven, voor Waalwijk een 15-tal bedrijven welke door de Omgevingsdienst wordt gecontroleerd. Voorziening actuele rampenplannen en een adequate rampenorganisatie zowel kwantitatief als kwalitatief. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1.€ < 2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Evenementenbeleid en kermissen
Terug naar navigatie - Evenementenbeleid en kermissen
TLTH 5 |
Evenementenbeleid en kermissen. |
||
Informatie |
1.De elektrische of mechanische attracties die een grote snelheid en/of hoogte kunnen bereiken kunnen een veiligheidsrisico vormen. Een ander risico vormt de diversiteit van deze attracties, het gaat om uiteenlopende attracties met mogelijk allemaal verschillende veiligheidsinstructies. Van toepassing is het Besluit "veiligheid van attracties- en speeltoestellen". Volgens de Arbowetgeving moeten de attracties een periodieke inspectie krijgen, de kermisexploitanten zijn verplicht om een logboek bij zich te hebben waarin staat aangegeven wanneer deze inspecties zijn uitgevoerd. Een mogelijke aansprakelijkheid voor de gemeente valt niet uit te sluiten. Volgens de brancheorganisatie zijn alle kermisexploitanten verzekerd en worden alle attracties periodiek op veiligheid gekeurd. De controle van het logboek waaruit zulks blijkt ligt bij de gemeente. Wanneer die controle, om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende plaatsvindt, kan er mogelijk toe leiden dat de gemeente mede aansprakelijk is bij een ongeval. Daarbuiten is het begrip evenementen rekbaar. Tijdens de kermis kan het goed geregeld zijn doch is dit niet altijd het geval bij andere evenementen. Bovendien; als een aanvraag voor een evenement niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. Ook wanneer een evenement 'klein' lijkt te zijn en naar verwachting ook 'klein' zal blijven, kan een onverwacht grote toestroom van bezoekers en daarmee mogelijk gepaard gaande risico's niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten. |
||
Beheersmaatregelen |
Tijdens de kermissen in Waalwijk dient er op worden toegezien dat de exploitanten in het bezit zijn van een logboek wat up to date is. Exploitanten worden privaat getoetst door een volgens het Warenwetbesluit Attractie en speeltoestellen aangewezen keuringsinstelling. De nVWA is verantwoordelijk voor toezicht op de kermissen. Zij controleren afgegeven certificaten. Vanuit vergunningverlening wordt gevraagd dergelijke certificaten te overhandigen. Grote en risicovolle evenementen worden getoetst in het evenementenoverleg waaraan ook politie en de brandweer deelnemen. Bij alle grote evenementen en bij evenementen waarvan het vermoeden bestaat dat er risicovolle activiteiten (kunnen) plaatsvinden wordt voorafgaand aan vergunningverlening aan de exploitant een veiligheidsplan gevraagd en wordt de exploitant op het voldoende (verzekeringstechnisch) afdekken van risico's gewezen. Vervolgens worden deze evenementen door toezichthouders gecontroleerd op veiligheidsaspecten. Indien veiligheidsrisico’s niet of niet voldoende aantoonbaar kunnen worden afgedekt dan wordt geen vergunning verstrekt. Maar als een aanvraag niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Realisering Oostelijke Insteekhaven
Terug naar navigatie - Realisering Oostelijke Insteekhaven
TREW 6 | Realisering Oostelijke Insteekhaven | ||
Informatie |
De noodzaak voor een goed bereikbare containerterminal, die bediend kan worden met de grootste binnenvaartschepen (klasse 5), blijft onverminderd hoog. Door de ontwikkeling van bedrijventerrein Haven 8, voor grootschalige logistieke bedrijvigheid zal de behoefte alleen maar verder toenemen. Schaalvergroting en kostenreductie in de logistiek gaan hand in hand met duurzamer vervoer over water. Na de eerdere integrale aanbesteding waarop geen biedingen door de markt zijn uitgebracht is de aanbesteding nu zelf door de gemeente uitgevoerd. In oktober 2019 is de beste bieding in prijs en kwaliteit in de vorm van een gunningsbesluit aan de raad voorgelegd. Inmiddels heeft een definitieve gunning plaatsgehad onder opschortende voor waarde dat de door de provincie gedane toezegging voor een provinciale subsidie in stand blijft en het verlenen van een onherroepelijke natuurvergunning voor de aanleg en in bedrijf nemen van de haven. In de risicoreservering van de business case is een voorziening getroffen voor de consequenties van het stikstof dossier. Dat betreft vooral extra onderzoek, vertraging in de planning, extra uren organisatie en aan- en verkoop van (rechten van) veehouderijen. Tegen de vergunning Wet Natuurbescherming loopt een beroepsprocedure. Wij zijn in afwachting van de uitspraak van de rechter. De in 2022 verleende vergunning is hierdoor nog niet onherroepelijk. Eventuele financiële consequenties met betrekking tot de uiteindelijke aanneemsom zullen pas duidelijk zijn op het moment dat de werkzaamheden kunnen starten na het afgeven van een onherroepelijke Natuurvergunning. |
||
Beheersmaatregelen | Er wordt in dit project gewerkt met een risicodossier waarin de risico's worden benoemd, gemonitord en maatregelen worden getroffen om de risico's te beheersen en een reservering is opgenomen ter dekking van die risico's. Tevens wordt college en raad door middel van kwartaalrapportages geïnformeerd over het project. |
||
Kans van optreden | divers | ||
Bedrag in miljoen | dit bedrag maakt onderdeel uit van de business case | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade aan sluisdeur
Terug naar navigatie - Schade aan sluisdeur
TORV 7 |
Schade aan sluisdeur |
||
Informatie |
Op 6 februari 2023 is er schade gevaren aan de schutsluis in Waalwijk. Een binnenvaartschip is tegen de sluisdeuren gevaren. De schipper is door een rood seinlicht gevaren en de schade is aangemeld bij Senso/Centraalbeheer. Op dit moment, maart 2023. is er geen inzicht in de financiële schade. Deze zal naar verwachting groot zijn. Haven gebonden bedrijven die noodgedwongen moeten uitwijken naar Oosterhout/Tilburg/Waspik hebben een claim van 50.000 euro per week per bedrijf bij de gemeente Waalwijk neergelegd. |
||
Beheersmaatregelen |
Het is nog geen uitgemaakte zaak of de schade verhaald kan worden op de verzekering van de schipper. Daarnaast is het niet duidelijk of de gemeente Waalwijk aansprakelijk is voor de kosten die haven gebonden bedrijven moeten maken i.v.m. het uitwijken naar andere havens. Daarom is er een nieuwe risicokaart opgenomen waarbij een inschatting is gemaakt van de schade. We houden rekening met schadepost van ca. € 500.000. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € > 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Exploitatie sportaccomodaties
Terug naar navigatie - Exploitatie sportaccomodaties
TSPO 8 | Exploitatie sportaccommodaties | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Sportbedrijf werkt conform de arbo en maakt periodiek een Risicoinventarisatie. Zwembaden voldoen aan de eisen WHVBZ. Keuringsdienst van Waren voert controles uit. Rechten en plichten zijn geregeld en worden in de voorzieningen aan het publiek kenbaar gemaakt. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
Terug naar navigatie - Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
TORV 9 | Te ondiepe havens/Sluis haven Waalwijk | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Het is niet onmogelijk om met het implementeren van aanvullende maatregelen de sluis geschikt te maken voor langere schepen. Het college is van mening dat de extra kosten (≈0,8 miljoen euro) niet opwegen tegen het voordeel dat dan in de sluis 4 meter meer kan worden geschut. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Onderhoud van de openbare ruimte
Terug naar navigatie - Onderhoud van de openbare ruimteTORV 10 | Onderhoud van de openbare ruimte | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
De concepten schoon, heel en veilig vormen de kaders voor behoorlijk beheer in de gemeente Waalwijk. Voor de kwaliteit van het beheer van de openbare ruimte, het onderhoud, de straatreiniging en onkruidbestrijding mogen gemeenten eigen ambities formuleren. De gemeente heeft echter als beheerder op grond van onder andere de Wegenwet en het Burgerlijk Wetboek ook een wettelijk zorgplicht om de openbare ruimte gedurende langere termijn ‘schoon, heel en veilig’ te houden. Hieronder valt bijvoorbeeld onderhoud aan bruggen en wegen, het snoeien van bomen, het treffen van verkeersmaatregelen en gladheidbestrijding. Gladheid wordt bestreden om de wegen in de wintermaanden veilig begaanbaar te houden. De gemeente levert hiervoor een inspanningsverplichting. Voor een adequate invulling van taken binnen deze kaders zijn inspecties essentieel. Schoon, heel en veilig wordt in alle facetten van beheer in gelijke mate gehanteerd en vormt de basis van onderhoudsstrategieën en inspecties. Op deze manier worden voorvallen van achterstallig onderhoud zoals beschreven in hoofdstuk 6.6 van de Notitie Materiele Vaste Activa van de Commissie BBV geprevenieerd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 4. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
Terug naar navigatie - Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
TORV 11 | Risico's t.a.v. speeltoestellen / plaatsen | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Voor zowel de uitvoering van de veiligheidscontroles alsmede het uitvoeren van onderhoud zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven. |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Bereikbaarheid
Terug naar navigatie - Bereikbaarheid
TOOR 12 | Bereikbaarheid | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven. Een bevredigende oplossing is ondanks alle inspanningen niet altijd mogelijk. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Civieltechnische werken
Terug naar navigatie - Civieltechnische werken
TOOR 13 | Civieltechnische werken | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Voldoende gekwalificeerde medewerkers binnen de projectorganisatie voor de borging van kwaliteit van processen. | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 4. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 5. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
Terug naar navigatie - Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
TREW 14 | Bestemmings-/omgevingsplannen en bouwgrondexploitaties | ||
Informatie |
Jaarlijks worden via de nota Grondexploitaties de resultaten van de lopende grondexploitaties en facilitaire projecten herijkt en indien nodig, voor de voorzienbare verliezen voorzieningen getroffen. De project specifieke of directe risico’s binnen de grondexploitaties en facilitaire projecten worden, voor zover het positieve saldo op de grondexploitatie deze risico's niet (volledig) kan dragen, meegenomen bij de bepaling van het weerstandsvermogen.
|
||
Beheersmaatregelen | Per risico in de verschillende projecten worden beheersmaatregelen genomen. Dit kan zijn reduceren, overdragen, vermijden of accepteren. | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | € < 1,0 | ||
Status | Gewijzigd |
Tijdige betaling erfpachtcanon
Terug naar navigatie - Tijdige betaling erfpachtcanonTREW 15 | Erfpachtcanon | ||
Informatie |
Tijdige betaling erfpachtcanon: Er bestaat altijd enig risico m.b.t. het niet of niet tijdig betalen van de canon. Vooral bij grote percelen in erfpacht, met grote bedragen, heeft het niet ontvangen van de canon veel effect. Indien erfpacht terugkomt naar de gemeente, bijvoorbeeld door faillissement, dan komen de hieraan verbonden rentelasten ten laste van de exploitatie zonder dat er dekking tegenover staat in de vorm van een canon. |
||
Beheersmaatregelen | Alertheid bij invordering. Bij de uitgifte van erfpacht de soliditeit (solvabiliteit) ondernemer toetsen. Bij nieuwe erfpachten wordt met de huidige erfpachtvoorwaarden voorkomen dat de erfpachter de erfpacht kan beëindigen. Tevens is in de huidige erfpachtvoorwaarden geen koopverplichting van de gemeente is opgenomen en de prijs waarop de canon berekend wordt niet lager kan zijn dan de oorspronkelijke uitgifteprijs. | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
Terug naar navigatie - Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
TFIN 16 |
Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Instellingen waarvoor de gemeente Waalwijk een garantie heeft afgegeven zijn verplicht jaarlijks een saldobiljet te verstrekken en de geldgevers dienen de gemeente onmiddellijk te berichten indien betalingsproblemen ontstaan. Bij een aantal instanties wordt sinds 2013 de jaarrekening en accountantsverklaring opgevraagd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € < 0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Verzekeringen
Terug naar navigatie - Verzekeringen
TFIN 17 | Verzekeringen | ||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
Bij onverzekerde calamiteiten probeert de gemeente Waalwijk altijd te achterhalen wie de schade heeft veroorzaakt en diegene hiervoor verantwoordelijk te stellen. T.a.v. het risico van de CAR-verzekering proberen we die te beheersen door aannemers te toetsen op betrouwbaarheid. Het risico op vandalisme of glasschade proberen we te minimaliseren door beveiligingsmaatregelen door te voeren. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <2,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
Terug naar navigatie - Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
TFIN 18 |
Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
Snel inspelen op de actualiteit en indien aan de orde (meerjaren) begroting bijstellen. |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Gewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 3. € Onbekend | ||
Status | Gewijzigd | ||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 4. € Onbekend. | ||
Status | Gewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 5. € <1,5 | ||
Status | Gewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 6. € <1,5 | ||
Status | Gewijzigd |
Renterisico en liquiditeitsrisico
Terug naar navigatie - Renterisico en liquiditeitsrisicoTFIN 19 |
Renterisico en liquiditeitsrisico. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | Aan de hand van rentevisies van grootbanken wordt een inschatting van de markt gemaakt, waarbij zo nodig de risico’s van openstaande posities worden ingedekt of beperkt. Daarnaast wordt periodiek de financieringsbehoefte bijgewerkt en besproken in het treasurycomité. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
Terug naar navigatie - Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
TFIN 20 |
Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW–heffing. |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen | De gemeente Waalwijk handelt afgewogen en houdt oog voor wijzigingen op fiscaal gebied. Er is oog voor te behalen fiscale voordelen, hierbij houdt de gemeente Waalwijk zich aan de fiscale wet- en regelging. Bij projecten waar fiscaliteit een grote rol speelt wordt dit afgestemd met de Belastingdienst en wordt indien noodzakelijk extern advies gevraagd. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd | ||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
Terug naar navigatie - Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
TLTH 21 |
Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie |
||
Informatie |
Onze gemeente loopt dagelijks het risico op een grootschalige crisis/calamiteit. De COVID-19 crisis is hierin uiteraard het meest actuele voorbeeld. Niemand kan precies voorspellen hoe de volgende crisis/calamiteit er precies uitziet. Denk aan een grote brand op een van onze industrieterreinen, of een grote kettingbotsing met meerdere slachtoffers op de A59. Er is altijd een risico dat de gemeente (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor het ontstaan en het verloop van een crisis/calamiteit. In dat geval zal de reguliere financiële dekking voor afhandeling van de calamiteit niet altijd volledig zijn. |
||
Beheersmaatregelen |
De gemeente Waalwijk bundelt haar krachten met de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, de GHOR, brandweer en politie om zo goed als mogelijk voorbereid te zijn op rampen en crises. Zowel op preventief als repressief niveau wordt nauw samengewerkt. De GGD heeft een wettelijke taak in de rampenopvang en crisisbeheersing. Hieronder valt ook de infectieziektebestrijding zoals Covid-19. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
Terug naar navigatie - Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
TWYZ 22 |
Transitie AWBZ - Wmo 2015 Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: |
||
Informatie |
|
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Transitie jeugdzorg
Terug naar navigatie - Transitie jeugdzorg
TWYZ 23 |
Jeugdzorg |
||
Informatie
|
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: 1. Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. |
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € < 1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
Wmo-huishoudelijke hulp
Terug naar navigatie - Wmo-huishoudelijke hulp
TWYZ 24 |
Wmo-huishoudelijke hulp |
||
Informatie
|
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: 1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. Juridische procedures (uitspraken Centrale Raad voor Beroep) kunnen leiden tot financiële consequenties dat kan individueel zijn maar kan ook collectief zijn en leiden tot het geheel wijzigingen van beleid met waarschijnlijk negatieve financiële gevolgen (zelfs met terugwerkende kracht). Het abonnementstarief WMO voor de eigen bijdrage kan een verdere aanzuigende werking hebben op het aantal aanvragen voor huishoudelijke hulp, waardoor deze kostenpost blijft toenemen. |
||
Beheersmaatregel |
|
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Participatie
Terug naar navigatie - Participatie
TMAO 25 | Participatie | ||
Informatie |
Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: In 2024 wordt financiële compensatie van het Rijk verwacht. Er wordt compensatie via het Gemeentefonds verwacht voor de CAO afspraken en een bijstelling van het BUIG budget. In welke mate dit is, is nog niet bekend |
||
Beheersmaatregelen | Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus). 2.Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur. | ||
Kans van optreden | waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € >1,0 | ||
Status | Onwijzigd |
Databeveiliging
Terug naar navigatie - Databeveiliging
CSTR 26 | Data beveiliging | ||
Informatie |
1. Beveiliging persoonsgegevens Klantgegevens is één van de meest waardevolle bezittingen. Klantgegevens maken het mogelijk om beter invulling te geven aan de behoefte van de klant, geeft de mogelijkheid tot gerichte communicatie en kan gebruikt worden als een onderbouwing voor de begroting. Technologische ontwikkelingen zoals mobiel internet, social media, big data, proces mining, artificial intelligence en "the internet of things" geven de organisatie de mogelijkheid voor het verzamelen, verwerken en analyseren van meer en meer persoonlijke klant data. Als gevolg van deze trends stelt de maatschappij vragen bij de beveiliging van gegevens en hun privacy. Een gebrek aan privacy beveiligingsmaatregelen kan leiden tot imago schade, boetes en rechtszaken. Bewustwording op het gebied van privacy is essentieel om gelijke tred te houden met de huidige veranderende realiteit. Sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in mei 2018 door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gehandhaafd wordt worden de normen rond de AVG steeds concreter en stelt de AP zich steeds nadrukkelijker op als toezichthouder met boetebevoegdheid. 2.Informatiebeveiliging Ook als informatie geen persoonsgegevens zijn moet dit goed beschermd worden. Informatie is één van de voornaamste bedrijfsmiddelen van de gemeente Waalwijk. Het verlies van gegevens, uitval van ICT, of het door onbevoegden kennisnemen of manipuleren van bepaalde informatie kan ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering maar ook leiden tot imagoschade. Hiervoor moet de organisatie voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (de BIO) en vanaf november 2025 aan de europese Network and Security directive (NIS2). |
||
Beheersmaatregelen |
|
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 2. € <0,1 | ||
Status | Ongewijzigd |
Explosieven
Terug naar navigatie - Explosieven
TREW 27 |
Explosieven |
||
Informatie |
Op verzoek van de Burgemeester is vanuit haar verantwoordelijkheid voor openbare orde/veiligheid in 2017 gemeente breed onderzoek naar mogelijke locaties van explosieven (historisch onderzoek) gedaan. 1. Sinds 2017 heeft de gemeente beleid om de risico's van het onverwachts aantreffen van explosieven te beperken. Indien een explosief wordt aangetroffen en deze geruimd moet worden is het nog steeds mogelijk om een suppletie van 67% van de kosten bij het rijk aan te vragen. |
||
Beheersmaatregelen | Onderzoeksgegevens benutten bij planontwikkeling om schade te voorkomen. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (Vpb)
TFIN 28 | Vennootschapsbelasting | ||
Inleiding |
Vennootschapsbelasting (Vpb) Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente Waalwijk vennootschapsplichtig. Dit betekent dat de gemeente Waalwijk voor die activiteiten waarbij zij optreedt als ondernemer, vennootschapsplichtig is. Op basis van de inventarisatie is de gemeente belastingplichtig bij grondexploitatie, afval reststromen en parkeren. De wet biedt ruimte voor interpretatie. Door middel van jurisprudentie wordt steeds meer duidelijk welke activiteiten belastingplichtig zijn en op welke wijze de aangifte bepaald moet worden. |
||
Beheersmaatregelen | Jurisprudentie zal met name de grenzen van de (on)mogelijkheden bepalen. Door ook regelmatig een belastingadviseur in de hand te nemen, wordt getracht de risico's zoveel mogelijk te beperken. De jaarlijkse aangifte Vpb wordt uitgevoerd door een externe belastingadviseur. De financiële effecten zijn opgenomen in de meerjarenraming 2025-2028. | ||
Kans van optreden | Onbekend | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Milieu-/bodemsanering
Terug naar navigatie - Milieu-/bodemsanering
TREW 29 | Milieu-/bodemsanering | ||
Informatie |
1.Milieu-/bodemsanering: Bij projecten waar de gemeente initiatiefnemer is kan een onverwachte bodemverontreiniging tot onvoorziene kosten voor bodemsanering leiden. Ook bij de aan-en verkoop van gronden kan een onverwachte bodemverontreiniging tot extra kosten leiden als er gesaneerd moet worden. Indien onverwacht een bodemsanering uitgevoerd moet worden zijn de kosten van te voren niet in te schatten, omdat deze afhankelijk zijn van de soort bodemverontreiniging, de hoeveelheid verontreinigde bodem en de wettelijke eisen. |
||
Beheersmaatregelen | Het risico kan voorkomen. Meestal kan de mogelijke sanering betaald worden uit de grondexploitatie. Indien dit niet het geval is moet een voorziening worden getroffen ten laste van de Reserve grondexploitatie. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
Terug naar navigatie - Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
TORV 30 | Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg | ||
Informatie |
1. Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg: Kan mogelijk verontreiniging van het grondwater tot gevolg hebben, waardoor voorzieningen dienen te worden getroffen. Het betreft al jaren een stationaire situatie. De verontreiniging loopt niet uit in de omgeving. |
||
Beheersmaatregelen | Het risico zal nauwelijks voorkomen. Echter gezien de kans op grote gevolgschades is deze toch benoemd. |
||
Kans van optreden | Onwaarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € Onbekend | ||
Status | Ongewijzigd |
Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
Terug naar navigatie - Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
THRM 31 | Wet Gedeeltelijke Arbeidsgeschikten (WGA)/ZZP contractmanagement | ||
Informatie |
WGA
|
||
Beheersmaatregelen |
- Vanuit Robidus direct casemanagement inschakelen voor begeleiding ziektetraject en blijven volgen van een WGA-traject. Blijven monitoren van zieke (oud-)medewerkers en tijdig herbeoordelingen aanvragen bij UWV. Proberen om WGA-status om te laten zetten in IVA (geen doorbelasting) of herbeoordeling naar minder dan <35% arbeidsongeschikt (geen uitkering meer). |
||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |
Materiële vaste activa
Terug naar navigatie - Materiële vaste activaTREW 32 | Materiële vaste activa | ||
Informatie |
1. Compensatiegrond Dit betreft de gronden die in bezit zijn en ingezet kunnen worden als ruilobject bij toekomstige verwervingen. Deze gronden hebben een gemiddelde boekwaarde die lager ligt dan die voor agrarische grond. Het risico dat een afwaardering moet plaatsvinden is dan ook nihil. 2. Materiële vaste activa algemeen Over grond als materiële vaste activa kan worden gesteld, dat deze grond een vaste functie heeft, en niet in een transformatieproces zit. Dit geldt ook voor gronden die anticiperend en strategisch zijn aangekocht maar waarbij geen sprake is van gebiedsontwikkeling. De activering van grond geschiedt in de eerste plaats steeds tegen (historische) verkrijgingprijs, dat wil zeggen de inkoopprijs en de bijkomende kosten. Het toerekenen van kosten of rente is niet toegestaan, maar komt ten laste van de reguliere begroting. Op grond wordt niet afgeschreven. Grond wordt wel afgewaardeerd tot de marktwaarde indien sprake is van een (duurzaam) lagere marktwaarde. De gemeente Waalwijk heeft in dit kader geen gronden afgewaardeerd in 2023. 3. Materiële vaste activa Haven Acht Oost Overig Dit heeft betrekking op de in voorraad zijnde grond gelegen aan de noordzijde van de A59 ten oosten van grondexploitatie Haven 8 Oost. Voor dit gebied lopen we een risico van afwaardering van de gronden van bijna € 7,2 mio indien de gronden via een planologische maatregel niet omgezet zouden kunnen worden in bedrijfsgrond. Dit is het maximale risico uitgaande van het feit dat er geen wijziging van het bestemmingsplan kan plaatsvinden, er derhalve geen grond verkocht kan worden waarbij nog geen civieltechnische werkzaamheden zijn uitgevoerd. |
||
Beheersmaatregelen |
Haven Acht Oost Overig: De ruimtelijke procedure goed doorlopen. Er is beroep ingesteld tegen het exploitatieplan van Haven 8 Oost-afronding. De uitspraak is in handen van de Raad van State. Als in het voordeel van de gemeente wordt beslist, en het bestemmingsplan wordt onherroepelijk, hebben de gronden ten oosten van grondexploitatie Haven 8 Oost een bedrijfsbestemming, waardoor het risicoprofiel van bijna € 7,2 mio kan vervallen. Jaarlijkse toetsing aan de actuele waarden van landbouwgrond. |
||
Kans van optreden | Mogelijk | ||
Bedrag in miljoen | IV > € 2.5 mio | ||
Status | Ongewijzigd |
Schade door Cyberincident
Terug naar navigatie - Schade door CyberincidentTICT33 | Schade door cyberincident | ||
Informatie |
Gemeentelijke processen en gemeentelijke de dienstverlening zijn sterk afhankelijk van informatiesystemen. Door de toename van digitalisering neemt ook de kans op een cyberincident toe . De dienstverlening van de gemeente kan tot stilstand komen, met alle maatschappelijke gevolgen van dien. Zoals het treffend in de inleiding van de Cybersecuritybeeld 2021 (Nationaal Cyber Security Centrum) omschreven staat: “Digitale veiligheid blijft onlosmakelijk verbonden met de nationale veiligheid: een aantasting ervan kan leiden tot maatschappelijke ontwrichting.” Concreet kan dit betekenen:
|
||
Beheersmaatregelen | Implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid, de NIS2, pentesten, cyberincident oefeningen, bewustwording, diverse audits, inzet van monitoring en response, etc. | ||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. < 1,0 | ||
Status | Ongewijzigd |
ZZP-contractmanagement in eigen beheer
Terug naar navigatie - ZZP-contractmanagement in eigen beheerTHRM34 | ZZP-contract management in eigen beheer | ||
Informatie |
Zzp-contractmanagement in eigen beheer In 2023 is er aanvullend op de procesbeschrijving, een inventarisatie gemaakt van alle zzp’ers die voor Waalwijk werkzaam zijn en tevens zijn de mogelijke risico’s/kosten, door het alsnog bestempelen van een dienstbetrekking (i.p.v. opdracht) conform Wet DBA, in kaart gebracht. Voor wat betreft het bepalen van de hoogte van het risico/kosten hebben is er gekeken naar het aantal overeengekomen uren per week en de duur van de inzet zzp’er voor de gemeente Waalwijk. Het totale risicobedrag is in 2023 vastgesteld op ruim 4 miljoen euro. Het kabinet heeft aangegeven het handhavingsmoratorium op de Wet DBA, per 1 januari 2025 volledig op te heffen. Dit betekent dat de Belastingdienst vanaf dat moment wél moet gaan handhaven, ondanks dat er nog steeds onduidelijkheid bestaat over de exacte interpretatie van de wet. In ieder geval betekent dit voor ons (als werkgever) meer risico op controles. Vanaf 2025 dient zzp-contractmanagement meer aandacht te krijgen en in samenwerking met de directie dienen er aanvullende richtlijnen/tools ontwikkelt te worden |
||
Beheersmaatregelen | - ZZP-contractmanagement: er zullen aanvullende richtlijnen/tools worden opgetuigd om naheffing te voorkomen en de VIC dient jaarlijks een controle uit te voeren. | ||
Kans van optreden | Waarschijnlijk | ||
Bedrag in miljoen | 1. € <0,5 | ||
Status | Ongewijzigd |