- Onroerende-zaakbelasting;
- Rioolheffing;
- Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten;
- Hondenbelasting;
- Woonforensenbelasting;
- Verblijfsbelasting;
- Precariobelasting;
- BedrijvenInvesteringsZone (BIZ);
- Overige heffingen en leges.
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt geheven van diegenen die op 1 januari gebruik maken en/of in het bezit zijn van een pand. Te onderscheiden zijn:
Degene die op 1 januari van het belastingjaar de onroerende zaak in eigendom heeft en/of hiervan gebruik maakt, betaalt onroerende zaakbelasting voor het gehele jaar. De WOZ-waarde van de onroerende zaak vormt de basis voor de heffing. De waarde is via een WOZ-beschikking vastgesteld. De gemeente Waalwijk past tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen toe. Tariefdifferentiatie zorgt voor een evenwichtige lastenstijging tussen burgers en bedrijven.
Belastingsoort | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR061 OZB woningen | -6.748 | -6.748 | -6.804 | |
PR062 OZB niet-woningen | -7.529 | -7.529 | -7.468 | |
Resultaat | -14.276 | -14.276 | -14.272 |
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR707 Rioolrechten | -4.420 | -4.420 | -4.496 |
Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. Bij de kostendoorberekening aan de inwoners hanteert Waalwijk het zogeheten diftarsysteem. De belastingplichtigen betalen, naast een vast bedrag, een bedrag per lediging. Belastingplichtigen met een minicontainer betalen daarnaast een bedrag per kilogram restafval of GFT-afval. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten, die in de begroting op het product ‘afvalverwerking’ zijn geraamd. Reinigingsrechten worden geheven voor het ophalen van het bedrijfsafval en het gebruik maken van gemeentelijke milieustraten. De opbrengst is afhankelijk van het aantal contracten dat partijen met de gemeente hebben afgesloten.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing | -4.498 | -4.498 | -4.713 |
De hondenbelasting is een belasting dat als algemeen dekkingsmiddel mag worden beschouwd. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat gemeenten niet in strijd handelen met de internationale discriminatieverboden als de opbrengst niet specifiek wordt aangewend ter bestrijding van de kosten van bevuiling door honden. Jaarlijks wordt 33% van het totaal aantal huishoudens gecontroleerd op de aanwezigheid van honden. Deze controles hebben diverse meldingen opgeleverd en leiden tot een hogere opbrengst.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR906 Hondenbelasting | -234 | -234 | -274 |
Woonforensenbelasting is een belasting die wordt geheven aan personen, die niet in de gemeente wonen en minimaal 90 dagen of meer van het belastingjaar voor zichzelf of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. Een gemeente maakt kosten voor voorzieningen die door deze personen worden gebruikt, maar ontvangt hiervoor geen vergoeding uit het gemeentefonds.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR907 Forensenbelasting | -13 | -13 | -9 |
Verblijfsbelasting (voorheen toeristenbelasting) wordt geheven aan hotels, pensions, bed and breakfasts en aanbieders van overnachtingsplaatsen voor beroepsmatig verblijf, zoals de verblijfplaatsen voor arbeidsmigranten. De opbrengst van het deel van de heffing op beroepsmatig verblijf daalt als arbeidsmigranten zich inschrijven in de gemeente. Op dat moment stijgt wel de bijdrage uit het gemeentefonds.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR905 Verblijfsbelasting | -468 | -540 | -588 |
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR916 Heffing precariorechten | -107 | -107 | -123 |
De BIZ is een heffing voor ondernemers in het centrum van Waalwijk. Deze heffing wordt geheven voor activiteiten in de openbare ruimte en op internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en/of economische ontwikkeling in dat gebied. Stichting BIZ heeft bijvoorbeeld groene aankleding, zoals bloombaskets, gerealiseerd en leegstaande panden aangekleed. De activiteiten zijn te vinden op www.bizwaalwijk.nl.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
6304035 BIZ (bedrijveninvesteringszone)) | -260 | -260 | -258 |
Op een aantal plaatsen binnen de gemeente is er sprake van betaald parkeren. Met de parkeerbelasting kan direct worden gestuurd op het gemeentelijk parkeerbeleid. Het betaald parkeren heeft mede tot doel om de schaarse ruimte beter te gebruiken.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR207 Parkeervergunningenheffingen | -1.192 | -1.242 | -1.452 |
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR208 Exploitatie havencomplex | -169 | -169 | -143 |
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR705 Begraafplaatsrechten | -366 | -366 | -419 |
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR302 Opbrengst straatmarkten | -30 | -30 | -27 |
Leges publiekszaken worden geheven voor door ons geleverde diensten, zoals het verstrekken van reisdocumenten etc.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR005 Leges publiekszaken | -431 | -481 | -618 |
We heffen ook leges over gemeentelijke diensten gericht op de fysieke leefomgeving, zoals omgevingsvergunningen
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen | -1.350 | -1.350 | -1.957 |
Het kwijtscheldingsbeleid van de gemeente is in overeenstemming met de richtlijnen van het Rijk. In 2023 is tot een totaalbedrag van € 219.000 (2022: € 234.000) aan kwijtscheldingen toegekend.
Exploitatie | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|---|---|
6615200 CIN: Kwijtschelding | 181 | 251 | 219 | |
Saldo na mutaties reserves | 181 | 251 | 219 |
De lokale lastendruk is weergegeven in een bedrag per gezin. Het is het totaal van de gemeentelijke belastingen dat per huishouden jaarlijks aan de gemeente moet worden voldaan. Het begrip is in het leven geroepen om op landelijk niveau de effecten van de lokale heffingen voor de burger te kunnen vergelijken. Het betreft hier de onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de hondenbelasting. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheid (COELO) stelt jaarlijks de ‘Atlas van de lokale lasten’ op. Die biedt inzicht in de ontwikkeling van de lokale lastendruk. Ook wordt onderzocht welke gemeenten de hoogste en laagste lasten hebben.
Nummer 1 (van de 342 gemeenten) heeft de laagste woonlasten. Bij de woonlasten voor eigenaren staat Waalwijk op plek 19 en bij de woonlasten voor huurders op plek 29. In Noord-Brabant staan de gemeenten 's-Hertogenbosch (18), Bladel (14), Gilze en Rijen (8), en Tilburg (4) lager bij de woonlasten eigenaar. Bij de woonlasten huurder scoren de volgende gemeenten uit Noord Brabant lager: Goirle (27), Maashorst (24), Hilvarenbeek (16), Someren (12), Bemheze (8) en Asten (5).
In onderstaand overzicht is te zien wat de lastendruk in 2023 voor een tweepersoonshuishouden met een eigen woning (WOZ-waarde € 400.000) en een hond was. Ook wordt een vergelijking gemaakt met twee vergelijkbare gemeenten.
Heusden | Oosterhout | Waalwijk | |
OZB (woningen) | 356 | 320 | 355 |
Afvalstoffenheffing | 170 | 279 | 212 |
Rioolheffing | 222 | 204 | 174 |
Hondenbelasting | 59 | 34 | 55 |
Totaal | 807 | 837 | 796 |
Heusden | Oosterhout | Waalwijk | |
OZB eigenaren (niet-woningen) | 1.392 | 1.350 | 1.431 |
OZB gebruikers (niet-woningen) | 822 | 1.142 | 914 |
Rioolheffing | 415 | 204 | 174 |
Totaal | 2.629 | 2.696 | 2.519 |
Belastingsoort | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OZB | 10.807 | 11.192 | 11.439 | 11.876 | 12.533 | 13.072 | 13.755 | 14.272 | |
Hondenbelasting | 202 | 196 | 211 | 212 | 221 | 249 | 255 | 274 | |
Verblijfsbelasting (voorheen toeristenbelasting) | 123 | 140 | 123 | 124 | 435 | 185 | 467 | 588 | |
Woonforensenbelasting | 12 | 14 | 11 | 14 | 8 | 9 | 8 | 9 | |
Parkeerbelasting | 1.444 | 1.065 | 742 | 749 | 690 | 719 | 1.158 | 1.452 | |
Precario | 98 | 128 | 128 | 78 | 90 | 70 | 126 | 123 | |
BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) | 249 | 258 | |||||||
Reclamebelasting | 94 | 74 | 74 | 67 | 75 | 73 | |||
Totaal | 12.780 | 12.809 | 12.728 | 13.120 | 14.052 | 14.377 | 16.018 | 16.976 | |
Belastingsoort | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Rioolheffing | 2.887 | 3.405 | 3.456 | 3.531 | 3.676 | 3.906 | 4.178 | 4.496 | |
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrechten | 3.611 | 3.544 | 3.589 | 3.637 | 3.835 | 4.716 | 4.730 | 4.713 | |
Haven- en kadegelden | 88 | 97 | 94 | 146 | 148 | 176 | 173 | 143 | |
Grafrechten | 305 | 347 | 335 | 343 | 369 | 378 | 344 | 419 | |
Marktgelden | 26 | 27 | 26 | 27 | 29 | 23 | 28 | 27 | |
Leges publiekszaken | 908 | 967 | 907 | 663 | 534 | 630 | 626 | 618 | |
Leges omgevingsvergunningen | 946 | 1.161 | 1.528 | 2.322 | 1.977 | 1.642 | 1.276 | 1.957 | |
Totaal | 8.771 | 9.548 | 9.935 | 10.669 | 10.568 | 11.471 | 11.355 | 12.373 |
In de volgende tabel wordt de kostendekkendheid weergegeven.
bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekkingdheid heffingen, retributies, leges | Begroting 2023 | Rekening 2023 | ||||
Afvalstoffenheffing | ||||||
- Netto kosten | 3.027 | 3.177 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 1.121 | 1.174 | ||||
- BTW | 200 | 200 | ||||
-Baten | -4.498 | -4.713 | ||||
-Kostendekkendheid excl. inzet voorziening | 103% | 104% | ||||
- inzet voorziening | 150 | 153 | ||||
-Kostendekkendheid incl. inzet voorziening | 100% | 100% | ||||
Rioolheffing | ||||||
- Netto kosten | 3.116 | 2.684 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 1.224 | 1.151 | ||||
- BTW | 400 | 400 | ||||
-Baten | -4.420 | -4.496 | ||||
-Kostendekkendheid | 93% | 106% | ||||
- inzet voorziening | -320 | 261 | ||||
-Kostendekkendheid incl. inzet voorziening | 100% | 100% | ||||
Grafrechten | ||||||
- Netto kosten | 663 | 684 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 317 | 317 | ||||
-Baten | -366 | -417 | ||||
-Kostendekkendheid | 37% | 42% | ||||
Haven- en kadegelden | ||||||
- Netto kosten | 635 | 723 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 110 | 110 | ||||
-Baten | -167 | -143 | ||||
-Kostendekkendheid | 22% | 17% | ||||
Marktgelden | ||||||
- Netto kosten | 52 | 40 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 26 | 26 | ||||
-Baten | -30 | -27 | ||||
-Kostendekkendheid | 39% | 41% | ||||
Leges fysieke omgeving (bouw) | ||||||
- Netto kosten | 2.337 | 2.338 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 1.222 | 1.222 | ||||
-Baten | -1.350 | -1.955 | ||||
-Kostendekkendheid | 38% | 55% | ||||
Leges dienstverlening (publiek) | ||||||
- Netto kosten | 1.252 | 1.156 | ||||
-Overhead en verrekeningen | 907 | 907 | ||||
-Baten | -320 | -381 | ||||
-Kostendekkendheid | 15% | 18% | ||||