Wat zijn de kaders?
Eind 2017 is de visie op communicatie vastgesteld door het college. De gemeente Waalwijk werkt aan communicatie 2.0. De uitgangspunten uit deze visie gelden nog steeds:
- Communicatie en bestuurlijke representatie zijn onlosmakelijk onderdeel van primaire processen binnen de gemeente Waalwijk;
- Bureau Communicatie heeft hierbij een ondersteunende rol;
- Om de organisatie betaalbaar te houden, letten we op de mogelijkheden om communicatie en bestuurlijke representatie effectief en efficiënt in te zetten;
- We luisteren, bespreken, vertellen en presenteren.
Naast deze vertrouwde uitgangpunten zijn er nieuwe uitdagingen. Die hangen samen met trends in de samenleving en het communicatievak; de wens om het luisteren en bespreken te richten op wat mensen daadwerkelijk bezighoudt (werken vanuit de bedoeling); de ambitie om als overheid te willen participeren; de organisatieontwikkeling naar een organisatie die betrokken, flexibel, ondernemend is en partnerschap nastreeft (Vanzelfsprekend Waalwijk/Vanzelfsprekend dienstbaar).
Dit alles brengt met zich mee dat we nog bewuster dan voorheen zullen moeten bepalen in overleg met onze collega’s of bestuurders wat onze rol als gemeente is per opgave die er ligt (reguleren, regisseren, stimuleren, faciliteren of loslaten). Bureau Communicatie blijft -ongeacht welke keuze wordt gemaakt- altijd adviserend en ondersteunend.
Wat willen we bereiken?
De bestuurlijke doelen zijn vastgelegd in het coalitieakkoord 2018-2022: ’ Samen duurzaam vooruit’.
Voor bureau Communicatie ligt er de opgave om een beweging te maken:
Van buiten naar binnen
We gaan in de opgaven uit van de behoeften en belangen van inwoners, ondernemers en andere betrokkenen. We gaan in gesprek met hen, luisteren actief naar hun signalen en spelen in op wat zij belangrijk vinden. Als het kan sluiten we aan bij hun ideeën en hun energie.
Onderbouwing op argumenten
We zijn zo transparant mogelijk over eerder genomen besluiten die het speelveld bepalen. Daarbinnen maken we expliciet welke keuzemogelijkheden we zien, wat de impact daarvan is op belanghebbenden en welke afwegingen we maken. We baseren ons op kennis uit de wetenschap, de leefwereld en onze eigen expertise. Op die manier leggen we helder uit waarom we een bepaald besluit nemen.
Communiceren over dilemma’s
We laten openlijk zien welke afwegingen we maken, in elke fase van de besluitvorming. We zijn helder over situaties waarin we te maken hebben met verschillende opvattingen en belangen van partijen in de stad. Door te laten zien hoe we omgaan met dilemma’s en door helder uit te leggen waarom we bepaalde besluiten nemen, dragen we bij aan een geloofwaardig openbaar bestuur.
Wereld van mensen
We sluiten in woord en beeld altijd aan bij waar de inwoners zich in herkennen. We gebruiken kanalen die voor hen te vinden zijn. Ons werk draait om mensen.
Focus op de maatschappelijke opgave
We ondersteunen collega’s en bestuurders om hun focus gericht te houden op de maatschappelijke opgave. Dat wil zeggen dat we niet zomaar een greep doen uit ons pakket middelen. En ook niet zomaar maken wat de opdrachtgever vraagt. We leveren maatwerk en passen daarbij –indien mogelijk en wenselijk - ook inzichten toe uit andere vakgebieden
Anderen in positie brengen
We helpen collega’s en bestuurders om in hun opgaven scherp te letten op momenten die voor belanghebbenden relevant zijn. We ondersteunen hen met advies en geschikte communicatievormen, waardoor zij zelf met verve kunnen communiceren.
Wat gaan we er voor doen?
Kabinetszaken/representatie
Bij bureau Communicatie is kabinetszaken/representatie belegd. De medewerker Kabinetszaken/Representatie geeft advies en ondersteuning op het moment dat er zich een gebeurtenis voordoet die representatie verlangt richting inwoners, bestuurders, hoogwaardigheidsbekleders en/of eigen medewerkers. Ook de organisatie van Waalwijk Ontmoet, de lintjesregen, de Koninklijke en gemeentelijke onderscheidingen, het organiseren van de herdenkingsbijeenkomst op 4/5 mei, het eindejaarsgeschenk, het organiseren van de eindejaars-bijeenkomst en relatiegeschenken maken deel van uit van de werkzaamheden.
De budgetten die ingezet worden voor de uitvoering van dit representatiebeleid zijn op verschillende plaatsen in de organisatie ondergebracht. Het budget voor representatie richting medewerkers ligt bij team HRM. Voor de representatie richting en door bestuurders is het budget ondergebracht bij Concernstaf/representatie.
Bestuursondersteuning
Evenals in voorgaande jaren zullen wij de bestuurders en managers ondersteunen in hun in- en externe optredens. Ook woordvoering maakt een belangrijk deel uit van bestuurondersteuning.
Beleidscommunicatie
We ondersteunen – meer dan in de voorgaande jaren - beleidsmedewerkers communicatief op grotere projecten die zijn opgenomen in het coalitieakkoord, zoals Haven 8, insteekhaven, Museum Plus, arbeidsmigranten, GO Waalwijk en het Sportbedrijf. Dit doen we onder meer door het inzetten van de Factor C-technieken (omgevingsanalyses, kritiek-repliek sessies, communicatiestrategieën, communicatiekalender en formulering kernboodschappen), maar ook door uitvoerende werkzaamheden. Bij de keuze voor de middelen leveren we steeds maatwerk.
Als we zelf de capaciteit niet hebben, huren we als een soort ‘uitzendbureau’ derden in onder regie van Bureau Communicatie. Betaling hiervan vindt plaats door de beleidsafdeling die de benodigde capaciteit gevraagd heeft (flexibele schil).
Verder verzorgen we in 2019 schrijftrainingen voor beleidsmedewerkers. Deze trainingen wordt gegeven onder de vlag van Vanzelfsprekend Waalwijk in samenwerking met bureau Loo van Eck.
Online communicatie
In de uitvoering leggen we ook in 2019 meer accent op online communicatie. Ons uitgangspunt is digitaal, tenzij….
We zetten een online strategie op voor alle social media (Facebook, Whatapp, Instragram, Youtube, Twitter, Linkedin). We stellen een contentkalender op. We actualiseren de richtlijnen voor webcare en stellen richtlijnen op voor het gebruik van social media. We optimaliseren de inzet van de middelen. En proberen de beweging te maken van zenden naar meer interactie. Om in te kunnen spelen op gevoelens en emoties van buiten, nemen we actief deel aan gesprekken op social media. We monitoren (OBI), luisteren en reageren actief. We taggen berichten op onderwerp zodat we nog beter weten wat er buiten speelt en we daar nog beter op in kunnen spelen. We delen dit met onze beleidscollega’s en bestuurders. Ook maken we vrijwel dagelijks een overzicht van wat er speelt in de media (Wie, wat, Waalwijk) en plaatsen dat op intranet.
De website www.waalwijk.nl blijft ons belangrijkste dienstverleningskanaal. We blijven ook in 2019 doorontwikkelen en hanteren hierbij het toptakenprincipe.
Sociaal intranet vormt de basis van onze interne communicatie. Ook in 2019 gaan we intern de boer op om de mogelijkheden en best practices van intranet zichtbaar te maken.
Vormgeving
Qua vormgeving gaan we de huisstijl van de gemeente Waalwijk doorontwikkelen. Deze wordt meer in lijn gebracht met de stijl die gekozen is voor de strategische visie Waalwijk 2025. Het kleurgebruik wordt frisser en eigentijdser en de op te stellen regels in het huisstijlhandboek geven wat meer ruimte. Op deze manier willen we voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan eigen identiteiten en labels.
Wat mag het kosten?
Zoals eerder aangegeven leggen we in 2019 een groter accent op beleidscommunicatie. Daarvoor hebben we extra handjes en geld nodig.
Wat zijn de indicatoren?
Uit een interne klanttevredenheidsonderzoek naar de beschikbaarheid en kwaliteit van Bureau Communicatie onder collega’s scoorden we een 7,4. Komend jaar gaan we voor een 8.