Uitgaven
9,29%€ -13.337.690
Inkomsten
7,72%€ 11.209.859
Saldo
€ -2.127.832
Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Uitgaven
9,29%€ -13.337.690
Inkomsten
7,72%€ 11.209.859
Saldo
€ -2.127.832
Ambitie
In onze strategische visie staat onze ambitie om een aantrekkelijke gemeente te zijn om te wonen, werken, leren en ondernemen. Dit willen we onder andere bereiken via (1) een goede inrichting van de ruimte, (2) kwalitatief goede en voldoende huisvesting en (3) een focus op gebiedsgericht werken.
Om Waalwijk ruimtelijk aantrekkelijk te laten blijven bevorderen we het gewenste ruimtegebruik. Ook willen we de ruimtelijke kwaliteit waar mogelijk verhogen. Daarbij streven we bij ruimtelijke ontwikkelingen naar een rechtvaardige verdeling van kosten en opbrengsten over gebruikers, eigenaren, ontwikkelaars en de overheid. De komende jaren ligt een belangrijke focus op de invoering van de Omgevingswet.
Waalwijk moet aantrekkelijk zijn om te wonen. Daarom streven we naar een voldoende aanbod van woningen en woonmilieus voor alle doelgroepen. Gelet op de uitdagingen die klimaatverandering voor ons in de nabije toekomst brengt, willen we onze woningaanbod zo toekomstbestendig mogelijk maken. Tevens zetten we in op adequate huisvesting voor arbeidsmigranten die in Waalwijk komen werken.
Op het terrein van gebiedsgericht werken zetten we sterk in op het vergroten van de betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij de leefomgeving.
Doelstellingen
Ruimtelijke ordening
- Omgevingswet, Waalwijk is omgevingswet-proof
We zijn klaar voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2021. Het rijk is bezig met de ontwikkeling van een stelselherziening in de vorm van een nieuwe Omgevingswet. Met deze wet heeft het rijk tot doel een geheel nieuw samenhangend stelsel te vormen als het gaat om de wet- en regelgeving voor de fysieke leefomgeving. De invoering van deze wet betekent een grote operatie met impact op bijna de gehele gemeentelijke organisatie. Met in ieder geval gevolgen voor beleid- en planvorming, vergunningverlening, werkprocessen, digitale systemen, burgerparticipatie, competenties, cultuur. Volgens de huidige planning gaat de Omgevingswet in 2021 in werking treden. - Samenhangend ruimtelijk beleid
Via de structuurvisie is een samenhangend ruimtelijk beleid geformuleerd dat op hoofdlijnen de ambities weergeeft voor 2035 en er is een visie uitgewerkt voor 2025. In 2016 is een structuurvisie vastgesteld door de raad. Belangrijk onderdeel van de structuurvisie is het uitvoeringsprogramma. In het uitvoeringsprogramma staat welke concrete projecten uitgevoerd moeten worden om de structuurvisie te realiseren. De structuurvisie gaat straks samen met het andere strategische beleid op in een omgevingsvisie op basis van de Omgevingswet. - We voeren een actief grondbeleid bij uitbreidingslocaties en passief beleid bij binnenstedelijke locaties
Daarnaast zorgen we voor een rechtvaardige diversiteit van grondprijzen op basis van het soort woningbouw. De gemeente Waalwijk wenst deze doelstellingen te realiseren met behulp van de haar ter beschikking staande publiekrechtelijke en privaatrechtelijke instrumenten.
Zo gaan we dat doen
- B19 | Binnenstedelijke locaties woningbouw
- B19 | Natte Natuurparel Westelijke Langstraat
- B19 | Opstellen nieuwe nota grondbeleid 2019-2022
- B19 | Uitbreidingslocaties woningbouw (Landgoed Driessen, Akkerlanen)
- B19 | Uitvoeren Pilots Omgevingswet
- B19 | Uitvoeren Plan van Aanpak Omgevingswet
- B19 | Uitvoeringsprogramma structuurvisie
- C18 | Budget voor implementatie Omgevingswet; € 600.000 in 2019
Volkshuisvesting
- Aantrekkelijke en voldoende woonmilieus in Waalwijk
Wij willen onze inwoners voldoende mogelijkheden bieden om te wonen in onze gemeente. Hierbij moeten er voldoende mogelijkheden en aanbod worden geboden aan starters, gezinnen, senioren en overige doelgroepen op de woningmarkt. Belangrijk is dat nieuwbouw een aanvulling vormt op het reeds bestaande woningaanbod. - We hebben een toekomstbestendige woningmarkt
Grote opgaven voor de toekomst zijn er op het gebied van wonen en zorg en op het gebied van duurzaamheid. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar de bestaande woningvoorraad, omdat daar de grootste opgave op het gebied van woningaanpassingen ligt. - Er zijn kwalitatief en kwantitatief voldoende woningen voor arbeidsmigranten
De komende jaren focussen we ons op het ontwikkelen van grootschalige campussen voor de arbeidsmigranten die hier voor relatief korte tijd komen werken, de zogenoemde "shortstay". Daarnaast willen we voldoende mogelijkheden bieden voor doorstroming van "midstay" en "longstay" arbeidsmigranten.
Zo gaan we dat doen
- B19 | Continueren startersleningen
- B19 | Evaluatie en monitoring beleid arbeidsmigratie
- B19 | Herziening Standsplaatsen- en woonwagenbeleid
- B19 | Meer woonfuncties in het centrum creëren
- B19 | Onderzoek stimuleringsmaatregelen duurzaamheid
- B19 | Opstellen nieuw woonbeleid
- B19 | Prestatieafspraken met wooncorporatie Casade
- B19 | Regionale afspraken huisvesting bijzondere doelgroepen
- B19 | Stimuleren voorlichting over woningaanpassing
Gebiedsgericht werken
Het vergroten van de betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij de leefomgeving vindt in steeds meer gemeenten in Nederland plaats via verschillende participatie-instrumenten. Voorbeelden hiervan zijn het inwonerspanel, de LAB's en een burgerbegroting. Het burgerparticipatiebeleid wordt eind 2018 geëvalueerd. Begin 2019 worden hieromtrent (nieuwe) voorstellen gedaan.
Op basis van de notitie 'Burgerparticipatie 2019-2020' gaan de wijkadviseurs aan de slag met de daarin genoemde instrumenten.
Indicatoren
Indicatoren |
Eenheid |
Waalwijk |
||||
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
||
Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling en stedelijke vernieuwing | ||||||
Gemiddelde WOZ-waarde Bron: CBS WOZ |
x € 1.000 | 217 | 211 | 209 | 211 | n.n.b. |
Nieuw gebouwde woningen Bron: ABF |
aantal per 1.000 woningen | 9,2 | 7,6 | 12,6 | n.n.b. | n.n.b. |
Demografische druk Bron: CBS Bevolking |
percentage (%) | 68,70% | 70% | 71% | 72% | 72,6% |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden Bron: COELO |
in € | 568 | 560 | 539 | 559 | 570 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden Bron: COELO |
in € | 672 | 649 | 626 | 637 | 612 |
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | |
Lasten | -16.907.282 | -9.819.246 | -13.082.946 | |
Baten | 16.397.882 | 6.581.593 | 10.024.907 | |
Saldo van lasten en baten | -509.400 | -3.237.653 | -3.058.040 | |
Stortingen en onttrekkingen | Rekening 2017 | Begroting 2018 na wijziging | Begroting 2019 | |
Stortingen | -9.370.679 | -113.262 | -254.744 | |
Onttrekkingen | 436.522 | 528.816 | 1.184.952 | |
Mutaties reserves | -8.934.157 | 415.554 | 930.208 | |
Saldo na mutaties reserves | -9.443.557 | -2.822.099 | -2.127.832 |
Belangrijkste kaders
Bevolkings- en woningbehoefteprognose provincie Noord-Brabant (2017)
Coalitieprogramma 2018-2022 "Samen Duurzaam Vooruit"
Evaluatie Notitie Burgerparticipatie 2017-2018
Regionaal Kwalitatief Woningbehoefteonderzoek (2014, update 2018 verschijnt in het najaar)
Strategische Meerjarenagenda 2015-2018
Structuurvisie (Uitvoeringsprogramma)
Strategische Visie - Waalwijk 2025
Verbonden partijen
Voor dit beleidsveld zijn er geen verbonden partijen.