A24.9854 Intensievere samenwerking en het bundelen van krachten.

Omschrijving (toelichting)
Samenwerking met zowel interne als externe partners, zoals scholen, staat centraal in onze preventieve aanpak van schoolverzuim. Door intensievere samenwerking en het bundelen van krachten willen we effectiever optreden tegen verzuim en komen tot gerichte preventieve inzet, passend bij de behoefte van de leerlingen en hun ouders. Dit omvat preventieve verzuimgesprekken, waarbij we vroegtijdig signalen van dreigend verzuim oppikken en actie ondernemen. We verstrekken voorlichting aan zowel leerlingen als ouders om bewustzijn te vergroten over het belang van regelmatig schoolbezoek.
Daarnaast nemen we actief deel aan zorg overleggen op de scholen om de voortgang van leerlingen te bespreken en eventuele obstakels voor hun aanwezigheid op school te identificeren en aan te pakken. Aan het begin van het schooljaar voeren we startgesprekken met alle scholen om de verwachtingen en doelstellingen voor het komende jaar af te stemmen en te zorgen voor een vlotte start.
Kortom, onze gecoördineerde aanpak met interne en externe partners omvat een breed scala aan preventieve taken, variërend van gesprekken en voorlichting tot actieve deelname aan overleggen, met als doel de onderwijservaring te verbeteren en schoolverzuim te verminderen voor alle leerlingen in de leeftijd van 5 tot 18 jaar.
Tijd (indicator)
Tijd (toelichting)
In het schooljaar 2023-2024 heeft Leerplicht samen met de collega’s van Schoolmaatschappelijke Ondersteuning startgesprekken gevoerd op alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Die gesprekken voert de leerplichtambtenaar met de zorgcoördinator, intern begeleider en/of schooldirecteur. Leerplicht (5 t/m 18 jaar) en het Doorstroompunt (18 t/m 23 jaar) werken intensief samen. Daardoor is er een doorlopend proces van toezicht, monitoring, coaching en ondersteuning voor alle jongeren in Waalwijk bij het behalen van hun startkwalificatie.
Alle leerplichtambtenaren werken op basis van de Methodische Aanpak Schoolverzuim. Het doel van de MAS is om binnen ‘Leerplicht’ op een vergelijkbare wijze te werken, met ruimte voor de discretionaire bevoegdheid van de leerplichtambtenaar.
Bij ziekteverzuim in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO wordt in de samenwerking met de GGD gebruik gemaakt van methode M@ZL.
Er is structureel overleg tussen Leerplicht en het samenwerkingsverband op beleids- en uitvoerend niveau, om elk kind te voorzien van de meest passende vorm van onderwijs. Leerplicht is ook aanwezig bij de zorg-overleggen die plaats vinden op de scholen voor voortgezet onderwijs.