Paragraaf 5. Bedrijfsvoering

Inleiding

In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt op basis van de begroting 2024 verantwoording afgelegd. Daarnaast zijn er op basis van toezeggingen aan de gemeenteraad en nieuwe wetgeving nog enkele onderdelen toegevoegd:

  • Overzicht subsidieverwerving
  • Verantwoording gedragscode integer handelen
  • Frauderisico
  • Jaaroverzicht rekenkameronderzoeken

Ambities

Wij streven naar een efficiënte bedrijfsvoering die optimaal bijdraagt aan de ambities van Waalwijk. Bedrijfsvoeringsprocessen ondersteunen de uitvoering van de hoofdstukken en programma’s. Denk hierbij aan de inzet van personeel, financiën, informatievoorziening, organisatie en automatisering. De bedrijfsvoering is niet alleen intern gericht. Zo verwachten de inwoners van de gemeente Waalwijk dat de kwaliteit van de dienstverlening op orde is. In deze paragraaf geven wij inzicht in de beleidsvoornemens rondom de bedrijfsvoering, voor zover daarop in de hoofdstukken en programma’s van de begroting niet nader is ingegaan.

Wij werken aan een samenwerkingsgerichte ontwikkelcultuur. De veranderingen in de maatschappij vragen om het voortdurend aanpassen van ons vakmanschap. Dat geldt vooral waar het gaat om houding en gedrag van onze organisatie (en dus van onze medewerkers). Het is zaak dat we meer dan voorheen extern gericht zijn, dat we de gemeenteraad goed bijstaan in het vervullen van hun taken en verantwoordelijkheden en dat we snel en resultaatgericht te werk gaan. Verder gaan we inwoners, als dat al niet het geval was, snel en adequaat helpen als ze diensten van ons nodig hebben. We sturen dus aan op een intensieve samenwerking met collega’s binnen de organisatie en daarbuiten. De uitdagingen waar we voor staan vereisen een duidelijke aansturing, flexibele processen en inzichtelijke informatie.

Strategische doelen voor de totale bedrijfsvoering

  • Wij werken samen aan een adequate manier van communiceren;
  • We beschikken over vitale en flexibele medewerkers die eigenaarschap tonen, zich blijven ontwikkelen en goed samenwerken;
  • Wij ondersteunen de klantgerichte teams van de gemeente Waalwijk optimaal;
  • We werken meer samen in de keten, in een multidisciplinair teamverband;
  • We streven naar een bedrijfsvoering die in control is;
  • We streven naar een innovatieve bedrijfsvoering, waarbij een cultuur van leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is.

Bedrijfsvoering in Waalwijk

De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Terug naar navigatie - De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De ambities en de daaruit volgende thematische prioriteiten op het gebied van de bedrijfsvoering in de gemeente Waalwijk in 2024 zijn:

•    Wij streven naar een efficiënte bedrijfsvoering die optimaal bijdraagt aan de ambities van Waalwijk

Bedrijfsvoeringsprocessen ondersteunen de uitvoering van de hoofdstukken en programma’s. Denk hierbij aan de inzet van personeel, financiën, informatievoorziening, organisatie en ICT. De bedrijfsvoering is niet alleen intern gericht. Zo verwachten de Waalwijkse inwoners bijvoorbeeld van een gemeente dat de kwaliteit van de dienstverlening op orde is. Een goed georganiseerde bedrijfsvoering is hiervoor een belangrijke randvoorwaarde, evenals het in control zijn. 

•    Wij werken aan een samenwerkingsgerichte ontwikkelcultuur

De veranderingen in de maatschappij vragen om het voortdurend aanpassen van en bijblijven in ons vakmanschap. In het bijzonder als het gaat om de houding en gedrag van onze organisatie en dus van onze medewerkers. Het is zaak dat we meer dan voorheen extern gericht zijn, dat we de gemeenteraad goed bijstaan in het vervullen van hun taken en verantwoordelijkheden en dat we snel en resultaatgericht te werk gaan. Verder gaan we inwoners, als dat al niet het geval was, snel en adequaat helpen als ze diensten van ons nodig hebben en sturen we aan op een intensieve samenwerking met collega’s binnen de organisatie en daarbuiten. De uitdagingen waar we voor staan vereisen een duidelijke aansturing, flexibele processen en inzichtelijke informatie.

 Om bovenstaande ambities te realiseren ligt de focus in 2024 op de volgende bedrijfsvoeringsthema’s:
•    Verbeteren van integraal samenwerken;
•    Het up-to-date houden van onze ICT-omgeving zodat onze processen adequaat worden ondersteund;
•    Voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging en privacy;
•    Doorontwikkelen van datagedreven werken als ondersteunend instrument voor beleid;
•    Verbeteren van interne beheersing en rechtmatigheid;
•    Adequate managementinformatie en informatievoorziening.

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gedaan?

In 2024 is de conditie van de bedrijfsvoering in kaart gebracht. Daarbij constateerden we dat bedrijfsvoering al langere tijd 'krap in het jasje' zit. Systemen, capaciteit en processen zijn onvoldoende ingericht om mee te bewegen met alle uitdagingen die er zijn. Overigens is de gemeente Waalwijk hierin niet uniek. Dit speelt bij veel Nederlandse gemeenten. Om de basis beter op orde te brengen is bepaald welke verbeteringen noodzakelijk waren. Zo zijn leidende principes bepaald en is een plan voor 2025 en 2026 opgesteld. Voor 2025 en 2026 is extra capaciteit aangevraagd bij de kadernota.

Daarnaast zijn de o.a. volgende activiteiten ondernomen:

Vervanging E-HRM pakket
In 2022 is de HRM-applicatie aanbesteed, net als een deel van de salarisverwerking. Gedurende 2023 constateerden we dat de applicatie maar ook de salarisverwerking niet voldeed aan de eisen en de stand van de techniek. Dit leidde tot diverse problemen. In 2024 is daarom een juridische procedure gestart. Uiteindelijk werd de overeenkomst met de leverancier stopgezet. Vervolgens is een nieuwe applicatie aangeschaft en een deel van de salarisverwerking opnieuw ondergebracht. Inmiddels lijkt het nieuwe E-HRM pakket goed te functioneren, net als de salarisverwerking. 

Optimaliseren P&C cyclus
De afgelopen jaren is geconstateerd dat de Planning & Control-cyclus erg arbeidsintensief was en ook niet altijd voldeed aan de informatiebehoefte. In 2024 zijn diverse voorstellen gedaan om dit te verbeteren. Een deel daarvan is inmiddels besproken met het auditcomité en in 2025 volgen er meer.

Financieel robuust perspectief
Net als een groot deel van de Nederlandse gemeenten heeft ook de gemeente Waalwijk te maken met de negatieve financiële consequenties van het 'ravijnjaar' 2026. Om te komen tot een financieel robuust perspectief zijn we eind 2023 gestart met een analyse. In 2024 is dat uitgebouwd tot een evenwichtig ombuigingspakket. Met dit pakket moeten de tekorten worden omgebogen. De resultaten hiervan worden in 2025 gepresenteerd aan de raad en worden verwerkt bij de kadernota 2026.

Verbijzonderde interne controle
In 2024 zijn we gestart met de doorontwikkeling van het kwaliteitsbeheerssysteem interne controle om deze meer in lijn te krijgen met het Three Lines-model. Het doel is om als gemeente beter in control te komen. Diverse afdelingen binnen de gemeente voerden de kwaliteitscontroles op de eigen processen al zelfstandig uit maar nog niet alle afdelingen. In 2024 gebeurde dat alsnog: ook de overige afdelingen controleren de eigen processen intern, en dat leidt tot verbeterpunten. Door VIC worden deze controles gereviewd en intern met de afdelingshoofden en extern met onze onafhankelijke accountant besproken. Als gemeente hebben we daardoor meer grip op processen binnen de gemeente en kunnen we sneller handelen bij omissies. Daarnaast hebben we in 2024 de in 2023 opgezette frauderisicoanalyse geactualiseerd en hebben voor het eerst risicosessies met de directie en concernstrategen plaatsgevonden.

Inkoop
Een overzicht van de in 2024 afgeronde inkooptrajecten  is hier beschikbaar.

Personele lasten 2024

Terug naar navigatie - Personele lasten 2024

In onderstaande tabel zijn de personeelslasten, incl. inhuur, opgenomen.

2024 Budgetten personeel Werkelijke lasten/baten Bruto resultaat
Personeelslasten 34.655.573 33.184.321 1.471.252
Totaal personeelslasten (a) 34.655.573 33.184.321 1.471.252
Inhuur 9.159.244 12.476.820 -3.317.576

Dekkingsmiddelen niet gecategoriseerd 'Inhuur'

2.347.756 0 2.347.756
Totaal inhuur (b) 11.507.000 12.476.820 -969.820
Vergoedingenpersoneel -96.122 -133.229 37.107
Totaal inkomsten derden (c) -96.122 -133.229 37.107
Resultaat personeelslasten  incl. inhuur (a+b+c) 46.066.451 45.527.912 538.539

Als gemeente zetten we in op een gezonde balans tussen vaste medewerkers en tijdelijke inhuurkrachten. Inhuur zetten we bij voorkeur in op tijdelijke extra opgaven óf om tijdelijk werk op te vangen (bijv. bij ziekte).
De afgelopen jaren blijkt dat we vaker moeten terugvallen op inhuurkrachten. De krappe arbeidsmarkt speelt een rol: voor veel vacatures die we uitzetten kunnen we geen geschikte kandidaten vinden. Niet omdat we geen marktconform salaris bieden, maar omdat er te weinig goed aanbod is. Bedrijfsleven en overheid vissen allemaal in dezelfde vijver.

De afgelopen jaren kregen de gemeenten meer taken en opgaven. Er is veel ingezet op de uitvoering van ambities. Dit heeft er overall toe geleid dat meer personele capaciteit nodig was.
Vaak is dan maar incidenteel budget beschikbaar. In veel gevallen zijn we om financieel-technische redenen (geen structurele dekking voor de formatie) aangewezen op inhuur. We zoeken hier overigens wel de verantwoorde grenzen op, door medewerkers in vaste dienst te nemen, ook al is de dekking incidenteel. Dit doen we als we zien dat incidentele budgetten een structureel karakter krijgen. Zo zien we in het sociaal domein vaak, dat het Rijk vanuit verschillende programma’s of beleidsopgaven jaar in jaar uit incidenteel geld beschikbaar stelt.

De begroting voor inhuur bestaat uit twee delen. Enerzijds de beschikbare middelen voor projecten en specifieke (incidentele) opgaven, anderzijds de omzetting van salarisbudget naar inhuur, wanneer moeilijk vervulbare vacatures worden ingevuld door inhuur. De overschrijding op inhuur wordt volledig veroorzaakt door inhuur op specifieke projecten, waarbij de begroting niet specifiek is verdeeld naar verschillende kostensoorten. In feite is hier dus geen sprake van een overschrijding van het inhuurbudget. Het inhuurbudget is immers een onderdeel van het totaalbudget, en dat is niet overschreden.

Rechtmatigheidsverantwoording door College van B&W

Verantwoordingscriteria rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Verantwoordingscriteria rechtmatigheid

In de jaarrekening legt het college verantwoording af over negen criteria van rechtmatigheid. De eerste zes criteria, die betrekking hebben op getrouwheid en óók onderdeel zijn van rechtmatigheid, komen tot uitdrukking in de balans en het overzicht van baten en lasten. De drie specifieke rechtmatigheidscriteria komen tot uitdrukking in de rechtmatigheidsverantwoording en betreffen het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. 

Onderstaande afbeelding geeft dit grafisch weer.

Een en ander wordt hieronder nog kort toegelicht.

Voorwaardencriterium:

Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur. In het door het Auditcomité vastgestelde normenkader 2024 voor de jaarrekening 2024 is alle externe wetgeving en interne regelgeving per product opgenomen.

In de 1e lijn (binnen de afdeling) is in eerste instantie geregeld dat de actuele wet- en regelgeving wordt gebruikt, bijvoorbeeld het invoeren van de juiste tarieven 2024 wordt collegiaal gecontroleerd binnen teams. Daarnaast wordt bij de Verbijzonderde Interne Controle ook gecontroleerd of de juiste wet- en regelgeving is toegepast bij de betreffende processen. 

In het kader van de rechtmatigheidsverantwoording 2024 is ook dit jaar prioriteit gesteld aan de steekproefsgewijze controles op de inkooptrajecten 2024. Sinds 2021 maken we bij de spendanalyse gebruik van het dashboard van inkoop, die meer inzicht geeft op de uitgaven per crediteur.

Begrotingscriterium:

Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). Uitgangspunt is het niveau waarop de raad de budgetten in de begroting en bij investeringen geautoriseerd heeft. In de begroting zijn de bedragen voor de lasten en baten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de juiste investering, het toereikend zijn van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.

Afwijkingen van de begroting (exploitatie en investeringen) (beleidsmatig en/of financieel) moeten geautoriseerd worden door de raad. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog door de raad worden vastgesteld. In Waalwijk is dit in 2024, evenals de voorgaande jaren, juist uitgevoerd.

In de jaarrekening 2024, onderdeel Analyse begrotingsafwijkingen is een nadere toelichting opgenomen van de begrotingsafwijkingen. Hierbij is aangegeven dat de overschrijding op beleidsveld 0, 1, 4 en 5 niet onrechtmatig is gelet op eerdere besluitvorming hierover door de raad en anderzijds omdat de uitgaven geheel passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium:

Onder misbruik wordt verstaan:
Het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of -uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag bedrag aan heffingen aan de overheid te betalen. 

Onder oneigenlijk gebruik wordt verstaan:
Het door het aangaan van rechtshandelingen, al dan niet gecombineerd met feitelijke handelingen, verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelgeving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan.

Binnen de gemeente Waalwijk worden zowel preventieve als controlerende acties uitgevoerd om het misbruik en oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Preventief zijn de acties vooral gericht op het integer handelen van de ambtelijke organisatie. Daarnaast wordt binnen de administratieve organisatie met name ingezet op relevante functiescheiding en het 4-ogen principe om de kans op misbruik en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk te beperken. Tevens wordt vanuit de Verbijzonderde Interne Controle bij de controle op de processen achteraf ook getoetst of regelgeving juist is toegepast met het juiste doel en de strekking daarvan.

In 2024 is de Frauderisicobeheersing binnen de gemeente Waalwijk meer systematisch opgepakt. Ten behoeve van uniformering van het IC framework (werkwijze, procesgang) en ondersteuning bij de rechtmatigheidsverantwoording is een softwarepakket aangeschaft en is procesgewijs gestart met de implementatie. Dit proces is nog niet afgerond en zal ook nog in 2025 zijn beslag krijgen.

In 2024 zijn geen bijzonderheden ten aanzien van misbruik en oneigenlijk gebruik geconstateerd.

Aanvullende informatie financiële rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Aanvullende informatie financiële rechtmatigheid

In deze paragraaf lichten we de geconstateerde rechtmatigheidsafwijkingen boven de € 75.000 toe. Voor een totaaloverzicht van de geconstateerde rechtmatigheidsafwijkingen  verwijzen we naar de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen in de jaarrekening.

Conform artikel 13 lid 3 worden enkel geconstateerde afwijkingen groter dan € 75.000 nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. 

Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid vermelden en verwijzen naar dit vooraf vastgestelde beleid. Deze worden conform financiële verordening artikel 13 lid 5 niet in deze paragraaf toegelicht, maar zijn wel opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.

In 2024 is een onrechtmatigheid geconstateerd van in totaal € 497.000. Het betreft hier een aanbesteding uit voorgaande jaren die jaarlijks doorwerkt tot het moment dat de contracttermijn verstreken is of een nieuwe aanbesteding heeft plaatsgevonden.

Dat is:

  • De aanbesteding groen van Parkmanagement ad € 497.000 (uit voorgaande jaren).

Acties ter voorkoming geconstateerde onrechtmatigheden in de toekomst

Terug naar navigatie - Acties ter voorkoming geconstateerde onrechtmatigheden in de toekomst

Om de vermenging tussen "publiek en privaat" duidelijker te scheiden heeft het college eind 2022 een collegevoorstel vastgesteld waarbij het alleenrecht voor Parkmanagement is gevestigd. Verder is vastgesteld dat onder Parkmanagement B.V. een nieuwe B.V. (Groen B.V.) opgericht diende te worden waarin de publieke taak ondergebracht wordt. Hierbij is de directeur van Parkmanagement B.V. de opdracht gegeven het vestigen van het alleenrecht in Groen B.V. juridisch te formaliseren. Met daarbij ook de opdracht om de herziening van de bevoegdhedenverdeling tussen AvA en RvC in de statuten aan te passen. Groen B.V. is opgericht en de nieuwe beheersovereenkomst wordt opgesteld zodra in de statuten Groen B.V. het alleenrecht juridisch goed geborgd is. Dit traject is complex en loopt ook in 2025 nog door. Het juridisch goed inregelen van het alleenrecht en de daarop volgende beheersovereenkomst zijn bepalend voor het oplossen van deze onrechtmatigheid. 

Subsidieverwerving

Terug naar navigatie - Subsidieverwerving
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de subsidiebedragen die in 2024 daadwerkelijk zijn ontvangen van andere instanties dan van het Rijk.
Overheids instantie Subsidieregeling 2024
Provincie Noord-Brabant Mensgerichte maatregelen 79.647
Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed SIM subsidies monumenten 50.739
Provincie Noord-Brabant Fietsvoorziening vd Duinlaan Sprang 29.654
Provincie Noord-Brabant Verkeersveiligheid Vrouwkesvaartsestraat 56.957
Gemeente Geertruidenberg Hooipoldermaatregel 500.000
Waterschap Brabantse Delta Verwijderen lamellenfilter Haven 7 Waalwijk 92.550
Waterschap Brabantse Delta Historische bruggen 90.909
Regio Hart van Brabant Klimaatmaatregelen de Gaard 60.000
Totaal 960.456

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De ontvangen specifieke uitkeringen (SPUK's) die via de SISA-bijlage in deze jaarrekening worden verantwoord, zijn níet in dit overzicht opgenomen. 
Zie hiervoor de SISA-bijlage en de specificatie van de vooruitontvangen posten, binnen het hoofdstuk "Toelichting op de balans".  
      

Verantwoording gedragscode integer handelen

Verantwoording toepassing gedragscode integer handelen burgemeester en wethouders

Terug naar navigatie - Verantwoording toepassing gedragscode integer handelen burgemeester en wethouders

We hebben de gedragscode integer handelen in 2024  op de volgende manieren toegepast:

Belangenverstrengeling en aanbesteding
Jaarlijks wordt er een opgave gedaan van financiële belangen van de bestuurders. Als daar sprake van is, wordt dat gemeld op de gemeentelijke website. Binnen het college wordt open en transparant gesproken over mogelijke ‘gevoelige’ samenwerkingsrelaties. Indien nodig worden er passende besluiten genomen om iedere schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan. In 2024 was dit niet aan de orde.

Nevenfuncties
Een overzicht van nevenfuncties wordt openbaar gemaakt op de website. Het onderwerp wordt besproken in het college als dat van toepassing is.

Informatie
Binnen het college worden vertrouwelijke stukken en thema’s ook vertrouwelijk gehouden. De agenda is hier ook op ingericht. Bij twijfel worden hier expliciete afspraken over gemaakt. In 2024 zijn geen situaties bekend waarbij hier niet zorgvuldig in is gehandeld.

Geschenken en giften
Bestuurders zijn bekend met de regeling. Alle geschenken en giften worden door het secretariaat per bestuurder geregistreerd, ongeacht de waarde die het betreft. Een overzicht van de geschenken en giften staat hier (document: Geschenken college 2024). 

Uitgaven en declaraties
Bestuurders zijn bekend met de regels. Via het secretariaat worden de declaraties ingediend, daarna gecontroleerd door HRM en geaccordeerd door de algemeen directeur. Een overzicht van de declaraties wordt per kwartaal openbaar gemaakt via de website. Kosten voor representatie worden eveneens gedeclareerd en via het secretariaat ingediend. Na akkoord van de algemeen directeur wordt een overzicht jaarlijks op de website geplaatst.

Gemeentelijke voorzieningen
Bestuurders hebben een bruikleenovereenkomst gesloten voor het zakelijk gebruik van gemeentelijke voorzieningen.

Reizen buitenland
Bestuurders zijn bekend met de regeling. In 2024 hebben de volgende buitenlandse reizen plaatsgevonden:

Wie

Wanneer/ 2024

Onderwerp

Bestemming

Wethouder Spierings

19 juni

Rondgang gemeente Waalwijk | Intervest @Green Genk Logistics

Genk | België

Wethouder Spierings

11 t/m 12 juli

Projectbezoek WMI | Logistics Capital Partners

Birmingham | Engeland 

Wethouder Klerx

2 t/m 5 oktober

Sportreis VSG-zuid

Manchester | Engeland

 

Wethouder Schuijffel

22 september

Event Burgerbegrotingsfestival

Antwerpen | België

Wethouder De Jong

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Wethouder Slaats

n.v.t.

n.v.t

n.v.t.

Oud-wethouder Odabasi

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Integriteitstoets
De integriteitstoets heeft plaatsgevonden voor alle bestuurders.

Frauderisico

Frauderisico

Terug naar navigatie - Frauderisico

De gemeente Waalwijk wil een betrouwbare en geloofwaardige organisatie zijn voor burgers, medewerkers, ondernemers, partners en opdrachtgevers. Frauderisicomanagement is onderdeel van integriteitsbeleid.
Onder fraude verstaan we een vorm van bedrog waarbij je jezelf of een ander bevoordeelt door onrechtmatig handelen. Ook misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) moet aandacht krijgen. M&O kan vanuit twee perspectieven worden benaderd,  namelijk vanuit de burgers die misbruik/ oneigenlijk gebruik maken van regelingen, maar ook vanuit de mogelijkheid die de organisatie biedt om fraude/ misbruik/ oneigenlijk gebruik te plegen.

Wat hebben we gedaan in 2024?

  • We hebben in 2023 ruim 80 risico’s in kaart gebracht met frauderisicokaarten. Deze zijn samen met de teams (proceseigenaar) in 2024 geactualiseerd, ongeacht of er beheersmaatregelen getroffen zijn. Het betreft hier in kaart brengen van de bruto risico’s die de gemeente Waalwijk loopt.
  • Per risico is een inschatting gemaakt van de kans dat het risico zich voordoet en de impact die het risico heeft.
  • Door de teams (proceseigenaar) is aangegeven welke beheersmaatregelen getroffen zijn om de geconstateerde risico’s te mitigeren.
  • Inzichtelijk is gemaakt voor welke risico’s nog onvoldoende beheersmaatregelen zijn getroffen. Op deze risico’s zijn verbeteracties uitgezet en de risico’s zijn betrokken bij het uitvoeren van (aanvullende) verbijzonderde interne controles.
  • Het fraudebeleid van de gemeente Waalwijk dat verankerd zit in verschillende beleidsnotities en in het personeelshandboek, is in kaart gebracht. het is daarbij onderverdeeld naar beleid ten aanzien van preventie, detectie en respons.
  • Met directie en de strategen is een frauderisicosessie georganiseerd om te bepalen welke risico's de gemeente strategisch en tactisch loopt. De uitkomsten zijn meegenomen bij het opstellen van het Verbijzonderde Interne Controleplan 2024.

Over 2024 zijn het college op basis van de huidige informatie geen indicaties bekend van fraude of onrechtmatig handelen binnen de gemeente Waalwijk.

Door  het continue monitoren van het frauderisicomanagement en de acties die hieruit voortvloeien zetten we belangrijke stappen in het voorkomen van fraude en misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen binnen onze gemeente: zowel door burgers als door eigen medewerkers. De analyse heeft duidelijk gemaakt dat we voldoende beheersmaatregelen getroffen hebben ter voorkoming van fraude en misbruik en oneigenlijk gebruik, maar dat continue aandacht voor dit onderwerp essentieel blijft. We zullen daarom ten minste één maal per jaar alle geconstateerde risico’s en genomen beheersmaatregelen blijven toetsen om mogelijke frauderisico's tot een minimum te beperken.

Jaaroverzicht rekenkameronderzoeken

Rapporten rekenkamer van Waalwijk

Terug naar navigatie - Rapporten rekenkamer van Waalwijk

Nieuw in de jaarrekening is dat vanaf 2024 jaarlijks wordt gerapporteerd over de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Dit doen we volgens Artikel 185a van de Gemeentewet. In overleg met de Rekenkamer is besloten dat deze rapportage wordt opgenomen in de jaarrekening. 

In 2024 is door de Rekenkamer één rapportage gepubliceerd, namelijk het rekenkameronderzoek 'Sturen op jeugdhulp'. Over de opvolging hiervan onderstaande tabel:

 

 

Besluit volksvertegenwoordiging geïmplementeerd en overgenomen in beleid

 

Beleid geeffectueerd

Maatschappelijke neveneffecten te melden

Opvolging overgenomen aanbevelingen

 

Ja, conform besluit, hoe

- Ja, anders dan besluit, reden:

- Nog niet, reden:

- Nee, reden:

 

Ja, conform besluit, hoe

- Ja, anders dan besluit, reden:

- Nog niet, reden:

- Nee, reden:

 

 

Ja, conform besluit, hoe

- Ja, anders dan besluit, reden:

- Nog niet, reden:

- Nee, reden:

 

Rapport ‘Sturen op jeugdhulp

 

 

 

  • Aanbeveling Rk 1: zorg voor een vertaling van de doelen naar meetbare en concrete indicatoren, bij voorkeur in een monitor sociaal domein.

Ja, conform besluit:

het implementatieplan ‘Samen Redzaam is vastgesteld door het college (febr.2024) en de Raad (april 2024).

Ja, conform besluit:

Het college en de raad zijn gezamenlijk aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een monitor sociaal domein. Daarnaast is er een businesscase gekoppeld aan de inzet van Team Jeugd en Gezin om te zien of we de beoogde doelen behalen.

Ja, conform besluit:

Het resultaat van de raadswerkgroep is het kader voor een monitor sociaal domein, waarbij een eerste beeld in de vorm van een Minimum Viable Product (MVP) is gemaakt en deze nu verder wordt uitgebouwd tot een volledige monitor.

De businesscase van team jeugd en gezin laat positieve effecten zien op de inhoud, de organisatie en de kosten.

 

  • Aanbeveling Rk 2: zorg ervoor dat de relevante informatie via de P&C cyclus met de raad wordt gedeeld.

 

Ja, conform besluit:

Vaststelling implementatieplan ‘Samen Redzaam’, zie hierboven.

Ja, conform besluit:

In elk P&C product wordt over de voortgang op het gebied van het sociaal domein en specifiek jeugd gecommuniceerd met de raad.

Nee: De raad wordt via de P&C cyclus geïnformeerd. Er zijn geen neveneffecten.  

  • Aanbeveling Rk 3: bekijk of er via klantreizen of ander client ervaringsonderzoek de kwalitatieve resultaten besproken kunnen worden.

Ja, conform besluit:

Businesscase Team Jeugd en Gezin met kwalitatieve component en jaarlijks client ervaringsonderzoek.

Ja, conform besluit:

Door een externe partij zijn de effecten van de inzet van Team Jeugd en gezin in beeld gebracht o.a. door gesprekken over de beleving van de geboden ondersteuning. Daarnaast voeren we jaarlijks het client ervaringsonderzoek uit.

Nee: niet van deze vorm van monitoring.

 

ESG Rapportage

ESG rapportage

Terug naar navigatie - ESG rapportage

Inleiding
Op 21 april 2021 heeft de Europese Commissie de voorgestelde Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) aangenomen. De geplande wijzigingen in de bestaande wetgeving zijn bedoeld om meer transparantie te bieden op het gebied van duurzaamheid en moeten leiden tot regelgeving die op termijn de duurzaamheidsrapportage op één lijn zullen brengen met de financiële rapportage. De eisen van de Europese Unie inzake duurzaamheidsverslaggeving zullen worden uitgebreid tot alle grote ondernemingen en beursgenoteerde ondernemingen. Dit betreft een rapportageverplichting.

Het college is van mening dat de gemeente deze ontwikkeling kan benutten om in de gemeentelijke P&C-cyclus de eigen bijdrage aan verduurzaming beter in beeld te brengen. Veel relevante informatie is al beschikbaar binnen onze bedrijfsvoering maar wel versnipperd. In deze paragraaf willen we een start maken om deze informatie te bundelen.

Relatie met SDG’s en Brede Welvaart
Met het vaststellen van de koers voor de strategische visie heeft de raad Brede Welvaart omarmd als kader voor al het gemeentelijk denken en handelen. Eerder heeft onze gemeente al gekozen om de impact van beleid en interventies te koppelen aan de 17 Sustainable Development Goals. Deze beide kaders benutten hetzelfde gedachtegoed waarbij gesteld wordt dat voor een goede kwaliteit van leven verder gekeken moet worden dan materiële welvaart. Een belangrijk verschil tussen de SDG’s en Brede Welvaart is echter dat de SDG’s als “ondeelbaar” zijn gedefinieerd: alle doelen zijn even belangrijk. Brede Welvaart gaat juist om de constatering dat er “uitruilen” plaatsvinden tussen verschillende dimensies.

Het verschil tussen deze twee kaders en ESG is dat we met de SDG’s en Brede Welvaart sturen én kijken naar de gehele gemeente (en daarbuiten), waarbij we bij ESG kijken naar de eigen bijdrage van de gemeente.

ESG-model
We benutten voor deze paragraaf het ESG-model dat ook onze accountant gebruikt:


https://www.pwc.nl/nl/actueel-publicaties/assets/images/blog-esg-visual.svg

Dit is een rapportagetool, waarmee de organisatie zelf kan bepalen op welke doelen wordt ingezet binnen de thema’s en met welke indicatoren wordt gemeten.

We sluiten aan bij het advies uit de “Handreiking Duurzaamheidsrapportage en -verantwoording voor decentrale overheden” (oktober 2024, Coalition of the Willing) voor een stapsgewijze ontwikkeling. Het meest logische is om de verantwoording via ESG op te bouwen op basis van bestaande data.

Indicatoren
Per dimensie (Environmental, Social en Governance) hebben we een aantal indicatoren gekozen.

Verantwoording over 2024
Environmental
Vanuit het programma Duurzaamheid is een set indicatoren ontwikkeld om de eigen CO2-voetafdruk te meten. Voor deze ontwikkeling zijn data van 2023 gebruikt. Omdat het ophalen van data nog niet is ingebed in de organisatie, zijn de scores van 2024 niet beschikbaar. Voor 2025 verwachten we dat deze scores wel beschikbaar zijn.

Social
Op social rapporteren we in eerste instantie over de verhouding man-vrouw en de leeftijdsopbouw van de ambtelijke organisatie op 31-12-2024. Het gaat zowel om de personen in dienst als personen die zijn ingehuurd.

Geslacht Aantal Percentage
Man 189 41,5%
Vrouw 266 58,5%
Totaal 455 100%
Leeftijd Aantal  Percentage
18-30 41 9%
31-40 101 22%
41-50 104 23%
51-60 134 29,5%
61-67 75 16,5%
Totaal 455 100%

Governance
Op governance rapporteren we in eerste instantie over de WOO-verzoeken in 2024. We hebben 30 WOO-verzoeken ontvangen. 

WOO-verzoeken Resultaat
Toegekend 19
Buiten behandeling gesteld 2
Afgewezen 5
Afgebroken 4
Totaal 30

Van deze 30 WOO-verzoeken zijn er 29 binnen de wettelijke termijnen (al dan niet na verdaging) afgehandeld.

Vervolg
De komende jaren bekijken we samen met de raad en de accountant of en hoe we deze wijze van verantwoorden en sturen uitbouwen. Ook in relatie tot het formuleren van nieuwe meerjarige doelstellingen in de P&C-cyclus, het sturen op Brede Welvaart en de inzet op de SDG’s.