Paragraaf 6. Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van banden met verbonden partijen, waarin de gemeente zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft.
Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijke én financiële band heeft. Van een bestuurlijke band is sprake als de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een financieel belang is aan de orde als de gemeente financieel kan worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij of wanneer de gemeente geld kan kwijtraken bij een faillissement van een verbonden partij.
Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen verbonden partijen:
•    Gemeenschappelijke regelingen;
•    Vennootschappen en coöperaties;
•    Stichtingen en verenigingen;
•    Overige verbonden partijen.
Voor de gemeente Waalwijk is enkel sprake van gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. 

Gemeenschappelijke regelingen

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is een samenwerkingsverband tussen 24 gemeenten (waaronder de gemeente Tilburg) en de hulpdiensten. Om de veiligheid in de regio Midden- en West-Brabant te vergroten en beter voorbereid te zijn op rampen en crises, bundelen de 24 gemeenten, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), de brandweer en de politie de krachten. Dit houdt in dat in de Veiligheidsregio MWB deze verschillende diensten en besturen intensief samenwerken op het gebied van crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. Per 1 augustus 2010 heeft de overdracht van de lokale brandweer naar de Veiligheidsregio plaatsgevonden.
5. Relatie met programma 1. Veiligheid 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
6. Deelnemende partijen

24 deelnemers, ruim 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,11%.

Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB:  Burgemeester Ausems
AB:  plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van de Veiligheidsregio worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk in de jaarrekening 2024 van de Veiligheidsregio is: € 3.049.000.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 6.724.000

31-12-2024: € 6.697.000

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 57.375.000

31-12-2024: € 57.281.000

11. Financieel resultaat 2024: € 176.000 (voordelig, voor bestemming)
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

In het beleidsplan 2023-2027 van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) (raad 25 mei 2023) is als ambitie opgenomen:
=> "We zijn een parate veiligheidsregio, klaar voor actuele uitdagingen." 

Om deze ambitie te bereiken wordt ingezet op drie pijlers:

  • Het stimuleren van een redzame samenleving;
  • Het bijdragen aan een veilige leefomgeving;
  • Het leveren van een hulpvaardige en slagvaardige inzet.

Bij het formuleren van de ambities is rekening gehouden met de volgende trends en ontwikkelingen.:

  • Zwarte zwaan (gebeurtenissen die zeldzaam, onbekend, onverwacht en vaak dus onvoorbereid zijn en een extreme impact hebben);
  • Veilig verduurzamen
  • Informatie-gedreven samenleving;
  • Veranderende maatschappelijke opgave;
  • De burger wordt een wereldmacht.

De missie van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is: Samen maken we de regio veiliger.

 

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Terug naar navigatie - Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

In het geval van faillissement oRegionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De bestuurlijk juridische verankering van de OMWB is geborgd middels een gemeenschappelijke regeling. Doel is om een verdere verbetering tot stand te brengen in de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken en in de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving op het gebied van milieu en asbest.
5. Relatie met programma 8. Ruimtelijke ontwikkeling, centrumontwikkeling en wonen 8.3 Wonen en bouwen
6. Deelnemende partijen

26 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,3%.

Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht, Zundert, Heusden en provincie Noord-Brabant.

7. Bestuurlijk belang

DB: geen vertegenwoordiging

AB: Wethouder Schuijffel
AB: plv. Burgemeester Ausems

8. Financieel belang De kosten van de OMWB worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is € 872.914 (omzet).
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 4.756.000

31-12-2024: € 6.086.000

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 8.961.000

31-12-2024: € 7.641.000

11. Financieel resultaat 2024: € 2.461.000 (voordelig)
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Verdere optimalisering bedrijfsvoering en Omgevingswet.

 

Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)

Terug naar navigatie - Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)

Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Heusden
4. Doelstelling en openbaar belang

- De zorg voor het beheer van de overgebrachte archiefbescheiden;
- Toezicht op het beheer van de niet-overgebrachte archiefbescheiden;
- Het bevorderen van lokaal en streek historisch onderzoek/het optreden als historisch informatiecentrum voor de gemeente Waalwijk.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

3 deelnemers, 153.541 inwoners, aandeel Waalwijk 32,5 %.
Altena, Heusden en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Wethouder Spierings

AB: Wethouder Spierings
AB:  plv. Wethouder De Jong

8. Financieel belang De kosten van het SALHA worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 368.662.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 244.568

31-12-2024: € 250.477

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 130.320

31-12-2024: € 133.316

11. Financieel resultaat 2024: € 38.286 (voordelig)
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen
  • Verdere versterking digitale dienstverlening en invulling geven aan de (soms) conflicterende eisen van nieuwe wetgeving op het gebied van privacy (AVG);
  • Realiseren e-depot;
  • Bijdragen aan de gemeentelijke/regionale hotspot monitor;
  • Archieven en collecties op orde;
  • Verdere efficiëntie van bedrijfsvoering;
  • Aandacht voor erfgoed en cultuurhistorie;
  • Volgen ontwikkelingen totstandkoming nieuwe archiefwet en inspelen op de eventuele wijzigingen (zoals vervroegde overbrenging);
  • Realiseren nieuwe huisvesting.

 

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

 

GGD Hart voor Brabant
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar belang)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 19 Brabantse gemeenten met als doel een bijdrage te leveren aan de openbare gezondheidszorg, zoals voorgeschreven in de Wet publieke gezondheid. De GGD beschikt over een goede vermogenspositie.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

19 deelnemers, 1,1 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,5% (o.b.v. basis gemeentelijke bijdrage).

Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen,  Goirle, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek,  Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meijerijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk.  

7. Bestuurlijk belang

DB:  n.v.t.

AB: Wethouder Slaats
AB:  plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang

De kosten van de GGD Hart voor Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 2.534.000 (waarvan basis gemeentelijke bijdrage € 2.323.000 en bijdrage plustaken € 211.000).

9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 4.024.000

31-12-2024: € 7.400.000

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 17.769.000

31-12-2024: € 18.185.000

11. Financieel resultaat 2024: € 151.000 (voordelig)
12. Risico's In het geval van een faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verantwoordelijk  voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen De komende jaren blijven in het teken staan van verbinding tussen publieke gezondheid en het gemeentelijke sociale domein. Belangrijke ontwikkelingen zijn meer regie voor de inwoner en ondersteuning van kwetsbare inwoners.

 

Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Regionale Ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Den Bosch
4. Doelstelling en openbaar belang De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West Noord (RAV Brabant Midden-West-Noord) is een gemeenschappelijke regeling van 35 Brabantse gemeenten met als doel het verlenen van ambulancezorg. Vanaf 2012 leveren de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling geen bijdrage meer.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

35 deelnemers, 1,7 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 2,7 %

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen, Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk,  Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB: Wethouder Slaats
AB: plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de RAV worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 0,00.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 15.119.000 

31-12-2024: € 15.980.000

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 27.435.000

31-12-2024: € 26.188.000

11. Financieel resultaat 2024: € 995.000 voordelig. Voorstel van het bestuur is om € 1.086.000 toe te voegen aan de Reserve Aanvaardbare Kosten vanuit de RAV Midden- en West-Brabant’ en de RAV Brabant Noord en € 91.000 ten laste te brengen van de Reserve Aanvaardbare Kosten vanuit de MKA (meldkamer ambulancezorg) Midden en West Brabant en de MKA Brabant Noord.
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

De toekomstvisie van de RAV is vastgelegd in het Meerjarenplan 2022-2025, dat nog steeds aansluit bij de huidige landelijke ontwikkelingen
rondom o.a. zorgdifferentiatie en zorgcoördinatie. Het nieuwe (volgende) meerjarenbeleidsplan zal geen fundamentele koerswijzigingen
met zich mee brengen. Het zal veeleer gaan om verfijningen.  in het nieuwe plan komt waar de komende jaren naar wordt gestreefd; wat mogen onze patiënten, onze (toekomstige) collega’s, onze netwerkpartners en de maatschappij van de RAV verwachten?
De komende jaren worden in algemene zin veranderingen verwacht met betrekking tot preventieve zorg, acute zorg ter plaatse, geavanceerde technologie, opleiding en training, samenwerking en de rol als coördinator in het netwerk.

Baanbrekers

Terug naar navigatie - Baanbrekers

Baanbrekers
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Zanddonkweg 14, 5144 NX Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Baanbrekers is ontstaan op 1 januari 2013 uit de fusie van de sociale werkvoorziening (WML) en de sociale dienst (ISD). Baanbrekers voert de Participatiewet voor de Langstraat-gemeenten uit. Dit komt neer op: het verstrekken van bijstandsuitkeringen, re-integratieactiviteiten en het aanbieden van beschutte werkgelegenheid.

5. Relatie met programma 6. Sociaal domein 6.5 Arbeidsparticipatie
6. Deelnemende partijen

De deelnemende gemeenten zijn: Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. 

7. Bestuurlijk belang

DB: wethouder Spierings  (plv. wethouder Slaats)

AB: wethouders Spierings en Klerx (plv. wethouder Schuijffel en wethouder Slaats, raadsleden Den Braven en van der Pluijm.

8. Financieel belang De kosten van Baanbrekers worden gedragen door de deelnemende gemeenten: De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 4.394.165 (inclusief voordeel uit afrekening resultaat 2023).
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 4.056.000

31-12-2024: € 7.607.000

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 33.174.000

31-12-2024: € 33.152.000

11. Financieel resultaat 2024: € 4.829.000 (voordelig, conceptjaarrekening 2024, voor resultaatbestemming)
12. Risico's In het geval van tekorten, faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de risico's.
13. Ontwikkelingen

Eind 2018 heeft het bestuur het koersdocument ‘Baanbrekers 2.0’ vastgesteld. Baanbrekers richt zich op de ondersteuning van bijstandsgerechtigden die in staat zijn om te werken. De gemeente ondersteunt inwoners met een bijstandsuitkering die geen kansen hebben op werk. Sterk mensenwerk heeft alles te maken met de koers die Baanbrekers volgt. In 2024 is een actualisatie van de koers vastgesteld: ‘Blijf in beweging, de volgende etappe’. Deze geactualiseerde koers is geen koerswijziging . De koers wordt gemonitord door in de bestuurscyclus van eind 2026/begin 2027 als bestuur, of in een bredere context met o.a. diverse ketenpartners, stil te staan bij het monitoren van de koers en dienstverlening van Baanbrekers;

 

Hart van Brabant / Midpoint

Terug naar navigatie - Hart van Brabant / Midpoint

 

Hart van Brabant/Midpoint
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang

Het vorm geven van regionale samenwerking op beleidsmatig en strategisch gebied tussen de negen deelnemende gemeenten in Midden-Brabant. Op basis van de Strategische Meerjarenagenda werken we in de regio aan drie programmalijnen: (1) Mens & Samenleving, (2) Leefomgeving & Milieu en (3) Economie, Recreatie & Toerisme. De brede economische agenda is belegd bij Midpoint, een triple helix organisatie.

De Regio Hart van Brabant is een samenwerkingsverband met als doel om vanuit het beginsel van autonomie van het lokale bestuur:

- Een overlegstructuur in te stellen en in stand te houden, die dient om de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten vorm te geven:

- Rechtens verantwoording af te kunnen leggen over de besteding van (subsidie)gelden die door andere overheden, instellingen en/of bedrijven met het oog op die samenwerking worden toegekend';

- Samen te werken om regionale opgaven te identificeren en op basis daarvan gezamenlijke projecten te definiëren, te initiëren en uit te voeren.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

11 deelnemers, 495.223 inwoners, aandeel Waalwijk 10,2%.

Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Burgemeester Ausems

AB: Burgemeester Ausems
AB: plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van Hart van Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 477.676,  waarvan € 226.862 voor de regio Hart van Brabant en € 250.814 voor Midpoint.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 917.323

31-12-2024: € 1.029.672

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 1.814.323

31-12-2024: € 1.652.852

11. Financieel resultaat 2024: € 926.407
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Met ingang van 1 oktober 2024 is de gemeenschappelijke regeling Regio Hart van Brabant van kracht geworden, waarin de gewijzigde governance (ten opzichte) van stichting Midpoint Brabant is geïmplementeerd.  

 

Vennootschappen en Coöperaties

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Terug naar navigatie - BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
2. Rechtsvorm NV 
3. Vestigingsplaats Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De Rijksoverheid (50% van de aandelen) en alle Nederlandse provincies, waterschappen en gemeenten zijn wettelijk verplicht om bij de BNG een bankrekening aan te houden.  Alle verrekeningen met het Rijk vinden via de BNG plaats.
7. Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang Financieel belang 29.133 aandelen á € 2,50: € 72.832,50. Dividend 2024 (voorstel € 2,51 per aandeel) : € 73.123,83.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 4.721 miljoen

31-12-2024: € 4.777 miljoen  

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 110.819 miljoen

31-12-2024: € 123.614 miljoen 

11. Financieel resultaat 2024: € 294 miljoen (nettowinst na belastingen).
12. Risico's M.b.t. de kredietwaardigheid heeft de BNG een (AAA) rating. 
13. Ontwikkelingen

Geen.

 

Parkmanagement

Terug naar navigatie - Parkmanagement

Parkmanagement Waalwijk B.V.
2. Rechtsvorm B.V. (gemeente Waalwijk 100% van de aandelen; opgericht 27 december 2002)
3. Vestigingsplaats Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Parkmanagement is een besloten vennootschap die als hoofdactiviteit het beheer, onderhoud en de beveiliging op Haven 1 t/m 8en Zanddonk uitvoert. In artikel 2 van de statuten is dit als volgt omschreven:
Het waarborgen van duurzame kwaliteit van bedrijventerrein Haven 1 t/m 8, Zanddonk alsook (op termijn) van de andere bedrijventerreinen binnen Waalwijk om revitaliseringsopgaven voor de toekomst te voorkomen.

De gemeente betaalt een in de begroting geraamde jaarlijkse vergoeding (2024: € 421.000) aan Parkmanagement voor het groen- en grijsonderhoud van de openbare ruimte op de bedrijventerreinen Haven 1 t/m 8. De tweede grote inkomstenbron is de bijdrage van bedrijven (2024: € 405.000) ten behoeve van diensten die Parkmanagement aanbiedt. Daarnaast zijn er inkomsten uit rendement op vermogen, die worden gebruikt voor investeringen.

5. Relatie met programma

3. Economie 3.1 Economische ontwikkeling 

5. Sport, cultuur, recreatie 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

6. Deelnemende partijen

Gemeente Waalwijk. 1 deelnemer, 51.241 (per eind december 2024), aandeel Waalwijk 100%

7. Bestuurlijk belang

Voorzitter AvA is tevens voorzitter RvC:  Robert-Jan Peters.

Leden AvA (Algemene vergadering van Aandeelhouders):
Burgemeester Ausems, Wethouder Klerx, Wethouder Spierings, Wethouder Slaats, Wethouder De Jong en Wethouder Schuijffel.

Leden RvC (Raad van Commissarissen):

  • Voorzitter: Robert-Jan Peters
  • Commissaris: Coert van Caem
  • Commissaris: Johan Timmermans

Directeur: Jan van Roessel 

8. Financieel belang De gemeente Waalwijk is 100% eigenaar van Parkmanagement.
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 4.519.292

31-12-2024: € 4.537.365

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 223.167

31-12-2024: € 294.556

11. Financieel resultaat 2024: € 18.073.
12. Risico's De risico’s zijn minimaal. Risicovolle deelnemingen zijn verkocht / afgestoten.
13. Ontwikkelingen In navolging op de aanbeveling uit het rekenkamerrapport 2021 hebben we in 2024 de verschillende rollen van de gemeente (resp. als aandeelhouder/eigenaar en opdrachtgever) richting Parkmanagement beter gescheiden. Daarbij hebben we de directeur Parkmanagement B.V. opdracht gegeven vestiging van het alleenrecht in Groen B.V. juridisch te formaliseren. Met daarbij ook de opdracht om de herziening van de bevoegdhedenverdeling tussen AvA en RvC in de statuten aan te passen. Groen B.V. is opgericht en de nieuwe beheersovereenkomst wordt opgesteld zodra in de statuten Groen B.V. het alleenrecht juridisch goed geborgd is.

 

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Enexis Holding  N.V.
2. Rechtsvorm N.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en 3,0 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen 91 aandeelhouders
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 23.177 aandelen (nominale waarde € 23.177) , dit is 0,01548% van het totale aantal aandelen
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 5.320.000.000

31-12-2024: € 5.538.000.000

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 5.140.000.000

31-12-2024: € 5.949.000.000

11. Financieel resultaat 2024: € 254.000.000 (voordelig), waarvan dividenduitkering aan de gemeente Waalwijk € 19.700
12. Risico's Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (positieve outlook) en bij Moody's Aa3 (stabiele outlook).
13. Ontwikkelingen

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode, tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen. 

Met miljardeninvesteringen zorgt Enexis voor uitbreiding van het elektriciteitsnet en wordt hard gewerkt aan een toekomstbestendig energiesysteem. Maar de wachttijden voor klanten houden aan. Als dilemma's worden in het jaarverslag 2024 genoemd:
- Wachten op warmtenet-wetgeving of verder voorbereiden?
- Assets verder belasten of uitbreiding netwerk?
- Netwerk efficiënt uitbreiden of straatbeeld aantrekkelijk houden?
- Transparant communiceren met de klanten: maar is dat echt mogelijk?
- Betaalbare tarieven of grote investeringen?

 

Brabant Water N.V.

Terug naar navigatie - Brabant Water N.V.

Brabant Water N.V.
2. Rechtsvorm N.V.
3. Vestigingsplaats Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang Brabant Water wint, zuivert, transporteert en levert drink- en industriewater van hoge kwaliteit vanuit 33 waterproductiebedrijven aan ruim 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant. Daarnaast levert het bedrijf water op maat en watergerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt. 
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De aandelen zijn in handen van de provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningengebied van Brabant Water.
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 66.253 aandelen is 2,38%

9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 699.235.000

31-12-2024: € 716.350.000

10. Vreemd vermogen

 

01-01-2024: € 618.615.000

31-12-2024: € 694.860.000

11. Financieel resultaat

2024: € 17.115.000 (voordelig)
12. Risico's Beperkt.
13. Ontwikkelingen Brabant Water heeft samen met de provincie een regionaal actieplan opgesteld op om voldoende drinkwaterbronnen te waarborgen in de toekomst. Daarin is stilgestaan bij de noodzaak om vooral in West-Brabant snel actie te ondernemen om een drinkwatercrisis te voorkomen. Dit plan is, samen met de actieplannen van andere regio’s, gebruikt als basis voor het landelijke actieplan.  Het landelijke actieplan, dat is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies en het Vewin, kent zes actiepunten. De actiepunten focussen vooral op betere samenwerking tussen overheden en drinkwaterbedrijven, snellere vergunningsprocedures en het aanwijzen van nieuwe drinkwatervergunningen.
In het innovatieve project SOFIA wordt gewerkt aan een digital twin van het distributienet. Dit is een virtueel model dat op basis van sensordata het gedrag van de waterstroom in het leidingnet simuleert. Door deze innovatie is de status van het netwerk én hoe het drinkwater door dit netwerk stroomt, continu inzichtelijk vanaf het waterproductiebedrijf tot en met de watermeter. In 2025 moet het complete drinkwaternetwerk onderdeel zijn van de digital twin.

 

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V. (PBE)

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteits productie B.V. (PBE)

Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Essent had een belang van 50% in de kerncentrale in Borssele (EPZ). Delta, met ook een belang van 50%, heeft de verkoop vooralsnog via een juridische procedure tegengehouden. Daarop is het belang door de verkopende aandeelhouders van Essent in een aparte vennootschap ondergebracht.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen

Provincies:

Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%, Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%

Gemeenten:

Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04% ,Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang Gemeenten Noord-Brabant 7,57%, gemeente Waalwijk 0,02%
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 1.445.000

31-12-2024: €  1.027.541

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: €  31.995

31-12-2024: € 400.000 (op rekening courant

11. Financieel resultaat 2024: -niet bepaald in verband met aanstaande liquidatie waarbij het eigen vermogen van  € 1.027.541 wordt uitgekeerd aan de deelnemende partijen
12. Risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.

13. Ontwikkelingen

In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 25 april 2024 hebben de aandeelhouders besloten de vennootschap te ontbinden en conform artikel 29 van de statuten het bestuur te belasten met de financiële vereffening van de vennootschap. Het bestuur van PBE heeft ABAB Accountants gevraagd om de ontbinding en financiële vereffening te begeleiden. ABAB Accountants heeft voor de financiële vereffening een liquidatiebalans opgesteld. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 25 april 2024 hebben de aandeelhouders besloten een kapitaalstorting van € 400.000 te doen, die om praktische overwegingen verrekend zal worden met de financiële vereffening van PBE. In de liquidatiebalans is hiervoor een rekening-courant opgenomen van € 400.000 met CSV Amsterdam BV. De resterende liquide middelen in de vennootschap, te weten € 1.027.541, kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Over deze uitkering is geen dividendbelasting verschuldigd omdat het om een gedeeltelijke terugbetaling gaat van gestort aandelenkapitaal. Voor Waalwijk gaat het om ca. € 205.

CSV Amsterdam BV

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

De primaire taak van de vennootschap is het voeren van een schadevergoedingsprocedure (op grond van invoering Wet Onafhankelijk Netbeheer (Splitsingswet) tegen de Staat der Nederlanden namens de oude aandeelhouders van Essent.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen

Provincies:

Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%,  Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%.

Gemeenten:

Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04%, Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%.

7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.  Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang Gemeenten Noord-Brabant 7,57%, gemeente Waalwijk 0,02%
9. Eigen vermogen

01-01-2024: € 84.349

31-12-2024: € 8.580.202

10. Vreemd vermogen

01-01-2024: € 64.446

31-12-2024: € 6.572

11. Financieel resultaat 2024: € 8.095.853
12. Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van de vennootschap.
13. Ontwikkelingen

Met de uitspraak van de Rechtbank Zeeland-West Brabant op 4 oktober 2024 over de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting zijn alle rechten en plichten afgewikkeld voortvloeiend uit de verkoop van Attero aan Recycleco. Hiermee zijn alle statutaire doelen van de vennootschap voltooid en kan de vennootschap worden ontbonden.  Vooruitlopend op het besluit van de aandeelhouders tot ontbinding van de vennootschap heeft het bestuur de voorbereiding in gang gezet voor het opheffen van de vennootschap en de vereffening van het resterend vermogen.
Het bestuur van de vennootschap heeft aaff Accountancy en Advies B.V gevraagd om de ontbinding en financiële vereffening te begeleiden. aaff Accountancy en Advies B.V heeft voor de financiële vereffening een liquidatiebalans per 9 maart 2025 opgesteld. De resterende liquide middelen in de vennootschap, te weten € 8.514.972 (saldo op 9 maart 2025) kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Over deze uitkering zal dividendbelasting worden ingehouden die later door de publieke aandeelhouders kan worden teruggevraagd bij de Belastingdienst. Voor Waalwijk gaat het om ca. € 1.703.

Stichtingen en verenigingen

Overige verbonden partijen