In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van banden met verbonden partijen, waarin de gemeente zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft.
Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijke én financiële band heeft. Van een bestuurlijke band is sprake als de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een financieel belang is aan de orde als de gemeente financieel kan worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij of wanneer de gemeente geld kan kwijtraken bij een faillissement van een verbonden partij.
Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen verbonden partijen:
• Gemeenschappelijke regelingen;
• Vennootschappen en coöperaties;
• Stichtingen en verenigingen;
• Overige verbonden partijen.
Voor de gemeente Waalwijk is enkel sprake van gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen.
Paragraaf 6. Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Midden- en West-BrabantVeiligheidsregio Midden- en West-Brabant | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
3. Vestigingsplaats | Tilburg |
4. Doelstelling en openbaar belang | De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is een samenwerkingsverband tussen 24 gemeenten (waaronder de gemeente Tilburg) en de hulpdiensten. Om de veiligheid in de regio Midden- en West-Brabant te vergroten en beter voorbereid te zijn op rampen en crises, bundelen de 24 gemeenten, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), de brandweer en de politie de krachten. Dit houdt in dat in de Veiligheidsregio MWB deze verschillende diensten en besturen intensief samenwerken op het gebied van crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. Per 1 augustus 2010 heeft de overdracht van de lokale brandweer naar de Veiligheidsregio plaatsgevonden. |
5. Relatie met programma | 1. Veiligheid 1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
6. Deelnemende partijen |
24 deelnemers, ruim 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,11%. Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: n.v.t. AB: Burgemeester Ausems |
8. Financieel belang | De kosten van de Veiligheidsregio worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk in de jaarrekening 2024 van de Veiligheidsregio is: € 3.049.000. |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 6.724.000 31-12-2024: € 6.697.000 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 57.375.000 31-12-2024: € 57.281.000 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 176.000 (voordelig, voor bestemming) |
12. Risico's | In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken. |
13. Ontwikkelingen |
In het beleidsplan 2023-2027 van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) (raad 25 mei 2023) is als ambitie opgenomen: Om deze ambitie te bereiken wordt ingezet op drie pijlers:
Bij het formuleren van de ambities is rekening gehouden met de volgende trends en ontwikkelingen.:
De missie van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is: Samen maken we de regio veiliger. |
Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
Terug naar navigatie - Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)In het geval van faillissement oRegionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
3. Vestigingsplaats | Tilburg |
4. Doelstelling en openbaar belang | De bestuurlijk juridische verankering van de OMWB is geborgd middels een gemeenschappelijke regeling. Doel is om een verdere verbetering tot stand te brengen in de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken en in de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving op het gebied van milieu en asbest. |
5. Relatie met programma | 8. Ruimtelijke ontwikkeling, centrumontwikkeling en wonen 8.3 Wonen en bouwen |
6. Deelnemende partijen |
26 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,3%. Altena, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht, Zundert, Heusden en provincie Noord-Brabant. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: geen vertegenwoordiging AB: Wethouder Schuijffel |
8. Financieel belang | De kosten van de OMWB worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is € 872.914 (omzet). |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 4.756.000 31-12-2024: € 6.086.000 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 8.961.000 31-12-2024: € 7.641.000 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 2.461.000 (voordelig) |
12. Risico's | In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken. |
13. Ontwikkelingen |
Verdere optimalisering bedrijfsvoering en Omgevingswet. |
Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)
Terug naar navigatie - Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA) | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
3. Vestigingsplaats | Heusden |
4. Doelstelling en openbaar belang |
- De zorg voor het beheer van de overgebrachte archiefbescheiden; |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur |
6. Deelnemende partijen |
3 deelnemers, 153.541 inwoners, aandeel Waalwijk 32,5 %. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: Wethouder Spierings AB: Wethouder Spierings |
8. Financieel belang | De kosten van het SALHA worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 368.662. |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 244.568 31-12-2024: € 250.477 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 130.320 31-12-2024: € 133.316 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 38.286 (voordelig) |
12. Risico's | In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken. |
13. Ontwikkelingen |
|
GGD Hart voor Brabant
Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant
GGD Hart voor Brabant | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar belang) |
3. Vestigingsplaats | Tilburg |
4. Doelstelling en openbaar belang | De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 19 Brabantse gemeenten met als doel een bijdrage te leveren aan de openbare gezondheidszorg, zoals voorgeschreven in de Wet publieke gezondheid. De GGD beschikt over een goede vermogenspositie. |
5. Relatie met programma | 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid |
6. Deelnemende partijen |
19 deelnemers, 1,1 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,5% (o.b.v. basis gemeentelijke bijdrage). Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meijerijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: n.v.t. AB: Wethouder Slaats |
8. Financieel belang |
De kosten van de GGD Hart voor Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 2.534.000 (waarvan basis gemeentelijke bijdrage € 2.323.000 en bijdrage plustaken € 211.000). |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 4.024.000 31-12-2024: € 7.400.000 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 17.769.000 31-12-2024: € 18.185.000 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 151.000 (voordelig) |
12. Risico's | In het geval van een faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verantwoordelijk voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken. |
13. Ontwikkelingen | De komende jaren blijven in het teken staan van verbinding tussen publieke gezondheid en het gemeentelijke sociale domein. Belangrijke ontwikkelingen zijn meer regie voor de inwoner en ondersteuning van kwetsbare inwoners. |
Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
Terug naar navigatie - Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-NoordRegionale Ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
3. Vestigingsplaats | Den Bosch |
4. Doelstelling en openbaar belang | De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West Noord (RAV Brabant Midden-West-Noord) is een gemeenschappelijke regeling van 35 Brabantse gemeenten met als doel het verlenen van ambulancezorg. Vanaf 2012 leveren de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling geen bijdrage meer. |
5. Relatie met programma | 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid |
6. Deelnemende partijen |
35 deelnemers, 1,7 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 2,7 % Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen, Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: n.v.t. AB: Wethouder Slaats |
8. Financieel belang | De kosten van de RAV worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 0,00. |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 15.119.000 31-12-2024: € 15.980.000 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 27.435.000 31-12-2024: € 26.188.000 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 995.000 voordelig. Voorstel van het bestuur is om € 1.086.000 toe te voegen aan de Reserve Aanvaardbare Kosten vanuit de RAV Midden- en West-Brabant’ en de RAV Brabant Noord en € 91.000 ten laste te brengen van de Reserve Aanvaardbare Kosten vanuit de MKA (meldkamer ambulancezorg) Midden en West Brabant en de MKA Brabant Noord. |
12. Risico's | In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken. |
13. Ontwikkelingen |
De toekomstvisie van de RAV is vastgelegd in het Meerjarenplan 2022-2025, dat nog steeds aansluit bij de huidige landelijke ontwikkelingen |
Baanbrekers
Terug naar navigatie - BaanbrekersBaanbrekers | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
3. Vestigingsplaats | Zanddonkweg 14, 5144 NX Waalwijk |
4. Doelstelling en openbaar belang |
Baanbrekers is ontstaan op 1 januari 2013 uit de fusie van de sociale werkvoorziening (WML) en de sociale dienst (ISD). Baanbrekers voert de Participatiewet voor de Langstraat-gemeenten uit. Dit komt neer op: het verstrekken van bijstandsuitkeringen, re-integratieactiviteiten en het aanbieden van beschutte werkgelegenheid. |
5. Relatie met programma | 6. Sociaal domein 6.5 Arbeidsparticipatie |
6. Deelnemende partijen |
De deelnemende gemeenten zijn: Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: wethouder Spierings (plv. wethouder Slaats) AB: wethouders Spierings en Klerx (plv. wethouder Schuijffel en wethouder Slaats, raadsleden Den Braven en van der Pluijm. |
8. Financieel belang | De kosten van Baanbrekers worden gedragen door de deelnemende gemeenten: De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 4.394.165 (inclusief voordeel uit afrekening resultaat 2023). |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 4.056.000 31-12-2024: € 7.607.000 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 33.174.000 31-12-2024: € 33.152.000 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 4.829.000 (voordelig, conceptjaarrekening 2024, voor resultaatbestemming) |
12. Risico's | In het geval van tekorten, faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de risico's. |
13. Ontwikkelingen |
Eind 2018 heeft het bestuur het koersdocument ‘Baanbrekers 2.0’ vastgesteld. Baanbrekers richt zich op de ondersteuning van bijstandsgerechtigden die in staat zijn om te werken. De gemeente ondersteunt inwoners met een bijstandsuitkering die geen kansen hebben op werk. Sterk mensenwerk heeft alles te maken met de koers die Baanbrekers volgt. In 2024 is een actualisatie van de koers vastgesteld: ‘Blijf in beweging, de volgende etappe’. Deze geactualiseerde koers is geen koerswijziging . De koers wordt gemonitord door in de bestuurscyclus van eind 2026/begin 2027 als bestuur, of in een bredere context met o.a. diverse ketenpartners, stil te staan bij het monitoren van de koers en dienstverlening van Baanbrekers; |
Hart van Brabant / Midpoint
Terug naar navigatie - Hart van Brabant / Midpoint
Hart van Brabant/Midpoint | |
2. Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
3. Vestigingsplaats | Tilburg |
4. Doelstelling en openbaar belang |
Het vorm geven van regionale samenwerking op beleidsmatig en strategisch gebied tussen de negen deelnemende gemeenten in Midden-Brabant. Op basis van de Strategische Meerjarenagenda werken we in de regio aan drie programmalijnen: (1) Mens & Samenleving, (2) Leefomgeving & Milieu en (3) Economie, Recreatie & Toerisme. De brede economische agenda is belegd bij Midpoint, een triple helix organisatie. De Regio Hart van Brabant is een samenwerkingsverband met als doel om vanuit het beginsel van autonomie van het lokale bestuur: - Een overlegstructuur in te stellen en in stand te houden, die dient om de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten vorm te geven: - Rechtens verantwoording af te kunnen leggen over de besteding van (subsidie)gelden die door andere overheden, instellingen en/of bedrijven met het oog op die samenwerking worden toegekend'; - Samen te werken om regionale opgaven te identificeren en op basis daarvan gezamenlijke projecten te definiëren, te initiëren en uit te voeren. |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur |
6. Deelnemende partijen |
11 deelnemers, 495.223 inwoners, aandeel Waalwijk 10,2%. Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk. |
7. Bestuurlijk belang |
DB: Burgemeester Ausems AB: Burgemeester Ausems |
8. Financieel belang | De kosten van Hart van Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2024 is: € 477.676, waarvan € 226.862 voor de regio Hart van Brabant en € 250.814 voor Midpoint. |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 917.323 31-12-2024: € 1.029.672 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 1.814.323 31-12-2024: € 1.652.852 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 926.407 |
12. Risico's | In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken. |
13. Ontwikkelingen |
Met ingang van 1 oktober 2024 is de gemeenschappelijke regeling Regio Hart van Brabant van kracht geworden, waarin de gewijzigde governance (ten opzichte) van stichting Midpoint Brabant is geïmplementeerd. |
Vennootschappen en Coöperaties
BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
Terug naar navigatie - BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) | |
2. Rechtsvorm | NV |
3. Vestigingsplaats | Den Haag |
4. Doelstelling en openbaar belang | BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury |
6. Deelnemende partijen | De Rijksoverheid (50% van de aandelen) en alle Nederlandse provincies, waterschappen en gemeenten zijn wettelijk verplicht om bij de BNG een bankrekening aan te houden. Alle verrekeningen met het Rijk vinden via de BNG plaats. |
7. Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering. |
8. Financieel belang | Financieel belang 29.133 aandelen á € 2,50: € 72.832,50. Dividend 2024 (voorstel € 2,51 per aandeel) : € 73.123,83. |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 4.721 miljoen 31-12-2024: € 4.777 miljoen |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 110.819 miljoen 31-12-2024: € 123.614 miljoen |
11. Financieel resultaat | 2024: € 294 miljoen (nettowinst na belastingen). |
12. Risico's | M.b.t. de kredietwaardigheid heeft de BNG een (AAA) rating. |
13. Ontwikkelingen |
Geen. |
Parkmanagement
Terug naar navigatie - ParkmanagementParkmanagement Waalwijk B.V. | |
2. Rechtsvorm | B.V. (gemeente Waalwijk 100% van de aandelen; opgericht 27 december 2002) |
3. Vestigingsplaats | Waalwijk |
4. Doelstelling en openbaar belang |
Parkmanagement is een besloten vennootschap die als hoofdactiviteit het beheer, onderhoud en de beveiliging op Haven 1 t/m 8en Zanddonk uitvoert. In artikel 2 van de statuten is dit als volgt omschreven: De gemeente betaalt een in de begroting geraamde jaarlijkse vergoeding (2024: € 421.000) aan Parkmanagement voor het groen- en grijsonderhoud van de openbare ruimte op de bedrijventerreinen Haven 1 t/m 8. De tweede grote inkomstenbron is de bijdrage van bedrijven (2024: € 405.000) ten behoeve van diensten die Parkmanagement aanbiedt. Daarnaast zijn er inkomsten uit rendement op vermogen, die worden gebruikt voor investeringen. |
5. Relatie met programma |
3. Economie 3.1 Economische ontwikkeling 5. Sport, cultuur, recreatie 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
6. Deelnemende partijen |
Gemeente Waalwijk. 1 deelnemer, 51.241 (per eind december 2024), aandeel Waalwijk 100% |
7. Bestuurlijk belang |
Voorzitter AvA is tevens voorzitter RvC: Robert-Jan Peters. Leden AvA (Algemene vergadering van Aandeelhouders): Leden RvC (Raad van Commissarissen):
Directeur: Jan van Roessel |
8. Financieel belang | De gemeente Waalwijk is 100% eigenaar van Parkmanagement. |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 4.519.292 31-12-2024: € 4.537.365 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 223.167 31-12-2024: € 294.556 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 18.073. |
12. Risico's | De risico’s zijn minimaal. Risicovolle deelnemingen zijn verkocht / afgestoten. |
13. Ontwikkelingen | In navolging op de aanbeveling uit het rekenkamerrapport 2021 hebben we in 2024 de verschillende rollen van de gemeente (resp. als aandeelhouder/eigenaar en opdrachtgever) richting Parkmanagement beter gescheiden. Daarbij hebben we de directeur Parkmanagement B.V. opdracht gegeven vestiging van het alleenrecht in Groen B.V. juridisch te formaliseren. Met daarbij ook de opdracht om de herziening van de bevoegdhedenverdeling tussen AvA en RvC in de statuten aan te passen. Groen B.V. is opgericht en de nieuwe beheersovereenkomst wordt opgesteld zodra in de statuten Groen B.V. het alleenrecht juridisch goed geborgd is. |
Enexis Holding N.V.
Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.Enexis Holding N.V. | |
2. Rechtsvorm | N.V. |
3. Vestigingsplaats | 's-Hertogenbosch |
4. Doelstelling en openbaar belang |
Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en 3,0 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury |
6. Deelnemende partijen | 91 aandeelhouders |
7. Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering. |
8. Financieel belang | 23.177 aandelen (nominale waarde € 23.177) , dit is 0,01548% van het totale aantal aandelen |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 5.320.000.000 31-12-2024: € 5.538.000.000 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 5.140.000.000 31-12-2024: € 5.949.000.000 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 254.000.000 (voordelig), waarvan dividenduitkering aan de gemeente Waalwijk € 19.700 |
12. Risico's | Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (positieve outlook) en bij Moody's Aa3 (stabiele outlook). |
13. Ontwikkelingen |
De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode, tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen. |
Brabant Water N.V.
Terug naar navigatie - Brabant Water N.V.Brabant Water N.V. | |
2. Rechtsvorm | N.V. |
3. Vestigingsplaats | Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch |
4. Doelstelling en openbaar belang | Brabant Water wint, zuivert, transporteert en levert drink- en industriewater van hoge kwaliteit vanuit 33 waterproductiebedrijven aan ruim 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant. Daarnaast levert het bedrijf water op maat en watergerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt. |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury |
6. Deelnemende partijen | De aandelen zijn in handen van de provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningengebied van Brabant Water. |
7. Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder. Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering. |
8. Financieel belang | 66.253 aandelen is 2,38% |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 699.235.000 31-12-2024: € 716.350.000 |
10. Vreemd vermogen
|
01-01-2024: € 618.615.000 31-12-2024: € 694.860.000 |
11. Financieel resultaat |
2024: € 17.115.000 (voordelig) |
12. Risico's | Beperkt. |
13. Ontwikkelingen | Brabant Water heeft samen met de provincie een regionaal actieplan opgesteld op om voldoende drinkwaterbronnen te waarborgen in de toekomst. Daarin is stilgestaan bij de noodzaak om vooral in West-Brabant snel actie te ondernemen om een drinkwatercrisis te voorkomen. Dit plan is, samen met de actieplannen van andere regio’s, gebruikt als basis voor het landelijke actieplan. Het landelijke actieplan, dat is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies en het Vewin, kent zes actiepunten. De actiepunten focussen vooral op betere samenwerking tussen overheden en drinkwaterbedrijven, snellere vergunningsprocedures en het aanwijzen van nieuwe drinkwatervergunningen. In het innovatieve project SOFIA wordt gewerkt aan een digital twin van het distributienet. Dit is een virtueel model dat op basis van sensordata het gedrag van de waterstroom in het leidingnet simuleert. Door deze innovatie is de status van het netwerk én hoe het drinkwater door dit netwerk stroomt, continu inzichtelijk vanaf het waterproductiebedrijf tot en met de watermeter. In 2025 moet het complete drinkwaternetwerk onderdeel zijn van de digital twin. |
Publiek Belang Elektriciteits productie B.V. (PBE)
Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteits productie B.V. (PBE)Publiek Belang Elektriciteits productie B.V. | |
2. Rechtsvorm | B.V. |
3. Vestigingsplaats | 's-Hertogenbosch |
4. Doelstelling en openbaar belang |
Essent had een belang van 50% in de kerncentrale in Borssele (EPZ). Delta, met ook een belang van 50%, heeft de verkoop vooralsnog via een juridische procedure tegengehouden. Daarop is het belang door de verkopende aandeelhouders van Essent in een aparte vennootschap ondergebracht. |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury |
6. Deelnemende partijen |
Provincies: Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%, Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13% Gemeenten: Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04% ,Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47% |
7. Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering. |
8. Financieel belang | Gemeenten Noord-Brabant 7,57%, gemeente Waalwijk 0,02% |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 1.445.000 31-12-2024: € 1.027.541 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 31.995 31-12-2024: € 400.000 (op rekening courant |
11. Financieel resultaat | 2024: -niet bepaald in verband met aanstaande liquidatie waarbij het eigen vermogen van € 1.027.541 wordt uitgekeerd aan de deelnemende partijen |
12. Risico's |
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. |
13. Ontwikkelingen |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 25 april 2024 hebben de aandeelhouders besloten de vennootschap te ontbinden en conform artikel 29 van de statuten het bestuur te belasten met de financiële vereffening van de vennootschap. Het bestuur van PBE heeft ABAB Accountants gevraagd om de ontbinding en financiële vereffening te begeleiden. ABAB Accountants heeft voor de financiële vereffening een liquidatiebalans opgesteld. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 25 april 2024 hebben de aandeelhouders besloten een kapitaalstorting van € 400.000 te doen, die om praktische overwegingen verrekend zal worden met de financiële vereffening van PBE. In de liquidatiebalans is hiervoor een rekening-courant opgenomen van € 400.000 met CSV Amsterdam BV. De resterende liquide middelen in de vennootschap, te weten € 1.027.541, kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Over deze uitkering is geen dividendbelasting verschuldigd omdat het om een gedeeltelijke terugbetaling gaat van gestort aandelenkapitaal. Voor Waalwijk gaat het om ca. € 205. |
CSV Amsterdam BV
Terug naar navigatie - CSV Amsterdam BVCSV Amsterdam BV | |
2. Rechtsvorm | B.V. |
3. Vestigingsplaats | 's-Hertogenbosch |
4. Doelstelling en openbaar belang |
De primaire taak van de vennootschap is het voeren van een schadevergoedingsprocedure (op grond van invoering Wet Onafhankelijk Netbeheer (Splitsingswet) tegen de Staat der Nederlanden namens de oude aandeelhouders van Essent. |
5. Relatie met programma | 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury |
6. Deelnemende partijen |
Provincies: Groningen: 6,01%, Drenthe: 2,3%, Flevoland: 0,02%, Overijssel: 18,71%, Noord-Brabant: 30,83%, Limburg: 16,13%. Gemeenten: Groningen: 3,87%, Friesland: 0,04%, Drenthe: 2,41%, Flevoland: 0,04%, Overijssel: 2,27%, Noord-Brabant: 7,57%, Limburg: 9,47%. |
7. Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering. |
8. Financieel belang | Gemeenten Noord-Brabant 7,57%, gemeente Waalwijk 0,02% |
9. Eigen vermogen |
01-01-2024: € 84.349 31-12-2024: € 8.580.202 |
10. Vreemd vermogen |
01-01-2024: € 64.446 31-12-2024: € 6.572 |
11. Financieel resultaat | 2024: € 8.095.853 |
12. Risico's | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van de vennootschap. |
13. Ontwikkelingen |
Met de uitspraak van de Rechtbank Zeeland-West Brabant op 4 oktober 2024 over de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting zijn alle rechten en plichten afgewikkeld voortvloeiend uit de verkoop van Attero aan Recycleco. Hiermee zijn alle statutaire doelen van de vennootschap voltooid en kan de vennootschap worden ontbonden. Vooruitlopend op het besluit van de aandeelhouders tot ontbinding van de vennootschap heeft het bestuur de voorbereiding in gang gezet voor het opheffen van de vennootschap en de vereffening van het resterend vermogen. |
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingenNiet van toepassing.
Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
Terug naar navigatie - Overige verbonden partijenNiet van toepassing.