Uitgaven

4,9%
€ 9.724
x €1.000
4,9% Complete

Inkomsten

0,97%
€ -2.001
x €1.000
0,97% Complete

Saldo

99,59%
€ 7.724
x €1.000

Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

4,9%
€ 9.724
x €1.000
4,9% Complete

Inkomsten

0,97%
€ -2.001
x €1.000
0,97% Complete

Saldo

99,59%
€ 7.724
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat houdt dit beleidsveld in?

In het coalitieakkoord 2022 - 2026 is een aparte paragraaf  over Mobiliteit: Slimmer & Sneller opgenomen. Dit is verder vertaald in het Mobiliteitsplan 2030 met Uitvoeringsprogramma 2023 - 2027, dat in maart 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het Mobiliteitsplan is de uitwerking van de ambities uit de Mobiliteitsvisie in concrete maatregelen. Het geeft richting aan hoe we de vastgestelde visie tot 2030 realiseren. De ambities en maatregelen zijn niet voor elk gebied in de gemeente hetzelfde. We maken daarom onderscheid in de maatregelen voor het centrum, het stedelijk gebied, de bedrijventerreinen, de dorpskernen en het buitengebied. Het Mobiliteitsplan is adaptief zodat het mogelijk is om in te spelen op bestuurlijke, technische of overige belangrijke veranderingen in Waalwijk. Het Uitvoeringsprogramma bevat de concrete projecten voor de komende vier jaar.

De doelen voor de verschillende gebieden (centrum, stedelijk gebied, bedrijventerreinen, dorpskernen en buitengebied) zijn uitgewerkt volgens de 4 ambities uit de Mobiliteitsvisie ( ‘schoon, stil  en gezond’, ‘inclusieve mobiliteit’, ‘robuust en betrouwbaar’ en ‘slim en efficiënt’). De vijfde ambitie ‘veiligheid’ is een ambitie waar geen discussie over is. Alles wat we doen, moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. Deze 4 ambities zijn ook de basis geweest voor de indeling van de begroting 2024.

Indicatoren

•    Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030 (CBS-OViN - bewerking KiM)
•    Het gebruik van het openbaar vervoer verdubbeld ten opzichte van 2017 en stijgt naar 3% in 2030 (CBS-OViN - bewerking KiM)
•    We volgen het provinciale streven naar 0 verkeersdoden per jaar

Schone, Stille en Gezonde Mobiliteit

De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Terug naar navigatie - Schone, Stille en Gezonde Mobiliteit - De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Inclusieve Mobiliteit

De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Terug naar navigatie - Inclusieve Mobiliteit - De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Robuust en Betrouwbaar Mobiliteitssysteem

De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Terug naar navigatie - Robuust en Betrouwbaar Mobiliteitssysteem - De onderliggende doelstellingen/activiteiten in 2024 waren:

Slimme en Efficiënte Mobiliteit

Havens

Terug naar navigatie - Havens - Toelichting

De gemeente Waalwijk heeft een drietal havens (Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik). De belangrijkste gemeentelijke taken zijn het beheren en onderhouden van de havens / sluizen, waardoor de bereikbaarheid van de Waalwijkse industrieterreinen gewaarborgd blijft (Waalwijk en Waspik) en het instandhouden van de recreatiehavens (Sprang-Capelle en Waspik).

Daarnaast lopen momenteel diverse havengerelateerde ontwikkelingen,  waarbij op dit moment voor 2024 nog geen concrete activiteiten benoemd kunnen worden. We zijn in afwachting van een gerechtelijke uitspraak voor de insteekhaven, randweg als onderdeel van het GOL en Haven 8 Oost. Besluitvorming over de planontwikkeling Kerkvaartse haven moet nog plaatsvinden (gepland voor raad december 2023). Smart Port en Samenwerking Brabantse Binnenhavens wordt in regioverband opgepakt en is nog in de planontwikkelingsfase.

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Havens - Wat hebben we in 2024 gedaan?

In 2024 hebben we m.b.t. de planontwikkeling Kerkvaartse haven gewerkt aan de stappen die gezet moeten worden voordat de besluitvorming over de exploitatieopzet voorgelegd kan worden aan de raad. Er zijn gesprekken geweest met de betrokken externe partijen over de (financiële) afspraken die gemaakt moeten worden, over grondverwervingen en er zijn onderzoeken gedaan (o.a. in relatie tot de toekomstige diepgang van de haven). Daarnaast heeft het noodzakelijkerwijs naar voren halen van de onderhoudswerkzaamheden in de Kerkvaartse haven door het waterschap in 2024 ook de nodige aandacht gevraagd in 2024. 

Voor de insteekhaven gerelateerde ontwikkelingen zijn we nog in afwachting van een gerechtelijke uitspraak.