Uitgaven

4,9%
€ 9.724
x €1.000
4,9% Complete

Inkomsten

0,97%
€ -2.001
x €1.000
0,97% Complete

Saldo

99,59%
€ 7.724
x €1.000

Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

4,9%
€ 9.724
x €1.000
4,9% Complete

Inkomsten

0,97%
€ -2.001
x €1.000
0,97% Complete

Saldo

99,59%
€ 7.724
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Wat houdt dit beleidsveld in?

In het coalitieakkoord 2022 - 2026 is een aparte paragraaf  over Mobiliteit: Slimmer & Sneller opgenomen. Dit is verder vertaald in het Mobiliteitsplan 2030 met Uitvoeringsprogramma 2023 - 2027, dat in maart 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het Mobiliteitsplan is de uitwerking van de ambities uit de Mobiliteitsvisie in concrete maatregelen. Het geeft richting aan hoe we de vastgestelde visie tot 2030 realiseren. De ambities en maatregelen zijn niet voor elk gebied in de gemeente hetzelfde. We maken daarom onderscheid in de maatregelen voor het centrum, het stedelijk gebied, de bedrijventerreinen, de dorpskernen en het buitengebied. Het Mobiliteitsplan is adaptief zodat het mogelijk is om in te spelen op bestuurlijke, technische of overige belangrijke veranderingen in Waalwijk. Het Uitvoeringsprogramma bevat de concrete projecten voor de komende vier jaar.

De doelen voor de verschillende gebieden (centrum, stedelijk gebied, bedrijventerreinen, dorpskernen en buitengebied) zijn uitgewerkt volgens de 4 ambities uit de Mobiliteitsvisie ( ‘schoon, stil  en gezond’, ‘inclusieve mobiliteit’, ‘robuust en betrouwbaar’ en ‘slim en efficiënt’). De vijfde ambitie ‘veiligheid’ is een ambitie waar geen discussie over is. Alles wat we doen, moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. Deze 4 ambities zijn ook de basis geweest voor de indeling van de begroting 2024.

Indicatoren

•    Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030 (CBS-OViN - bewerking KiM)
•    Het gebruik van het openbaar vervoer verdubbeld ten opzichte van 2017 en stijgt naar 3% in 2030 (CBS-OViN - bewerking KiM)
•    We volgen het provinciale streven naar 0 verkeersdoden per jaar

Schone, Stille en Gezonde Mobiliteit

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gedaan?

De Parkeervisie Waalwijk is vastgesteld. Een nieuwe beleidsregel voor parkeernormen is voorbereid. Met de betrokken gemeenten is een quick scan studie uitgevoerd naar het verkennen van de mogelijkheden van BRT (Bus Rapid Transit) op de openbaar vervoer-corridor Tilburg - Efteling - Waalwijk - Den Bosch. 

 

Inclusieve Mobiliteit

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gedaan?

Er is intensief geparticipeerd in openbaar vervoer-trajecten rondom de lopende aanbestedingen in het gebied West-Brabant en Oost-Brabant. Daarnaast is er ingezet op het toegankelijk maken van de openbare ruimte en het verzorgen van fietslessen voor nieuwe Nederlanders.

Robuust en Betrouwbaar Mobiliteitssysteem

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gedaan?

Op basis van het in 2023 vastgestelde Mobiliteitsplan 2030 hebben we ingezet op het opstellen van een verkeersstructuurplan. Dit plan moet helderheid scheppen over de inrichting van de Waalwijkse wegen, waaronder de introductie van de gebiedsontsluitingsweg 30. 

Slimme en Efficiënte Mobiliteit

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gedaan?

Bij het vervangen van verkeerslichten wordt gekeken of we kunnen kiezen voor slimmere/efficiëntere mogelijkheden. Dit kan leiden tot een besluit om de verkeerslichten te verwijderen, zoals op de kruising Stationstraat-Margrietstraat. Of tot het plaatsen van een voertuigafhankelijke regeling, zoals bij de Akkerlanen.

Havens

Terug naar navigatie - Toelichting

De gemeente Waalwijk heeft een drietal havens (Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik). De belangrijkste gemeentelijke taken zijn het beheren en onderhouden van de havens / sluizen, waardoor de bereikbaarheid van de Waalwijkse industrieterreinen gewaarborgd blijft (Waalwijk en Waspik) en het instandhouden van de recreatiehavens (Sprang-Capelle en Waspik).

Daarnaast lopen momenteel diverse havengerelateerde ontwikkelingen,  waarbij op dit moment voor 2024 nog geen concrete activiteiten benoemd kunnen worden. We zijn in afwachting van een gerechtelijke uitspraak voor de insteekhaven, randweg als onderdeel van het GOL en Haven 8 Oost. Besluitvorming over de planontwikkeling Kerkvaartse haven moet nog plaatsvinden (gepland voor raad december 2023). Smart Port en Samenwerking Brabantse Binnenhavens wordt in regioverband opgepakt en is nog in de planontwikkelingsfase.

Wat hebben we in 2024 gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gedaan?

In 2024 hebben we m.b.t. de planontwikkeling Kerkvaartse haven gewerkt aan de stappen die gezet moeten worden voordat de besluitvorming over de exploitatieopzet voorgelegd kan worden aan de raad. Er zijn gesprekken geweest met de betrokken externe partijen over de (financiële) afspraken die gemaakt moeten worden, over grondverwervingen en er zijn onderzoeken gedaan (o.a. in relatie tot de toekomstige diepgang van de haven). Daarnaast heeft het noodzakelijkerwijs naar voren halen van de onderhoudswerkzaamheden in de Kerkvaartse haven door het waterschap in 2024 ook de nodige aandacht gevraagd in 2024. 

Voor de insteekhaven gerelateerde ontwikkelingen zijn we nog in afwachting van een gerechtelijke uitspraak.

Wat heeft beleidsveld 2 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 2 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2024 Begroting na wijzging 2024 Jaarrekening 2024
Lasten 8.846 9.461 9.424
Baten -536 -536 -826
Saldo van lasten en baten 8.310 8.925 8.598
Onttrekkingen -561 -1.401 -1.174
Stortingen 300 300 300
Mutaties reserves -261 -1.101 -874