Analyse begrotingsafwijkingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Bij overschrijdingen is mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven, als de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de geraamde bedragen ná wijziging. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Het bepalen welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad. 

Hieronder is een aantal overzichten opgenomen:
- Een overzicht dat per beleidsveld de afwijking, ofwel de over- en onderschrijdingen ten opzichte van de begroting weergeeft, exclusief de mutaties reserves;
- Overzichten van de beleidsvelden 0, 1 en 5 waarbij de werkelijke lasten groter zijn dan de begrote lasten, exclusief mutaties reserves. 


Bedragen x € 1.000

Begroting incl wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Begrotingsafwijking
Beleidsveld Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0 Bestuur en Ondersteuning 26.305 -129.451 -103.156 28.681 -131.898 -103.217 -2.375 2.447 72
1 Veiligheid 5.726 5.714 5.747 -37 5.711 -21 37 15
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 9.461 -533 8.925 9.424 -826 8.598 37 293 330
3 Economie 24.331 -23.262 1.068 4.597 -1.843 2.755 19.734 -21.419 -1.685
4 Onderwijs 9.422 -1.843 7.579 9.423 -1.936 7.487 -1 93 92
5 Sport, cultuur en recreatie 22.346 -5.648 16.691 22.499 -6.049 16.450 -153 401 248
6 Sociaal domein 90.174 -29.861 60.312 86.249 -29.618 56.630 3.925 -243 3.682
7 Volksgezondheid en milieu 15.163 -13.333 1.816 13.961 -12.742 1.220 1.202 -591 611
8 Volkshuisvesting, RO, stedelijke vern. 11.096 -6.743 4.317 10.307 -5.761 4.546 789 -982 -193
Totaal 214.025 -210.675 3.267 190.888 -190.710 178 23.136 -19.965 3.172

Begrotingsafwijking beleidsveld 0

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking beleidsveld 0
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 0 Bestuur en Ondersteuning Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Begrotings afwijking 2024
Product
* PR001 Bestuursorganen: Raad 781 734 47
* PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenk 944 971 -28
* PR003 College van B&W 1.361 1.740 -378
* PR004 Publiekszaken 1.433 1.376 56
* PR005 Leges publiekszaken 474 433 41
* PR006 Verkiezingen 129 131 -2
* PR007 Representatie 130 113 17
* PR008 Communicatie 121 134 -13
* PR010 Bestuurlijke samenwerking/int.con 928 874 54
* PR020 Overhead 38- 108 -145
* PR021 Huisvesting 1.797 1.798 -1
* PR022 ICT algemeen 2.074 1.997 77
* PR023 Algemene personeelskosten 2.603 2.788 -185
* PR024 Algemene organisatiekosten 1.211 1.134 77
* PR025 Directie 367 327 40
* PR026 Concern en strategie 1.960 1.956 3
* PR027 Financien & Inkoop 2.140 2.235 -95
* PR028 HRM en ondersteuning 2.764 2.943 -179
* PR029 ICT 1.862 1.849 13
* PR030 Informatiebeheer en facilitaire z 1.735 1.773 -38
* PR061 OZB woningen 649 785 -136
* PR062 OZB niet-woningen 149 221 -73
* PR812 Erfpachtsgronden 126 536 -410
* PR813 Beheer diverse percelen 563 736 -172
* PR814 Vastgoed, diverse panden 319 833 -514
* PR906 Hondenbelasting 8 -8
* PR909 Beleggingen en deelnemingen 7 6 1
* PR911 Rente en Treasury (leningen korte 562 517 45
* PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1.212- 656- -556
* PR913 Onvoorziene lasten 100 100
* PR915 Algemene baten en lasten 130 141 -11
* PR942 Vennootschapsbelasting 137 137 0
Totaal lasten 0 Bestuur en Ondersteuning 26.305 28.680 -2.375
* PR005 Leges publiekszaken -1.052 -1.012 -40
* PR020 Overhead -56 56
* PR021 Huisvesting -17 17
* PR022 ICT algemeen -0 0
* PR023 Algemene personeelskosten -96 -221 124
* PR024 Algemene organisatiekosten -74 -80 5
* PR029 ICT -1 1
* PR061 OZB woningen -7.318 -7.386 67
* PR062 OZB niet-woningen -8.253 -8.546 293
* PR207 Parkeervergunningen/heffingen -1.253 -1.319 66
* PR812 Erfpachtsgronden -300 -959 1
* PR813 Beheer diverse percelen -1.211 -1.473 0
* PR814 Vastgoed, diverse panden -159 -417 257
* PR906 Hondenbelasting -246 -293 47
* PR909 Beleggingen en deelnemingen -62 -73 11
* PR911 Rente en Treasury (leningen korte -180 -184 4
* PR912 Rente (leningen gelijk of langer -111 -112 1
* PR914 Algemene uitkering -109.023 -109.626 603
* PR916 Heffing precariorechten -112 -125 13
Totaal baten 0 Bestuur en Ondersteuning -129.451 -131.898 2.447
Totaal beleidsveld 0 Bestuur en Ondersteuning -103.146 -103.218 72

Toelichting beleidsveld 0

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 0

Een extra storting in de voorziening APPA van € 390.000 heeft tot een overschrijding geleid. 

Per saldo is er in 2024  minder doorbelast aan de grondexploitatie en kredieten. Dit geeft een nadeel voor de exploitatie € 145.000 op 020 overhead. Doorbelastingen kunnen bij de jaarrekening afwijken van de begroting op grond van het werkelijk aantal uren.

Hoewel we werkgeversverplichtingen WW en WGA begroot hebben, zijn deze voor € 129.000 op 023 algemene personeelskosten hoger uitgekomen. Dit komt doordat medewerkers met een tijdelijk contract, niet meteen na het beëindigen van het dienstverband een nieuwe baan gevonden hebben (dus recht op WW) en doordat meer medewerkers vanwege ziekte arbeidsongeschikt zijn bevonden (dan hogere kosten WGA). 

De overschrijding van het afdelingsbudget 028 financiën wordt veroorzaakt door enerzijds onverwachts extra loonkosten als gevolg van een ontslag en anderzijds doordat er een aantal inhuurkrachten aan het eind van het jaar onverwacht meer uren hebben moeten maken dan vooraf geprognosticeerd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door extra werkzaamheden als gevolg van de ombuigingen en de organisatieontwikkeling.
Na de perikelen rondom de implementatie van HR-software in 2022/2023 is noodgedwongen (opnieuw) voor een nieuwe software gekozen, die eind 2024 in krap 5 maanden tijd is geïmplementeerd, naast de reguliere HR-taken. Daarnaast is een HR-adviseur vanwege ziekte langdurig uitgevallen. Deze oorzaken leiden samen tot extra inhuur van € 133.000. 
Zoals in de paragraaf 5. Bedrijfsvoering is aangegeven, zitten elders in de begroting dekkingsmiddelen voor beide overschrijdingen.

De afwijking aan de lastenkant van het product OZB is mede veroorzaakt door de gemaakte proceskosten aan No Cure No Pay-bureaus, als gevolg van gegronde bezwaren op WOZ waardes, daarnaast zijn de kosten voor de printingservice hoger uitgevallen. 

De hogere lasten erfpachtgronden hebben betrekking op het afboeken van de boekwaarde in verband met de verkoop van een eerder in erfpacht uitgegeven perceel. Per saldo is er sprake van een positief resultaat van ongeveer € 0,2 miljoen.

Voor diverse percelen en panden zijn hogere lasten verantwoord met name door hogere doorbelaste salariskosten en externe advieskosten in verband met grondtransacties. Daarnaast zijn hogere opbrengsten verantwoord in verband met nieuwe contracten voor huur en pacht en hebben er enkele grondverkopen plaatsgevonden, waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Verder is sprake van een nadelig saldo van € 250.000 veroorzaakt door de verkoop van een pand. In het Voorjaarsbericht 2021 was hiermee rekening gehouden als onderdeel van een mutatie in verband met de verkoop van verschillende panden en percelen. De werkelijke transactie heeft echter pas in 2024 plaatsgevonden.

Bij de jaarrekening 2024 is een herberekening gemaakt van het renteomslagpercentage van 1,5% naar 1,25%. Dit zorgt voor een nadeel op product 912 rente van € 556.000. Bij het Najaarsbericht was deze aanpassing niet nodig omdat toen de inschatting is gemaakt dat we binnen de 25% afwijking zouden blijven. Om te voldoen aan de 25% maximale afwijking die staat genoemd in de notitie rente is de herberekening bij de jaarrekening doorgevoerd. Per saldo is de herberekening neutraal omdat dit zorgt voor lagere rentelasten op diverse producten op andere beleidsvelden.

Een aantal van de bovengenoemde overschrijdingen worden als rechtmatig aangemerkt omdat er rechtstreekse inkomsten tegenover staan. De andere overschrijdingen worden als acceptabel aangemerkt omdat deze allemaal passen binnen het gestelde beleid óf verplicht zijn op grond van het BBV (notitie rente).

Begrotingsafwijking beleidsveld 1

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking beleidsveld 1
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 1 Veiligheid Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Begrotings afwijking 2024
Product
* PR101 Brandweer en rampenbestrijding 3.544 3.616 -72
* PR102 Openbare orde en veiligheid 1.949 1.869 80
* PR103 Dierenbescherming 47 48 -1
* PR104 Parkeertoezicht 186 214 -27
Totaal lasten 5.726 5.747 -21
* PR101 Brandweer en rampenbestrijding -27 27
* PR102 Openbare orde en veiligheid -9 9
Totaal baten -37 37
Totaal beleidsveld 1 Veiligheid 5.726 5.711 15

Toelichting beleidsveld 1

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 1

De afwijking op product 101 brandweer en rampenbestrijding wordt veroorzaakt door hogere lasten voor onderhoudscontracten inzake werkbouwtuigkundige & elektrotechnische installaties. Dit onderhoud mitigeert diverse risico's en derhalve passen deze contracten binnen het beleid inzake brandveiligheid. 

Begrotingsafwijking beleidsveld 5

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking beleidsveld 5
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 5 Sport, cultuur en recreatie Begroting na wijziging 2024 Jaarrekening 2024 Begrotings afwijking 2024
Product
* PR209 Afwatering, waterlossingen etc. 383 393 -10
* PR501 Zwembaden 2.968 3.057 -89
* PR502 Sporthallen en sportzalen 2.319 2.282 37
* PR503 Sportparken 1.146 1.210 -64
* PR504 Onderhoud openbaar groen 5.639 5.800 -160
* PR505 Evenementen en kermissen 205 158 48
* PR506 Recreatieve voorzieningen 276 311 -35
* PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.934 1.721 213
* PR508 Mediabeleid 54 54 0
* PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 3.129 3.209 -80
* PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 55 62 -7
* PR511 Sportbeleid 1.573 1.594 -21
* PR512 Monumenten en archeologie 293 288 4
* PR513 Gemeentearchief 407 406 1
* PR514 Schoenenkwartier 1.965 1.955 10
Totaal lasten 5 Sport, cultuur en recreatie 22.346 22.499 -153
* PR501 Zwembaden -1.230 -1.435 205
* PR502 Sporthallen en sportzalen -1.164 -1.283 119
* PR503 Sportparken -429 -491 62
* PR504 Onderhoud openbaar groen -12 -13 1
* PR505 Evenementen en kermissen -67 -45 -22
* PR506 Recreatieve voorzieningen -0 -1 1
* PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek -747 -547 -200
* PR509 Kunst en kunstzinnige vorming -789 -846 57
* PR511 Sportbeleid -639 -799 159
* PR512 Monumenten en archeologie -16 16
* PR514 Schoenenkwartier -570 -574 3
Totaal baten 5 Sport, cultuur en recreatie -5.648 -6.049 401
Totaal beleidsveld 5 Sport, cultuur en recreatie 16.698 16.450 248

Toelichting beleidsveld 5

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 5

De afwijking van € 160.000 op product 504 wordt veroorzaakt door een overschrijding op de OOR-bestekken, vanwege prijsstijgingen en areaaluitbreiding. Over het budgettekort op OOR-West is de gemeenteraad op 9 oktober 2024 middels Raadsinformatiebrief 092-24 geïnformeerd. Daarmee wordt deze overschrijding als acceptabel aangemerkt, de raad is immers tijdig geïnformeerd.

Afwijkingen op kredieten

Terug naar navigatie - Afwijkingen op kredieten
Omschrijving Oorspronkelijk krediet Overschrijding per 31-12-2024 % over schrijding Activa Klasse Soort
Voorbereidingskrediet Hooipolder Plus 54.517 26.498 48,6% 245 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Maatschappelijk nut
Verduurzaming sportpark de Gaard 112.500 161.607 143,7% 260 Machines, apparaten en installaties
GRP16-20 Klimaatbestendige maatregelen 956.256 78.568 8,2% 241 Grond-, weg- en waterbouwk. werken Economisch nut met Heffing
De overschrijding op het voorbereidingskrediet Hooipolder Plus is het gevolg van extra uitgaven in verband met een onvoorziene vervuiling in de grond. De kosten kunnen naar verwachting verhaald worden bij de provincie. Hiervoor moet nog een verzoek worden ingediend. Vooralsnog is hier geen sprake van een onrechtmatige overschrijding.
De overschrijding op het krediet verduurzaming sportpark de Gaard komt doordat een deel van de investering wordt gefinancierd door de Bosa-subsidie. Deze subsidie kan niet door de gemeente aangevraagd worden, dit dient door de verenigingen te gebeuren. Op dit moment wacht de vereniging op de beoordeling van de subsidieaanvraag door de Rijksoverheid. Na ontvangst van deze subsidie wordt dit bedrag aan de gemeente overgemaakt. Vooralsnog is hier geen sprake van een onrechtmatige overschrijding.
Nadat het project GRP2016-2020 Klimaatbestendige maatregelen gereed was, is bij regenval een probleem naar voren gekomen betreffende een hemelwateraansluiting van een particulier. Dit is hersteld en heeft geresulteerd in extra uitgaven. Deze overschrijding is acceptabel, omdat het past binnen het door de gemeenteraad vastgestelde beleid.