Omschrijving (toelichting)

Ook volwassenen ervaren kansenongelijkheid vanwege een lees- leer en/of taalachterstand, die bovendien ook sociale problematiek kan veroorzaken. Een aantal ministeries heeft al enkele jaren geleden de handen ineen geslagen om te komen tot een aanpak laaggeletterdheid. Inmiddels heeft een tussenevaluatie plaatsgevonden en wordt gewerkt aan een nieuwe aanpak vanaf 2025.
Een van de inzichten is dat er minder zal worden gesproken over laaggeletterdheid maar over het versterken van (de) basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap, digitale vaardigheden). Dit is niet alleen positiever, maar benadrukt dat het verder gaat dan alleen taalvaardigheid. In 2024 wordt nader onderzocht hoe Waalwijk kan aansluiten bij deze ontwikkelingen en welke aanpak het beste past en aansluit bij andere ontwikkelingen.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

Kansen(on)gelijkheid is meegenomen als speerpunt in de nieuwe LEA waar Waalwijk Taalrijk onderdeel van is. Samen met alle partners wordt gewerkt aan verrijkende programma’s die bijdragen aan taalbevordering op en rond de scholen. De programma’s vallen onder het project Rijke Schooldag. De activiteiten zijn integratiebevorderend. 
Het Waalwijk Taalrijk-netwerk is versterkt met het Taalhuis. Dat werd verder ontwikkeld. Dat geldt voor zowel het regionale niveau (Taalhuis Midden-Brabant) als sub-regionaal (Langstraat) als lokaal. Er zijn nieuwe beleids- en uitvoeringsplannen ontwikkeld.