Omschrijving (toelichting)

In de nieuwe beleidsuitgangspunten nog meer aandacht geven aan de overgang van voorschool naar basisschool en kansen(on)gelijkheid en een gelijke start geven aan alle kinderen. Wij staan open voor innovatieve ideeën en initiatieven vanuit onderwijs en specialisten die de komende periode al zullen worden onderzocht.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

In 2024 is een nieuw beleidskader voor Waalwijk Taalrijk (onderwijsachterstanden) ontwikkeld. Daarin zijn de aanbevelingen verwerkt van de onderzoeken, die in 2023 werden uitgevoerd door Oberon. 
Het beleidskader Waalwijk Taalrijk is onderdeel van de Lokale Educatieve Agenda (LEA). In 2024 is gewerkt aan de nieuwe LEA voor de periode 2025-2028, die met ingang van januari 2025 in werking trad. In deze nieuwe LEA wordt de samenwerking met het onderwijs verder vormgegeven. 

Het beleidskader Waalwijk Taalrijk geeft richting aan nieuwe ontwikkelingen, zoals programma’s voor de Rijke en Verlengde Schooldag. Dit wordt in 2025 verder ontwikkeld. Het is de bedoeling dat aan kansen en talenten wordt gewerkt, waarbij taal de rode draad is van de activiteiten.

In 2024 is het programma Bibliotheek op School verder versterkt met een meerjarenplan voor alle Waalwijkse basisscholen. De Bibliotheek op School versterkt de lees- en leervaardigheid van de kinderen en zorgt daarmee voor een betere educatieve basis.