We stellen een Mobiliteitsplan op waarin de verkeersvisie wordt beschreven tot 2030 voor de gemeente Waalwijk. Het plan wordt gekoppeld aan een uitvoeringsprogramma 2022–2027. In dit plan wordt ook aandacht besteed aan betere loop- en fietsroutes en verkeersveiligheid.

Voor wat betreft de loop- en fietsroutes doen we dit door middel van:

  • Realiseren aantrekkelijke fietspaden vanuit alle richtingen naar het centrum;
  • Aanleggen van veilige, comfortabele en kwalitatief goede stalingsruimtes;
  • Tweejaarlijks monitoren van de fietsparkeerdruk in het centrum van Waalwijk;
  • Fietsparkeernorm bij nieuwe ontwikkelingen opnemen in parkeerbeleid;
  • Door instellingen nieuwe verkeerslichten meer fietsprioriteit inbrengen;
  • Fietsparkeerplan ontwikkelen voor het centrum van Waalwijk;
  • Ontbrekende schakels in het hoofd-fietsnetwerk oplossen;
  • Het toegankelijk maken van looproutes door veilige en toegankelijke wandel- en fietspaden vanuit iedere wijk;
  • Verbetering verkeersveiligheid fietsroutes van/naar en op bedrijventerrein Haven8;
  • Het toevoegen van recreatieve fiets- en loopvoorzieningen in Landgoed Driessen om bewegen te stimuleren;
  • Het inzetten op mensgerichte maatregelen zoals bijvoorbeeld een elektrische fietstraining voor senioren, fietslessen voor nieuwe nederlanders, stimuleren te voet of op de fiets naar school te gaan met scholencampagnes, electrische fiets-probeerweken samen met Parkmanagement en Stimuleringscampagne Snelfietsroutes samen met provincie Noord-Brabant, Loon op Zand en Tilburg;
  • Werknemers van buiten Waalwijk stimuleren om met ov of per fiets naar werk te komen onder andere samen met Parkmanagement Havens en Brabants Mobiliteitsnetwerk.

Voor wat betreft de verkeersveiligheid doen we dit door middel van:

  • Een risicogestuurde aanpak. Dit betekent dat we proactief de risico’s op wegen en kruispunten verkleinen en deze aanpakken. We komen niet pas in actie bij meldingen van ongevallen en slachtoffers;
  • We geven prioriteit aan de aangegeven veiligheidsknelpunten die onderdeel zijn van het fiets- en autonetwerk;
  • Met diverse gedragstimulerende acties automobilisten verleiden hun reisgedrag aan te passen en meer te kiezen voor de fiets, wandelen of het openbaar vervoer;
  • Het zoveel mogelijk omzetten van 50 km/uur wegen naar 30 km/uur wegen/gebied;
  • In woonwijken en centra 30 km/zones handhaven;
  • Extra aandacht voor verkeersveiligheid in schoolomgevingen;
  • Opheffen van barrières voor fietsers en voetgangers veroorzaakt door autoverkeer;
  • Kruispunten en oversteeklocaties aanpassen zodat ze objectief en subjectief veilig worden.

Bij het reconstrueren van wegen in het kader van Integraal UitvoeringsPlan (IUP) proberen we zoveel mogelijk de verbeteringen aan de loop- en fietsroutes en de aanpak van de verkeersveiligheid mee te laten liften.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

Na het vaststellen van het Mobiliteitsplan zijn de eerste projecten opgestart. De parkeervisie ligt ter besluitvorming voor. Waar het gaat om de verkeersveiligheids- en fietsprojecten kijken we momenteel welke projecten uit het Mobiliteitsplan meegenomen kunnen worden in het IUP 2025-2026, met een doorkijk naar 2027-2028.