De verordening kent taxivervoer naar school toe in een aantal specifieke situaties waarin beperkingen, schooltype, afstand, leeftijd en gezinssituatie allemaal kunnen meespelen. De gemeente toetst of een leerling zelfstandig kan reizen en of de ouders het kind in ieder geval gedeeltelijk zelf kunnen brengen en halen. Die toetsing is niet altijd eenvoudig en wordt daarom ook altijd gevolgd en indien nodig herzien.
Taxivervoer is een voorziening die niet bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind en die in zekere mate zelfs nadelig is (wegens lange reistijd, files, wachten bij andermans voordeur, kwetsbare stiptheid, drukte in het busje, lang stilzitten, afhankelijkheid van anderen, chauffeurstekort). Leerlingen die getraind worden in zelf fietsen of zelf reizen met bus of trein maken vaak ook op andere vlakken een sprong in zelfvertrouwen en zelfredzaamheid.
Met aanpassing van verordening, beleidsregels en werkprocessen wordt in 2025 steviger ingezet op met name het zelf brengen en halen door ouders. Hierdoor komen ouders vaker op het schoolplein in contact met leerkrachten, wat met name bij leerlingen in het speciaal onderwijs van belang is. In aanvulling hierop gaat de gemeente actiever sturen op vrijwillig gebruik van voorzieningen, waarmee de leerling geleerd en geholpen wordt om zelfstandig te reizen.