Omschrijving (toelichting)

In het addendum op het coalitieprogramma schrijven de vier coalitiepartijen:
‘We lanceren nieuwe en integrale initiatieven om jongeren en talenten voor Waalwijk te behouden of nieuw aan ons te binden.’

Het behouden en aan trekken van jongeren (op alle niveaus) is een prioriteit van de coalitie. Hoog opgeleiden jongeren zijn de mobielste groep in Nederland. Ze verhuizen voor studie en werk makkelijker en verder dan andere groepen. Onderzoek laat zien dat Waalwijkse jongeren voor studie aan een HBO (-30 tot 40%) of WO (-60 tot 70%) instelling onze stad verlaten en niet in dezelfde aantallen terugkomen. We hebben te maken met een Braindrain, terwijl ons bedrijfsleven steeds meer hoger opgeleide professionals nodig hebben.

Er is een ‘War on talent’ ontstaan. BrabantKennis stelt dat middelgrote steden in Brabant niet kunnen concurreren met grote steden in de buurt op het gebied van onderwijsaanbod, leef- en woonmilieus en de aanwezigheid van kapitaal. Waalwijk zal op slimme manier talent moeten behouden en aantrekken. Tot nu toe is er kleinschalig en projectmatig gereageerd op de braindrain. Dit is een voorstel tot een integrale, meerjarige en evidence based aanpak.

Dit fiche maakt onderdeel uit van de uitvoeringsagenda Positionering & Profilering (concept, oplevering eind september).

Beoogde prestaties / effecten: Wat willen we bereiken?
- Stop the braindrain: het behouden van talent, kennis en ondernemerschap voor Waalwijk.
- strategische partnerships met onderwijsinstellingen in de regio (MBO, HBO, WO)
- bouwen aan een sterk triple helix netwerk: alle partners investeren in dit programma.
- het versterken van het ecosysteem en netwerk van talent en kennis.
- de grijze druk (ontgroening, demografische trend) verminderen.
- het versterken en vernieuwen van de sociaal- economische structuur.
- Positionering & Profilering van Waalwijk versterken richting het scenario en profiel van Ondernemende Pionierstad.
Belofte:
- Er zijn 5 meerjarige partnerships met relevante onderwijsinstellingen in de regio. We participeren daarin zowel bestuurlijk, ambtelijk en met lokale organisaties en bedrijven.
- 90% van Waalwijkse scholieren volgen in het afstudeerjaar (Havo, VWO) een programma waarmee ze kennis maken met de kracht van Waalwijkse bedrijven.
- 80% van deze afstudeerders maakt een profiel aan op het digitaal platform: o.a. de vervolgstudie wordt geregistreerd (koppeling aan LinkedIn en andere socials).
- 100% van deze Waalwijkse oud-leerlingen krijgen in hun vervolg opleiding (HBO of WO) een aanbieding op maat om hun (onderzoeks)project of stage in Waalwijk te doen.
- Vacatures, stageplaatsen en (onderzoeks)projecten uit Waalwijk presenteren we bij de doelgroep via een online platform.
- circa 100 talenten (stagiaires, trainees, young professionals) volgen jaarlijks het talentenprogramma van Waalwijk.
- De bekendheid en imago van Waalwijk bij de doelgroep versterkt. Op basis van een nulmeting kan dit SMART worden gemaakt.