Programma's Binnenstad en Duurzaamheid

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie
In 2016 is gestart met programmatisch werken door het tijdelijk aanstellen van drie programmamanagers (Binnenstad, Economie en Veiligheid). Vervolgens is enkele jaren later het programma Duurzaamheid toegevoegd. In de raadsinformatiebrief Evaluatie programmamanagement (A-raad 2-9-2020) en de daaropvolgende begrotingsvergadering 2021 is besloten de programma's Economie en Veiligheid terug in de teams (respectievelijk TREW en TLTH) te beleggen. In deze jaarrekening 2021 zijn deze programma's daarom niet meer opgenomen.
Om op een adequate wijze invulling te geven aan de maatschappelijke opgave is er voor de Binnenstad en Duurzaamheid voor gekozen om hiervoor het instrument programmamanagement te continueren. De opgave wordt hiermee integraal opgepakt en gecoördineerd uitgevoerd. De afgelopen jaren zijn hiermee goede resultaten behaald.
 

Programma Binnenstad

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie
In onze strategische visie Waalwijk 2025 hebben we de binnenstad benoemd als één van de urgenties. We gaan de binnenstad transformeren tot een toegankelijke en aantrekkelijke plek voor ontmoeting en vermaak. Daarbij verbinden we onze schoen- en lederbedrijven aan de retail- en leisurefunctie. Tegelijkertijd gaan we naar een compacter centrum dat minder leunt op winkels, maar waar ruimte is voor ontmoeten en wonen. 

We pakken deze ambitie programmatisch op: onze doelstelling is duidelijk, de komende jaren werken we integraal en stap voor stap om dit te bereiken en sturen snel bij om kansen te benutten en om snel in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. De vastgestelde  centrumvisie is de basis voor het programma. Het te voeren beleid en achtergronden kunt u in meer detail lezen op pagina 34 (beleidsveld 3: economie). 

IND 9.001 | Oppervlakte winkelruimte, excl. leegstand in m2 (meetpunt dec, 2022 feb)

Het meetpunt is december van het betreffende jaar, voor 2022 zijn de cijfers van februari opgenomen)


IND 9.002 | Aantal toegevoegde woningen (cumulatief)

IND 9.003 | Leegstand centrum totaal (m2) (meetpunt dec, 2022 feb)

IND 9.004 | Ontwikkeling dagelijks en niet-dagelijks aanbod verkooppunten (meetpunt dec, 2022 feb)

IND 9.005 | Toename supermarktaanbod in m2 (meetpunt dec, 2022 feb)

IND 9.006 | Aantal verenigde partijen in Centrum Management (meetpunt dec, 2022 feb)

IND 9.007 | Aantal bezoekers centrum

IND 9.008 | Toename horeca binnenstad (m2) (meetpunt dec, 2022 feb)

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Samen met de stakeholders hebben we in 2021 ondanks de pandemie op veel terreinen vooruitgang geboekt. Het centrum compacter maken en (overbodige) winkelmeters door transformatie uit de markt nemen komt goed op gang. De energie die het programma in de een-loketfunctie voor nieuwe initiatieven en de (opvolgende) projectcoördinatie voor grotere/complexe locaties steekt  (B20|9.037) betaalt zich uit.

Het mes snijdt hier aan twee kanten. Zowel het aantal winkelmeters als leegstand neemt af, zoals blijkt uit de indicatoren 9001 tot en met 9003. Binnen het CBS gebied ‘centrum’ zijn de afgelopen jaren ruim 200 woningen toegevoegd, waarvan een fors deel ook wordt gerealiseerd door de verbouwing van lege winkels naar woningen. De transformatie van leegstand naar wonen is met name in de uitlopers van het winkelgebied – in de centrumvisie bestempeld tot ‘gemengd centrummilieu’ en ‘centrumstedelijk wonen’– al goed zichtbaar, er wordt op verschillende plekken gebouwd. Als we daarbij meenemen dat voor een aantal leegstaande winkelpanden in de Stationsstraat, vooral tussen Irenestraat en Unnaplein, en de Grotestraat ook al  concrete transformatieplannen voorliggen, komt het nieuwe compacte winkelrondje al concreet binnen bereik.

Het toekomstig compacte winkelrondje wordt voor ongeveer de helft bepaald door De Els, zowel in fysieke loopafstand als aantal winkelmeters. In de Els is sprake van hardnekkige leestand en het effect daarvan op de aantrekkelijkheid van het centrum is helaas nog een grote en complexe uitdaging. De herontwikkeling van De Els is essentieel om de transformatie van de binnenstad te laten slagen. Daar wordt met ontwikkelaar BanGroep stevig aan gewerkt (B20|9.046). Die zijn het dit najaar met de vereniging van eigenaren eens geworden over de uitgangspunten van een globaal schetsplan voor de zuidwesthoek van het winkelcentrum, inclusief omliggend openbaar gebied. Het schetsplan gaat uit van de bouw van circa 200 woningen, (her)positioneren van twee supermarkten binnen De Els (IND 9005) en realisatie van een nieuwe entree aan de mr. Van Coothstraat. De uitgangspunten, inclusief de financiële, moeten nu worden beoordeeld.

Deze ontwikkeling is integraal gekoppeld aan het masterplan dat voor het brede(re) centrum wordt opgesteld door Palmbout. Via deze lijn worden ook de planontwikkeling voor het Schoolkwartier door Sanders Retail Groep, en de mogelijke herinrichting voor de noordpoot van De Els van het (parkeer)terrein Els-zuid betrokken. In totaal hebben we het dan over een gefaseerde totaalaanpak  op middellange termijn waarbij nog eens ruim 100 woningen kunnen worden gerealiseerd. Het masterplan van Palmbout zal hiervoor de overall kaders op het gebied van stedenbouwkundige structuur, programmatische invulling, parkeeroplossing en fasering gaan vastleggen.

Op basis van de visie Hart van de Stad is flink geïnvesteerd in (verblijfs)kwaliteit, functie en verduurzaming van het openbaar gebied. De volledige herinrichting van Markt en Raadhuisplein zal eind eerste kwartaal 2022 worden opgeleverd. Rondom de pleinen worden binnenkort tevens het museum en een nieuwe horecazaak geopend. Dit is een boost voor de binnenstad.

Het vaststellen van het ontwerp en verstrekken van een krediet voor het realiseren van een nieuwe centrumentree completeert het opwaarderen en verduurzamen van de omgeving rond het Krophollercomplex. Aan de nieuwe doorsteek is bovendien een transformatieproject in voorbereiding dat de komende jaren 19 nieuwe woningen gaat opleveren.  De nieuwe doorsteek en de uitbreiding van de stadstuin gaan aan de noordzijde een groene tegenhanger vormen voor het meer versteende zuidelijke deel van het centrum. Een gebied dat qua functie en verblijfswaarde met nieuw elan zijn rol als een van de motoren voor het centrum blijft vervullen en de Taxandriaweg beter met de binnenstad gaat verbinden.

Wat we in 2021 nog niet hebben gedaan is het oppakken van het streven om meer (verblijfs)horeca te krijgen in het Krophollercomplex. Daarvoor was de markt als gevolg van de pandemie te ongunstig. We verwachten daar begin komend jaar weer concreet mee aan de slag te kunnen. Ook het organiseren van evenementen (B20|9.041) was het heel 2021 door de covid gerelateerde beperkingen vrijwel onmogelijk.

De vijf partijen die via de stichting Centrummanagement al informeel samenwerkten hebben gekozen voor het instellen van een Bedrijven InvesteringsZone (BIZ), waarmee een belangrijke doelstelling binnen het programma (IND9006) wordt gerealiseerd. Met ingang van 1 januari 2022 zijn alle ondernemers en vastgoedeigenaren in het gebied verenigd in één organisatie met fors toegenomen slagkracht en investeringsbudget. Een substantiële impuls voor het in de toekomst verder uitbouwen van de samenwerking en behaalde resultaten op allerlei gebied. Volop Waalwijk staat inmiddels volledig op eigen benen en is in de BIZ geïntegreerd, die tevens de coördinatie zal blijven verzorgen voor het project Wet Blue.

De bezoekersaantallen (IND 9007) weerspiegelen de effecten van dit alles gevoelsmatig nog niet echt. Dat heeft in belangrijke mate ook te maken met het feit dat de telling door Locatus slechts een enkele momentopname betreft die nu voor het tweede jaar bovendien sterk is beïnvloed door de beperkingen als gevolg van de COVID-pandemie.  

Hoewel de marktomstandigheden nieuwvestiging op het gebied van leer retail en/of ambacht uitsloten hebben we op dit gebied (B20|9.033) anderszins bepaald niet stil gezeten. Het museumbestuur, Leather Made Smart en de BIZ hebben de handen ineen geslagen om dit thema samen met het bedrijfsleven stevig neer te gaan zetten. Binnenkort zal dat ook in de nieuwe inrichting van het openbaar gebied in hartje Waalwijk al een belangrijke rol spelen.

Zo gaan we dat doen

Programma Duurzaamheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie
Duurzaamheid is de groene draad in onze strategische visie Waalwijk 2025. De nieuwe coalitie heeft in haar programma 'Samen duurzaam vooruit' de ambities uit Waalwijk 2025 herhaald en aangescherpt, onder andere door Duurzaamheid als vierde programma op te nemen. De volgende drie ambities zijn de kapstok waaraan het programma duurzaamheid is opgehangen:

  • Waalwijk moet leefbaar blijven voor de kinderen van onze kinderen, de C02 uitstoot moet daarom in 2030 met 49% omlaag;
  • Waalwijk moet klimaatneutraal zijn in 2043;
  • Waalwijk moet zich duurzaam ontwikkelen. 

IND 7.002 | Omvang huishoudelijk restafval (in Kg) (BBV)

Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval.


IND 7.001 | Hernieuwbare elektriciteit (BBV)

IND 9.009 | CO2 uitstoot Waalwijk (in ton)

IND 9.010 | Bekende hernieuwbare elektriciteit (in Tj)

IND 9.011 | 50% meer duurzame energie (in MWh)

IND 9.012 | Energiebesparing openbare verlichting (kWh)

IND 9.013 | Energiegebruik gebouwde omgeving (in Tj)

IND 9.014 | Totaal gas en elektriciteitsverbruik woningen (in Tj)

IND 9.015 | Meer groenoppervlak (10%) (in km2)
km2 2030 2020
Doelstelling 12,65 -
Waalwijk - 11,5

IND 9.016 | Aantal (semi)publieke e-laadpunten

De cijfers van de laadpunten zijn afkomstig van www.oplaadpalen.nl van Ecomovement; deze onafhankelijke partij streeft naar volledige en correcte data over laadpalen. Vóór oktober 2019 betreffen deze gegevens het aantal connectoren op laadpalen. Met ingang van oktober 2019 is het mogelijk geworden te onderscheiden hoeveel connectoren tegelijkertijd gebruikt kunnen worden om te laden en wordt dit aantal weergegeven. Het aantal connectoren dat tegelijkertijd gebruikt kan worden kan bij snellaadpunten lager liggen dan het aantal connectoren dat beschikbaar is, omdat sommige laadpunten zijn voorzien van verschillende connectoren waarvan er maar één per laadbeurt gebruikt kan worden.

De publieke laadpalen zijn 24/7 toegankelijk, semi-publieke laadpalen zijn beperkt openbaar toegankelijk. Private laadpunten, bijvoorbeeld bij een bedrijf of thuis, zijn niet meegenomen in deze registratie. 



IND 9.017 | Aantal elektrische personenauto's (FEV & PHEV)

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Langs de drie programmalijnen Energie, Water en Groen en Duurzaam consumeren en produceren is in 2021 gewerkt aan de duurzame ontwikkeling en bewustwording van Waalwijk. Onder levendige politieke belangstelling is de kadernota grootschalige opwek van duurzame energie vastgesteld en heeft de gemeente input geleverd voor REKS 1.0. Deze regionale energie en klimaatstrategie is eveneens door de gemeenteraad vastgesteld. Beide documenten geven aan wat de lokale respectievelijk regionale opgave is om duurzame elektriciteit op te wekken en binnen welke kaders, op welke plekken en met welke technieken dat gerealiseerd zou kunnen worden. In 2021 is gestart met de uitwerking daarvan in concrete ruimtelijke procedures en is gestart met de gesprekken met potentiële ontwikkelaars. Hierbij wijken wij af van de regionaal geregisseerde aanpak waar de realisatie van de grootschalige energie middels een publiek ontwikkelbedrijf wordt voorgestaan. De gemeenteraad is geïnformeerd over de argumenten achter de keuze om zelf de regie te hebben over deze ontwikkeling.

Tevens is de Transitievisie Warmte vastgesteld. Een omvangrijk visiedocument waarin staat beschreven langs welke sporen gewerkt wordt aan het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Op 9 oktober 2021 is het digitale energieloket geopend waar inwoners informatie kunnen inwinnen over de verduurzaming van hun woning en vragen kunnen stellen over het verduurzamen van hun woning aan de backoffice met deskundigen.
Het college heeft u geïnformeerd over de Uitvoeringsagenda naar een Klimaatbestendig Waalwijk en heeft de stimuleringsregeling afkoppeling regenwater geeffectueerd. Het college heeft op uw verzoek een uitgebreide campagne gevoerd op het scheiden van huishoudelijk afval. Op de afgewerkte stort is met hulp van de gemeente door energiecoöperatie Langstraat Zon een zonnepark aangelegd waar ongeveer 5000 MWh elektriciteit kan worden opgewekt. De Green deal bedrijventerreinen heeft in 2021 geleid tot ca 40 energiecans bij bedrijven, een klimaatsafari, een workshop uitwisseling reststromen en zijn we gestart met het opstellen van een routekaart naar een klimaatneutraal bedrijventerrein in 2043. Veel bedrijfsdaken zijn al dan niet verplicht voorzien van zonnepanelen. Op 9 oktober is op de Winterdijk en omgeving het duurzaamheidsevenement “Samen Groen, Samen Doen” georganiseerd.


Prestatie-indicatoren referentiewaarde meest actuele waarde streefwaarde
  jaar waarde jaar waarde  jaar  waarde
CO2 uitstoot 1990 100% 2019 84% 2030 50%
Duurzame opwek 2018 5% 2020 11% 2030 50%
Besparing gasverbruik 2019 0% 2020 0,2% 2030 15%
Percentage woningen zonder gasinstallatie 2019 3% 2020 4% 2030 20%
Besparing openbare verlichting 2013 0% 2021 34% 2030 50%

Invulling prestatie-indicatoren op water en groen en duurzame consumptie en productie worden nog verder ontwikkeld.

Bronnen: Klimaatmonitor Rijkswaterstaat en opgave Greenchoice.

Zo gaan we dat doen

Wat hebben we niet gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we niet gedaan in 2021?

De besluitvorming met betrekking tot de verduurzaming van de sportverenigingen NEO en RWB vindt in het eerste kwartaal van 2022 plaats. De verkenning naar kringlooplandbouw heeft niet plaatsgevonden. Hiervoor volgen wij de landelijke ontwikkelingen. Als gevolg van de pandemie is de besluitvorming over de Evenementenvisie “Duurzaam Dynamisch en Divers” uitgesteld naar de raadsvergadering in februari 2022.

In 2021 is uitvoering gegeven aan het bestaande laadpalenbeleid. De wens blijft om een actuele laadpalenvisie op te zetten die inspeelt op de versnelde transitie naar elektrisch rijden.

Zo gaan we dat doen