Uitgaven

5,6%
€ 10.457
x €1.000
5,6% Complete

Inkomsten

1,43%
€ -2.716
x €1.000
1,43% Complete

Saldo

222,21%
€ 7.740
x €1.000

Beleidsveld 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

5,6%
€ 10.457
x €1.000
5,6% Complete

Inkomsten

1,43%
€ -2.716
x €1.000
1,43% Complete

Saldo

222,21%
€ 7.740
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Bereikbaarheid, overal makkelijk kunnen komen, is één van de urgenties & potenties van Waalwijk uit onze strategische visie. Uit de digitale enquêtes en de gesprekken met inwoners en ondernemers kwam de goede bereikbaarheid van Waalwijk steeds terug als pluspunt. Bereikbaarheid draagt bij aan onze economische ambities, aan de aantrekkelijkheid om hier te wonen. 

In het coalitieprogramma 'Samen duurzaam vooruit' en het mobiliteitsplan zien we drie pijlers voor dit beleidsveld: (1) het verbeteren van de economische bereikbaarheid over weg en water. Het zorgen voor (2)  bereikbare en veilige stedelijke omgeving en (3) het inspelen op innovatieve en duurzame nieuwe mogelijkheden. 

 

Economische bereikbaarheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2020 (last mile tijd)
De aantrekkelijkheid van de bedrijventerreinen / economische hotspot Tilburg-Waalwijk is voor een groot deel afhankelijk van de bereikbaarheid over de weg. Op dit moment wordt op provinciaal niveau gewerkt aan het in beeld brengen van reistijden tussen verschillende bestemmingen. Hier komt op een later moment een dashboard over beschikbaar waar we als Waalwijk bij aansluiten / gebruik van maken. 

D.052 | Transportvolume over water neemt toe
Het volume wordt gerapporteerd via het Majeure project Insteekhaven. Er ontbreekt op dit moment nog een monitoringsinstrument. In 2021 wordt dat nader uitgewerkt. Het volume (TEU’s) gaan we monitoren door middel van een jaarlijkse opgave van de Terminalexploitant. De afkorting staat voor Twenty feet Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 voet breed en meestal 8,5 voet hoog). Daarbij gaan we een onderscheid maken tussen de totale doorzet van de haven en het aantal geladen (in- en uitgaand) containers, waarbij de geladen containers belast gaan worden voor haven/kadegeld. Ervan uitgaande dat de Haven in oktober 2020 gegund wordt, is de realiteit dat pas vanaf 2022 daadwerkelijk gemeten gaat worden omdat dan pas de nieuwe haven in gebruik wordt genomen.

Wat hebben we niet gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we niet gedaan in 2021?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2021 niet (geheel) uitgevoerd.

B20 | 2.013 Nulmeting rijtijdenonderzoek t.b.v. indicator: De nulmeting rijtijdenonderzoek heeft niet plaatsgevonden in 2021 omdat vanwege corona geen representatief onderzoek kon plaatsvinden. Voor de vergelijkbaarheid van cijfers is een normaal verkeersbeeld noodzakelijk. Naar verwachting zal dat niet eerder dan de 2e helft van 2022 het geval zijn. Omdat ook de aanleg van infrastructuur vertraagd is, heeft dit geen consequenties.

B20 | 2.015 Ontwikkelen prognose en monitor watertransport: Dit actiepunt is gekoppeld aan de doelstelling om het transportvolume via het water te vergroten waarvoor met name de nieuwe insteekhaven bedoeld is. De aanleg van de insteekhaven zal niet eerder beginnen dan najaar 2022 (mits alle vergunningen verleend en definitief zijn), zodat ingebruikname niet eerder dan 2024 zal zijn. Dat betekent dat ontwikkeling van de prognose en monitor ook doorgeschoven worden naar 2023.

Zo gaan we dat doen

Stedelijke omgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De tweede pijler uit het mobiliteitsplan richt zich op de bereikbaarheid en (verkeers)veiligheid binnen de stedelijke omgeving van Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik. 

D.053 | Verkeersongevallen daalt naar M50 gemiddelde per 2022
Een verkeersongeval is een gebeurtenis op de openbare weg, die verband houdt met verkeer en waardoor er schade ontstaat aan objecten of letsel bij personen en waarbij tenminste één rijdend voertuig betrokken is.

D.054 | Beoordeling parkeerservice en gratis parkeervoorzieningen, met minimaal 7,5
We willen bereiken dat de parkeerplaatsen in het centrum beschikbaar zijn voor bezoekers en bewoners van het centrum. We doen dit door te faciliteren in parkeerterreinen en parkeerplaatsen. De beschikbaarheid is gereguleerd door een naar gebied en gebruiker gedifferentieerde parkeerheffing op te leggen. Sinds mei 2017 zijn de parkeertarieven bijgesteld. Op de terreinen van de Els-Zuid en het Unnaplein is sindsdien het eerste uur parkeren gratis. Op het terrein aan de Taxandriaweg is het eerste en het tweede uur gratis. Op alle andere locaties kost het eerste uur parkeren € 0,10.

D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW
Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren. De gemeenteraad van Waalwijk heeft hiervoor het plan 'Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen' vastgesteld. Voor alle wegen in Waalwijk komen tot de classificatie 'minimaal veilig'. Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.

IND 2.001 | Verkeersongevallen

Een verkeersongeval is een gebeurtenis op de openbare weg, die verband houdt met verkeer en waardoor er schade ontstaat aan objecten of letsel bij personen en waarbij tenminste één rijdend voertuig betrokken is.


Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Hieronder volgt een korte toelichting op de opgenomen maatregelen uit de (actualisatie) begroting 2021.

B20 | 2.014 Ontwikkelen normering en monitor t.b.v. indicator parkeren: Op basis van de evaluatie (maart 2021) worden de digitale blauwe zones en de uitbreiding van parkeerregulering in de omliggende gebieden van het  centrum in de komende periode verder uitgewerkt. De nieuwe parkeertarieven zijn medio 15 maart 2022 ingevoerd. Hiermee is uitvoering gegeven aan het kostendekkend maken van het parkeertarief. Er is enige vertraging opgelopen door omstandigheden rondom corona maatregelen.

B20 | 2.016 Parkeerstrategie formuleren: De parkeerstrategie is geformuleerd in de besluitvorming van de evaluatie van het parkeerbeleid in het voorstel van 4 maart 2021. Voor wat betreft de parkeertarieven wordt verwezen naar bovenstaande toelichting. Hiermee is uitvoering gegeven aan het kostendekkend maken van het parkeertarief (in een keer en niet stapsgewijs ingevoerd).

Zo gaan we dat doen

Duurzaam en innovatief

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen
We hebben als doel om de komende jaren meer mensen op de fiets te krijgen en minder automobiliteit. Dit om de algehele doorstroming en veiligheid van onze wegen te vergroten.

D.057 | Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030
(Zie indicator 38 voor toelichting op fietsgebruik). Waalwijk is op dit moment een autostad. Het vraagt om een grote gedragsverandering en vergaande maatregelen om inwoners en werknemers te verleiden met de fiets te reizen. 

D.058 | Fietsongevallen blijft op niveau 2016

D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch
Een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) is cruciaal voor Waalwijk. Meer reizigers per OV helpt bij het halen van onze Duurzaamheidsambities, het vermindert de filedruk en vergroot daarmee de economische bereikbaarheid van Waalwijk en het helpt om jongeren (studenten, young professionals) aan te trekken of te behouden (stop the braindrain).  Op dit moment is de OV-bereikbaarheid van Waalwijk ondermaats. De reistijd met Breda bedraagt ruim één uur (31 km), met Tilburg ruim 40 minuten (20 km) en 's-Hertogenbosch bijna 30 minuten (19 km). De dienstregeling is een verantwoordelijkheid van de provincie. De gemeente zet in op HOV verbinding met de drie genoemde steden zodat de reistijd onder de 30 minuten komt van deze steden. Ook de verplaatsing van het busstation naar het centrum, het aanleggen van busbanen binnen Waalwijk/ slimme verkeerssystemen en het opheffen van haltes binnen Waalwijk kunnen bijdragen aan de vermindering van de reistijd. Een alternatief voor het voor- natransport bij het opheffen van haltes in Waalwijk is het aan bieden van micro mobility hubs. 

IND 2.002 | Verplaatsingen (in %)

De verdeling van de (personen-) verplaatsingen over de vervoerswijzen (modaliteiten)

Verplaatsingen met fiets: het gaat om zowel elektrische als niet-elektrische fietsen. 


IND 2.003 | Verkeersongevallen met fiets

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Hieronder volgt een korte toelichting op de opgenomen maatregelen uit de (actualisatie) begroting 2021.

B20 | 2.019 Pilot E-steps: Sinds februari 2021 staan er 80 e-steps in Waalwijk. De e-steps worden veel gebruikt. Er zijn in de eerste 8 maanden ruim 9000 unieke ritten gemaakt, hiermee is de prognose van het eerste jaar in oktober al gehaald. De e-steps passen bij de pioniersmentaliteit van Waalwijk. Het is een duurzame, snelle en comfortabele last mile oplossing om van het busstation naar bijvoorbeeld het bedrijventerrein Haven te reizen. Vooralsnog is het een pilot voor 2 jaar.

A.014 | Investeringen in duurzame mobiliteit: In het laatste kwartaal van 2021 is gestart met een onderzoek naar de doorontwikkeling van het openbaar vervoer in Waalwijk. Het onderzoek heeft als doel om te bepalen hoe het OV-systeem in Waalwijk toekomstbestendig kan worden vormgegeven. Er is gekeken naar de lijnvoering van de huidige buslijnen en de potentie voor de toekomst, het functioneren van het busstation Vredesplein en een koppeling met diverse vormen van (deel)mobiliteit. De resultaten worden eind februari 2022 verwacht. Op basis hiervan gaat de gemeente in gesprek met de provincie.

Zo gaan we dat doen

Wat heeft beleidsveld 2 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 2 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2021 Begroting 2021 na Wijz. Jaarrekening 2021
Lasten 7.165 7.016 8.762
Baten -396 -394 -577
Saldo van lasten en baten 6.769 6.622 8.185
Onttrekkingen -410 -2.365 -2.140
Stortingen 0 1.695 1.695
Mutaties reserves -410 -670 -445