Analyse begrotingsafwijkingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Hieronder is een aantal overzichten opgenomen:

  • overzicht dat per beleidsveld de afwijking, ofwel de over- en onderschrijdingen ten opzichte van de begroting weergeeft
  • een overzicht van de kredietoverschrijdingen  

Bij overschrijdingen is mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven, als de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de geraamde bedragen ná wijziging. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten  gerelateerde hogere inkomsten.
Het bepalen òf respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad. 

Bedragen x € 1.000

Begroting incl wijziging 2021 Jaarrekening 2021 Begrotingsafwijking
Beleidsveld Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0 Bestuur en Ondersteuning 31.860 -110.554 -78.694 30.571 -112.422 -81.851 1.288 1.868 3.156
1 Veiligheid 5.292 -463 4.830 5.065 -374 4.691 227 -89 138
2 Verkeer, vervoer en waterstaat 8.711 -2.759 5.953 10.457 -2.716 7.740 -1.745 -42 -1.788
3 Economie 29.287 -28.463 824 32.098 -31.366 731 -2.810 2.903 93
4 Onderwijs 8.179 -2.404 5.775 8.107 -1.919 6.187 72 -485 -413
5 Sport, cultuur en recreatie 20.308 -6.132 14.175 19.024 -5.662 13.362 1.284 -470 814
6 Sociaal domein 60.597 -16.069 44.527 56.633 -13.622 43.011 3.964 -2.447 1.516
7 Volksgezondheid en milieu 11.161 -11.492 -331 11.296 -11.556 -260 -135 64 -71
8 Volkshuisvesting, RO, stedelijke vern. 16.543 -13.601 2.941 13.593 -10.690 2.903 2.950 -2.911 39
Totaal 191.938 -191.938 0 186.843 -190.328 -3.485 5.095 -1.610 3.485

Begrotingsafwijking beleidsveld 2

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking beleidsveld 2
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 2 Verkeer, vervoer en waterstaat Begroting na wijziging 2021 Jaarrekening 2021 Begrotings afwijking 2021
Product
* PR201 Straatreiniging 514 506 8
* PR202 Gladheidsbestrijding 202 230 -28
* PR203 Onderhoud wegen,straten en pleinen 3.322 5.085 -1.763
* PR204 Openbare verlichting 649 575 75
* PR205 Verkeersmaatregelen 1.177 1.118 60
* PR206 Parkeervoorzieningen 586 601 -15
* PR208 Exploitatie havencomplex 544 640 -96
* PR210 Recreatieve havens 21 7 15
** PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 1.695 1.695
Totaal lasten 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 8.711 10.457 -1.745
* PR201 Straatreiniging 1- -13 12
* PR202 Gladheidsbestrijding 0- -7 7
* PR203 Onderhoud wegen,straten en pleinen 244- -278 34
* PR204 Openbare verlichting 0- -10 9
* PR205 Verkeersmaatregelen 37- -93 56
* PR206 Parkeervoorzieningen 0- 0
* PR208 Exploitatie havencomplex 112- -176 64
* PR210 Recreatieve havens
** PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 2.365- -2.140 -225
Totaal baten 2 Verkeer, vervoer en waterstaat -2.759 -2.716 -42
Totaal beleidsveld 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 5.953 7.740 -1.788

Toelichting beleidsveld 2

Terug naar navigatie - Toelichting beleidsveld 2

Conform de voorschriften (BBV) heeft er een afboeking plaatsgevonden van ten onrechte geactiveerde uitgaven voor onderhoud wegen. Dit heeft in een nadeel geresulteerd van 1.997.000. 

Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet wordt meegewogen  in het oordeel over rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Begrotingsafwijking Beleidsveld 3

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 3
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 3 Economie Begroting na wijziging 2021 Jaarrekening 2021 Begrotings afwijking 2021
Product
* PR301 Straatmarkten 99 95 4
* PR303 Economische ontwikkeling 696 1.796 -1.100
* PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 338 396 -58
* PR305 Economische promotie 274 121 152
* PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgeb 27.857 23.776 4.081
* PR905 Verblijfsbelasting 9 -9
* PR907 Forensenbelasting 2 -2
** PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 23 23 0
** PR961 Mutaties reserves GREX beleidsvel 5.879 -5.879
Totaal lasten 3 Economie 29.287 32.098 -2.810
* PR301 Straatmarkten 8- -8 -1
* PR302 Opbrengst straatmarkten 22- -23 2
* PR303 Economische ontwikkeling 20- -225 205
* PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 33- -36 2
* PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgeb 27.857- -29.656 1.798
* PR905 Verblijfsbelasting 311- -194 -117
* PR907 Forensenbelasting 12- -9 -3
** PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 200- -1.217 1.017
Totaal baten 3 Economie -28.463 -31.366 2.903
Totaal beleidsveld 3 Economie 824 731 93

Toelichting afwijking beleidsveld 3

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking beleidsveld 3

Product 303 Economische ontwikkeling
De afwijkingen op dit product worden met name veroorzaakt door verantwoorde uitgaven die gedekt worden door onttrekkingen die verantwoord zijn op product 953 Mutaties reserves beleidsveld 3. Een bedrag van € 800.000 heeft betrekking op de overname van de Truckparking, mutaties conform begrotingswijziging 2020/26. Daarnaast zijn uitgaven verantwoord voor SmartCity die ten laste komen van de Beleidsreserve.
Voor Smartport zijn kosten verantwoord voor een bedrag van ongeveer € 60.000, hier staat een subsidiebedrag tegenover. Daarnaast is een bedrag verantwoord van ongeveer € 115.000 verantwoord voor mobiliteitsteam De Langstraat, hier staan bijdragen van de provincie en de gemeente Tilburg tegenover. 

Conclusie: Deze overschrijdingen zijn niet onrechtmatig gelet op eerdere besluitvorming hierover en ontvangen subsidie en ontvangen bijdragen.

Product 304 Bedrijfsloket- en regelingen
De afwijking op dit product wordt met name veroorzaakt door uitgaven (bedrag van ongeveer € 30.000) voor het programma Binnenstad die via product 953 Mutaties reserves beleidsveld 3 ten laste zijn gebracht van de Beleidsreserve.

Conclusie: Deze overschrijding is niet onrechtmatig gelet op eerdere besluitvorming hierover.

Product 853 Grondexploitatie bedrijven- en winkelgebieden en product 961 Mutaties reserves grondexploitatie beleidsveld 3
Beide producten dienen in relatie te worden gezien met de producten 849, 851 en 852 (beleidsveld 8) en product 962 (beleidsveld 8) mutaties reserves grondexploitatie. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. Daarnaast is het van belang dat deze producten worden gezien in samenhang met de nota grondexploitatie die jaarlijks gelijktijdig met de jaarrekening wordt opgesteld. In deze nota wordt inzicht gegeven in de reeds lopende en toekomstige complexen. Hierbij wordt ingegaan op de te lopen risico's, de voor afdekking van de risico's gevormde reserve grondexploitatie en wordt een beeld gegeven van de financiele stand van zaken. Daarnaast worden toekomstige uitgaven en inkomsten ingeschat. Ook verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid en de toelichting op de balans.

Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet wordt meegewogen  in het oordeel over rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Begrotingsafwijking Beleidsveld 7

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijking Beleidsveld 7
Begrotingsonrechtmatigheden beleidsveld 7 Volksgezondheid en milieu Begroting na wijziging 2021 Jaarrekening 2021 Begrotings afwijking 2021
Product
* PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 137 105 32
* PR702 Vuilophaal en -afvoer 4.114 4.320 -205
* PR704 Begraafplaatsen 532 527 5
* PR706 Riolering en waterzuivering 2.500 2.600 -100
* PR707 Rioolrechten 2 -2
* PR708 Milieu 2.096 1.960 135
* PR709 Volksgezondheid: subsidies/bijdra 1.723 1.727 -5
* PR710 Jeugdgezondheidszorg 32 25 7
** PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 28 30 -3
Totaal lasten 11.161 11.296 -135
* PR702 Vuilophaal en -afvoer 1.015- -1.083 68
* PR703 Reinigingsrecht/afvalstoffenheffi 4.432- -4.716 284
* PR704 Begraafplaatsen 1- -2 0
* PR705 Begraafplaatsrechten 343- -378 35
* PR706 Riolering en waterzuivering 108- -24 -84
* PR707 Rioolrechten 3.899- -3.906 7
* PR708 Milieu 33- -153 120
* PR709 Volksgezondheid: subsidies/bijdra -17 17
** PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 1.661- -1.278 -383
Totaal baten -11.492 -11.556 64
Totaal beleidsveld 6 Sociaal domein -331 -260 -71

Toelichting afwijking beleidsveld 6

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking beleidsveld 6

Product 702 Vuilophaal- en afvoer
Product 702 dient in relatie te worden gezien met product 703 Reinigingsrecht/afvalstoffenheffing en het saldo van beide producten is € 147.000 voordelig.

De afwijkingen op dit product qua lasten worden met name veroorzaakt door een hogere storting in de voorziening afvalstoffenheffing dan begroot (afwijking  - € 561.000) door een combinatie van lagere lasten en hogere opbrengsten afvalstoffenheffing. Daarnaast is er een voordelig effect in de lasten vanwege een  Incidenteel voordeel in verband met een terugbetaling van een boete die eerder door Attero was opgelegd (€ 223.000). In 2019 hebben de Brabantse gemeente aan Attero (verwerker restafval) een boetebedrag betaald voor het te weinig aanleveren van restaval, periode 2015 - 2017. De Brabantse gemeenten zijn hierop een vernietigingsprocedure gestart om het boetebedrag weer terug te vorderen bij Attero. Het gerechtshof in Den Haag heeft de arbitrale vonnissen in het voordeel van de gemeente vernietigd. Als reactie hierop heeft Attero het boetebedrag weer teruggestort aan de Brabantse gemeente. Echter overweegt Attero nog om in cassatie te gaan. Vandaar dat het (boete)bedrag wordt overgeheveld naar de voorziening. Tenslotte zijn er minder lasten gemaakt voor  vuilophaal en -afvoer dan begroot (€ 71.000 voordelig).

De afwijking binnen product 702 qua baten heeft betrekking op een hogere subsidie voor Zwerfafval (€ 42.000) dan begroot.

Product 703 Reinigingsrecht/afvalstoffenheffing
De hoeveelheid afval is hoger dan verwacht en waarschijnlijk net als in 2020 veroorzaakt doordat er door coronacrisis meer afval wordt aangeboden.

Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig is,  maar niet wordt meegewogen  in het oordeel over rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid.

Product 706 Riolering en waterzuivering
Product 706 dient in relatie te worden gezien met product 707 Rioolrechten en het saldo van beide producten is € 179.000 nadelig

De afwijkingen op dit product qua lasten worden met name veroorzaakt door een hogere storting de voorziening riolering door lagere lasten dan begroot. Totaal effect € 418.000 nadelig. Daarnaast waren er meer lasten aan (groot) onderhoud wat een nadeel oplevert van € 133.000. Verder zijn er minder subsidies uitgekeerd in het kader van afkoppelen hemelwater door particulieren en bedrijven (€ 281.000 voordelig). Tenslotte er zijn minder lasten aan klein onderhoud (€ 99.000) en aan rioolinspecties (€ 103.000). 

De afwijking binnen product 702 qua baten heeft betrekking op minder opbrengsten voor rioolaansluitingen l (€ 87.000) minder dan begroot.

Conclusie: Voor deze overschrijding geldt dat deze onrechtmatig is, maar niet wordt meegewogen  in het oordeel over rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel. De uitgaven passen binnen het door de raad uitgezette beleid

Afwijkingen op kredieten

Terug naar navigatie - Afwijkingen op kredieten

In onderstaand overzicht staan de kredieten vermeld waarbij sprake is van een overschrijding die hoger is dan 5% van het beschikbaar gestelde kredietbedrag. De raad hoeft geen aanvullend krediet beschikbaar te stellen wanneer de overschrijding binnen de 5% blijft. Ook hier kan daarom de vraag gesteld worden of er mogelijk sprake is van een onrechtmatigheid. 

Bedragen x 1 €

Omschrijving Oorspronkelijk krediet Overschrijding per 31-12-2021 % overschrijding Activa Klasse Soort
IUP Gebiedsontwikkeling LIDL OW 452.450 26.598 5,9% 245 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Mn

Toelichting kredietoverschrijdingen

Terug naar navigatie - Toelichting kredietoverschrijdingen

Toelichting: 
De overschrijding is het gevolg van een aantal onvoorziene zaken in het werk zoals o.a. het noodzakelijk toepassen van grondverbetering. Verder zijn er in het werk kansen benut. Er is ‘werk met werk gemaakt’. Dit voorkomt dat ditzelfde werk niet op latere termijn alsnog uitgevoerd moet worden tegen veel hogere kosten.