Paragraaf Realisatie ombuigingen 2021

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder opliepen. De tekorten komen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein.

Naar aanleiding van te verwachten structureel hogere kosten voor de jeugdzorg in het Voorjaarsbericht 2019 waren eind 2019 reeds beheersmaatregelen vastgesteld. In aanvulling hierop is bij het opstellen van de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) samen met een extern bureau gekeken naar extra beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg en zijn beheersmaatregelen voor de kosten Wmo vastgesteld. Hieronder staat een overzicht van de in de begroting 2021 voor het jaar 2021 opgenomen ombuigingen met de realisatie bij de jaarrekening 2021.
Over realisatie voor de jaren 2022 wordt in het Voorjaarsbericht 2022 nader gerapporteerd.

Bedragen x  € 1.000            

begroting 2021

realisatie 2021

verschil

O.SD.1  Beheersmaatregelen jeugd (2019)

445

445

0

O.SD.2  Extra besparing lopende beheersmaatregelen jeugd

150

150

0

O.SD.3  Aanvullende maatregelen Wmo

325

325

0

Totaal    

920

920

0

O.SD | 1. Beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg (vanuit Voorjaarsbericht 2019) 
Eind 2019 zijn beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg vastgesteld naar aanleiding van een taakstelling uit het Voorjaarsbericht 2019. In 2019 was een verwacht nadeel voor de kosten Jeugdzorg voorzien van € 995.000, dat geleidelijk in de jaren daarna door effecten van deze beheersmaatregelen moest worden teruggebracht. In financiële zin betekent dit voor de jaren 2021-2025 de volgende taakstelling tot ombuigingen: 2021 € 445.000, 2022 € 595.000, 2023 € 745.000 en met ingang van 2024 structureel € 995.000 per jaar.

O.SD | 2. Extra besparing lopende beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg
In 2020 is in aanvulling op de lopende beheersmaatregelen jeugd, waarvoor met ingang van de begroting 2024 reeds structureel een bedrag van € 995.000 is opgenomen, een second opinion gevraagd. Dit heeft geleid tot de conclusie dat op de maatregelen herindicaties bij de toegang, POH-JGGZ, plan van aanpak en verlengde jeugdwet met ingang van de begroting 2024 structureel een bedrag van € 390.000 meer bespaard kan worden.

Realisatie jaarrekening 2021 
Vanuit Hart van Brabant wordt 3 keer per jaar (mei, augustus en november) een prognose opgesteld voor de te verwachten kosten Jeugdzorg. In het Najaarsbericht 2021 is op basis van de prognose van augustus de begroting bijgesteld. 
Deze prognose van augustus liet een stijging zien voor de kosten van Verblijf (overig). De beheersmaatregelen die zijn opgestart in 2020 hebben met name betrekking op de kosten van arrangementen. Zoals in het Voorjaarsbericht 2021 is aangegeven laten verschillende projecten van de beheersmaatregelen; zoals Top 15 PGB, Top 25, differentiëren van de taken in de toegang en het toetsen van indicaties voordat beschikkingen worden verstuurd een effect zien. De prognoses laten een nagenoeg constante lijn zien voor de kosten van arrangementen in 2021.
Op basis van de prognose van de kosten Jeugdzorg van augustus (nadeel van € 416.000), definitieve vaststelling van de jaarcijfers 2020 door Hart van Brabant (voordeel van € 500.000) en lagere verwachte uitgaven voor PGB (voordeel van € 470.000) was bij het Najaarsbericht 2021 de verwachting dat de in de begroting voor 2021 geraamde totale ombuiging van € 595.000 werd gerealiseerd.  In de jaarrekening 2021 zijn de cijfers verwerkt van de 3e prognose van Hart van Brabant die we eind januari 2022 hebben ontvangen. Deze 3e prognose sluit aan op de bijstelling van de begroting bij het Najaarsbericht.
Omdat de kosten voor de Jeugdzorg ook worden beïnvloed door groei van de populatie en toename van de intensiteit van de zorg zal, gelet op deze factoren, nog moeten blijken in hoeverre deze ombuigingen vanaf 2022 en verder gerealiseerd kunnen worden.

O.SD | 3. Aanvullende maatregelen Wmo 
De in 2020 gevraagde second opinion heeft ook bekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn voor de Wmo. Conclusie was dat de beheersmaatregelen die reeds voor de jeugd waren genomen ook ingezet kunnen worden voor de Wmo. In totaal is berekend dat door gerichte training van de medewerkers van de toegang, meer differentiatie van taken en herberekening van tarieven Wmo, een extra besparing mogelijk is die oploopt tot een bedrag van € 630.000 met ingang van de begroting 2024.

Realisatie jaarrekening 2021
Bij het Najaarsbericht 2021 is de inschatting gemaakt dat per saldo de in de begroting 2021 geraamde ombuiging van € 325.000 gerealiseerd zou worden. In de bijbehorende begrotingswijziging is de begroting bijgesteld. Voor begeleiding Zin werden weliswaar hogere kosten verwacht dan geraamd, maar daarnaast werden lagere bijdragen PGB verwacht. Daarnaast werden er voordelen verwacht bij de uitgaven voor dagbesteding, overige maatwerkarrangementen en vervoer dagbesteding. De verwachte uitgaven voor Hulp bij huishouden kwamen overeen met de raming. De cijfers van de jaarrekening 2021 sluiten aan op de bijstelling van de begroting bij het Najaarsbericht. 

Stand van zaken overige ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken overige ombuigingen

Stand van zaken overige ombuigingen

In het Voorjaarsbericht 2020 is geconstateerd dat we, evenals veel andere gemeenten in onze regio en in de rest van Nederland, te maken hebben met tekorten op de begroting.
We hebben daarbij aangekondigd in de Actualisering Begroting 2021 met een evenwichtig pakket aan maatregelen te komen. Naast ombuigingen in het Sociaal Domein is in de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) een groot aantal ombuigingen opgenomen, die in vier categorieën zijn te onderscheiden. Samengevat is de realisatie van de ombuigingen 2021 bij de jaarrekening 2021 als volgt:

Bedragen x  € 1.000            

 begroting 2021

realisatie 2021

verschil

5.1  Organisatie

371

371 0

5.2  Efficiency & samenwerking

568

560 -8

5.3  Versoberen & eigen verantwoordelijkheid

160

160 0

5.4  Inkomsten verhogen

105

105 0

Totaal    

1.204

1.196 -8

Hierna wordt per categorie een toelichting gegeven, waarbij 5.1 tot en met 5.4 een verwijzing is naar de paragrafen in de Actualisering Begroting 2021.
Over de realisatie voor jaren 2022 en verder wordt in het Voorjaarsbericht 2022 nader gerapporteerd.

5.1   Organisatie
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is de eigen organisatie: kritisch kijken waar we door anders organiseren of verleggen van onze focus kosten kunnen besparen.
Voor het jaar 2021 zijn alle ombuigingen organisatie gerealiseerd. 

5.2 Ombuigingen efficiency & samenwerking
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is efficiency & samenwerking: kunnen we gemakkelijk tegen minder kosten hetzelfde blijven doen of met eventueel gering effect. Twee kleine ombuigingen van ieder € 4.000 zijn niet gerealiseerd: digitaal publiceren inwonersjaarverslag en gemeentelijke mailings. Voor het jaar 2021 zijn de overige ombuigingen organisatie gerealiseerd. 

5.3 Ombuigingen versoberen & eigen verantwoordelijkheid
Een ander element uit het pakket aan ombuigingen is versoberen & eigen verantwoordelijkheid: vanuit de filosofie van meer eigen verantwoordelijkheid kijken we of we voorzieningen, activiteiten en dienstverlening kunnen versoberen. Hierbij houden we rekening met onderdelen waar de effectiviteit nu gering van is en/of deze nog gemakkelijk terug te draaien zijn in betere tijden. Anders kan dit leiden tot onwenselijk kapitaalverlies. Het voorstel O.061 “Budget werkbudgetten omzetten in reserve” is in het Voorjaarsbericht 2021 als niet te realiseren verwerkt, waarmee de totale taakstelling van categorie 5.3 is verlaagd van € 240.000 naar € 160.000 . Voor het jaar 2021 zijn de overige ombuigingen versoberen & eigen verantwoordelijkheid gerealiseerd, soms door voordelen elders op het product.

5.4. Ombuigingen inkomsten verhogen
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is het verhogen van de inkomsten; onder andere via tarieven: Wij vragen met lokale belastingen en tarieven een bijdrage aan onze inwoners om Waalwijk aantrekkelijker te maken voor iedereen. Zonder dit als “melkkoe” te gebruiken, willen we kijken wat hierin mogelijk is, passend bij ons voorzieningenniveau en met behoud van onze gunstige positie als gemeente met een lage lastendruk. De opbrengst evenementen (€ 4.750) en de inkomsten dwangsommen (€ 10.000) zijn achtergebleven, maar daar tegenover staat een hoger voordeel aan lasten; incidenteel in 2021 zijn deze ombuigingen dus gerealiseerd.  De overige ombuigingen inkomsten zijn in 2021 gerealiseerd.