Uitgaven

16,36%
€ 30.571
x €1.000
16,36% Complete

Inkomsten

59,07%
€ -112.420
x €1.000
59,07% Complete

Saldo

2349,8%
€ -81.849
x €1.000

Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

16,36%
€ 30.571
x €1.000
16,36% Complete

Inkomsten

59,07%
€ -112.420
x €1.000
59,07% Complete

Saldo

2349,8%
€ -81.849
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Vanuit het beleidsveld 0 Bestuur en Ondersteuning werken we aan (1) een bestuurskrachtige gemeente, (2) een hoog service niveau naar onze inwoners en aan een (3) gezonde financiële huishouding:

  • We zijn een proactieve speler en zorgen er voor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de agenda staan in de regio, provincie, landelijk en internationaal.
  • De gemeentelijke organisatie ontwikkelt zich naar een coöperatieve, compacte en servicegerichte organisatie. De ambtelijke organisatie dient in de dienstverlening deze houding uit te stralen. Hierbij is het uitgangspunt dat we digitaal werken waar het kan, en persoonlijk wanneer nodig of gewenst.
  • Wij voelen de verplichting en de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat we de generaties na ons niet opzadelen met financiële problemen als gevolg van beslissingen die wij nu nemen. Wij willen tegen zo laag mogelijke kosten voor onze inwoners een efficiënt  beheer van de gemeentefinanciën voeren.

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de verplicht op te nemen indicatoren (BBV):

IND 0.001 | Formatie (fte per 1.000 inwoners) (BBV)

Het aantal fte per 1.000 inwoners.


IND 0.002 | Bezetting (fte per 1.000 inwoners) (BBV)

fte per 1.000 inwoners


IND 0.003 | Apparaatskosten (per inwoner) (BBV)

per inwoner


IND 0.004 | Externe inhuur (kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (BBV)

kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen.


IND 0.005 | Overhead (% van totale lasten) (BBV)

% van de totale lasten.


Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.037 | 25 doelstellingen Strategische visie & Waalwijkse L.A.B.s
In september 2017 is de strategische visie ‘Samen werken aan de toekomst’ in de raad vastgesteld. Hierin staan onze missie en de vier ambities verwoord waar aan we werken. Samen met onze inwoners, ondernemers en organisaties hebben we deze visie met daarin 25 doelstellingen in de pijlers Leefklimaat, Arbeidsmarkt, Bereikbaarheid, Samenwerking en Duurzaamheid opgesteld. De strategische visie is het kompas en inspiratie voor de ambities in het coalitieprogramma en de bestuurlijke doelstellingen in deze begroting. Waar de strategische visie is uitgewerkt in een concreet plan, (SMART) doelstelling en is voorzien van budget worden ze als doelstellingen opgenomen in deze begroting. 

D.038 | De belangen van Waalwijk zijn bekend in de relevante netwerken
Daarmee zorgen we er voor dat de Waalwijkse belangen en positie goed op de bestuurlijke agenda's staan, want voor steeds meer van onze ambities is samenwerking met andere overheden nodig.  Passend bij de inhoud en omvang van de taak of opdracht, zoeken we  proactief de samenwerking als dit op kosten, kwaliteit, kwetsbaarheid en klantgerichtheid tot betere prestaties leidt.  Dit doen we bijvoorbeeld via netwerken als de Langstraat, Regio Hart van Brabant, Midsize Brabant, M50 (voorheen het Platform Middelgrote Gemeenten), VNG en onze partnerstad Unna.

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Hieronder volgt een korte toelichting op de opgenomen maatregelen uit de (actualisatie) begroting 2021.

A.001 | Communicatieadviseur Griffie: In 2021 is ingehuurd voor het beschikbaar gestelde bedrag voor de doorontwikkeling "Praat met de Raad".

A.016 | Waalwijk stad van kennis & talent / stop braindrain: In 2021 hebben er diverse gesprekken plaatsgevonden met Waalwijkse bedrijven, middelbare scholen en Hogescholen en Universiteiten in de regio. Doel daarbij is de analyse en voorgestelde aanpak te toetsen en samenwerkingspartners te vinden.  Bij gesprekspartners is veel herkenning voor de analyse, aanpak en urgentie. Door gebrek aan capaciteit in de organisatie heeft daarna het traject stil gelegen, vanaf kwartaal 3 2021 wordt het traject weer opgepakt richting een concrete aanpak. Een uitdaging blijft wel het organiseren van voldoende uitvoeringskracht daarna. In het eerste kwartaal van 2022 wordt een bijeenkomst gepland om samen met het bedrijfsleven en onderwijs om te de aanpak verder te definiëren. 
De benodigde uitvoeringscapaciteit, kennis en kennissen (netwerk bij kennisinstellingen) is niet aanwezig in de organisatie. Het beschikbare budget is te laag om een projectleider aan te stellen omdat anders er onvoldoende budget overblijft voor programmering en uitvoering. De oplossing voor deze uitdaging is het verlagen van het ambitieniveau en kracht van het programma, het zoeken naar externe co- financiering (inschatting: onvoldoende kansrijk)  of via de raad het aanvragen van aanvullend budget.

A.017 |Samenwerking Tilburg University, Academische Werkplaats. Brede Welvaart: De besluitvorming bij Tilburg University en Het PON/ TELOS is eind 2020 afgerond en daarmee is de Academische Werkplaats formeel gestart. Joks Janssen is benoemd tot Professor of Practice 'Brede welvaart' en zal de Academische Werkplaats leiden. In het najaar van 2021 is de Academische Werkplaats ook officieel gelanceerd voor het bredere publiek. De verwachting is dat dit voorjaar de formele  samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Waalwijk en de Academische Werkplaats  wordt ondertekend.

A.018 | Datagedreven werken: In het kader van datagedreven werken heeft in 2021 een verkenning plaatsgevonden naar:

  1. Wat datagedreven werken is;
  2. Waarom het Waalwijk kan helpen;
  3. Hoe we slim en verantwoord met data om kunnen gaan en wat daarvoor nodig is.

De uitkomsten van deze verkenning zijn gepresenteerd en toegelicht aan de Raad in de e-informatiebijeenkomst van 10 februari 2022.

In 2021 zijn meerdere datapilots uitgevoerd op verschillende beleidsterreinen. Deze datapilots hebben het volgende opgeleverd:

  1. Verschillende data- en informatieproducten (data-analyses, dashboards, visualisaties) met aantoonbare (publieke) meerwaarde;
  2. Ervaring met het werken met data;
  3. Draagvlak, databewustzijn en enthousiasme binnen de organisatie door te laten zien wat je met data kunt;
  4. Groeimodel voor de ontwikkeling naar een datagedreven organisatie.

In 2021 is een scan (nulmeting) uitgevoerd waarbij de datavolwassenheid én de ambitie met betrekking tot datagedreven werken in kaart is gebracht. Ook is op basis van deze scan een handelingsperspectief (groeimodel) voor verdere ontwikkeling bepaald.

Zo gaan we dat doen

Publiekszaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.039 Succesratio webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren
We meten de succesratio van verschillende webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren. Het persoonlijk contact is geborgd door ook voor onze klanten telefonisch en aan verschillende balies beschikbaar te zijn.

D.040 Tevredenheid: bejegening, deskundigheid, doorlooptijd, bereikbaarheid in brede zin
Inwoners, bedrijven en organisaties mogen uitgaan van deskundige medewerkers, die hun best doen om zo snel mogelijk de gestelde vraag beantwoorden. Als we in onze dienstverlening een stapje extra kunnen doen moeten we dit niet nalaten.

IND 0.009 | Digitale dienstverlening inwoners (score 0-10)

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners / burgers geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. De score is afkomstig uit het klantbelevingsonderzoek Burgerpeiling (BP) en de meting geeft zicht op de tevredenheid / waardering ten aanzien van de digitalisering van de dienstverlening / het digitaal aanbod. In de Burgerpeiling (kto) is o.a. aandacht voor hostmanship, het contactkanaal balie, telefoon / telefonie en post / schriftelijk en de online kanalen website, e-mail en social media.


IND 0.010 | Directe dienstverlening inwoners (score 0-10)

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.



IND 0.006 | Verhuizing ontwikkeling succesratio (in %)

IND 0.007 | BRP ontwikkeling succesratio (in %)

IND 0.008 | Overlijden ontwikkeling succesratio (in %)

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Hieronder volgt een korte toelichting op de opgenomen maatregelen uit de (actualisatie) begroting 2021.

B20 | 0.014 Verbeteren digitale formulieren: Met betrekking tot de verbetering van de digitale formulieren moet worden opgemerkt dat de meting door VNG Realisatie niet meer wordt uitgevoerd. Intern wordt nu verder gekeken naar de mogelijkheden om zelf dit soort metingen te doen. Daarnaast wordt doorlopend bekeken of we verbeteringen kunnen aanbrengen in onze formulieren en of er digitale formulieren kunnen worden toegevoegd.

Daarnaast heeft het college heeft op 12 juli 2021 de nieuwe dienstverleningsvisie (inclusief servicenormen) vastgesteld, die vervolgens middels een raadsinformatiebrief aan de raad is toegezonden.

Zo gaan we dat doen

Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.041 Gezonde verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen
Voor een nadere uitleg omtrent het eigen vermogen/vreemd vermogen en de weerstandsratio wordt verwezen naar de paragraaf weerstandsvermogen.

D.042 OZB stijgt enkel met inflatiepercentage
Voor het onderwerp belastingen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

D.043 Structureel sluitende meerjarenbegroting
De Programmabegroting 2022 en meerjarenraming 2022-2025 is structureel sluitend. Ook in de komende begrotingscyclus 2023-2026 zal op basis van het coalitieprogramma een sluitende (meerjaren)begroting worden opgesteld.

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

In de begroting 2021 en de actualisatie begroting 2021 zijn geen maatregelen opgevoerd bij het onderdeel Financiën. 

De gemeentelijke financiën vormen een essentieel fundament voor een goed en stabiel functionerende organisatie. De afgelopen jaren liggen de financiën van vrijwel alle Nederlandse gemeenten onder druk. Ook Waalwijk heeft hier mee te maken. Door de toename van complexe taken en verantwoordelijkheden nemen de financiële risico’s toe en dient scherp gestuurd te worden op de financiële gezondheid van de gemeente. Om dit op een goede manier te kunnen doen wordt nadrukkelijk gestuurd op de bovenstaande doelstellingen.

Wat heeft beleidsveld 0 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 0 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2021 Begroting 2021 na Wijz. Jaarrekening 2021
Lasten 18.998 25.354 21.970
Baten -93.314 -102.054 -105.322
Saldo van lasten en baten -74.315 -76.700 -83.352
Onttrekkingen -3.288 -8.500 -7.098
Stortingen 1.016 6.506 8.601
Mutaties reserves -2.272 -1.994 1.503

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

ROM/Hart van Brabant

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Enexis Holding N.V.

Vordering op Enexis Holding N.V.

CBL Vennootschap B.V.

Verkoop Vennootschap B.V.

Publiek Belang elektriciteits productie B.V.

Claim Staat Vennootschap Amsterdam B.V.

Brabant Water N.V.