A.006 | Wijk GGZ / aanpak verwarde personen
Omschrijving (toelichting)
Sinds 2018 binnen de gemeente Waalwijk de Wijk-GGZ’er actief. De financiering voor de wijk-GGZ’er is t/m 2021 geregeld in de kadernota 2020. De wijk-GGZ’er wordt momenteel gedetacheerd vanuit de GGZ. Wat zich echter nu voordoet, is dat steeds meer gemeenten middelen willen vrijmaken voor het aanstellen van een wijk-GGZ’er. De druk op de GGZ om hiervoor (op detacheringsbasis) personeel te leveren, groeit. Het risico bestaat dat de GGZ zal besluiten om het aantal detacheringen te gaan beperken om voor alle gemeenten één lijn te trekken.
Omdat we in Waalwijk tevreden zijn over onze wijk-GGZ’er, is het wenselijk om deze functie structureel te maken. Onze wijk-GGZ’er kan dan in vaste dienst komen bij de gemeente waardoor de afhankelijkheid van de GGZ zal verdwijnen.
Beoogde prestaties / effecten: Wat willen we bereiken ?
De wijk-GGZ’er onderhoudt laagdrempelig contact met personen die verward gedrag vertonen en die niet altijd de weg weten naar hulpverlening of waarbij de hulpverlening niet optimaal georganiseerd is. Vanuit deze rol voorkomt hij overlastsituaties aan draagt hij een waardevolle bijdragen aan de leefbaarheid in onze wijken.