Paragraaf 6. Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf 6. Verbonden partijen - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van banden met verbonden partijen, waarin de gemeente zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft.

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijke én financiële band heeft. Van een bestuurlijke band is sprake indien de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een financieel belang is aan de orde als de gemeente financieel kan worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij of wanneer de gemeente geld kan kwijtraken bij een faillissement van een verbonden partij.

Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen verbonden partijen:
•    gemeenschappelijke regelingen;
•    vennootschappen en coöperaties;
•    stichtingen en verenigingen;
•    overige verbonden partijen.

Voor de gemeente Waalwijk is enkel sprake van gemeenschappelijke regelingen en vennootschappen. 

Gemeenschappelijke regelingen

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is een samenwerkingsverband tussen 24 gemeenten (waaronder de gemeente Tilburg) en de hulpdiensten. Om de veiligheid in de regio Midden- en West-Brabant te vergroten en beter voorbereid te zijn op rampen en crises, bundelen de 24 gemeenten, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), de brandweer en de politie de krachten. Dit houdt in dat in de Veiligheidsregio MWB deze verschillende diensten en besturen intensief samenwerken op het gebied van crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. Per 1 augustus 2010 heeft de overdracht van de lokale brandweer naar de Veiligheidsregio plaatsgevonden.
5. Relatie met programma 1. Veiligheid 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
6. Deelnemende partijen

24 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 3,96 %.

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB:  Burgemeester Ausems
AB:  plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van de Veiligheidsregio worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2026 is: € 3.184.387 
9. Eigen vermogen

01-01-2026: €  4.444.000 prognose 
31-12-2026: €  6.066.000 prognose 

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: €  57.369.000 prognose
31-12-2026: €  52.053.000 prognose

11. Financieel resultaat 2026: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Conform kadernota 2026 is er geen nieuw beleid financieel verwerkt in de meerjarenbegroting 2026-2029.  

 

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)

Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De bestuurlijk juridische verankering van de OMWB is geborgd middels een gemeenschappelijke regeling. Doel is om een verdere verbetering tot stand te brengen in de dienstverlening bij de uitvoering van de vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken en in de kwaliteit en veiligheid van de werk- en leefomgeving op het gebied van milieu en asbest.
5. Relatie met programma 8. Ruimtelijke ontwikkeling, centrumontwikkeling en wonen 8.3 Wonen en bouwen
6. Deelnemende partijen

26 deelnemers, 1,2 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,3%.

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Halderberge, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Tilburg, Waalwijk, Woensdrecht,  Zundert en provincie Noord-Brabant.

7. Bestuurlijk belang

DB: geen vertegenwoordiging

AB: Wethouder Schuijffel
AB: plv. Burgemeester Ausems

8. Financieel belang De kosten van de OMWB worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2026 is: € 1.137.942.
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € 2.930.000 prognose
31-12-2026: € 3.247.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: €    7.429.000  prognose
31-12-2026: € 12.874.000 prognose

11. Financieel resultaat 2026: € 0,00  prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Ook in 2026 bestaat het overgrote deel van ons werk uit de reguliere vergunningverlening, het toezicht, handhaving en advisering over verschillende inhoudelijke onderwerpen zoals jaarlijks vastgelegd in de werkprogramma’s van onze deelnemers. Het stikstofdossier zal ook in 2026 een dominant onderwerp zijn. Hopelijk hebben we tegen die tijd vanuit de bestuurlijke keuzes ook oplossingsrichtingen hoe hier mee om te gaan. De Europese richtlijnen achter de Kader Richtlijn Water (KRW) zullen daarnaast in 2026 ook volop onze aandacht vragen. Samen met de waterschappen en de bevoegde gezagen zal de kwaliteit van het oppervlaktewater vóór 2027 drastisch verbeterd moeten worden. En dat geldt ook voor de PFAS problematiek, waar we een steeds scherper beeld van krijgen. 

 

Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA)
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Heusden
4. Doelstelling en openbaar belang

- De zorg voor het beheer van de overgebrachte archiefbescheiden;
- Toezicht op het beheer van de niet-overgebracht archiefbescheiden;
- Het bevorderen van lokaal en streek historisch onderzoek/het optreden als historisch informatiecentrum voor de gemeente Waalwijk.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

3 deelnemers, 156.354 inwoners, aandeel Waalwijk 32,8%.

Altena, Heusden en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Wethouder Spierings

AB: Wethouder Spierings
AB:  plv. Wethouder De Jong

8. Financieel belang De kosten van het SALHA worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2026 is: € 545.391 . 
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € 192.535 prognose
31-12-2026: € 179.910 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: €   92.786 prognose
31-12-2026: € 443.186 prognose

11. Financieel resultaat 2026: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen
  • Verdere versterking digitale dienstverlening en invulling geven aan de (soms) conflicterende eisen van nieuwe wetgeving op het gebied van privacy (AVG);
  • Realiseren e-depot;
  • Bijdragen aan de gemeentelijke/regionale hotspot monitor;
  • Archieven en collecties op orde;
  • Verdere efficiëntie van bedrijfsvoering;
  • Aandacht voor erfgoed en cultuurhistorie;
  • Volgen ontwikkelingen totstandkoming nieuwe archiefwet en inspelen op de eventuele wijzigingen (zoals vervroegde overbrenging);
  • Realiseren nieuwe huisvesting.

 

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - GGD Hart voor Brabant

GGD Hart voor Brabant
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar belang)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang De GGD Hart voor Brabant is een gemeenschappelijke regeling van 19 Brabantse gemeenten met als doel een bijdrage te leveren aan de openbare gezondheidszorg, zoals voorgeschreven door de Wet publieke gezondheid. De GGD beschikt over een goede vermogenspositie.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

19 deelnemers, 1,1 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 4,5%.

Bernheze, Boekel, Boxtel, Dongen, Gilze en Rijen,  Goirle, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek,  Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meijerijstad, Oisterwijk, Oss, Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught en Waalwijk.  

7. Bestuurlijk belang

DB:  n.v.t.

AB: Wethouder Slaats
AB:  plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de GGD Hart voor Brabant worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2026 is: € 2.357.460 .
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € 4.670.000 prognose
31-12-2026: € 3.509.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: € 11.079.000 prognose
31-12-2026: € 10.494.000 prognose

11. Financieel resultaat 2026: €  0 prognose
12. Risico's In het geval van een faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verantwoordelijk  voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

De GGD laat zijn ambities niet varen, maar kijkt wel kritisch naar hoe ze deze bereikt. De doelen en activiteiten voor 2026, voortkomend uit het meerjarenbeleidsplan, blijven dan ook binnen het budget wat de GGD daarvoor ter beschikking is gesteld. Met het programma Toekomstbestendige GGD  Financieel Fit en Gezond zetten we al in om dingen slimmer te doen. De financiële uitdagingen waar onze gemeenten voor gesteld staan maakt dat  de GGD terughoudend  is met nieuwe beleidsvoornemens. Focus aanbrengen is nodig, de dingen slimmer doen, nieuw voor oud, daar zet de GGD op in. 

 

Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord

Regionale Ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Den Bosch
4. Doelstelling en openbaar belang De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West Noord (RAV Brabant Midden-West-Noord) is een gemeenschappelijke regeling van 35 Brabantse gemeenten met als doel  het verlenen van ambulancezorg. Vanaf 2012 leveren de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling geen bijdrage meer.
5. Relatie met programma 7. Volksgezondheid en milieu 7.1 Volksgezondheid
6. Deelnemende partijen

35 deelnemers, 1,7 miljoen inwoners, aandeel Waalwijk 2,7 %

Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Bernheze, Boekel, Boxtel, Breda,  Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle,  Halderberge, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Land van Cuijk, Loon op Zand, Maashorst, Meierijstad, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Rucphen,  Sint-Michielsgestel, Steenbergen, Tilburg, Vught, Waalwijk,  Woensdrecht en Zundert.

7. Bestuurlijk belang

DB: n.v.t.

AB: Wethouder Slaats
AB: plv. Wethouder Schuijffel

8. Financieel belang De kosten van de RAV worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2026 is: € 0,00. Sinds de oprichting van onze Gemeenschappelijke Regeling in 2005 werkt de RAV met een begroting die volledig is gedekt door het aan ons toegekende budget vanuit de zorgverzekeraars en heeft geen financiële bijdrage van de deelnemende gemeenten nodig gehad. Ook in 2026 wordt geen gemeentelijke bijdrage gevraagd.
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € 15.887.000 prognose
31-12-2026: € 15.887.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: € 31.782.000 prognose
31-12-2026: € 30.833.000 prognose

11. Financieel resultaat 2026: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

De begroting is gebaseerd op de in het landelijk Referentiekader Spreiding & Beschikbaarheid voor de RAV Midden- en West-Brabant en de RAV Brabant-Noord opgenomen eisen ten aanzien van de spreiding van standplaatsen en te leveren paraatheid. Op grond van deze eisen zijn prestatiecontracten gesloten met de regionale zorgverzekeraars, waarin de eisen uit het referentiekader nader zijn gespecificeerd in concrete locaties voor standplaatsen, het aantal te leveren ambulances per dagdeel en het dekkingspercentage responstijd in geval van een A1-urgentie, gemeten per RAV-regio.

Een ander belangrijk uitgangspunt is het Kwaliteitskader Ambulancezorg 2.0. RAV’en zetten zich samen met hun netwerkpartners voortdurend in om de kwaliteit van ambulancezorg te bewaken en te verbeteren. De kwaliteit van de ambulancezorg werd tot de invoering van het kwaliteitskader 1.0. op slechts enkele signalen beoordeeld, zoals de responstijd. Een bredere set van kwaliteitssignalen doet de zorg die ambulancezorg professionals aan patiënten verlenen meer recht. Dit was voor Ambulancezorg Nederland aanleiding om samen met stakeholders en netwerkpartners een kwaliteitskader ambulancezorg te ontwikkelen.

In 2019 verscheen de eerste versie van het kwaliteitskader ambulancezorg. Inmiddels is er een kwaliteitskader ambulancezorg 2.0. Deze versie bevat 23 signalen die grotendeels al geïmplementeerd zijn en waar mogelijk zijn voorzien van streefwaarden en minimale waarden. Voor de implementatie van enkele signalen is een implementatieplan opgesteld, dat onderdeel uitmaakt van het kwaliteitskader. Tot slot bevat het kwaliteitskader een onderhoudsplan. Goede ambulancezorg, van aanname melding tot overdracht De brede set kwaliteitssignalen in het kwaliteitskader is gebaseerd op de zeven uitgangspunten van goede ambulancezorg: 1) bereikbaar en beschikbaar 2) patiëntgericht 3) veilig 4) professioneel 5) afgestemd met ketenpartners 6) continu geëvalueerd en waar nodig verbeterd en 7) geleverd door organisaties die hun zaken op orde hebben. In het kwaliteitskader zijn deze zeven uitgangspunten geconcretiseerd en toetsbaar gemaakt. Dit resulteert in een brede, samenhangende set van zowel inhoudelijke als procesmatige kwaliteitssignalen.

Baanbrekers

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - Baanbrekers

Baanbrekers
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Zanddonkweg 14, 5144 NX Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Baanbrekers is ontstaan op 1 januari 2013 uit de fusie van de sociale werkvoorziening (WML) en de sociale dienst (ISD).Baanbrekers voert de Participatiewet voor de Langstraat-gemeenten uit. Dit komt neer op: het verstrekken van bijstandsuitkeringen, re-integratieactiviteiten en het aanbieden van beschutte werkgelegenheid.

5. Relatie met programma 6. Sociaal domein 6.5 Arbeidsparticipatie
6. Deelnemende partijen

De deelnemende gemeenten zijn: Heusden, Loon op Zand en Waalwijk. 

7. Bestuurlijk belang

DB: wethouder Spierings  (plv. wethouder Klerx)

AB: wethouders Spierings en Klerx (plv. wethouder Schuijffel en wethouder Slaats), raadsleden van der Pluijm en Den Braven.

8. Financieel belang De kosten van Baanbrekers worden gedragen door de deelnemende gemeenten; de bijdrage van Waalwijk voor 2026 bedraagt € 6.576.648 (op grond van besluit Algemeen Bestuur Baanbrekers van 7 juli 2025, in afwijking van zienswijze Waalwijk).
9. Eigen vermogen

01-01-2026: €  3.206.000 prognose
31-12-2026: €  1.200.000 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: €  37.345.000 prognose
31-12-2026: €  36.521.000 prognose

11. Financieel resultaat 2026: € 0,00 prognose 
12. Risico's In het geval van tekorten, faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de risico's.
13. Ontwikkelingen

Het landschap waarin Baanbrekers acteert, verandert continu. Ontwikkelingen op het gebied van economie, arbeidsmarkt en wetgeving zijn factoren van invloed. 

In december 2024 is de geactualiseerde koers voor Baanbrekers vastgesteld met de volgende uitgangspunten.  1. We zorgen voor het ontwikkelen van mensen naar zo regulier en duurzaam mogelijk werken 2. We ontwikkelen mensen ook door maatschappelijke participatie 3. We werken samen binnen het brede sociale domein vanuit vertrouwen, waarbij onze inwoners zich in de benadering gehoord en erkend voelen 4. We passen maatwerk toe binnen het bredere maatschappelijke perspectief 

De Wet Handhaving Sociale Zekerheid is in voorbereiding. Het doel van deze wet is om de handhaving van de regels in de sociale zekerheid te verbeteren door meer uit te gaan van vertrouwen in mensen en rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. De ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken hebben plannen gepresenteerd voor de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur. Gemeenten en hun partners krijgen hiermee duidelijkheid over de voortzetting van de regionale samenwerking. Het ministerie SZW werkt aan maatregelen om tot een solide vangnet te komen voor mensen die wel kunnen werken, maar voor wie dit (nog) niet bij reguliere werkgevers mogelijk is. Voor deze mensen blijven sociaal ontwikkelbedrijven – ook in de toekomst – belangrijk. Als opstap naar werk, als een plek waar je in een beschutte omgeving kunt werken en als een plek waarop je kunt terugvallen als het even niet lukt bij een reguliere werkgever. Het ministerie van SZW stelt een verbeteragenda op om de inzet van beschut werk te stimuleren. 

Volgens de meest recente begroting van het ministerie van SZW wordt er rekening gehouden met een stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden na 2025. De begroting laat zien dat de uitgaven voor sociale zekerheid en werkgelegenheid naar verwachting zullen blijven stijgen in de komende jaren.

 

Hart van Brabant / Midpoint

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen - Hart van Brabant / Midpoint

Hart van Brabant/Midpoint
2. Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
3. Vestigingsplaats Tilburg
4. Doelstelling en openbaar belang

Het vorm geven van regionale samenwerking op beleidsmatig en strategisch gebied tussen de elf deelnemende gemeenten in Midden-Brabant. Op basis van de Strategische Meerjaren Agenda werken we in de regio aan drie programmalijnen: (1) Mens & Samenleving, (2) Leefomgeving & Milieu en (3) Economie, Recreatie & Toerisme. De brede economische agenda is belegd bij Midpoint, een triple helix organisatie.

De Regio Hart van Brabant is een samenwerkingsverband met als doel om vanuit het beginsel van autonomie van het lokale bestuur:

- een overlegstructuur in te stellen en in stand te houden, die dient om de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten vorm te geven:
- rechtens verantwoording af te kunnen leggen over de besteding van (subsidie)gelden die door andere overheden, instellingen en/of bedrijven met het oog op die samenwerking worden toegekend';
- samen te werken om regionale opgaven te identificeren en op basis daarvan gezamenlijke projecten te definiëren, te initiëren en uit te voeren.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.1 Bestuur
6. Deelnemende partijen

11 deelnemers, 496.465 inwoners, aandeel Waalwijk 10,2%.

Alpen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.

7. Bestuurlijk belang

DB: Burgemeester Ausems

AB: Burgemeester Ausems
AB: plv. Wethouder Klerx

8. Financieel belang De kosten van Hart van Brabant/Midpoint worden gedragen door de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Waalwijk voor 2026 is: € 496.595 (waarvan € 247.284 regio Hart van Brabant en € 249.311 Midpoint).
Deze bijdrage is exclusief het aandeel in de taken jeugdhulp in regionaal verband. 
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € 103.265 prognose
31-12-2026: € 103.265 prognose

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: € 9.224.735 prognose
31-12-2026: € 17.646.735 prognose

11. Financieel resultaat 2026: € 0,00 prognose
12. Risico's In het geval van faillissement of liquidatie dragen de gemeenten gezamenlijk de aanwezige schulden en kosten. Daarnaast blijft de gemeente verplicht voor het adequaat uitvoering geven aan de wettelijke taken.
13. Ontwikkelingen

Het jaar waarvoor deze begroting de leidraad is een bijzonder jaar: in maart 2026 vinden immers gemeenteraadsverkiezingen plaats, waarna de raden in nieuwe samenstelling nieuwe colleges van burgemeester en wethouders zullen vormen en lokale ambities voor de bestuursperiode 2026-2031 zullen neerslaan in bestuursakkoorden.  Op basis van de nieuwe bestuursakkoorden zal een kernagenda ’27-’32 worden opgesteld as basis voor de regionale activiteiten om de ambities in de nieuwe lokale bestuursakkoorden te verwezenlijken.  

In de kernagenda ’23 – ’27 zijn de maatschappelijke opgaven opgenomen waarvoor wij ons als samenwerkende gemeenten in Hart van Brabant in deze bestuursperiode gesteld zien, met daarbij de activiteiten die we gezamenlijk oppakken. Alle gemeenten werken en betalen mee aan de uitvoering van deze kernagenda. 

Vennootschappen en Coörporaties

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

Terug naar navigatie - Vennootschappen en Coörporaties - BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)

BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
2. Rechtsvorm NV 
3. Vestigingsplaats Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De Rijksoverheid (50% van de aandelen) en alle Nederlandse provincies, waterschappen en gemeenten zijn wettelijk verplicht om bij de BNG een bankrekening aan te houden.  Alle verrekeningen met het Rijk vinden via de BNG plaats.
7. Bestuurlijk belang

Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 29.133 aandelen á € 2,50: € 72.832,50. Dividend 2025: nog niet bekend.
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2026: € nog niet bekend
12. Risico's M.b.t. de kredietwaardigheid heeft de BNG een (AAA) rating. 
13. Ontwikkelingen

Geen.

 

Parkmanagement

Terug naar navigatie - Vennootschappen en Coörporaties - Parkmanagement

Parkmanagement
2. Rechtsvorm BV (gemeente Waalwijk 100% van de aandelen)
3. Vestigingsplaats Waalwijk
4. Doelstelling en openbaar belang

Parkmanagement is een besloten vennootschap die als hoofdactiviteit het beheer, onderhoud en de beveiliging op Haven 1 t/m 8 en Zanddonk uitvoert.

De gemeente betaalt een in de begroting geraamde jaarlijkse vergoeding (ca. € 373.000) aan Parkmanagement voor het groen- en grijsonderhoud van de openbare ruimte op de bedrijventerreinen Haven 1 t/m 8. De tweede grote inkomstenbron is de bijdrage van bedrijven (ca. € 385.000) ten behoeve van diensten die Parkmanagement aanbiedt. Daarnaast zijn er inkomsten uit rendement op vermogen, wat wordt gebruikt om investeringen te doen.

5. Relatie met programma

3. Economie 3.1 Economische ontwikkeling 
5. Sport, cultuur, recreatie 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

6. Deelnemende partijen

Gemeente Waalwijk. 1 deelnemer, 50.690 inwoners, aandeel Waalwijk 100%

7. Bestuurlijk belang

100% aandeelhouder
Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.
Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang De gemeente Waalwijk is 100% eigenaar van Parkmanagement.
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2026: € nog niet bekend  
12. Risico's

Risicovolle deelnemingen zijn verkocht / afgestoten.

In 2026 haalt de gemeente de aanbesteding van het OOR-bestek terug van Parkmanagement. Dit besluit brengt enkele potentiële risico’s met zich mee. Het vraagt voldoende interne capaciteit en expertise om het aanbestedingsproces en contractbeheer te organiseren. Ook bestaat een risico op hogere kosten door het wegvallen van schaalvoordelen. Juridische aansprakelijkheid bij eventuele aanbestedingsfouten komt direct bij de gemeente te liggen. Tot slot kan de overgang tijdelijk leiden tot verminderde continuïteit in de uitvoering wat impact kan hebben op de samenwerking met Parkmanagement.

13. Ontwikkelingen

Met het terughalen van de aanbesteding van het OOR-bestek herstellen we de huidige onrechtmatigheid. In 2026 zetten we in op een fundamentele heroverweging betreffende Parkmanagement. We herbezien taken en verantwoordelijkheden en onderzoeken een andere, duurzame organisatievorm voor deze verbonden partij. Daarbij worden ook een herstructurering van de huidige verenigingenstructuur binnen Parkmanagement en een eventuele uitrol van Parkmanagement naar Maasoever-Scharlo meegenomen. 

 

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Vennootschappen en Coörporaties - Enexis Holding N.V.

Enexis Holding  N.V.
2. Rechtsvorm B.V.
3. Vestigingsplaats 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang

Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen 91 aandeelhouders
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder

Vertegenwoordiging door Burgemeester Ausems.

Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 23.177 aandelen (nominale waarde € 23.177) , dit is 0,01548% van het totale aantal aandelen
9. Eigen vermogen

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat 2026: € nog niet bekend
12. Risico's Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (positieve outlook) en bij Moody's Aa3 (stabiele outlook).
13. Ontwikkelingen

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode, tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen.  Met miljardeninvesteringen zorgt Enexis voor uitbreiding van het elektriciteitsnet en wordt hard gewerkt aan een toekomstbestendig energiesysteem. 

 

Brabant Water N.V.

Terug naar navigatie - Vennootschappen en Coörporaties - Brabant Water N.V.

Brabant Water N.V.
2. Rechtsvorm N.V.
3. Vestigingsplaats Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang Brabant Water wint, zuivert, transporteert en levert drink- en industriewater van hoge kwaliteit vanuit 33 waterproductiebedrijven aan ruim 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant. Daarnaast levert het bedrijf water op maat en watergerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt. De omzet bedraagt € 196 miljoen.
5. Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 0.5 Treasury
6. Deelnemende partijen De aandelen zijn in handen van de Provincie Noord-Brabant (31,6%) en van 50 gemeenten in het voorzieningengebied van Brabant Water.
7. Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. Vertegenwoordiging door burgemeester Ausems. Wethouder Klerx (machtiging burgemeester) neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering.

8. Financieel belang 66.253 aandelen is 2,38%

9. Eigen vermogen

 

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

10. Vreemd vermogen

 

01-01-2026: € nog niet bekend
31-12-2026: € nog niet bekend

11. Financieel resultaat

2026: € nog niet bekend
12. Risico's Beperkt.
13. Ontwikkelingen

Brabant Water heeft samen met de provincie een regionaal actieplan opgesteld op om voldoende drinkwaterbronnen te waarborgen in de toekomst. Daarin is stilgestaan bij de noodzaak om vooral in West-Brabant snel actie te ondernemen om een drinkwatercrisis te voorkomen. Dit plan is, samen met de actieplannen van andere regio’s, gebruikt als basis voor het landelijke actieplan.  Het landelijke actieplan, dat is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies en het Vewin, kent zes actiepunten. De actiepunten focussen vooral op betere samenwerking tussen overheden en drinkwaterbedrijven, snellere vergunningsprocedures en het aanwijzen van nieuwe drinkwatervergunningen.

In het innovatieve project SOFIA wordt gewerkt aan een digital twin van het distributienet. Dit is een virtueel model dat op basis van sensordata het gedrag van de waterstroom in het leidingnet simuleert. Door deze innovatie is de status van het netwerk én hoe het drinkwater door dit netwerk stroomt, continu inzichtelijk vanaf het waterproductiebedrijf tot en met de watermeter. In 2025 moet het complete drinkwaternetwerk onderdeel zijn van de digital twin.

 

Stichtingen en Verenigingen