Uitgaven

7,54%
€ 16.143
x €1.000
7,54% Complete

Inkomsten

7,13%
€ -15.376
x €1.000
7,13% Complete

Saldo

52,87%
€ 768
x €1.000

Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid

Uitgaven

7,54%
€ 16.143
x €1.000
7,54% Complete

Inkomsten

7,13%
€ -15.376
x €1.000
7,13% Complete

Saldo

52,87%
€ 768
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid - Wat houdt dit beleidsveld in?

Beleidsveld 7 gaat over milieu en gezondheid. Het beleidsveld Milieu en Gezondheid heeft veel raakvlakken met (de doelstellingen en activiteiten van) het programma Duurzaamheid. De thema's energie, water en groen en duurzamere productie en consumptie zijn binnen het programma Duurzaamheid nader uitgewerkt. 

Het beleidsveld 7 is naar 3 thema's uitgesplitst:  

Het thema milieu binnen beleidsveld 7 richt zich op de kwaliteit van de bodem, lucht, geur, licht en de externe veiligheid ten behoeve van een gezonde leefomgeving. 

Het thema gezondheid in beleidsveld 7 gaat vooral over een gezonde openbare ruimte (met name gericht op de gemeentelijke taken inzake afval en riolering) en de algemene gezondheidszorg en gezondheidszorg voor speciale doelgroepen door subsidiëring GGD en gemeentelijke activiteiten met betrekking tot jeugd (zoals "de Kansrijke start") en gezin (zoals Centrum Jeugd en Gezin). 

Het derde thema betreft het Gezond en Actief Leven Akkoord.  

Milieu

Terug naar navigatie - Milieu - Toelichting

Voor de aspecten schone lucht, bodem geschikt voor het gebruik, externe veiligheid en geluid voldoen we aan de huidige wettelijke normen. De wetgeving van lucht, bodem, water, externe veiligheid en geluid zijn opgenomen in de Omgevingswet.  

Een van de consequenties van de Omgevingswet is dat een set rijksregels (de Bruidsschat) onder de bevoegdheid van de gemeente is komen te vallen.  De gemeente kan deze regels zelf verder vormgeven. We gebruiken hiervoor de instrumentaria omgevingsvisie, omgevingsplan, mogelijke programma’s en een verder geïntegreerde omgevingsvergunning. De komende jaren werken we o.a. aan de integratie van de Bruidsschat naar het omgevingsplan. De ambities voor de diverse milieuthema’s volgen uit de nieuwe omgevingsvisie, die momenteel wordt opgesteld.  
Een deel van de milieutaken is belegd bij de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB). De OMWB houdt, in opdracht van de gemeente, toezicht op naleving van de wet- en regelgeving door het uitvoeren van controles bij onder ander bedrijven (waaronder milieucontroles). Daarnaast behandelt de OMWB (milieu)klachten en meldingen van incidenten. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Milieu - Wat willen we bereiken?

D26.711 Verbeteren van de fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Milieu - Wat willen we bereiken? - D26.711 Verbeteren van de fysieke leefomgeving

Omschrijving (toelichting)

De Omgevingswet verplicht gemeenten om uiterlijk in 2031 de verschillende milieuthema’s uit te werken in het omgevingsplan. Voor elk milieuthema wordt hiervoor beleid opgesteld. Vanwege de relatief grote risico’s die gepaard gaan met externe veiligheid, is hiermee reeds een begin gemaakt. Aansluitend wordt gestart met het opstellen van geluidsbeleid. In de daaropvolgende jaren zullen de overige milieuthema’s stapsgewijs worden uitgewerkt.

Activiteiten

D26.712 Voldoen aan de EU-normen voor schone lucht in 2030

Terug naar navigatie - Milieu - Wat willen we bereiken? - D26.712 Voldoen aan de EU-normen voor schone lucht in 2030

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Waalwijk heeft zich aangesloten bij het landelijk Schone Lucht Akkoord (SLA). Dit betekent dat ernaar gestreefd wordt dat in de gemeente Waalwijk (net als in de rest van Nederland) in 2030 voldaan wordt aan de normen van de Europese Unie. Hiervoor is een gemeentelijk uitvoeringsprogramma vastgesteld. Tweejaarlijks voert het RIVM een landelijke monitoring van het Schone Lucht Akkoord uit en wordt de voortgang beoordeeld. 

Activiteiten

Publieke Gezondheidszorg

Terug naar navigatie - Publieke Gezondheidszorg - Toelichting

Het sociale aspect van de gezondheidszorg betreft de uitvoering van de onderdelen die vallen onder de Wet Publieke Gezondheidszorg (Wpg).  

De Wpg is een belangrijke wet die de basis vormt voor de organisatie en uitvoering van de publieke gezondheidszorg in Nederland met een focus op preventie, infectieziektebestrijding en de jeugdgezondheidszorg. Deze taken worden uitgevoerd door de GGD Hart voor Brabant.  
De volgende onderdelen vallen onder de Wet Publieke Gezondheidszorg (Wpg) :  

  • Jeugdgezondheidszorg : bevorderen, beschermen en beveiligen gezondheid en ontwikkeling van jeugdigen van 0-19 jaar
  • Infectieziektebestrijding : centrale aansturing van de infectieziektebestrijding op lokaal niveau
  • Medische milieukunde: adviseren over milieufactoren die de gezondheid kunnen beïnvloeden en het uitvoeren van onderzoeken bij gezondheidsklachten die mogelijk door het milieu worden bevorderd
  • Gezondheidsbevordering : bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving bijvoorbeeld door het geven van voorlichting en het organiseren van activiteiten die de gezondheid bevorderen
  • Samenwerking en afstemming: de Wpg legt de nadruk op samenwerking tussen verschillende partijen zoals gemeenten, onderwijs, GGD-en, zorgverleners en andere organisaties om de publieke gezondheidszorg effectief te organiseren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Publieke Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Publieke Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken?

D25.720 Goede Publieke Gezondheidszorg voor de inwoners van Waalwijk

Terug naar navigatie - Publieke Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken? - D25.720 Goede Publieke Gezondheidszorg voor de inwoners van Waalwijk

Omschrijving (toelichting)

De GGD Hart voor Brabant heeft diverse taken op het gebied van publieke gezondheidzorg. Ze bewaken, beschermen en bevorderen de gezondheid van de inwoners in onze regio, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. Dit omvat o.a. de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding, reizigersadvisering, forensische geneeskunde, gezondheidsvoorlichting, medische milieukunde, toezicht op kinderopvang en de Wmo, seksuele gezondheid, gezondheidsbevordering en leefstijl, advisering van gemeenten, samenwerking met zorgverleners, begeleiding van statushouders, monitoring van gezondheid.  

Een klein deel van de taken binnen de publieke gezondheid worden bekostigd (16% van de totale subsidie) via het basis- en pluspakket. In 2024 is het basispakket in overleg met alle gemeenten geactualiseerd en geaccordeerd door het Algemeen bestuur van de GGD. Het nieuw basispakket sluit aan bij de regionale ambities rondom de vijf gezondheidspijlers:  

  1. Gezonde start  

  2. Gezonde leefstijl 

  1. Gezonde geest 

  1. Gezonde omgeving 

  1. Gezond ouder worden.  

Het pluspakket (6% van de totale financiering) is weer een aanvulling op de vijf gezondheidspijlers.  

In het kader van de integrale benadering sluiten deze vijf pijlers vervolgens ook weer aan bij de onderdelen die zijn opgenomen in de SPUK Gezond – en Actief Leven Akkoord en het Integraal Zorgakkoord.  

Activiteiten

Gezond- en Actief - leven Akkoord

Toelichting

Terug naar navigatie - Gezond- en Actief - leven Akkoord - Toelichting

In 2026 wordt in het kader van het gezondheidsbeleid ook uitvoering gegeven aan het Gezond en Actief Leven Akkoord.  

Dit is een landelijk akkoord waarin de rijksoverheid, gemeenten, GGD GHOR Nederland en de Zorgverzekeraars afspraken hebben gemaakt om een impuls te geven aan het verbeteren van de gezondheid van inwoners. Gemeenten hebben hiervoor een SPUK  (specifieke uitkering) ontvangen voor de periode 2023 tot en met 2026.  

De inzet vanuit de brede SPUK GALA maakt integraal onderdeel uit van het implementatieplan “Samen redzaam” (zie hoofdstuk 6: sociaal domein) en de preventieve inzet voor het realiseren van de sociale basis (trede 1 en 2) en de indicatievrije ondersteuning (trede 3).  

In 2026 komt een aantal SPUK’ s te vervallen te weten: leefomgeving, mentale gezondheid, overgewicht en obesitas, alcoholproblematiek, één tegen eenzaamheid, kennis- en adviesfunctie GGD en regionale aanpak preventie. Deze onderdelen van beleid zijn, waar mogelijk, opgenomen in het reguliere beleid en de daarbij behorende bekostiging. De activiteiten die onderdeel uitmaken van de aanpak ten aanzien van overgewicht en obesitas zijn dermate belangrijk en veelomvattend dat deze voor 2026 zijn opgenomen in de begroting. 

Continuering van GALA- middelen 2026 is gericht op de volgende onderdelen:  Lokaal Sportakkoord, brede regeling combinatiefuncties, Kansrijke Start, versterken sociale basis, terugdringen gezondheidsachterstanden, valpreventie en Welzijn op recept.  

Tevens is vanuit het Rijk aangekondigd dat men voornemens is om vanaf 2026 alle lopende SPUK’ s op te heffen en toe te voegen aan het gemeentefonds. Hierdoor krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid en mogen zij zelf bepalen voor welke beleidsinitiatieven de middelen worden ingezet. Er zal dan wel sprake zijn van een korting van 10%. In de 2e helft van 2025 wordt hieromtrent meer informatie verwacht van het ministerie van VWS.  

Naast het lokale GALA heeft ook het Integraal Zorg Akkoord IZA invloed op het gezondheidsbeleid bij gemeenten. Het IZA is een landelijk akkoord met als doel de zorg toegankelijk, goed en betaalbaar te houden. Dit doen we door de beweging te maken van ziekte en zorg naar gezondheid, preventie en welzijn.  

Het IZA wordt regionaal en domein-overstijgend opgepakt op de schaal van de zorgkantoorregio Midden-Brabant. Samengewerkt wordt tussen de gemeenten in Midden Brabant, de zorgverzekeraars VGZ en CZ, zorgpartijen (zoals GGZ Breburg, huisartsen, Zorgnetwerk Midden – Brabant, Thebe, Elisabeth- Tweestedenziekenhuis), GGD Hart voor Brabant, Contour de Twern en via Zorgbelang met inwoners en patiëntenorganisaties.  

Er is een regiobeeld opgesteld ten aanzien van de huidige en toekomstige zorgbehoefte van de inwoners in onze regio. Uit dit regiobeeld zijn vijf prioritaire opgaves geselecteerd te weten:  

  1. Gezond en veilig opgroeien 

  1. Kwetsbare ouderen, nu en straks 

  1. Mentale gezondheid  

  1. Leefstijl en leefomgeving 

  1. Chronische Leefomgeving.  

Het regioplan is de basis voor transformatieplannen waarmee een specifiek probleem in de zorg wordt aangepakt. 
Op dit moment zijn twee transformatieplannen door het Rijk en de zorgverzekeraars goedgekeurd waarbij gemeenten zijn betrokken te weten:  

  • Op weg naar toegankelijke mentale gezondheidszorg en Midden – en Oost-Brabant  

  • De buurt als eco-systeem. 

Het jaar 2026 is het laatste jaar van de SPUK (specifieke uitkering)  Gezond – en Actief Leven Akkoord. Deze brede SPUK bestaat uit beleid en financiering van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en versterken van de sociale basis. Een aantal onderdelen van de SPUK komt te vervallen in 2026 te weten : leefomgeving, mentale gezondheid, overgewicht en obesitas, OKO alcoholproblematiek en één tegen eenzaamheid. Gecontinueerd worden de onderdelen Lokaal Sportakkoord, Brede regeling Combinatiefunctionarissen, Kansrijke Start, Mantelzorg, Terugdringen gezondheidsachterstanden, Versterken sociale basis, Welzijn op recept en valpreventie. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Gezond- en Actief - leven Akkoord - Wat willen we bereiken?

D26.731 Het realiseren van een gezonde generatie in 2040

Terug naar navigatie - Gezond- en Actief - leven Akkoord - Wat willen we bereiken? - D26.731 Het realiseren van een gezonde generatie in 2040

Omschrijving (toelichting)

Het GALA heeft één hoofddoelstelling te weten het realiseren van een gezonde generatie in 20240 en meerdere subdoelen te weten:  

  • Het realiseren van een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten
  • Het versterken van (de verbinding met) de sociale basis;  
  • Het bevorderen van een gezonde leefstijl
  • Het versterken van de mentale weerbaarheid en mentale gezondheid.  

De doelen van het GALA sluiten aan op de Koers Sociaal domein en het uitvoeringsprogramma Samen Redzaam. Tevens zijn er directe verbanden te leggen met de prioritaire opgaves van het IZA ( Integraal Zorgakkoord).  

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 7 Milieu en Gezondheid worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de Jaarrekening 2024, de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de Begroting 2026 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2026.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2026 is terug te lezen in de begrotingsapp.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2026 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt. (zie onderstaande tabel).

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Kadernota 2026
Onontkoombaarheden Vitale Stad
KN26 O3.01 Budgettekort OOR-Zuid (onderhoud openbare ruimte) 12 12 0 0
KN26 O3.05 Onderhoud riolering -453 -453 -453 -453
KN26 O3.05 Onderhoud riolering(dekking voorziening riolering) 453 453 453 453
KN26 O3.03 Panden Baanbrekers (Vervallen huur van pand) -20 -20 -20 -20
Basis op orde Vitale Stad
KN26 O3.08 Verwerking afvalstoffen 136 136 136 136
KN26 O3.08 Verwerking afvalstoffen (dekking afvalstoffenheffing) -136 -136 -136 -136
Basis op orde Dienstverlening en bedrijfsvoering
KN26 O1.04 Solide capaciteit belastingen 41 41 41 41
Nieuwe voorstellen Vitale Stad
KN26 NV3.03 Bijdrage werklandschappen van de toekomst 170 0 0 0
KN26 NV3.03 Bijdrage werklandschappen van de toekomst (dekking reserve duurzaamheid) -170 0 0 0
KN26 NV3.03 Opstellen Soortenmanagementplan en natuurvriendelijke isoleren 100 0 0 0
KN26 NV3.03 Dekking via CDOKE-middelen -100 0 0 0
KN26 NV3.03 Vervolg SIE2-project Waspik 100 0 0 0
KN26 NV3.03 Vervolg SIE2-project Waspik (dekking reserve duurzaamheid) -100 0 0 0
KN26 NV3.03 Verkenning private deelname windmolens oostzijde 100 0 0 0
KN26 NV3.03 Verkenning private deelname windmolens oostzijde (dekking reserve duurzaamheid) -100 0 0 0
Nieuwe voorstellen Mens en Samenleving:
KN26 NV2.03 Aanpak overgewicht en obesitas 57 0 0 0
Ombuigingen Vitale Stad
KN26 BTW afval en riool -570 -570 -570 -570
KN26 Begraafplaatsen -200 -200 -200 -200
KN26 Hogere raming 2024 leges omgevingswet structureel maken -500 -500 -500 -500
Totaal -1.180 -1.237 -1.249 -1.249

Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid - Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

Lasten
De lasten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 toegenomen met € 1.568.000. Naast bovenstaande voorstellen uit de Kadernota 2026 zijn hiervan de belangrijkste oorzaken:
- Product 702 Afvalstoffenheffing; raming van hogere kapitaallasten voor een bedrag van ongeveer € 400.000. Voor de producten 702, 703 en daarbij de overige toerekenbare kosten (waaronder btw) bedraagt het saldo € 0.  De mutatie in de voorziening is hiervoor de sluitpost.

- Product 706 Riolering en waterzuivering; in de Begroting 2025 waren incidentele ramingen opgenomen die met ingang van 2026 zijn vervallen , voor een bedrag van ongeveer € 400.000. Voor de producten 706, 707 en daarbij de overige toerekenbare kosten (waaronder btw) bedraagt het saldo € 0. De mutatie in de voorziening is hiervoor de sluitpost.
- Product 708 Milieu; op basis van het raadsbesluit van 26 juni 2025 is de bijdrage aan de Omgevingsdienst Midden en West Brabant (OMWB) met een bedrag van ongeveer € 18.000 verhoogd, daarnaast zijn er hogere doorbelastingen vanuit diverse afdelingen ten opzichte van de Begroting 2025 (€ 40.000).
- Product 709 Volksgezondheid; op basis van het raadsbesluit van 26 juni 2025 is de bijdrage aan de GGD met ongeveer € 90.000 verhoogd.


Baten
De baten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 toegenomen met € 1.903.000.
Naast bovenstaande voorstellen uit de Kadernota 2026 zijn de belangrijkste oorzaken:
- Indexering van de opbrengst rioolheffing met 5,2% (2,2% index op basis van de Nota van Uitgangspunten en een initiële verhoging van 3% op grond van het Integraal Waterplan Waalwijk).
- Indexering van de opbrengst reinigingsrecht/afvalstoffenheffing met 2,2%.

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7 : Milieu en Gezondheid - Belangrijkste kaders

Wet Publieke Gezondheid (https://wetten.overheid.nl 

Regionale nota Publieke Gezondheid Midden-Brabant 2024-2027 : “Koers houden met een sterke basis” (https://lokaleregelgeving.overheid.nl 

Gezond – en Actief Leven Akkoord (GALA) 2023-2026 (https://dejuistezorgopdejuisteplek.nl 

Integraal Zorg Akkoord: Regioplan Midden-Brabant (www.regio-hartvanbrabant.nl/iza).