Uitgaven

8,44%
€ 18.074
x €1.000
8,44% Complete

Inkomsten

6,69%
€ -14.429
x €1.000
6,69% Complete

Saldo

251,03%
€ 3.645
x €1.000

Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Uitgaven

8,44%
€ 18.074
x €1.000
8,44% Complete

Inkomsten

6,69%
€ -14.429
x €1.000
6,69% Complete

Saldo

251,03%
€ 3.645
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Wat houdt dit beleidsveld in?

In onze strategische visie staat onze koers om te bouwen aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige leefomgeving. Dat doen we door te sturen op Brede Welvaart, een verbonden samenleving te bevorderen en de kracht van verscheidenheid te benutten. Een van de opgaven uit de strategische visie is de toekomst van Waspik, Sprang- Capelle en Waalwijk als aantrekkelijke plekken om te wonen, te werken en te verblijven. Met Brede Welvaart als overkoepelende kapstok werken we aan duurzame verstedelijking in de gemeente Waalwijk. De omgevingsvisie geeft richting aan die koers met ruimtelijke keuzes die nodig zijn voor inwoners, ondernemers, bezoekers en toekomstige generaties. Gezamenlijk dragen de doelen op dit thema’s bij aan een duurzame balans tussen onze natuurlijke omgeving, onze gemeenschap, onze economie en daarmee aan de Brede Welvaart van onze samenleving. Voor een gezonde en veilige toekomst is het belangrijk dat we de verschillende componenten in samenhang bekijken, dat we bruggen bouwen tussen de verschillende thema’s. De natuurlijke omgeving en netwerken zijn randvoorwaardelijk voor ontwikkelingen in onze economie en woningvoorraad en de kwaliteit van het leven van onze inwoners. 

Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting - Toelichting

Waalwijk moet aantrekkelijk zijn om te wonen. Daarom streven we naar een voldoende aanbod van woningen en woonmilieus voor alle doelgroepen. Gelet op de uitdagingen die vergrijzing en klimaatverandering voor ons in de nabije toekomst brengt, willen we ons woningaanbod zo toekomstbestendig mogelijk maken. Tevens zetten we in op adequate huisvesting voor internationale medewerkers die in Waalwijk komen werken. 
In het collegeprogramma 2022-2026 is het thema wonen expliciet benoemd. Hierbij is aangegeven dat de gemeente Waalwijk doorgaat op de ingezette koers om versneld te groeien om het huidige voorzieningenniveau te behouden en te versterken.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting - Wat willen we bereiken?

D26.811 Woningbouw is gericht op het bieden van een passende woning voor iedereen

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting - Wat willen we bereiken? - D26.811 Woningbouw is gericht op het bieden van een passende woning voor iedereen

Omschrijving (toelichting)

Er is sprake van een oplopend woningtekort in Nederland en ook in de gemeente Waalwijk. Het is daarom van belang om woningen toe te voegen aan de woningmarkt. Daarbij kijken we specifiek naar het toevoegen van woningen die aansluiten bij de toekomstige huishoudens- en inkomenssamenstelling in de gemeente. 

Activiteiten

D26.812 Woonbeleid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting - Wat willen we bereiken? - D26.812 Woonbeleid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

Omschrijving (toelichting)

Het beleidsveld volkshuisvesting moet een bijdrage leveren aan het creëren van een rechtvaardige, duurzame en inclusieve samenleving. Dit vraagt specifieke aandacht voor ontwikkelingen zoals vergrijzing en de positie van doelgroepen die het moeilijk hebben op de woningmarkt. 

Activiteiten

Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Toelichting

De huidige maatschappelijke opgaven voor wonen, werken, voorzieningen en landbouw geven richting aan de ruimtelijke koers in het fysiek domein. In samenhang met het oplossen van de opgaven op het vlak van klimaatadaptatie, energietransitie, slimme mobiliteit, biodiversiteit, gezondheid, inclusiviteit en circulaire economie. Om ruimte te bieden aan al die opgaven met behoud van onze ruimtelijke kwaliteit, zullen we slimmer en duurzamer moeten verstedelijken.? 

De Ontwikkelstrategie Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT) en het Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant 2040 bieden daarvoor het handvat op regionaal en provinciaal niveau. De integrale omgevingsvisie, het sectoraal beleid en regels in relatie tot de fysieke leefomgeving gaan we daarom de komende jaren omvormen om beter aan te sluiten op de huidige maatschappelijke opgaven. De handvatten op gemeentelijk niveau daarvoor zijn de omgevingsvisie, het omgevingsplan en omgevingsprogramma’s. Het ontwikkelen van deze instrumenten is ook nodig vanwege de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024. De invulling van dit beleidsveld zal hier de komende jaren in meegroeien. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken?

D25.820 Versterken kwaliteit leefomgeving

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken? - D25.820 Versterken kwaliteit leefomgeving

Omschrijving (toelichting)

De koers van de strategische visie krijgt in de omgevingsvisie een ruimtelijke vertaling via drie centrale pijlers:  

  1. Een gelaagd landschap met een krachtig ecosysteem  
  2. Samen leven, samen bewegen  
  3. Welvaart en welzijn samen verbreden  

Voor het versterken van de kwaliteit van de leefomgeving zijn deze pijlers een belangrijke factor. Voor deze doelstelling richten we ons op algemene activiteiten die daarop toezien.  

Onderdelen van deze pijlers komen ook terug in het programma Duurzaamheid, beleidsveld 2 (verkeer, vervoer en waterstaat), beleidsveld 3 (economie), beleidsveld 5 (sport, cultuur en recreatie), beleidsveld 8 (milieu en gezondheid) en onderdeel 1 van dit beleidsveld (volkshuisvesting). 

Activiteiten

D25.821 Waalwijk Omgevingswet-proof

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wat willen we bereiken? - D25.821 Waalwijk Omgevingswet-proof

Omschrijving (toelichting)

De Omgevingswet heeft impact op beleid, regels, werkwijze en digitalisering in het fysieke domein. Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de transitiefase begonnen. Oftewel uitvoering geven aan werkzaamheden welke nodig zijn vanwege de Omgevingswet maar pas na 1 januari 2024 klaar hoeven zijn. Dat betekent onder andere werken aan een omgevingsvisie (uiterlijk 1 januari 2027 gereed) en een gemeentebreed omgevingsplan (uiterlijk 1 januari 2032 gereed).

Activiteiten

Ruimtelijke versterking binnenstad

Terug naar navigatie - Ruimtelijke versterking binnenstad - Toelichting

Onze ambitie is een aantrekkelijke Waalwijkse binnenstad.  

We streven naar een compacter centrum met winkelstraten die minder winkeloppervlakte bevatten en minder leegstand kennen, doordat de overgebleven ruimte efficiënter wordt gebruikt. De kern van de transformatie is het samenbrengen van wonen, werken, recreëren en verblijven.  

Deze ontwikkeling is essentieel om de binnenstad op lange termijn relevant te houden en biedt kansen voor woningbouw en het toevoegen van een nieuw (binnen)stedelijk woonmilieu. Dit is ook noodzakelijk om te functioneren als drager voor de versterking van het openbaar vervoer van en naar Waalwijk. Een aantrekkelijke binnenstad met goede voorzieningen is bovendien cruciaal voor het woonklimaat in de hele stad en vormt een belangrijke basis voor de schaalvergroting van middelgrote Brabantse steden zoals Waalwijk. Het uiteindelijke doel is dat alle activiteiten en doelstellingen leiden tot meer bezoekers en een hogere tevredenheid onder bezoekers. 

Van 2016 tot en met 2024 is deze opgave aangepakt via het programma Binnenstad, met onder meer het ‘Waalwijk Stadscentrum - Stedenbouwkundig Masterplan’ (juli 2022) en de ‘Centrumvisie Waalwijk’ (april 2024). 

Vanaf 2025 is het programma Binnenstad overgegaan naar de lijnorganisatie. Voor de herontwikkeling van winkelcentrum De Els is een projectstructuur opgezet en is een aparte doelstelling in het beleid opgenomen. Daarnaast is het versterken van de groenstructuur en de verblijfskwaliteit ondergebracht bij beleidsveld 5, thema openbaar groen. De economische activiteiten en samenwerking met stakeholders, onder andere via de BIZ, vallen onder beleidsveld 3. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Ruimtelijke versterking binnenstad - Wat willen we bereiken?

D26.831 Herontwikkeling winkelcentrum De Els

Terug naar navigatie - Ruimtelijke versterking binnenstad - Wat willen we bereiken? - D26.831 Herontwikkeling winkelcentrum De Els

Omschrijving (toelichting)

Waalwijk is al geruime tijd bezig met de herontwikkeling van winkelcentrum De Els en de directe omgeving. De Els kampt met langdurige leegstand, sluit niet goed aan op de rest van de binnenstad en de openbare ruimte is weinig aantrekkelijk. De situatie wordt steeds urgenter, omdat een goed functionerend De Els cruciaal is voor het behoud van een aantrekkelijke binnenstad. De transitie van De Els speelt een belangrijke rol binnen de ambities van de Centrumvisie Waalwijk 2024. Deze transitie is essentieel voor de ontwikkeling van de binnenstad, omdat het bijdraagt aan de overgang van een locatie die vooral bedoeld is om te winkelen, naar een plek waar mensen graag willen verblijven en zich thuis voelen. Hiermee wordt gewerkt aan een toekomstbestendige binnenstad die aantrekkelijk is voor bewoners, bezoekers en ondernemers. 

De afgelopen jaren hebben overheden, marktpartijen en andere betrokkenen gewerkt aan het ‘Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan’ (VOSP, november 2024) voor de herontwikkeling. Dit ontwerp is integraal getoetst op verschillende beleidsthema’s en het toetsingskader is vastgesteld door de gemeenteraad. Belangrijke uitgangspunten zijn onder andere:

  • Het stedenbouwkundig kader (zoals bouwhoogte, massa en loopstructuur) sluit aan bij het Masterplan Binnenstad Waalwijk.
  • De ruimtelijk-functionele invulling (programmering en positionering) past binnen de Centrumvisie Waalwijk 2024.
  • Mobiliteitsoplossingen voldoen aan de Mobiliteitsvisie 2021 en de Nota parkeernormen 2025.
  • Er wordt rekening gehouden met wateropvang en vergroening van de openbare ruimte, conform beleid.
  • De woningbouw sluit aan bij de lokale woonvisie en de regionale Woondeal SRBT, met de realisatie van 30% sociale en 40% betaalbare woningen. 

Op 4 december 2024 is een samenwerkingsovereenkomst (SOK), inclusief het VOSP, gesloten en de financiële afspraken zijn vastgelegd in de gemeentelijke grondexploitatie voor De Els. De gemeenteraad heeft op 22 mei 2025 de grondexploitatie vastgesteld en er zijn twee anterieure overeenkomsten met ontwikkelaars gesloten. Hierdoor zijn de benodigde middelen beschikbaar voor de binnenstadsvernieuwing. Naast reserveringen uit de Algemene Reserve worden ook subsidies toegekend, waaronder de Impulsaanpak Winkelgebieden (IW) en de Woningbouw-Impulsregeling (Wbi). Provincie Noord-Brabant draagt eveneens bij aan de realisatie van deze plannen.

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing  worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de Jaarrekening 2024, de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de Begroting 2026 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2026.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2026 is terug te lezen in de begrotingsapp.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2026 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Kadernota 2026
Onontkoombaarheden Vitale Stad
KN26 O3.04 Omgevingswet 200 0 0 0
Basis op orde Dienstverlening en bedrijfsvoering
KN26 O1.04 Solide capaciteit belastingen 27 27 27 27
Nieuwe voorstellen Vitale Stad
KN26 NV3.20 Doorstroomregeling 23 23 23 23
KN26 NV3.19 Aanleg woonwagenstandplaatsen 180 195 0 185
KN26 NV3.19 Aanleg woonwagenstandplaatsen (grondverkopen) -108 -60 0 -60
KN26 NV3.19 Aanleg woonwagenstandplaatsen (dekking reserve sociale woningbouw) -72 -135 0 -50
KN26 NV3.02 EVZ Eendenest 220 0 0 0
KN26 NV3.02 EVZ Eendenest (dekking reserve ruimtelijke kwaliteit) -220 0 0 0
Ombuigingen Dienstverlening en bedrijfsvoering
KN26 Kapitaallasten GOL 0 0 241 0
Totaal 250 50 291 125

Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

Terug naar navigatie - Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

 Lasten
De lasten zijn in 2026 ten opzichte van de gewijzigde Begroting 2025 toegenomen met € 6.877.000.

Naast bovenstaande mutaties uit de Kadernota 2026 zijn de belangrijkste oorzaken hiervan:
- De producten 849 faciliterend grondbeleid, 851 algemene kosten bouwgrondexploitatie, 852 bouwgrondexploitatie wonen en 962 mutaties reserve grondexploitatie dienen in samenhang te worden bezien. Het saldo van deze producten bedraagt € 0. 
- Met het opstellen van de begroting worden op deze producten de lasten en baten geraamd op basis van de betreffende jaarschijf zoals deze is opgenomen in de meest recente versie van de nota grondexploitatie. Voor de begroting 2026 is dit de jaarschijf 2025 zoals opgenomen in de nota grondexploitatie behorende bij de jaarrekening 2024. Dit zorgt voor mutaties aan zowel de lasten- als de batenkant binnen dit beleidsveld.

Baten
De baten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 toegenomen met € 7.173.000
Naast bovenstaande mutaties uit de Kadernota 2026 zijn de belangrijkste oorzaken hiervan:
- grondexploitatie, zie toelichting hierboven bij lasten.

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Beleidsveld 8 : Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Belangrijkste kaders