Algemene toelichting
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering in Waalwijk - Algemene toelichtingAls fundament voor de organisatie is bedrijfsvoering essentieel. Belangrijke opgaven kunnen alleen gerealiseerd worden als de basis van de bedrijfsvoering op orde is. Binnen de gemeente Waalwijk wordt hard gewerkt om dit fundament te versterken en zo van waarde te kunnen zijn. Om dit te kunnen realiseren zijn eerder leidende principes vastgesteld voor bedrijfsvoering en is een uitvoeringsplan gemaakt voor 2025 en 2026.
Hieronder geven we weer waar we ons op gaan richten in 2026 en wat we gaan om de bedrijfsvoering basis te verstevigen.
Goed werkgeverschap
Het succes van onze gemeente wordt bepaald door onze medewerkers en dus is het essentieel hierin te blijven investeren. In 2026 wordt daarom HR21 geïmplementeerd, een functiebeschrijvings- en waarderingssysteem dat flexibeler en transparanter is voor medewerkerkers maar ook minder arbeidsintensief. In 2026 gaan we verder aan de slag met een strategische personeelsplanning. Strategische personeelsplanning heeft als doel om de juiste mensen, met de juiste vaardigheden, op het juiste moment en tegen de juiste kosten beschikbaar te hebben voor de gemeente Waalwijk. Daarnaast investeren we in het optimaliseren van ons inwerkprogramma zodat medewerkers zich nog sneller thuis voelen bij onze organisatie.
Datagedreven werken
Door de toegenomen hoeveelheid data is er een enorme schat aan gegevens beschikbaar waarmee analyses, monitoring en besluitvorming kan worden verbeterd. Eerder is binnen onze gemeente al een beweging ingezet om data te gebruiken in de bedrijfsvoering. We investeren verder in dashboards en uitgangspunten voor datagedreven werken om inzicht, sturing en besluitvorming in de organisatie te versterken.
Optimaliseren P&C cyclus
De huidige P&C cyclus kan verbeterd worden als het gaat om de beleidsmatige verantwoording en de timing. Als het gaat om de beleidsmatige verantwoording streven we naar een meer outcome gerichte rapportage waarbij we ons willen focussen op het realiseren van doelstellingen en het effect hiervan. Ook willen we rapportages beter wegzetten in de tijd zodat ze meer waarde toevoegen en gebruik maken van landelijke rapportages (o.a. CBS). Daarbij zullen we richting de nieuwe coalitie ook kijken naar de huidige indeling van de beleidsvelden. Voorstellen hiervoor zullen besproken worden met het auditcomité.
Communicatie
Eerder is er door een onafhankelijk bureau onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de afdeling communicatie. Hierbij is gekeken naar hoe werd gewerkt, met welke formatie en de taakinhoud. Conclusie was dat er een disbalans was tussen de ambitie, de communicatieve vraag en de beschikbare capaciteit. Inmiddels zijn de eerste stappen genomen om dit te verbeteren. Zo is een aanzienlijk deel van de inhuur vertrokken, is kritisch gekeken naar de manier van werken en is een strategisch communicatie adviseur aangetrokken. Tegelijkertijd dient zich nu een nieuwe fase aan waarbij de ingezette weg moet worden volmaakt door het completeren van het team. In deze begroting zijn hiervoor middelen opgenomen zodat communicatie klaar is voor de toekomst.
Informatieveiligheid en privacy
Op het gebied van informatieveiligheid en privacy gebeurt veel. Er is een toenemende cyberdreiging en de hoeveelheid gevoelige data die goed moet worden beheerd groeit. Daarnaast neemt de wet- en regelgeving op dit vlak toe waaraan voldaan moet worden. Dit alles maakt extra inzet, in ieder geval voor de komende twee jaren, noodzakelijk. Hiervoor vragen we in deze begroting extra middelen.
Bedrijfscontinuïteit
Als gemeente voeren wij taken uit die van belang zijn voor onze inwoners en organisaties. Gemeentelijke dienstverlening moet altijd goed kunnen doorgaan en geen last ondervinden van verstoringen. Tegelijkertijd zien we dat het risico op stroomuitval toeneemt, net als cyberdreiging of andere calamiteiten. Om in deze gevallen ook continuïteit te kunnen garanderen kijken we kritisch naar onze processen en updaten we ons bedrijfscontinuïteitsplan.
Contractmanagement
Het doorontwikkelen van contractmanagement is een belangrijk speerpunt. Als gemeentelijke organisatie hebben we immers een groot aantal contracten voor dienstverlening aan de gemeente Waalwijk. Een goed contractmanagement is nodig om de grip op deze contracten te vergroten, het tijdig kunnen ingrijpen bij problemen maar ook om ervoor te zorgen dat deze voldoende toepasbaar zijn in de toekomst. Als laatste kunnen we op deze manier informatie ook beter borgen. We starten daarom met het professionaliseren van het contractmanagement in de organisatie.