Uitgaven

4,65%
€ 9.959
x €1.000
4,65% Complete

Inkomsten

0,58%
€ -1.246
x €1.000
0,58% Complete

Saldo

600,06%
€ 8.712
x €1.000

Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Uitgaven

4,65%
€ 9.959
x €1.000
4,65% Complete

Inkomsten

0,58%
€ -1.246
x €1.000
0,58% Complete

Saldo

600,06%
€ 8.712
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Wat houdt dit beleidsveld in?

In het coalitieakkoord 2022 - 2026 is een aparte paragraaf opgenomen over Mobiliteit: Slimmer & Sneller. Dit is verder vertaald in het Mobiliteitsplan 2030 met een Uitvoeringsprogramma 2023 - 2027, dat in maart 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het Mobiliteitsplan is de uitwerking van de ambities uit de Mobiliteitsvisie 2030 in concrete maatregelen. Het geeft richting aan hoe we de vastgestelde visie tot 2030 realiseren. De ambities en maatregelen zijn niet voor elk gebied in de gemeente hetzelfde. We maken daarom onderscheid in de maatregelen voor het centrum, het stedelijk gebied, de bedrijventerreinen, de dorpskernen en het buitengebied. Het Mobiliteitsplan 2030 is adaptief, zodat het mogelijk is om in te spelen op bestuurlijke, technische of overige belangrijke veranderingen in Waalwijk. Het Uitvoeringsprogramma bevat de concrete projecten voor een periode van vier jaar. De doelen voor de verschillende gebieden (centrum, stedelijk gebied, bedrijventerreinen, dorpskernen en buitengebied) zijn uitgewerkt volgens de 4 ambities uit de Mobiliteitsvisie (‘schoon, stil en gezond’, ‘inclusieve mobiliteit’, ‘robuust en betrouwbaar’ en ‘slim en efficiënt’). De vijfde ambitie ‘veiligheid’ is een ambitie waar geen discussie over is. Alles wat we doen, moet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. De 4 ambities zijn de basis voor de indeling van de begroting 2026. 

Schone, stille en gezonde mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Schone, stille en gezonde mobiliteit - Wat willen we bereiken?

D25.210 Mobiliteit in Waalwijk is in 2030 schoner, stiller en gezonder

Terug naar navigatie - Schone, stille en gezonde mobiliteit - Wat willen we bereiken? - D25.210 Mobiliteit in Waalwijk is in 2030 schoner, stiller en gezonder

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 wordt het straatbeeld minder gedomineerd door de auto en is er meer ruimte voor voetgangers en fietsers in een veilig comfortabel netwerk.
•    In 2030 vormt het openbaar vervoer, in bredere context (denk aan gedeelde mobiliteit en hubs), een logisch onderdeel van het totale mobiliteitssysteem. 
•    Ook het goederenvervoer draagt bij aan de reductie van CO2.

Activiteiten

Inclusieve mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Inclusieve mobiliteit - Wat willen we bereiken?

Robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem - Wat willen we bereiken?

D25.230 Doorontwikkeling naar een robuuster en betrouwbaarder mobiliteitssysteem

Terug naar navigatie - Robuust en betrouwbaar mobiliteitssysteem - Wat willen we bereiken? - D25.230 Doorontwikkeling naar een robuuster en betrouwbaarder mobiliteitssysteem

Omschrijving (toelichting)

•    In 2030 maakt men meer gebruik van alternatieven voor de auto om binnen, van of naar het stedelijk gebied en de bedrijventerreinen te reizen. 
•    De fietsbereikbaarheid is goed met fietsparkeervoorzieningen op logische plekken;
•    De ov-lijnen van en naar Waalwijk voldoen aan de behoeftes van de inwoners en bezoekers.

Activiteiten

Slimme en efficiënte mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Slimme en efficiënte mobiliteit - Wat willen we bereiken?

Havens

Terug naar navigatie - Havens - Toelichting

De gemeente Waalwijk heeft een drietal havens (Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik). De belangrijkste gemeentelijke taken zijn het beheren en onderhouden van de havens / sluizen, waardoor de bereikbaarheid van de Waalwijkse industrieterreinen gewaarborgd blijft (Waalwijk en Waspik) en het instandhouden van de recreatiehavens (Sprang-Capelle en Waspik).

Daarnaast lopen momenteel diverse havengerelateerde ontwikkelingen: 
1. Nieuwe insteekhaven Waalwijk: we zijn in afwachting van een gerechtelijke uitspraak met betrekking tot de insteekhaven en de randweg als onderdeel Haven 8 Oost. 
2. Besluitvorming over de exploitatieopzet van de planontwikkeling Kerkvaartse haven staat gepland voor 2026.
3. Uitvoering van het onderhoud aan de jachthaven in Waspik vindt plaats eind 2025 en in 2026.
4. We participeren in Brabant Port. In 2026 geven we hier meer vorm en inhoud aan en kijken of we aansluiten bij de coöperatie. 
5. Het college is voornemens om in 2026 een verkeersveiligheidsplan voor het bedrijventerrein Haven op te stellen.
6. In de komende jaren moeten in de gemeente Waalwijk diverse kades en damwanden worden vervangen. Daarnaast is het mogelijk dat enkele vaarwegen moeten worden verdiept om de bereikbaarheid en functionaliteit van de drie havens in Waalwijk te waarborgen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de Jaarrekening 2024, de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de Begroting 2026 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2026.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2026 is terug te lezen in de begrotingsapp.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2026 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Kadernota 2026
Onontkoombaarheden Vitale Stad
KN26 O3.01 Budgettekort OOR-Zuid (onderhoud openbare ruimte) 34 34 0 0
KN26 O3.01 Budgettekort OOR-Zuid (onderhoud openbare ruimte) 73 73 0 0
Basis op orde Mens en Samenleving:
KN26 O2.05 Beheer en onderhoud brandkranen 35 35 35 35
Nieuwe voorstellen Vitale Stad
KN26 NV3.01 Mobiliteitshub -175 0 0 0
KN26 NV3.13 Mensgerichte verkeersveiligheid 13 13 13 13
KN26 NV3.12 Monitoring fietsparkeren 15 0 0 0
Ombuigingen Dienstverlening en bedrijfsvoering
KN26 Afschrijvingstermijnen reeel verlengen; restwaarde meenemen -117 -111 -105 -135
Totaal -122 44 -57 -87

Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2 : Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

 Lasten
De lasten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 afgenomen met € 434.000. De voorstellen van de Kadernota 2026 resulteren in € 122.000 aan minder lasten,  de overige lasten op beleidsveld 2 (per saldo) zijn met € 312.000 gedaald.
Belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
- Incidenteel budget van € 200.000 ten behoeve van Last Mile in 2025;
- Vanuit de budgetoverheveling 2024 was in 2025 een incidenteel bedrag geraamd voor mobiliteit. In de begroting 2026 is dit bedrag niet meer geraamd.

Baten
De baten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 toegenomen met € 69.000, waarvan € 50.000 door voorstel NV3.13 Mensgerichte verkeersveiligheid uit de Kadernota 2026. De rest betreft indexering van de (overige) opbrengsten.

Reserves
De onttrekkingen aan reserves zijn in de begroting 2026 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2025 met € 275.000 gedaald door een eenmalige budgetoverheveling van 2024 naar 2025 ten behoeve van het Mobiliteitsplan.