Begroting 2026-2029 op hoofdlijnen

De begroting 2026-2029 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Begroting 2026-2029 op hoofdlijnen - De begroting 2026-2029 op hoofdlijnen

Begrotingsbeeld na kaderstellend debat en Meicirculaire 2025, met technische aanpassingen Begroting 2026

In deze Programmabegroting 2026 zijn de effecten van de raadsbesluiten tot en met 1 augustus 2025, de vertaling van de Kadernota 2026 en de effecten van de Meicirculaire 2025 verwerkt. Verder is de begroting in technische zin samengesteld, mede gebaseerd op de door uw raad op 3 juli 2025 vastgestelde uitgangspunten voor de samenstelling van de Begroting 2026. 

In onderstaande tabel wordt het effect van de incidentele baten en lasten voorafgaand aan de Begroting 2026 gecorrigeerd omdat de incidentele baten en lasten bij de Begroting 2026 opnieuw worden bepaald (zie laatste regels in de tabel).

Bedragen (afgerond) x€1.000 2026 2027 2028 2029
V = voordeel / N = nadeel V/N V/N V/N V/N
Startpositie voorafgaand aan Kadernota 2026 N 4.558 N 4.394 N 4.508 N 4.825
Totaal onontkoombaarheden Kadernota 2026 N 1.085 N 329 N 407 N 763
Totaal basis op orde Kadernota 2026 N 1.060 N 370 N 320 N 320
Totaal nieuwe voorstellen Kadernota 2026 N 1.515 N 921 N 538 N 513
Totaal ombuigingen Kadernota 2026 V 3.690 V 4.040 V 5.152 V 5.152
Totaal overige voorstellen Kadernota 2026 V 750 V 980 V 980 V 1.339
Kadernota 2026 (incl. incidentele lasten en baten) N 3.778 N 994 V 359 V 70
Besluitvorming Kadernota 2026: Amendement A1 CU: Geen 5% OZB verhoging N 750 N 750 N 750 N 750
Effecten Meicirculaire 2025 uit raadsinformatiebrief 057-25 V 5.556 V 6.077 V 2.933 V 3.338
Na Meicirculaire 2025 (= A) V 1.028 V 4.333 V 2.542 V 2.658
Afwijkingen
Correctie startpositie Kadernota 2026 V 20 N 110 V 20 V 20
Aanpassing voorstellen Kadernota 2026 V 0 V 0 V 0 V 393
Aanpassing nominaal indexeringen Meicirculaire 2025 V 250 V 250 V 250 V 250
Hogere bijdrage Baanbrekers N 0 N 131 N 246 N 282
Aanpassing kapitaallasten / rente V 315 V 184 V 379 N 52
Overige kleine afwijkingen N 2 V 72 N 21 N 1
Totaal afwijkingen (= B) V 583 V 265 V 382 V 328
Programmabegroting 2026: Financieel beeld 2026-2029 (= A+B) V 1.611 V 4.598 V 2.924 V 2.986
Totaal te elimineren oude reeks incidentele baten en lasten uit de begroting 2025 N 159 N 155 V 45 V 45
Begrotingssaldo 2026-2029 voor incidentele baten en lasten V 1.452 V 4.443 V 2.969 V 3.031
Nieuwe reeks incidentele baten en lasten begroting 2026 V 1.565 V 5 N 45 N 45
Structureel begrotingssaldo 2026-2029 V 3.017 V 4.448 V 2.924 V 2.986

Toelichting op (technische) wijzigingen in de Begroting 2026
Onderdeel A van bovenstaand financieel beeld is de stand uit de raadsinformatiebrief 057-25  (d.d. 27 juni 2025) zoals die bij de Meicirculaire 2025 aan de raad is gepresenteerd, gecorrigeerd met het amendement OZB-belasting.
Daarna is de Programmabegroting 2026 (technisch) samengesteld en dat leidt tot afwijkingen van dit financieel beeld
, die ook per jaar anders kunnen zijn.
De financiële afwijkingen hebben betrekking op:

1. Aanpassingen op eerdere cijfers Kadernota 2026, Meicirculaire 2025 en overige mutaties: 
De verwerking van de voorstellen uit de Kadernota 2026, Meicirculaire 2025 en overige mutaties leiden tot verschillen (in tabel onder B):

a. Correctie startpositie Kadernota 2026
In de startpositie van de Kadernota 2026 zijn een aantal begrotingswijzigingen niet (correct) opgenomen. De grootste afwijking wordt veroorzaakt door begrotingswijziging 2025-005 Reconstructie Winterdijk S-C. In de startpositie is deze opgenomen met een voordeel van € 190.000 in 2027, dit moet zijn € 60.000. Daarnaast zorgen de volgende begrotingswijzigingen voor kleine verschillen: 2025-002 Uitfasering van nood- vluchtweg en reguliere TL-verlichting ,
2025-014 Oversteek bij Baanbrekers, 2025-026  GREX / De Muzenkamer.

b. Aanpassing voorstellen Kadernota 2026
In de Kadernota 2026 is de jaarschijf 2029 toegevoegd. Deze mutatie was te laag en is nu in de Begroting 2026 bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door een hogere Algemene Uitkering. De Algemene Uitkering zoals nu in de Begroting 2026 opgenomen, sluit aan met de Meicirculaire 2025.

c. Aanpassing nominaal indexeringen Meicirculaire 2025
Bij de Meicirculaire 2025 is een stelpost voor indexering opgenomen. Werkelijke toepassing daarvan op detailniveau leidt tot afwijkingen (is ieder jaar het geval).

d. Hogere bijdrage Baanbrekers
De bijdrage aan de Gemeenschappelijke Regeling Baanbrekers is opgenomen conform de Begroting 2026-2029 van Baanbrekers. Dit leidt tot een bijstelling van de gemeentelijke bijdrage voor de jaren 2027 en verder.

e. Aanpassing kapitaallasten / rente
Bij het samenstellen van de begroting worden de ramingen van kapitaallasten / rente geactualiseerd, mede op basis van een inschatting van het moment van daadwerkelijk investeren. In de actualisering van de kapitaallasten komen verschillende effecten samen. Er zijn kapitaallasten doorgeschoven als gevolg van het doorschuiven van geplande investeringen, daarnaast zijn de vervangingsinvesteringen bijgesteld en zijn de renteramingen geactualiseerd. 

f. Overige kleine afwijkingen.
Overige verschillen betreft meerdere kleine posten die gezien het bedrag niet worden toegelicht.
 

Incidentele baten en lasten en structureel begrotingssaldo 2026 - 2029
Het begrotingssaldo wordt op grond van BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) en de handreiking van Provincie uit 2021 nog gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten. Deze aanpassing bevat 2 onderdelen:
- Het elimineren van de incidentele baten en lasten uit de primaire begroting 2025, voordat de nieuwe reeks voor de begroting 2026 wordt bepaald.
- Het toevoegen van de nieuwe reeks voor incidentele baten en lasten voor de begroting 2026. Van deze nieuwe reeks is een tabel met toelichting opgenomen onder de overzichten van baten en lasten.
Na aanpassing  voor incidentele baten en lasten wordt het structureel begrotingssaldo gepresenteerd.

In de volgende paragraaf wordt het toetsingskader van de Provincie voor de begroting 2026 nader toegelicht. 

Tarieven
In de paragraaf lokale heffingen is in deze begroting een uitgebreide toelichting op belastingen en heffingen opgenomen. Alle daarvoor in aanmerking komende tarieven zijn, op basis van de door de raad vastgestelde uitgangspunten voor de samenstelling van de Begroting 2026, aangepast . De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn kostendekkend, zo nodig met inzet van middelen uit de bijbehorende voorzieningen. De tariefvoorstellen 2026 komen (met uitzondering van OZB en leges) gelijktijdig doch separaat van de Begroting 2026 op 6 november 2025 in de raad aan de orde. De voorstellen voor OZB en leges volgen daarna in de decembervergadering van de raad.

Toetsingskader van de Provincie Noord-Brabant voor de Begroting 2026

Terug naar navigatie - Begroting 2026-2029 op hoofdlijnen - Toetsingskader van de Provincie Noord-Brabant voor de Begroting 2026

In 2019 is het Gemeenschappelijk financieel toezichtkader 2020 gemeenten  (GTK 2020) vastgesteld. Het GTK 2020 is een gezamenlijk product van de 12 provincies. Om de uniforme uitoefening van het financieel toezicht te bevorderen is het GTK door alle provincies vastgesteld en geldt deze voor alle gemeenten in Nederland. Het vorige toezichtkader dateerde van 2014 en was aan vernieuwing toe. Redenen hiervoor zijn forse wijzigingen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en diverse nieuwe door de commissie BBV uitgebrachte notities. Daarnaast  is er eind 2018 een 'Agenda toekomst van het (interbestuurlijk toezicht' (de Agenda) aan de Tweede Kamer aangeboden. In de Agenda zijn door het Rijk, Interprovinciaal Overleg (IPO) en Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) gezamenlijk afspraken gemaakt over de veranderingen in de wijze van toezicht houden. Het GTK uit 2020 is nog steeds van kracht.

De opgave is het goed functioneren van het openbaar bestuur in een veranderende samenleving. In de Agenda worden de volgende 5 actielijnen genoemd:
- Versterken verbinden horizontale controle en verticaal toezicht.
- Beter voeren dialoog.
- Beter leren van toezicht.
- Uniformeren uitvoering toezicht.
- Toezichthouder richt zich op gedeelde risico's.

In vervolg op dit Toezichtkader is door de Provincie op 10 april 2025 de begrotingscirculaire 2025 uitgebracht. Op 23 mei 2025 is nog een aanvulling op de begrotingscirculaire uitgebracht. Deze circulaire, die ook aan de raad is gezonden,  bevat actuele onderwerpen die van belang zijn voor de samenstelling van de begroting 2026 van gemeenten:
- Terugloop Algemene Uitkering 2026
- Herijking Gemeentefonds
- Eigen bijdrage WMO
- Extra middelen jeugdzorg
- Klimaat- en energiebeleid
- Ontwikkelingen en nieuwe notities Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
- Bezuinigingen
- Bezuinigingen bij verbonden partijen
- Incidentele baten en lasten
- Begrotingssaldo en structureel en reëel evenwicht
- Structurele reserve inzet
- Aansluiting reserves
- BTW- Compensatiefonds
- Kapitaallasten (en onderuitputting)
- Onderhoud kapitaalgoederen
- Begrotingsadvies VNG

De Provincie heeft als toezichthouder een onafhankelijke rol. De Provincie beoordeelt onze begroting op basis van het wettelijke criterium van structureel en reëel evenwicht. De  Begroting 2026 moet dus structureel en reëel in evenwicht zijn als het laatste jaar van de meerjarenraming 2027-2029 dat niet is. 

Van de begrotingscirculaire van de Provincie hebben wij kennis genomen. Wij zijn van mening dat de begroting van de gemeente Waalwijk conform de wettelijke eisen en de door de Provincie gedane aanbevelingen is samengesteld. De Provincie zal na vaststelling van de Begroting 2026 door de raad nog voor het einde van 2025 komen met haar oordeel over deze begroting.