Overzichten van lasten en baten

Overzichten van lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten - Overzichten van lasten en baten

Per beleidsveld worden de voor de uitvoering naar verwachting benodigde lasten en baten vermeld. Op grond van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) zijn in dit hoofdstuk daarnaast de volgende overzichten opgenomen:

  • Recapitulatie naar lasten- en batensoorten;
  • Meerjarenbegroting 2026-2029;
  • Overzicht van incidentele lasten en baten.

Tot slot wordt een inzicht gegeven in de structurele begrotingspositie.

Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten - Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Bedragen x € 1.000

Lasten Jaarrekening 2024 Begroting na wijziging 2025 Begroting 2026
4110 Salarissen en sociale lasten 34.277 42.652 44.767
4120 Overige rechts positie regelingen
4210 Belastingen 983 1.539 779
4310 Aankoop grond 0 0
4320 Duurzame goederen 1.685 13.770 20.768
4330 Pachten/erfpachten
4341 Sociale uitkeringen in natura 31.162 32.938 33.769
4351 Ingeleend personeel 12.477 5.437 4.130
4380 Overige goederen en diensten 47.030 39.369 39.511
4389 Overige goederen en diensten onverdeeld 691 -385
4420 Subsidies 412 -74 127
4431 Inkomensoverdrachten Rijk 417 490 490
4433 Inkomensoverdrachten Gemeenschappelijke regelingen 33.962 36.569 37.569
4434 Inkomensoverdrachten Provincie 46
4436 Inkomensoverdrachten overige overheden 8.521 8.178 8.476
4438 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen 3.164 4.754 3.852
4439 Inkomensoverdrachten onverdeeld -716
4444 Kapitaal overdrachten Provincie 20
4448 Kwijtscheldingen - oud 243 0
4468 Kwijtscheldingen - nieuw 273 279
4510 Rente 3.237 3.629 4.457
4710 Mutatie reserves 15.439 4.152 882
4720 Mutatie voorzieningen 4.103 2.088 2.597
4730 Afschrijvingen 8.096 8.417 8.992
4740 Toegekende reële en bespaarde rente 0 149 3
4750 Overige verrekeningen 1.053 21.823 3.798
Totaal lasten 206.327 226.844 214.144
Baten Jaarrekening 2024 Begroting na wijziging 2025 Begroting 2026
8221 Belastingen op producenten -16.287 -17.039 -18.246
8222 Belastingen op huishoudens -5.388 -4.842 -5.195
8310 Opbrengst grondverkopen -1.192 -27.100 -10.587
8320 Duurzame goederen -250
8330 Pachten -832 -783 -856
8342 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura -471 -411 -420
8352 Uitgeleend personeel -133 -99 -90
8360 Huren -4.658 -4.763 -4.942
8370 Leges en andere rechten -9.662 -9.244 -10.677
8380 Overige goederen en diensten -4.930 -3.956 -4.024
8431 Inkomensoverdrachten Rijk -138.456 -133.357 -138.085
8432 Inkomensoverdrachten gemeente -267 -33
8433 Inkomensoverdrachten gemeenschappelijke regelingen -178
8434 Inkomensoverdrachten provincies -495 -56 -107
8436 Inkomensoverdrachten overige overheden -3.277 -19 -20
8438 Inkomensoverdrachten overige instellen en personen -51 -134 -72
8439 Inkomensoverdrachten onverdeeld
8444 Kapitaalsoverdrachten provincies -29
8448 Overige kapitaalovertdrachten -70 150 -266
8510 Rente -296 -260 -260
8520 Dividenden en winsten -73 -82 -82
8710 Mutatie reserves -15.617 -13.666 -4.601
8720 Mutaties voorzieningen -134 -27 -698
8750 Overige verrekeningen -3.580 -11.123 -16.369
Totaal baten -206.327 -226.844 -215.596
Totaal saldo 0 0 -1.452

Uit onderstaand overzicht blijkt een positief resultaat 2026 van € 1.452.000, dat in 2026 staat op product 963 resultaat van de rekening / begroting van baten en lasten.
Dit saldo en onderstaand overzicht is zonder rekening te houden met het effect van incidentele baten en lasten. 

Overzicht van incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten - Overzicht van incidentele lasten en baten

Toepassing provinciale handreiking Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Bij de begroting 2022 is deze handreiking zo goed als mogelijk toegepast. Ondanks afstemming vooraf en de melding dat bij het oordeel over de begroting 2022 er coulant mee zou worden omgegaan, was de Provincie van oordeel dat de handreiking nog niet voldoende zou zijn toegepast: ”Op uw overzicht staan incidentele posten die er naar onze mening onterecht op staan. Bij ons onderzoek van de begroting 2023 zullen wij het overzicht van incidentele baten en lasten daadwerkelijk betrekken bij het bepalen van de (omvang van) de structurele begrotingssaldi 2023-2026”. Echter in de  begrotingscirculaire 2022  van de Provincie voor de begroting 2023 (van 28 maart 2022) staat: “Net zoals bij de begrotingsronde 2022 zullen we bij de begrotingsronde 2023 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ “.
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel, zeker omdat daarover ook geen advies aan de commissie BBV is gevraagd. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie gaat in onze ogen veel onduidelijkheid geven. Inmiddels loopt over de handreiking al meer dan een jaar een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ - gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Uitkomsten van deze discussie zijn nog niet bekend, wel loopt er inmiddels ook vanuit dat beraad een traject om de handreiking nader te bezien.
In de begrotingscirculaire 2023  (d.d. 14 april 2023) heeft de Provincie voor de beoordeling van de begroting 2024 op dit punt opgenomen: “Landelijk is de discussie over de toepassing van de handreiking incidentele baten en lasten nog niet afgerond. Daarom zullen wij, net zoals bij de begrotingsronde 2023, bij de begrotingsronde 2024 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’.” Inmiddels weten gemeenten 2 jaar later nog niet precies waar ze aan toe zijn op dit punt.

Bij het beoordelen van de incidentele baten en lasten houdt de toezichthouder de volgende volgorde in de criteria aan; om een post als incidenteel te kunnen aanmerken, moeten alle uitgangspunten van toepassing zijn (deze dateren nog uit de handreiking van 2021) :

•    de aard van de raming. 

Dit is het dominante criterium: in principe zijn alle baten en lasten structureel. De soort of eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld is in eerste instantie bepalend of een post als incidenteel of structureel wordt aangemerkt. De handreiking bevat een groot aantal voorbeelden, die correcte toepassing van de regels verduidelijken.

•    de einddatum.

Alleen wanneer er op het moment van besluitvorming een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum is, is de tijdelijkheid van baten of lasten voldoende aangegeven om dit als incidentele post op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld:  in het coalitieprogramma zijn voor de duur van de raadsperiode extra lasten voor nieuw beleid opgenomen, na gemeenteraadsverkiezingen bepaalt een nieuwe raad of het beleid wordt voortgezet; dan wordt dit als structureel beschouwd. Een besluit dat later kan worden ingetrokken (door de nieuwe raad of op basis van evaluatie) maakt de daaruit voortkomende lasten niet incidenteel.

•    de materiële beïnvloeding.

Om het overzicht niet nodeloos ingewikkeld te maken door een grote hoeveelheid incidentele posten, is het de bedoeling een grensbedrag te bepalen.  

Algemeen bij deze toelichting voor de begroting 2026 Waalwijk

De in het overzicht incidentele baten en lasten opgenomen posten worden één voor één toegelicht, behalve die van € 75.000 en lager; dit is zo ook opgenomen in onze Financiële verordening 2023. 

Overzicht incidentele lasten en baten
Bedragen * € 1.000 2026 2027 2028 2029
A Budgettair "neutrale" incidentele baten en lasten
Mutaties Grondexploitatie
Totaal lasten Grondexploitatie 23.071 20.381 9.186 4.367
Mutatie boekwaarde GE (verlaging/lasten) 4.199 25.025 26.188 0
Totaal grondexploitatie baten -10.901 -43.528 -31.114 -314
Mutatie boekwaarde GE (verhoging/baten) -16.369 -1.878 -4.260 -4.053
Saldo 0 0 0 0
Incidentele lasten gedekt uit reserves
Totaal lasten -2.465 -1.134 -877 -150
Totaal onttrekkingen uit reserves 2.465 1.134 877 150
Saldo 0 0 0 0
Incidentele baten en lasten SPUK (excl. implementatie soc. Domein)
Totaal incidentele lasten "Brede SPUK" 761
Totaal baten / mutaties reserve -761
Saldo 0 0 0 0
Totaal "neutrale" incidentele baten en lasten
Totaal incidentele lasten 25.566 44.272 34.497 4.217
Totaal incidentele baten -25.566 -44.272 -34.497 -4.217
Saldo 0 0 0 0
B Overige incidentele baten en lasten (met effect op structureel saldo)
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning
028 Robuuste HR-capaciteit salarisadministratie 118
Totaal lasten 118 0 0 0
Beleidsveld 3: Economie
304 Uitvoeringagenda Centrumvisie 75
305 Leisure InvesteringsFonds (LOF) 12
Totaal lasten 87 0 0 0
Beleidsveld 5: Sport, cultuur en recreatie
503 Sportparken (kleedkamers WSC) 750
Totaal lasten 750 0 0 0
Beleidsveld 6: Sociaal domein
631 Implementatieplan samen redzaam (incidenteel) 455 50
Totaal lasten 455 50 0 0
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
810 Invoering omgevingswet 200
Totaal lasten 200 0 0 0
813 Snippergroen -45 -45 -45 -45
Totaal baten -45 -45 -45 -45
Overige incidentele baten en lasten (met effect op structureel saldo)
Totaal incidentele lasten 1.610 50
Totaal incidentele baten -45 -45 -45 -45
Saldo 1.565 5 -45 -45
A + B Totaal incidentele lasten 27.176 44.322 34.497 4.217
A + B Totaal incidentele baten -25.611 -44.317 -34.542 -4.262
NIEUWE REEKS: Saldo incidentele baten en lasten 1.565 5 -45 -45
Overzicht mutaties structurele reserves
bedragen * € 1.000 2026 2027 2028 2029
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning
950 Geblokkeerde Reserves 296 296 296 296
950 Onttrekking Algemene Reserve 420 420 740 1140
Totaal baten 716 716 1.036 1.436
Beleidsveld 1: Veiligheid
951 Geblokkeerde Reserves 25 25 25 25
Totaal baten 25 25 25 25
952 Geblokkeerde Reserves 261 261 325 325
Totaal baten 261 261 325 325
Beleidsveld 5: Sport, cultuur en recreatie
955 Geblokkeerde Reserves 290 290 281 281
Totaal baten 290 290 281 281
Beleidsveld 6: Sociaal Domein
956 Geblokkeerde Reserves 26 26 26 26
Totaal baten 26 26 26 26
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
958 Geblokkeerde Reserves 0 0 0 480
Totaal baten 0 0 0 480
Totaal structurele lasten - - - -
Totaal structurele baten 1.318 1.319 1.694 2.574
Saldo -1.318 -1.319 -1.694 -2.574

Algemeen bij deze toelichting voor de Begroting 2026 Waalwijk

De in het overzicht incidentele baten en lasten opgenomen posten worden één voor één toegelicht, behalve die van € 75.000 en lager; dit is zo ook opgenomen in onze 
Financiële verordening 2023.  

A.    Budgettair neutrale incidentele lasten en baten

Mutaties Grondexploitatie
De lasten en baten grondexploitatie zijn bepaald door de jaarschijven 2026 - 2029 van de in de jaarrekening 2024 bijgestelde grondexploitaties op te tellen. Jaarlijks wordt gelijktijdig met het opstellen van de jaarrekening een Nota grondexploitatie opgesteld. Hierin wordt een financieel inzicht gegeven in de lopende en mogelijk ook toekomstige complexen binnen de grondexploitatie.

Incidentele lasten gedekt uit reserves
In de begroting zijn incidentele lasten opgenomen die gedekt worden uit (incidentele) bijdragen vanuit reserves. Het betreft posten die gedekt worden uit de algemene reserve, de beleidsreserve, de reserve grondexploitatie, de reserve onderwijshuisvesting (tijdelijke huisvesting), de reserve onderwijsachterstandsbeleid, de reserve Sociaal Domein, de reserve Duurzaamheid en de reserve Vluchtelingen, statushouders, tijdelijke noodverblijfsituaties.

Incidentele lasten en baten SPUK (excl. deel implementatie sociaal domein)
Vanuit het Rijk zijn Specifieke Uitkeringen (SPUK’s) voor 2025 en 2026 beschikbaar gesteld die voor een bepaald doel ingezet moeten worden. Het betreft als eerste de “Brede SPUK” (in totaal over 2 jaar: € 2.548.000), waarvan een deel wordt ingezet voor de implementatie van de Koers Sociaal Domein (“Samen redzaam”); zie onder programma 6 hierna. 

B.    Overige incidentele lasten en baten (met effect op structureel saldo)

Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning

Lasten robuuste HR-capaciteit salarisadministratie
Een goede salarisadministratie is een basisvoorwaarde voor een goed functionerend ambtelijk apparaat. Deze kosten zijn te relateren aan de nakoming van wettelijke verplichtingen op grond van het Burgerlijk Wetboek (i.c. het arbeidsrecht), CAO en lokale regelingen. In 2022 is besloten om de salarisverwerking extern te organiseren. Dit onder gelijktijdige vervanging van de e-HRM-software. De aanbestede e-HRM-software voldoet niet aan het programma van eisen en stand der techniek. In 2025 zijn we daarom overgeschakeld naar een nieuw pakket, hetgeen incidenteel nog tot extra lasten leidt van € 118.000 in 2026.

Beleidsveld 5: Cultuur, recreatie en sport

Lasten Kleedkamers WSC
Al jaren is duidelijk dat er een investering nodig is ten behoeve van de kleedkamers van WSC. Dat was een lastige kwestie omdat de gemeente eigenaar is en de vereniging verantwoordelijk is voor de instandhouding ervan. Er is nu zicht op een structurele oplossing door overdracht van het eigendom en een eenmalige bijdrage van de gemeente aan de benodigde investering van € 750.000.

Beleidsveld 6: Sociaal Domein

Lasten en baten Implementatie Koers Sociaal Domein (“Samen redzaam”)
De implementatie van de koers sociaal domein is uitgewerkt in het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ 2024-2027. Met deze beweging beogen we de sociale basis te versterken, de samenredzaamheid te vergroten en ook de afhankelijkheid van hulpverleners en zorg te verkleinen zodat het sociaal domein in zijn geheel beheersbaar blijft, en de zorg toegankelijk voor die mensen die dat echt nodig hebben. Omdat er op trede 2 en 3 niet veel beschikbaar was is hier een investering op ingezet ter versterking van de sociale basis. Voor de implementatie van de Koers met de implementatie van het Wmo-beleidsplan zijn incidenteel extra middelen nodig, met waar mogelijk ook financiering uit SPUK’s.

Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Omgevingswet
In 2025 ronden we de Omgevingsvisie af en deze wordt in 2026 ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. Daarmee geven we op een hoog abstractieniveau richting aan toekomstig Waalwijk, Waspik en Sprang-Capelle. Verdere uitwerking en vertaling van specifieke onderwerpen kunnen worden belegd in zogenaamde omgevingsprogramma’s.  De uiteindelijke juridische vertaling vindt plaats in het Omgevingsplan. De implementatie van de Omgevingswet vraagt veel kennis en capaciteit, meer dan wij en andere overheden rekening mee hebben gehouden. In 2026 is aanvullend een bedrag van € 200.000 nodig. We werken in 2026 een voorstel uit voor de verdere implementatie van deze omvangrijke wet- en regelgeving.

Overzicht mutaties structurele reserves

Algemene reserve
Het surplus van de algemene reserve is dat deel dat niet nodig is voor het afdekken van risico’s (weerstandscapaciteit). Van dit vrij besteedbare deel (surplus) kan een gemeente met ingang van 1 januari 2024 jaarlijks maximaal 10% inzetten voor het dekken van structurele lasten. Met de voorwaarde dat de solvabiliteit groter of gelijk is aan 20% en blijft. Daarnaast moet het weerstandvermogen voldoende zijn. 
In de Begroting 2026 en verdere jaren 2027 tot en met 2029 zetten we een deel van de algemene reserve in, te weten 2026: € 420.000, 2027: € 420.000, 2028: € 740.000 en 2029: € 1.140.000. We voldoen aan de voorwaarde dat de solvabiliteit groter of gelijk is aan 20%, deze is namelijk afgerond 30% in 2026 en 25% in 2029. Ook het weerstandvermogen is voldoende, de gemeente Waalwijk beschikt over een gezonde financiële positie. Voor de volledige gegevens van de solvabiliteit en weerstandvermogen wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandvermogen en Risicobeheersing.
Door middel van de eerste begrotingswijziging 2026 wordt aan de raad voorgesteld om deze structurele onttrekking uit de Algemene Reserve terug te draaien.

Meerjarenbegroting 2026-2029

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten - Meerjarenbegroting 2026-2029

Meerjarenbegroting 2026 - 2027 - 2028 - 2029

Deze begrotingsjaren zijn samengesteld vanuit: 

  • De bestendiging van bestaand beleid (geen budgetaanpassingen).
  • Volledige verwerking van alle financiële gevolgen van het Voorjaarsbericht 2025, Kadernota 2026  en de Meicirculaire 2025.
  • Het volledig ramen van alle lasten (kapitaallasten en exploitatielasten) voortkomend uit nieuw beleid.
  • Geen ramingen wegens onderuitputtingen van kapitaallasten en personeelslasten.
  • Een stelpost van structureel jaarlijks € 75.000 extra in verband met het onderhoud wegens areaaluitbreiding.
  • Het toevoegen van mutaties voor de jaarschijf 2029 in de algemene uitkering en voor kapitaallasten IUP en verduurzaming vastgoed.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2026 Mutatie_2027_tov_2026 MJB 2027 Mutatie_2028_tov_2027 MJB 2028 Mutatie_2029_tov_2028 MJB 2029
PR001 Bestuursorganen: Raad 951 -33 918 0 918 0 918
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 996 0 996 0 996 0 996
PR003 College van B&W 1.499 -180 1.319 0 1.319 0 1.319
PR004 Publiekszaken 1.550 0 1.550 0 1.550 0 1.550
PR005 Leges publiekszaken -615 0 -615 0 -615 0 -615
PR006 Verkiezingen 137 4 140 0 140 0 140
PR007 Representatie 137 0 137 0 137 0 137
PR008 Communicatie 170 0 170 0 170 0 170
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 927 0 927 0 927 0 927
PR020 Overhead 799 0 799 0 799 0 799
PR021 Huisvesting 1.738 17 1.756 -50 1.705 -5 1.700
PR022 ICT algemeen 2.100 31 2.132 -17 2.115 -62 2.053
PR023 Algemene personeelskosten 2.467 117 2.583 -83 2.501 21 2.522
PR024 Algemene organisatiekosten 1.210 0 1.210 0 1.210 0 1.210
PR025 Directie 0 0 0 0 0 0 0
PR026 Concern en strategie 0 0 0 0 0 0 0
PR027 Financien & Inkoop 0 0 0 0 0 0 0
PR028 HRM en ondersteuning 0 0 0 0 0 0 0
PR029 ICT 0 0 0 0 0 0 0
PR030 Informatiebeheer en facilitaire zkn 0 0 0 0 0 0 0
PR045 Directie 656 0 656 0 656 0 656
PR046 Concern en strategie 1.808 -50 1.758 0 1.758 0 1.758
PR047 Financiën en Inkoop 2.373 -255 2.117 0 2.117 0 2.117
PR048 AEO 2.820 -231 2.589 0 2.589 0 2.589
PR049 INF 3.577 -88 3.489 -50 3.439 0 3.439
PR050 Facilitair 538 0 538 0 538 0 538
PR061 OZB woningen -7.319 -48 -7.367 -47 -7.414 0 -7.414
PR062 OZB niet-woningen -8.633 -31 -8.664 -30 -8.694 -437 -9.131
PR101 Brandweer en rampenbestrijding 3.640 -1 3.639 -1 3.638 -21 3.617
PR102 Openbare orde en veiligheid 2.294 -44 2.250 -35 2.215 0 2.215
PR103 Dierenbescherming 105 0 105 0 105 0 105
PR104 Parkeertoezicht 345 0 345 0 345 0 345
PR201 Straatreiniging 793 -111 682 -10 672 -2 669
PR202 Gladheidsbestrijding 167 0 167 26 194 -1 193
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 4.487 717 5.204 70 5.274 -82 5.192
PR204 Openbare verlichting 1.030 51 1.081 -1 1.080 -4 1.075
PR205 Verkeersmaatregelen 1.264 90 1.355 -20 1.335 67 1.402
PR206 Parkeervoorzieningen 714 25 739 -42 697 -2 695
PR207 Parkeervergunningenheffingen -1.325 -41 -1.366 41 -1.325 -100 -1.425
PR208 Exploitatie havencomplex 454 -2 452 1 453 156 610
PR209 Afwatering waterlossingen etc. 465 -95 370 0 370 0 370
PR210 Recreatieve havens 63 0 63 0 62 -1 62
PR301 Straatmarkten 69 0 69 0 69 0 69
PR302 Opbrengst straatmarkten -34 0 -34 0 -34 0 -34
PR303 Economische ontwikkeling 425 0 425 0 425 0 425
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 472 -77 395 0 395 0 395
PR305 Economische promotie 304 -12 291 0 291 0 291
PR401 Leerlingenvervoer 1.658 0 1.658 0 1.658 0 1.658
PR402 Leerplicht 216 0 216 0 216 0 216
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting 1 0 1 0 1 0 1
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. 27 0 27 0 27 0 27
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs 681 -2 678 -420 258 -53 206
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs 1.704 333 2.038 -16 2.021 -369 1.652
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs 102 -1 102 -1 101 -1 99
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.372 81 2.453 0 2.453 -3 2.450
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 187 -25 162 -115 47 0 47
PR411 Lokaal onderwijsbeleid 375 -13 362 0 362 0 362
PR412 Volwasseneneducatie 1 0 1 0 1 0 1
PR501 Zwembaden 1.519 15 1.534 -20 1.514 -11 1.503
PR502 Sporthallen en sportzalen 1.349 44 1.394 -2 1.391 2 1.394
PR503 Sportparken 1.643 -559 1.084 -22 1.062 51 1.112
PR504 Onderhoud openbaar groen 6.836 -46 6.789 -325 6.464 8 6.472
PR505 Evenementen en kermissen 145 0 145 0 145 -1 143
PR506 Recreatieve voorzieningen 441 5 445 129 575 -7 567
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.483 -89 1.394 3 1.396 2 1.398
PR508 Mediabeleid 76 -1 75 -20 55 0 55
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 2.759 13 2.772 -85 2.687 -15 2.672
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 42 0 42 0 42 0 42
PR511 Sportbeleid 962 0 962 0 962 0 962
PR512 Monumenten en archeologie 269 0 269 0 269 0 269
PR513 Gemeentearchief 561 -42 519 0 519 0 519
PR514 Schoenenkwartier 1.503 0 1.503 0 1.503 0 1.503
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 0 0 0 0 0 0 0
PR604 Sociaal cultureel werk 238 0 238 0 238 0 238
PR605 Maatschappelijke werk 601 74 675 -83 592 0 592
PR606 Ouderenbeleid 141 0 141 0 141 0 141
PR607 Integratiebeleid 308 0 308 0 308 0 308
PR608 Samenlevingsopbouw 1.756 -455 1.302 -234 1.067 0 1.067
PR609 Jeugdwerk 2.045 -398 1.647 -2 1.645 -3 1.642
PR610 Kinderopvang 679 0 679 0 679 0 678
PR611 Woonzorgzones 243 0 243 0 243 0 243
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 131 0 131 0 131 0 131
PR613 Participatiewet 644 26 670 26 696 26 722
PR614 Inkomensvoorzieningen 243 0 243 0 243 0 243
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 4.234 -26 4.208 0 4.208 0 4.208
PR616 Uitstroombevordering 12.381 -201 12.181 -218 11.963 -129 11.834
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 1.063 -255 809 -107 702 0 702
PR631 Toegang sociaal domein 5.360 253 5.614 -252 5.361 0 5.361
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.740 -29 1.711 0 1.711 0 1.711
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 12.843 -1.012 11.831 0 11.831 0 11.831
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 16.384 0 16.384 -945 15.439 -5 15.434
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 918 0 918 1 919 0 919
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 158 12 170 -12 159 0 158
PR702 Vuilophaal en -afvoer 3.517 0 3.517 0 3.517 0 3.517
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing -5.577 0 -5.577 0 -5.577 0 -5.577
PR704 Begraafplaatsen 645 15 660 0 660 -1 659
PR705 Begraafplaatsrechten -599 0 -599 0 -599 0 -599
PR706 Riolering en waterzuivering 3.648 11 3.659 -13 3.646 -29 3.617
PR707 Rioolrechten -5.675 0 -5.675 0 -5.675 0 -5.675
PR708 Milieu 1.719 0 1.719 0 1.719 0 1.719
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen 2.479 -57 2.422 0 2.422 0 2.422
PR710 Jeugdgezondheidszorg 123 0 123 0 123 0 123
PR711 Jeugd en gezin WMO 433 0 433 0 433 0 433
PR712 Duurzaamheid 670 -283 387 -1 386 -2 384
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen -1.928 0 -1.928 0 -1.928 0 -1.928
PR802 Vergunningen 12 0 12 0 12 0 12
PR804 Gebiedsgericht werken 515 -6 510 -1 509 -2 507
PR805 Gegevensbeheer belastingen 56 0 56 0 56 0 56
PR806 Leningen woningbouw 110 0 110 0 110 0 110
PR807 Werkzaamheden GEO registratie 389 0 389 0 389 0 389
PR808 Stedelijke vernieuwing 36 0 36 0 36 0 36
PR809 Wonen 381 63 444 -135 309 125 434
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen 1.980 -420 1.560 0 1.560 1.422 2.983
PR811 Bouwen 2.188 0 2.188 0 2.188 0 2.188
PR812 Erfpachtsgronden -266 0 -266 0 -266 0 -266
PR813 Beheer diverse percelen -534 0 -534 0 -534 0 -534
PR814 Vastgoed diverse panden 1.186 -549 637 -192 445 -3 442
PR848 Kosten gronden vaste activa 222 0 222 0 222 0 222
PR849 Faciliterend grondbeleid 0 0 0 0 0 0 0
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie 100 0 100 0 100 0 100
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen 0 0 0 0 0 0 0
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden 0 0 0 0 0 0 0
PR905 Verblijfsbelasting -596 0 -596 0 -596 0 -596
PR906 Hondenbelasting -242 0 -242 0 -242 0 -242
PR907 Forensenbelasting 33 0 33 0 33 0 33
PR908 Reclamebelasting 0 0 0 0 0 0 0
PR909 Beleggingen en deelnemingen -77 0 -77 0 -77 0 -77
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) 311 0 311 0 311 0 311
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) 26 -430 -404 185 -219 147 -72
PR913 Onvoorziene lasten 100 0 100 0 100 0 100
PR914 Algemene uitkering -118.326 -362 -118.688 3.537 -115.151 -1.041 -116.192
PR915 Algemene baten en lasten 664 312 976 671 1.646 898 2.544
PR916 Heffing precariorechten -100 0 -100 0 -100 0 -100
PR942 Vennootschapsbelasting 0 0 0 440 440 -440 0
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 0 0 0 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten 2.267 -4.252 -1.985 1.522 -463 92 -371
PR915 Algemene baten en lasten -420 0 -420 -320 -740 -400 -1.140
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -282 -70 -352 -370 -722 440 -282
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -25 0 -25 0 -25 0 -25
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -261 0 -261 -64 -325 0 -325
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -408 -410 -818 481 -337 337 0
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -424 156 -269 9 -260 0 -260
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -1.140 1.114 -26 0 -26 0 -26
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -341 370 29 0 29 0 29
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -317 101 -216 216 0 -530 -530
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 -100 0 -100 0 -100 0 -100
Mutaties reserves -3.719 1.261 -2.458 -48 -2.506 -153 -2.659

Begrotingspositie

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten - Begrotingspositie

Begroting 2026
In de begroting zijn de effecten van de Meicirculaire 2025 van het gemeentefonds verwerkt en meerjarige berekeningen zijn gemaakt op basis van constante prijzen. De volledige kapitaallasten van alle investeringen zijn in de begroting verwerkt. Alle bijdragen in gemeenschappelijke regelingen, waaronder Baanbrekers, zijn volledig en zonder incidentele dekking in de begroting verwerkt. De begroting bevat een post van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven.  Van het begrotingsjaar 2026 kunnen we het volgende beeld geven:

Bedragen x 1.000       

LASTEN BATEN SALDO
Beleidsveld 0 -  Bestuur en ondersteuning 9.267 -3.337 5.931
Beleidsveld 1 - Veiligheid 6.686 -327 6.359
Beleidsveld 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat 9.959 -1.246 8.712
Beleidsveld 3 - Economie 17.153 -16.482 672
Beleidsveld 4 - Onderwijs 9.916 -2.321 7.595
Beleidsveld 5- Sport, cultuur 25.440 -5.812 19.628
Beleidsveld 6 - Sociaal domein 79.532 -18.963 60.569
Beleidsveld 7 - Volksgezondheid en milieu 16.143 -15.376 768
Beleidsveld 8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 18.074 -14.429 3.645
Totaal van de beleidsvelden inclusief reserves 192.171 -78.293 113.878
Algemene dekkingsmiddelen (taakvelden 0.5 / 0.61 / 0.62 / 0.64 en 0.7) 1.434 -137.119 -135.684
Overhead (taakveld 0.4) 20.439 -184 20.255
 Heffing vennootschapsbelasting (taakveld 0.9) 0 0 0
 Onvoorzien (taakveld 0.8) 100 0 100
Totaal algemene dekkingsmiddelen etc. 21.973 -137.303 -115.330
Totaal saldo van baten en lasten inclusief reserves 214.144 -215.596 -1.452
 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 882 -4.601 -3.719
Geraamd resultaat 2026 (= gezuiverd resultaat) 213.262 -210.995 2.267