Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (hierna : Woo) gedeeltelijk in werking getreden. Artikel 3.5 van de Woo geeft aan dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteedt aan de beleidsvoornemens ten aanzien van de uitvoering van deze wet.
De onderdelen van de Woo zijn als volgt:
- Actief openbaar maken van documenten
- Passief openbaar maken van documenten
- Het op orde brengen van de informatiehuishouding
Actief openbaar maken
De Woo stelt de verplichting aan gemeenten om 11 benoemde informatiecategorieën actief te publiceren. Deze verplichting geldt niet voor alle 11 categorieën tegelijk. Op 1 november 2024 zijn de eerste categorieën per Koninklijk Besluit verplicht gemaakt. Gemeente Waalwijk voldoet aan deze verplichting. De planning wanneer de andere categorieën verplicht openbaar gemaakt moeten worden is op het moment van schrijven nog niet bekend. De stand van zaken voor de gemeente Waalwijk voor het publiceren van de informatiecategorieën is als volgt:
Categorie | Status |
Organisatiegegevens | Worden gepubliceerd, verplicht per 01-11-2024 |
Raadsstukken | Worden gepubliceerd |
Convenanten | Gepland voor 2026 |
Woo-verzoeken | Worden gepubliceerd |
Wet- en regelgeving | Worden gepubliceerd, verplicht per 01-11-2024 |
Bestuursstukken | Worden gepubliceerd |
Onderzoeken | Gepland voor 2026/2027 |
Beschikkingen | Gepland voor 2026/2027 |
Klachten | Worden gepubliceerd |
Jaarplannen en -verslagen | Worden (deels) gepubliceerd |
Adviezen van adviescolleges | Worden (deels) gepubliceerd |
Passief openbaar maken
Naast het actief delen van onze informatie, is het voor iedereen mogelijk om bij gemeente Waalwijk publieke informatie op te vragen door het indienen van een Woo-verzoek. We streven ernaar om zo veel mogelijk openbaar te maken, tenzij er sprake is van een uitzonderingsgrond.
Informatiehuishouding op orde
De Woo verplicht dat de digitale informatiehuishouding binnen 8 jaar – gerekend vanaf mei 2022 - op orde wordt gebracht. De VNG heeft een meerjarenplan voor gemeenten opgeleverd. Dit plan bevat o.a. een opsomming van eisen die van belang zijn om aan de wet te voldoen.
1. Iedere gemeente heeft de beschikking over of is aangesloten op een e-depotvoorziening
In 2026 zijn we volledig aangesloten op een e-depotvoorziening
2. Binnen iedere applicatie is de selectielijst geïmplementeerd.
Dit betreft het tijdig vernietigen van informatie. Dit is een meerjarige inspanning die ook in 2026 doorloopt. Bij elke relevante nieuwe software wordt de selectielijst geïmplementeerd of worden er afspraken gemaakt over de vernietiging van informatie.
3. Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op emailarchivering.
In 2022 is dit beleid vastgesteld.
4. Iedere gemeente heeft beheer georganiseerd op tekstberichten.
In 2024 is dit beleid vastgesteld.
5. Iedere gemeente heeft een informatiebeheerplan (minimaal ingericht in werkprocessen, proceseigenaar, in welke applicaties welke data/documenten staat, hoe het beheer is geregeld).
Wij hebben een informatiebeheerplan en blijven dit onderhouden. Dit is een doorlopende inspanning die ook in 2026 doorloopt.
6. Iedere gemeente hanteert een kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer, zoals vastgelegd in artikel 16 van de Archiefregeling.
We hebben een kwaliteitssysteem voor informatiebeheer en blijven dit uitbreiden. Dit is een doorlopende inspanning. Het Handboek Kwaliteitszorg is in 2022 vastgesteld.
7. Iedere gemeente heeft een metagegevensschema vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject metagegevens gekoppeld.
Wij hebben het metagegevensschema vastgesteld in 2022. We blijven dit ontwikkelen om te voldoen aan dan geldende standaarden en ontwikkelingen. Dit is een doorlopende inspanning die ook in 2026 doorloopt.