Uitgaven

37,14%
€ 79.532
x €1.000
37,14% Complete

Inkomsten

8,8%
€ -18.963
x €1.000
8,8% Complete

Saldo

4171,67%
€ 60.569
x €1.000

Beleidsveld 6 : Sociaal Domein

Uitgaven

37,14%
€ 79.532
x €1.000
37,14% Complete

Inkomsten

8,8%
€ -18.963
x €1.000
8,8% Complete

Saldo

4171,67%
€ 60.569
x €1.000

Wat houdt dit beleidsveld in?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6 : Sociaal Domein - Wat houdt dit beleidsveld in?

We willen dat alle inwoners van de gemeente Waalwijk (sociaal) veerkrachtig zijn. Er zit enorm veel kracht in de Waalwijkse samenleving. Als gemeente willen we daar met onze inzet gericht op bestaanszekerheid, publieke (mentale) gezondheid, gelijke kansen en zorg en veiligheid een actieve bijdrage aan leveren. Daarom hebben we gekozen voor een nieuwe koers – want ondanks al onze inspanningen van de afgelopen jaren neemt de zorgvraag van onze inwoners toe, worden problemen complexer en zijn er onvoldoende mensen om die zorg ook daadwerkelijk uit te voeren. Het moet anders, en dat kan ook: door nóg meer gebruik te maken van de kracht van onze inwoners, en door dingen anders te organiseren; slimmer, dichterbij en samen met onze professionele partners én onze inwoners.

Deze nieuwe koers is uitgewerkt in het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ 2024-2028. Daarmee geven we vorm aan de transformatie van het sociaal domein: we sluiten nóg beter aan bij de kracht van onze samenleving. We ontwikkelen met, voor en door inwoners voorzieningen en activiteiten, toegankelijk voor iedereen. En voor wie dat niet genoeg is, bieden we maatwerk: we blijven als gemeente de toegang tot jeugdhulp, Wmo en schuldhulpvelening.

Dit doen we zo dichtbij mogelijk. We werken vanuit het inwonersperspectief en daarvoor is burgerparticipatie en het versterken van de samenhang in buurten en wijken van belang. We ontwikkelen een integrale aanpak vanuit het sociaal domein. Daarvoor maken we gebruik van de tredestructuur, waarbij we trede 1, 2 en 3, de indicatievrije ondersteuning, zo stevig mogelijk neerzetten. Zorg met een indicatie (trede 4) wordt hierdoor steeds minder nodig. Zo houden we deze zorg ook in de toekomst beschikbaar voor mensen die dat nodig hebben.

Ambities Transformatie Sociaal Domein

Met de vaststelling van het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ zijn de volgende ambities vastgesteld. De doelen worden hieronder verder uitgewerkt met daaraan activiteiten gekoppeld:

Ambitie: We versterken de sociale veerkracht van onze inwoners en gemeenschappen/samenleving. 

Ambitie: We vergroten de impact die we maken voor onze inwoners en gemeenschappen.

Ambitie: De integrale inzet op preventie leidt tot beter passende ondersteuning en zorg.

De ambities staan vast en zorgen ervoor dat we koersvast zijn en blijven. We zijn er van overtuigd dat deze ambities bijdragen aan een gezond en gelukkig leven. De doelen dragen bij aan deze ambities. Deze zijn flexibeler. Op basis van monitoring kunnen we onze inzet bijstellen en indien daar aanleiding toe is, kunnen we ook onze doelen bijstellen. Dit is een continu proces, zodat we kunnen leren wat werkt en ruimte geven aan de kracht van de samenleving. Het vraagt tijd, consistentie en samenwerking om tot structurele verandering te komen.

Herverdeling zorgbudgetten voor de kanteling naar Samen Redzaam 

In 2024 is het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ vastgesteld door het college en de gemeenteraad, gevolgd door een verzamelvoorstel met de uitwerking van concrete projecten. In 2025 zijn alle projecten in uitvoering gegaan, waaronder de value cases voor jeugd, Wmo, zorg & veiligheid en indicatiestelling. Het college heeft gekozen voor het ambitieuze scenario, waarmee een stevige inhoudelijke én financiële kanteling wordt ingezet.
Belangrijk onderdeel hiervan is het Stevig Lokaal Team (SLT), dat sinds 2025 operationeel is. Na de pilotfase in 2024 en begin 2025 is het Team Jeugd en Gezin hierin opgegaan en met de toevoeging van ondersteuning voor volwassenen (18+) is een integrale aanpak ontstaan voor inwoners van 0 tot 100+ jaar. Het SLT werkt samen met maatschappelijke partners aan het indicatievrij oppakken van hulpvragen in de jeugdsegmenten 3 en 4 en binnen de Wmo-begeleiding basis en dagbesteding. Zo realiseren we een structurele verschuiving van maatwerkvoorzieningen (trede 4) naar laagdrempelige en snellere ondersteuning in trede 3, en waar mogelijk verder naar groepsgericht aanbod en de sociale basis in trede 2 en 1.

We verwachten dat circa 80% van de huidige geïndiceerde zorg in genoemde segmenten kan worden omgezet naar indicatievrije ondersteuning op trede 2 en 3. Circa 20% blijft via een indicatie beschikbaar, net als specialistische hulp en voorzieningen zoals Wmo-hulpmiddelen. Iedereen die recht heeft op zorg, behoudt dit. Door deze beweging wordt zorg ook in de toekomst beschikbaar en betaalbaar gehouden.

De herverdeling van zorgbudgetten start vanaf de begroting 2026. Budgetten worden verschoven van individuele maatwerkvoorzieningen naar indicatievrije alternatieven, zoals het SLT, dagbesteding en groepsaanbod. Daarmee ontstaat een duurzaam alternatief voor individuele zorg, dichtbij inwoners en passend bij hun behoeften. De middelen worden enerzijds ingezet voor de transformatie en anderzijds voor structurele besparingslijnen binnen het programma Samen Redzaam.

We zijn ons bewust van autonome ontwikkelingen, zoals de toenemende zorgvraag, dubbele vergrijzing en de verschuiving van hoogspecialistische naar lichtere hulp. Daarnaast geldt dat bijvoorbeeld jeugdhulp regionaal wordt ingekocht en één jaar vooruit wordt bevoorschot, met een afrekening pas na afloop van dat jaar. Ook deze financiële systematiek nemen we nadrukkelijk mee in de monitoring en de reguliere planning- en controlcyclus.

Brede SPUK-regeling/Gezond en Actief Leven Akkoord

Medio 2023 is er voor de jaren 2023-2026 een SPUK (specifieke uitkering) verleend door het Rijk ten behoeve van het Gezond en Actief Leven Akkoord. Middelen zijn beschikbaar gesteld voor stimulering van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Het strategisch plan van aanpak Waalwijk 2023-2026 is goedgekeurd door de VSG/VNG en het Rijk.

Doel brede SPUK-regeling/Gezond en Actief Leven Akkoord
Landelijk zien we de zorgvraag steeds verder toenemen. Ook in Waalwijk is dat het geval. Door de toenemende vraag stijgen de zorgkosten steeds verder. Door steeds meer preventief te handelen willen we zorgen dat de zorgvraag afbuigt en uiteindelijk afneemt. Hierdoor blijft de zorg beschikbaar voor degenen die het echt nodig hebben. De stip op de horizon hierbij is een gezonde generatie in 2040 met weerbare, gezonde mensen die kunnen opgroeien, leven, werken en wonen in een gezonde leefomgeving, en waarin sprake is van een sterke sociale basis.

Activiteiten die vanuit GALA worden ingezet kunnen worden opgenomen bij de beleidsvelden 5 (sport, cultuur en recreatie), 6 (sociaal domein)  en 7 (milieu en gezondheid). Omdat het merendeel van de GALA activiteiten gericht is op gezond en actief leven is een overzicht van de activiteiten opgenomen in beleidsveld 7: milieu en gezondheid. 

Financiering
De financiering van het GALA werkt middels de zogenaamde “brede SPUK regeling”.

Dit is een specifieke financiële regeling waarbij het Rijk jaarlijks middelen beschikbaar stelt aan gemeenten om de gezamenlijke doelstellingen te bereiken. Op basis van de door het rijk geformuleerde te behalen resultaten kunnen de middelen worden ingezet. Jaarlijks moet de besteding aan de hand van een SISA – verklaring worden verantwoord.

In de gemeente Waalwijk is besloten om de inzet vanuit de brede SPUK GALA integraal mee te nemen in het implementatieplan ‘Samen Redzaam’ en de preventieve inzet voor het realiseren van de sociale basis (trede 1 en 2) en indicatievrije ondersteuning (trede 3).

Naast het programma Samen Redzaam zijn er nog een aantal zaken die we binnen het binnen beleidsveld 6 oppakken.  

Ontwikkeling opvanglocatie
We onderzoeken of de Professor Veltmanweg geschikt is om voor de periode van in ieder geval 10 jaar zo’n 250 mensen op te vangen. De primaire doelgroep bestaat uit de Oekraïense ontheemden en statushouders die momenteel in het voormalige NH-hotel verblijven. Als opvang voor deze groepen niet meer nodig is, kunnen we hier andere mensen opvangen. 

Inburgering
In 2026 wordt het taalonderwijs voor statushouders in Waalwijk opnieuw aanbesteed. Op basis van de in 2025 uitgevoerde evaluatie ontwikkelen we het inburgeringsbeleid verder door. We blijven de inburgering binnen de wettelijke kaders uitvoeren in samenwerking met onze partners. 

Sociale veerkracht

Terug naar navigatie - Sociale veerkracht - Toelichting

We versterken de sociale veerkracht van de inwoners van en de gemeenschappen in Waalwijk. De activiteiten die zijn opgenomen onder doelstelling 1 dragen ook bij aan het realiseren van de andere geformuleerde doelstellingen bij het onderdeel sociale veerkracht.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken?

D25.610 De sociale veerkracht van inwoners neemt toe vanaf het moment van de nulmeting in 2024

Terug naar navigatie - Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken? - D25.610 De sociale veerkracht van inwoners neemt toe vanaf het moment van de nulmeting in 2024

Omschrijving (toelichting)

We gaan de veerkracht van onze inwoners en gemeenschappen versterken, zodat de ‘samenredzaamheid’ wordt vergroot. In 2024 hebben we, om de sociale veerkracht in beeld te krijgen, een nulmeting gedaan in alle wijken op de onderdelen ‘bestaanszekerheid, publieke (mentale) gezondheid en gelijke kansen. Daarnaast hebben we gekeken naar de gestapelde achterstand (MDI score). Dit samen zegt iets over de sociale veerkracht.  

Activiteiten

D25.611 De sociaal economische status van de aandachtswijken in Waalwijk is in 2026 toegenomen ten opzichte van de SES-WOA 8 score van het CBS in 2021

Terug naar navigatie - Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken? - D25.611 De sociaal economische status van de aandachtswijken in Waalwijk is in 2026 toegenomen ten opzichte van de SES-WOA 8 score van het CBS in 2021

Omschrijving (toelichting)

De SES-WOA-score (Sociaaleconomische Status – WOA: Welvaart, Opleiding, Arbeid) is een indicator die de sociaaleconomische status van een huishouden of regio in Nederland meet op basis van drie dimensies: financiële welvaart, opleidingsniveau en recent arbeidsverleden. Aandacht wijken zijn Centrum, Baardwijk, Laageinde, Antoniusparochie. Het doel is de SES-WOA score met onze inzet te laten stijgen in deze wijken. Dit meten we in 2026.

Activiteiten

D25.612 Inwoners nemen de regie in het versterken van de sociale veerkracht van de eigen leefomgeving

Terug naar navigatie - Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken? - D25.612 Inwoners nemen de regie in het versterken van de sociale veerkracht van de eigen leefomgeving

Omschrijving (toelichting)

Onder sociale veerkracht verstaan we ‘de kracht van mensen en gemeenschappen om met veranderingen om te kunnen gaan en de toegang tot ondersteuning die ze daarbij nodig denken te hebben in hun omgeving weten te vinden en weten te benutten’. Het uitgangspunt is namelijk dat de sociale veerkracht sterker wordt wanneer inwoners daar zelf actief aan bijdragen.

Activiteiten

Impact vergroten

Terug naar navigatie - Impact vergroten - Toelichting

We vergroten de impact die we maken voor onze inwoners en gemeenschappen. De activiteit die is opgenomen onder doelstelling 1, namelijk het ontwikkelen van een monitor, is ook de basis voor het realiseren van de andere geformuleerde doelstellingen bij het onderdeel impact vergroten. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Impact vergroten - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Impact vergroten - Wat willen we bereiken?

D25.620 We kennen onze inwoners, buurten en wijken en we passen in gezamenlijkheid het aanbod continu aan op hun behoefte

Terug naar navigatie - Impact vergroten - Wat willen we bereiken? - D25.620 We kennen onze inwoners, buurten en wijken en we passen in gezamenlijkheid het aanbod continu aan op hun behoefte

Omschrijving (toelichting)

Door goed te weten wie onze inwoners zijn, wat hen bezighoudt, welke behoeften zij hebben en hoe hun leefomgeving eruitziet, kunnen we gericht inspelen op wat er lokaal nodig is. Het gaat hierbij niet alleen om het verzamelen van cijfers en statistieken, maar vooral ook om het luisteren naar verhalen, signalen en ervaringen van inwoners en lokale organisaties. Door voortdurend in contact te staan met buurten en wijken, bouwen we aan een actueel beeld van hoe de gemeenschap zich ontwikkelt en waar kansen of knelpunten ontstaan. 

Activiteiten

D25.621 Er is continuïteit in de activiteiten voor alle inwoners en in de aanwezigheid van professionals in de wijken

Terug naar navigatie - Impact vergroten - Wat willen we bereiken? - D25.621 Er is continuïteit in de activiteiten voor alle inwoners en in de aanwezigheid van professionals in de wijken

Omschrijving (toelichting)

Voor inwoners is het essentieel dat er een vast en herkenbaar aanbod van activiteiten is en dat zij kunnen rekenen op de aanwezigheid van professionals die hun wijk kennen, benaderbaar zijn en langdurige relaties kunnen opbouwen. 

Een voorspelbaar en herkenbaar aanbod draagt bij aan vertrouwen, betrokkenheid en participatie, zeker voor inwoners in een kwetsbare positie. 

Activiteiten

D25.622 Onze sturing is gericht op het effect dat de inzet heeft voor onze inwoners

Terug naar navigatie - Impact vergroten - Wat willen we bereiken? - D25.622 Onze sturing is gericht op het effect dat de inzet heeft voor onze inwoners

Omschrijving (toelichting)

We sturen vooral op het effect dat ons beleid en onze inzet heeft op het leven van onze inwoners. Dit vraagt een meer resultaatgerichte en lerende werkwijze, waarin het ophalen van signalen, verhalen en data uit de praktijk centraal staat.  

Activiteiten

Integrale inzet op preventie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Integrale inzet op preventie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Integrale inzet op preventie - Wat willen we bereiken?

D25.630 We hebben een dekkend ondersteuningsaanbod in de sociale basis en indicatievrije ondersteuning (trede 1, 2 en 3)

Terug naar navigatie - Integrale inzet op preventie - Wat willen we bereiken? - D25.630 We hebben een dekkend ondersteuningsaanbod in de sociale basis en indicatievrije ondersteuning (trede 1, 2 en 3)

Omschrijving (toelichting)

Een dekkend aanbod betekent dat in iedere wijk of kern voldoende, toegankelijke en passende ondersteuning aanwezig is. Inwoners moeten dichtbij huis terechtkunnen met vragen of zorgen, ook bij elkaar. Daarbij is het belangrijk dat het aanbod aansluit bij de behoefte van de gemeenschap. Er zijn voldoende laagdrempelige voorzieningen en ondersteuning in de leefomgeving van inwoners. En er zijn vormen van hulp waarvoor geen  indicatie nodig is. 

Activiteiten

D25.631 De ondersteuning die we bieden creëert zo min mogelijk afhankelijkheid van professionals

Terug naar navigatie - Integrale inzet op preventie - Wat willen we bereiken? - D25.631 De ondersteuning die we bieden creëert zo min mogelijk afhankelijkheid van professionals

Omschrijving (toelichting)

Alle medewerkers (trede 1, 2 en 3) werken volgens de basishouding:

  • Volgordelijk werken (op basis van stresssensitief werken)
  • Systeem- en netwerkgericht werken

We omarmen de volgende uitgangspunten:

  • Duurzame ondersteuning komt vanuit een warm sociaal netwerk en hechte sociale relaties.  
  • Groepsaanbod is meer helpend dan individueel aanbod.
  • Lotgenoten en ervaringsdeskundigen spelen een belangrijke rol in de ondersteuning.
  • We normaliseren
  • We werken volgens de principes van Positieve gezondheid
  • Coördinatie gaat over de domeinen jeugd, wmo en participatiewet heen 

Activiteiten

D25.632 Voor inwoners die enkel zorg kunnen ontvangen op basis van een indicatie en waar het gaat over een langdurige zorgvraag wordt actief gestuurd op inzet vanuit de Wlz

Terug naar navigatie - Integrale inzet op preventie - Wat willen we bereiken? - D25.632 Voor inwoners die enkel zorg kunnen ontvangen op basis van een indicatie en waar het gaat over een langdurige zorgvraag wordt actief gestuurd op inzet vanuit de Wlz

Omschrijving (toelichting)

Deze doelstelling richt zich op het zorgvuldig en doelgericht inzetten van zorg voor inwoners met een structurele, intensieve en levenslange ondersteuningsbehoefte. Wanneer duidelijk is dat iemand langdurig en blijvend aangewezen is op zorg op basis van een indicatie, wordt gestuurd op een passende plek binnen de Wet langdurige zorg (Wlz).

Activiteiten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6 : Sociaal Domein - Wat mag het kosten?

De lasten en baten van het beleidsveld 6 Sociaal Domein worden hierna toegelicht, met daarbij:
- De cijfers uit de Jaarrekening 2024, de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026 van lasten en baten met mutaties reserves.
- Een overzicht van de in de Begroting 2026 verwerkte voorstellen, grotendeels afkomstig uit de Kadernota 2026.
- Een toelichting op de verschillen tussen de gewijzigde Begroting 2025 en de Begroting 2026.

De toelichting op de voorstellen uit de Kadernota 2026 is terug te lezen in de begrotingsapp.

Bedragen x €1.000

Voorstellen in begroting verwerkt

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6 : Sociaal Domein - Voorstellen in begroting verwerkt

Vanuit de Kadernota 2026 zijn de volgende budgetaanpassingen bij dit beleidsveld in de begroting verwerkt.

 

Toegekende budgetmutaties ( bedragen * € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Kadernota 2026
Nieuwe voorstellen Mens en Samenleving:
KN26 NV2.01 Team 12 RKC 37 37 37 37
KN26 NV2.01 Dekking uit bestaande armoedebeleid middelen -37 -37 -37 -37
KN26 NV2.02 Burgerbegroting 25 81 0 0
KN26 NV2.02 Onttrekking Beleidsreserve -25 -81 0 0
Nieuwe voorstellen Dienstverlening en bedrijfsvoering
KN26 NV2.06 Beleidsmedewerker ontmoeten 83 83 0 0
KN26 NV2.12 Subsidiekorting Den Bolder 35 35 35 35
KN26 NV2.12 Dekking besparingslijn Sociaal Domein -35 -35 -35 -35
Ombuigingen Mens en Samenleving:
KN26 Bezuinigingsopdracht Baanbrekers -670 -970 -1.082 -1.082
KN26 Verhogen besparingslijn trede 4 -350 -350 -350 -350
Totaal -937 -1.237 -1.432 -1.432

Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6 : Sociaal Domein - Toelichting begroting 2026 t.o.v. gewijzigde begroting 2025

Lasten
De lasten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 afgenomen met € 2.413.000. De voorstellen van de Kadernota 2026 resulteren in € 937.000 aan lagere lasten,  de overige lasten op beleidsveld 6 zijn met € 1.476.000 gedaald.

Belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

Een afname van de lasten in 2026 voor in totaal € 2.210.000, bestaande uit:

  • Toename ten opzichte van 2025 van het besparingspotentieel SamenRedzaam inclusief aanvullende ombuiging vanuit FRP voor in totaal € 580.000.
  • Lagere Begroting in 2026 voor jeugdhulp segment 1 hoogspecialistische zorg, vanwege toename aantal cliënten in 2025 zoals opgenomen in het VJB 2025. Op basis van de regionale opdracht tot afschaling naar segment 4 (lichtere jeugdhulp) is de meerjarenraming vanaf 2026 hiermee niet extra verhoogd. Dit geeft een verschil van € 940.000.
  • In 2025 is voor Wmo Dagbesteding eenmalig € 500.000 vanuit de Kadernota 2025 ingezet voor invoering van de indicatievrije dagbesteding in lijn met de beweging van de trede 4 naar trede 3 en 2 vanuit de transformatie SamenRedzaam. In 2025 wordt beoordeeld hoeveel middelen structureel nodig zijn en dient dit met name ook bekostigd te worden uit de zorgbudgetten dagbesteding met indicatie. Het verschil tussen de jaren 2025 en 2026 is € 445.000. 
  • Voor de opstartfase van de Buurtbegroting zijn in 2025 € 150.000 aan projectkosten geraamd tegenover een nog maar benodigde projectbudget van € 25.000 in 2026. Dit geeft een verschil van € 125.000 meer in 2025.
  • De geraamde uitvoeringskosten voor de Wet Inburgering zijn in 2026 € 120.000 lager dan in 2025. Het bedrag van € 210.000 in 2026 is het reguliere bedrag. In 2025 is deze bij het voorjaarsbericht eenmalig verhoogd. 

Een toename van de lasten in 2026 voor in totaal € 785.000, bestaande uit:

  • Hogere raming BUIG-uitkering (bijstand) vanaf 2026 met afgerond € 500.000. Dit op basis van de publicatie van het SZW en de begroting van de GR Baanbrekers.
  • Verhoging van € 175.000 ten opzichte van de raming in 2025 conform Kadernota 2025 voor de jaarschijf 2026 ter verhoging van de beleidsmatige armoedegrens naar € 130%.
  • Hogere raming voor Hulp bij het Huishouden van afgerond € 110.000 ten opzichte van 2025 op een budget van € 4,8 mln. Dit betreft de jaarlijkse indexatie conform de Nota van Uitgangspunten. 

Hiermee is in totaal een bedrag van € 1.425.000 verklaard. De overige verschillen van € 50.000 bestaan uit diverse afwijkingen. 

Baten
De baten zijn in 2026 ten opzichte van  de gewijzigde Begroting 2025 toegenomen met € 433.000.

Belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

  • Hogere rijksbijdrage Participatiewet BUIG voor 2026 en volgende jaren in vergelijking tot de Begroting 2025. 
  • Het overige verschil wordt veroorzaakt door diverse kleine afwijkingen.

Reserves
De stortingen / onttrekkingen reserves zijn in 2026 ten opzichte van de gewijzigde Begroting 2025 per saldo afgenomen met € 2.268.000.

De belangrijkste verklaring hiervoor ligt bij het programma SamenRedzaam. In 2025 is het saldo van 2024 ad € 640.000 teruggestort naar de beleidsreserve Sociaal Domein. Dit betreft het implementatiebudget dat onder de GROTIK wordt gerapporteerd en gedurende de gehele programmaperiode meeloopt. Daarnaast is circa € 1,5 miljoen via de algemene reserve overgeheveld van 2024 naar 2025. Dit is voorgesteld in het Najaarsbericht 2024 (ad € 1,3 miljoen) en bij de jaarrekening definitief verwerkt (ad € 1,5 miljoen). Het betreft hier geen extra middelen voor het sociaal domein, maar een herallocatie van bestaande budgetten die bewust niet eerder zijn ingezet en nu integraal beschikbaar worden gesteld voor de transformatie binnen SamenRedzaam. Dit is conform de Kadernota 2025, waarin bij vaststelling is bepaald dat (een deel van) de dekking voor de voorstellen binnen de reguliere begroting zou worden gevonden.
De resterende afname van € 68.000 komt voornamelijk door de overheveling van rijksmiddelen vanuit de Septembercirculaire 2025 voor alleenverdieners, die in 2025 is verwerkt. Deze mutatie is niet aan de orde in 2026.