- 
			Blz. 1
		
			
			Begroting 2023
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Begroting 2023
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Hoofdstukken
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Algemene informatie Programmabegroting 2023
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Financiële hoofdlijn
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Raadsbesluit vaststelling begroting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Programma's Binnenstad, Duurzaamheid en Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 9
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Programma Binnenstad
		
			
	- 
			Blz. 11
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Compacte Binnenstad
		
			
	- 
			Blz. 13
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			D.001 | Winkeloppervlak is tot 30.000 m2 gedaald in 2025 (peildatum 2017)
		
			
	- 
			Blz. 15
		
			
			CP22_26|BS_D.010 Herontwikkeling winkelcentrum De Els
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 16
		
			
			D.002 | In 2025 zijn er 100 woningen toegevoegd in de binnenstad (peildatum 2017)
		
	
 
	- 
			Blz. 17
		
			
			D.003 | Leegstand is gedaald tot 5 à 7%  in 2025 (peildatum 2017)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 18
		
			
			Bezoekers Binnenstad
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			D.004 | Supermarktaanbod is met 1800 m2 gestegen in 2025 (peildatum 2017)
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			D.006 | Aantal bezoekers centrum stijgt  (peildatum 2017)
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			CP22_26|BS_D.002 Een van de bewaakte fietsenstallingen blijft langer open
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 23
		
			
			D.007 | Horeca oppervlakte stijgt met 500 m2 in 2025 (peildatum 2017)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 24
		
			
			Versterking Binnenstad
		
			
	- 
			Blz. 25
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 26
		
			
			D.005 | Versterken organisatiestructuur en investeringsbereidheid stakeholders
		
			
	- 
			Blz. 27
		
			
			CP22_26|BS_D.003 Onderzoek naar herplaatsing bibliotheek, en de herontwikkeling van voormalig HEMA lokatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 28
		
			
			D.008 | Groenoppervlakte is met 20% gestegen in 2025
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			D.009 | Ambachtelijke bedrijven/ retail schoen- en leer stijgt met 500m2  in 2025 (peildatum 2017)
		
			
	- 
			Blz. 30
		
			
			CP22_26|BS_D.001 In het Kropholler-ensemble voegen we een plek toe voor jonge creatieve start-ups in de nijverheid.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 31
		
			
			Programma Duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 32
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			Energie
		
			
	- 
			Blz. 34
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			D.010 | Co2 reductie
		
			
	- 
			Blz. 36
		
			
			CP22_26|DZ_D.006 We stellen geld beschikbaar als cofinanciering bij het provinciaal project Grote Oogst
		
	
 
	- 
			Blz. 37
		
			
			CP22_26|DZ_D.007 Als gemeente nemen we het initiatief om zelf windmolens te exploiteren op Haven 8 Oost
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 38
		
			
			D.011 | 50% meer duurzame energie opwekken
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			CP22_26|DZ_D.008 We onderzoeken en benutten de mogelijkheden om te participeren in de ontwikkeling van grootschalige energie-opwek aan de westkant van bedrijventerrein Haven.
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			CP22_26|DZ_D.009 We gaan zelfstandig uitvoering geven aan onze lokale opgave in de REKS
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 41
		
			
			D.012 | Meer energie besparen bij de openbare verlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			D.013 | Energie besparen in de gebouwde omgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			D.014 | Gebouwen van het gasnet af halen
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			CP22_26|DZ_D.005 Uitbreiden van de capaciteit Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 45
		
			
			Water & groen
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			D.015 | Meer biodiversiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 48
		
			
			D.016 | Meer groen
		
	
 
	- 
			Blz. 49
		
			
			D.017 Hotspots uit de klimaatstresstest oplossen
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			CP22_26|8.008 We gaan het Vredesplein vergroenen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 51
		
			
			D.018 | Afstand tot openbaar groen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 52
		
			
			Duurzamere productie en consumptie
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			D.019 | Faciliteren elektrisch vervoer
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			D.020 | Stimuleren lokale deeleconomieën en circulaire economie
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			D.021 | Restafval verminderen
		
			
	- 
			Blz. 57
		
			
			CP22_26|DZ_D.004 We streven naar het behalen van de landelijke afvalnormen
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 58
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 59
		
			
			Programma Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			D.120 | Opstarten programma Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 63
		
			
			CP22_26|6.005 Aanstellen programma manager jeugd
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			CP22_26|6.008 Onderzoek naar benodigde jeugdzorg
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 70
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 71
		
			
			D.112 | Ontwikkelen strategische visie en koppelen met beleid/uitvoering
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			B23 | 1.001 Opstellen nieuwe strategische visie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 73
		
			
			D.113 | Waalwijk is een bestuurskrachtige gemeente/proactieve speler in netwerken
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Publiekszaken
		
			
	- 
			Blz. 75
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			D.039 Succesratio webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			D.040 Tevredenheid: bejegening, deskundigheid, doorlooptijd, bereikbaarheid in brede zin
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Financiën
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 80
		
			
			D.041 Gezonde verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			D.042 OZB stijgt enkel met inflatiepercentage
		
	
 
	- 
			Blz. 82
		
			
			D.043 Structureel sluitende meerjarenbegroting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 83
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 85
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Beleidsveld 1 | Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 87
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Integrale Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			D.031 | 100% uitvoeren veilige publieke taak
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			D.032 | 2021 barrièremodel geïmplementeerd: malafide ondernemingen en partners van de gemeente
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			D.033 | Geen integriteit schending binnen bestuur & ambtelijke organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			D.034 | Meer preventieactiviteiten op jeugd & gezin dan in 2019
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			D.035 | Aantal High Impact Crimes liggen maximaal op het niveau van het voorgaande jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			D.036 | Het niveau van overlast blijft gelijk of daalt ten opzichte van het voorgaande jaar (veiligheidsmonitor)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Fysieke veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie
		
	
 
	- 
			Blz. 100
		
			
			D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact
		
	
 
	- 
			Blz. 101
		
			
			D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners
		
			
	- 
			Blz. 102
		
			
			CP22_26|1.001 Inzet mobiel cameratoezicht
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 103
		
			
			D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			D.049 | 25% minder overtredingen op de Alcoholwet
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 109
		
			
			Beleidsveld 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Economische bereikbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 113
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2021 (last mile tijd)
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			CP22_26|2.001 Realiseren het GOL
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 116
		
			
			D.052 | Transportvolume over water neemt toe
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Stedelijke omgeving
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			D.053 | Verkeersongevallen daalt naar M50 gemiddelde per 2022
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			D.054 | Voldoende betaalbare parkeergelegenheid in het centrum
		
	
 
	- 
			Blz. 121
		
			
			D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW
		
	
 
	- 
			Blz. 122
		
			
			D.114 | Het busstation (plek van aankomst) moet een aantrekkelijke plek zijn, onderzoek wat er nodig is en welke locatie
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			CP22_26|2.006 Onderzoek naar beste plek busstation in Waalwijk
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Duurzaam & Innovatief
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen
		
			
	- 
			Blz. 127
		
			
			CP22_26|2.003 Verbeteren ontsluiting landgoed Driessen met oog op uitbreiding
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			CP22_26|2.004 Inzetten op slimme mobiliteit
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 129
		
			
			D.057 | Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			D.058 | Fietsongevallen blijft op niveau 2016
		
			
	- 
			Blz. 131
		
			
			CP22_26|2.002 Nemen mobiliteitsmaatregelen gericht op betere loop- en fietsroutes en verkeersveiligheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 132
		
			
			D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Beleidsveld 3 | Economie
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Aantrekkelijk gemeente voor bedrijven / regionaal werkgelegenheidscentrum
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			D.022 | Instroom P-wet jaarlijks zoveel mogelijk beperken.
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			D.025 | Werkloosheid onder Nederlands en Brabants gemiddelde
		
	
 
	- 
			Blz. 144
		
			
			D.026 | Relatieve leegstand bedrijventerrein onder 8%
		
	
 
	- 
			Blz. 145
		
			
			D.027 | Vestiging/verhuizing van minimaal 5 MKB bedrijven
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			D.028 | In 2023, 34 hectare grootschalige logistiek ontwikkeld
		
	
 
	- 
			Blz. 147
		
			
			D.029 | Behouden icoon bedrijven Waalwijk
		
	
 
	- 
			Blz. 148
		
			
			D.030 | In de top 3 logistieke topregio Nederland
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			D.060 | Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland
		
	
 
	- 
			Blz. 150
		
			
			D.061 | Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			CP22_26|3.004 We realiseren Haven 8 Oost afronding.
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			CP22_26|3.005 Uitbreiding bedrijventerrein Waspik
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			CP22_26|3.006 Stimuleren duurzaam en circulair ondernemerschap
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 154
		
			
			D.062 | Waalwijk in top 100 MKB vriendelijke gemeente
		
			
	- 
			Blz. 155
		
			
			CP22_26|3.002 Inzet op een breder (MBO) leeraanbod dat aansluit bij de kwalitatieve capaciteitsvraag
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 156
		
			
			D.063 | Meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid .
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			CP22_26|3.001 We willen geen supermarkten of zogenaamde darkstores op ongeschikte locaties.
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			CP22_26|3.003  Reserveren extra geld uit voor het intensiveren van het project Stop de Braindrain
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 159
		
			
			D.065 | Voldoende geclusterd aanbod (dagelijkse boodschappen) in alle winkelcentra
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 161
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 162
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Beleidsveld 4 | Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 164
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 166
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			D.066 |Uitvoering wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijshuisvesting
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			D.067 | 20% minder taalachterstand  (t.o.v. 2016)
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			D.068 | Voortijdige schoolverlaters daalt
		
	
 
	- 
			Blz. 172
		
			
			D.069 | Optimale (preventieve ) ondersteuning kwetsbare kinderen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 174
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Beleidsveld 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
		
			
	- 
			Blz. 177
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 179
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 180
		
			
			Sportbeleid en -accommodaties
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			D.070 | Waalwijk verbetert sportaccommodaties
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			CP22_26|5.002 Reserveren geld voor nieuwe sporthal in Waspik
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			CP22_26|5.003 Verduurzamen zwembad en sporthal Zidewinde Sprang Capelle
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 185
		
			
			D.071 | Eind 2024 beschikt de gemeente Waalwijk over 40 vitale sportverenigingen die hun eigen organisatie op orde hebben, regulier sportaanbod verzorgen in een veilig en gezond sportklimaat én daarnaast een bredere maatschappelijke functie vervullen
		
	
 
	- 
			Blz. 186
		
			
			D.072 | Eind 2024 voldoet 71% van de inwoners van de gemeente Waalwijk aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			D.073 | Eind 2024 beschikt de gemeente Waalwijk over een toekomstbestendige, multifunctionele sportinfrastructuur en een sportief ingerichte (openbare) ruimte
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			CP22_26|5.001 Realiseren multifunctioneel ontmoetingsplein in landgoed Driessen
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			CP22_26|5.004 Goed onderhoud openbare sportvoorzieningen
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Cultuur, recreatie en openbaar groen
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			D.074 | 80% van de Waalwijkers participeert in cultuur Waalwijk
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			D.075 | Het aantal bezoekers aan evenementen  te laten stijgen t.o.v. voorgaande jaren..
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			CP22_26|5.005 Aantrekken grote landelijke evenementen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 195
		
			
			D.076 | 50% van het totaal aantal gemeentelijke monumenten kan worden geplaatst in de categorie voldoende tot goed onderhoud.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 196
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Beleidsveld 6 | Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Integrale aanpak sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			D.077 | In 2025 worden 95% van de aanmeldingen Wmo en Jeugd binnen de wettelijke termijnen afgehandeld
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			CP22_26|6.002 pilot indicatievrije herstelvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			CP22_26|6.003 transformatiebudget voor een verschuiving van curatief naar preventief en indicatievrij werken én voor het realiseren van inloopvoorzieningen voor ouderen.
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			CP22_26|6.009 Opstart eerste inloop-herstel voorziening in oude brandweer kazerne
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 209
		
			
			D.078 | Klanttevredenheid 2025 sociaal domein: 8  gemiddeld
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			D.079 | 20 gezinnen ondersteund per jaar bij echtscheidingsproblematiek
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			D.080 | Daling percentage jongeren met jeugdhulp.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Sociale veerkracht
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			D.081 | Inwoners worden eerder betrokken bij vormgeven beleid (burgerparticipatie) en de gemeente participeert goed in initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie)
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			CP22_26|6.001 Organiseren dagbesteding voor beschermd wonen
		
	
 
	- 
			Blz. 216
		
			
			CP22_26|6.006 Impuls te geven aan burgerparticipatie
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			CP22_26|6.007 Starten met een burgerbegroting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 218
		
			
			D.084 | 88% Waalwijkers boven armoedegrens en <2% van de huishoudens onder sociaal minimum in 2025
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 219
		
			
			Waalwijkers zijn gezond
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 221
		
			
			D.083 | Iedere inburgeraar is in 2025 door een vroegtijdig, integraal en doorlopend aanbod optimaal in staat om volwaardig te integreren in Waalwijk.
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			D.086 | Minder dan 16% van de jongeren uit de 2e klas Voortgezet Onderwijs drinkt alcohol
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			D.087 | Het percentage overgewicht onder de leeftijdsgroep 12-18 jaar stabiliseert tot het gemiddeld percentage van 13%
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			D.116 | Vergroten van inclusieve en toegankelijke gemeente
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			CP22_26|6.004 De eerste 1000 levensdagen zijn cruciaal voor een goede start.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 227
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Beleidsveld 7 | Volksgezondheid en Milieu
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Volksgezondheid en Milieu
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			D.088 | Voldaan aan de WHO normen voor schone lucht in 2030
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			D.089 | Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			D.090 | Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor waterkwaliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			D.091 | Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor externe veiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			D.117 | Verminderen van zwerfafval, hondenpoep etc in de openbare ruimte
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			CP22_26|8.010 We komen met een offensief tegen hondenpoep, zwerfafval en te hard rijden in de woonwijken.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 241
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 247
		
			
			Verplichte indicatoren (BBV)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Volkshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			D.093 | Toevoeging van 500 nultredenwoningen komende 10 jaar (2019 – 2028); (nulmeting 2019; 4.360 nultredenwoningen)
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			D.094 | Totaal 2.000 plaatsen voor shortstay-arbeidsmigranten in 2025. (nulmeting 652 plaatsen vergund in campussen, 150 plaatsen in middelgrote locaties voor kamerverhuur (categorie 2).
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			D.118 | Deze bestuursperiode gaan we minimaal 1200 woningen extra bouwen (netto) voor alle doelgroepen
		
			
	- 
			Blz. 253
		
			
			CP22_26|8.001 Deze periode gaan we minimaal 1200 extra woningen bouwen voor alle  doelgroepen
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			CP22_26|8.002 Landgoed Driessen (fase 2) nemen we versneld in ontwikkeling
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 256
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			D.096 | Versterken kwaliteit van de omgeving van de gemeente Waalwijk
		
			
	- 
			Blz. 258
		
			
			CP22_26|8.007 We ontwikkelen een stedenbouwkundige visie voor de hele gemeente.
		
	
 
	- 
			Blz. 259
		
			
			CP22_26|8.009 Verzachten van de fysieke barrière (A59)  tussen Noord en Zuid.
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			CP22_26|8.014 Vergroten leefbaarheid in Sprang-Capelle en Waspik
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			CP22_26|8.016 In de dorpsharten van Sprang-Capelle en Waspik verbeteren we de ontmoetingsplekken
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			CP22_26|8.017 Voor het Hoefsvengebied ontwikkelen we een totale visie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 263
		
			
			D.097 | Waalwijk Omgevingswetproof
		
			
	- 
			Blz. 264
		
			
			CP22_26|8.012 Omgevingswet voorbereiding en vervolgfase
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 265
		
			
			D.098 | Bevorderen gewenst en kwalitatief verhogen ruimtegebruik. Daarnaast streven we naar een rechtvaardige verdeling van kosten/opbrengsten over gebruikers, eigenaars, ontwikkelaars en overheid
		
			
	- 
			Blz. 266
		
			
			CP22_26|8.013 Actiever beleid rond het strategisch aankopen van grond
		
	
 
	- 
			Blz. 267
		
			
			CP22_26|8.015 Ontwikkelen transformatielokaties
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Belangrijkste kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen, vennootschapsbelasting en overige baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 272
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Vennootschapsbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 274
		
			
			Overige baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 275
		
			
			Overhead
		
			
	- 
			Blz. 276
		
			
			Overhead
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 278
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 279
		
			
			Inleiding
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 280
		
			
			Paragraaf Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 281
		
			
			Paragraaf Lokale heffingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Paragraaf Weerstandsvermogen en risico beheersing
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			Weerstandsvermogen
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			Netto schuldquote
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			Risicotabel
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			Weerstandsvermogen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 287
		
			
			Risicokaarten
		
			
	- 
			Blz. 288
		
			
			Drugsafval
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Schade door verkeerde- of niet-handhaving
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Communicatie
		
	
 
	- 
			Blz. 291
		
			
			Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			Evenementenbeleid en kermissen
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Realisering Oostelijke Insteekhaven
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Achterstanden archivering
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Exploitatie sportaccomodaties
		
	
 
	- 
			Blz. 296
		
			
			Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			Onderhoud van de openbare ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			Bereikbaarheid
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Civieltechnische werken
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 302
		
			
			Tijdige betaling erfpachtcanon
		
	
 
	- 
			Blz. 303
		
			
			vervallen
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
		
	
 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Verzekeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 306
		
			
			Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Renterisico en liquiditeitsrisico
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			vervallen
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
		
	
 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Transitie jeugdzorg
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			Wmo-huishoudelijke hulp
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Participatie
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			Databeveiliging
		
	
 
	- 
			Blz. 316
		
			
			Explosieven
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			Vennootschapsbelasting (Vpb)
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Milieu-/bodemsanering
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			Materiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Schade door Cyberincident
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 323
		
			
			Paragraaf Wet Open Overheid
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			Wet Open Overheid (Woo)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 326
		
			
			Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Paragraaf Financiering (en treasury)
		
			
	- 
			Blz. 328
		
			
			Paragraaf Financiering (en treasury)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Paragraaf Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 330
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Informatie
		
			
	- 
			Blz. 332
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 333
		
			
			D.099 |  Gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			D.100 | De complete informatiehuishouding is in kaart gebracht in 2025
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			D.101 | Maximaal ondersteunen van de organisatie in het digitaal en zaakgericht werken
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			D.102 | Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 337
		
			
			P&C/IC/Inkoop
		
			
	- 
			Blz. 338
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 339
		
			
			D.103 | Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht.
		
	
 
	- 
			Blz. 340
		
			
			D.104 | Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente
		
	
 
	- 
			Blz. 341
		
			
			D.105 | Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 342
		
			
			HRM & Communicatie
		
			
	- 
			Blz. 343
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 344
		
			
			D.106 | 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			D.107 | 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			D.108 | Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten
		
	
 
	- 
			Blz. 347
		
			
			D.109 | 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025
		
	
 
	- 
			Blz. 348
		
			
			D.110 | 30% van de medewerkers gebruikt een intern mobiliteitsinstrument (stage, detachering, HR marktplaats) in 2025
		
	
 
	- 
			Blz. 349
		
			
			D.111 | 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie vanaf 2022 en groei naar optimaal gebruik toolkit in 2025
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording 2023 College van B&W
		
			
	- 
			Blz. 351
		
			
			Algemene toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 352
		
			
			Gedragscode integer handelen
		
			
	- 
			Blz. 353
		
			
			Algemene toelichting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 354
		
			
			Paragraaf Verbonden partijen 2023
		
			
	- 
			Blz. 355
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
			
	- 
			Blz. 356
		
			
			Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Streekarchief Langstraat Heusden Altena
		
	
 
	- 
			Blz. 359
		
			
			GGD Hart voor Brabant
		
	
 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			Baanbrekers
		
	
 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Hart van Brabant / Midpoint
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 363
		
			
			Vennootschappen en Coörporaties
		
			
	- 
			Blz. 364
		
			
			BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
		
	
 
	- 
			Blz. 365
		
			
			Parkmanagement
		
	
 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Enexis Holding N.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Brabant Water N.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 368
		
			
			Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 369
		
			
			CSV Amsterdam BV
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Stichtingen en Verenigingen
		
			
	- 
			Blz. 371
		
			
			Stichtingen en Verenigingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Paragraaf Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 373
		
			
			Paragraaf Grondbeleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 374
		
			
			Paragraaf voortgang ombuigingen
		
			
	- 
			Blz. 375
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 376
		
			
			Stand van zaken ombuigingen sociaal domein
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 377
		
			
			Stand van zaken overige ombuigingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Financiële Begroting
		
			
	- 
			Blz. 379
		
			
			Kerngegevens
		
			
	- 
			Blz. 380
		
			
			Kerngegevens
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 381
		
			
			Begrotingen 2023-2026 op hoofdlijnen
		
			
	- 
			Blz. 382
		
			
			De begrotingen 2023-2026 op hoofdlijnen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 383
		
			
			Autorisatie door de raad van de begroting 2023
		
			
	- 
			Blz. 384
		
			
			Autorisatie door de raad van de begroting 2023
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Begroting 2023 naar taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 386
		
			
			Begroting 2023 naar taakvelden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Overzichten van lasten en baten
		
			
	- 
			Blz. 388
		
			
			Overzichten van lasten en baten
		
	
 
	- 
			Blz. 389
		
			
			Recapitulatie naar lasten- en batensoorten
		
	
 
	- 
			Blz. 390
		
			
			Meerjarenbegroting 2023-2026
		
	
 
	- 
			Blz. 391
		
			
			Overzicht van incidentele lasten en baten
		
	
 
	- 
			Blz. 392
		
			
			Begrotingspositie structureel
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 393
		
			
			Bezittingen en vermogen
		
			
	- 
			Blz. 394
		
			
			Bezittingen en Vermogen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 395
		
			
			EMU gegevens
		
			
	- 
			Blz. 396
		
			
			EMU gegevens
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 397
		
			
			Overige informatie
		
			
	- 
			Blz. 398
		
			
			Overige informatie
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			Overzicht te ontvangen subsidies
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Overzicht
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap