Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2023
    1. Blz. 2 Begroting 2023
    2. Blz. 3 Hoofdstukken
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Algemene informatie Programmabegroting 2023
        2. Blz. 6 Financiële hoofdlijn
        3. Blz. 7 Raadsbesluit vaststelling begroting
      2. Blz. 8 Programma's Binnenstad, Duurzaamheid en Jeugd
        1. Blz. 9 Ambitie
        2. Blz. 10 Programma Binnenstad
          1. Blz. 11 Ambitie
          2. Blz. 12 Compacte Binnenstad
            1. Blz. 13 Doelstellingen
              1. Blz. 14 D.001 | Winkeloppervlak is tot 30.000 m2 gedaald in 2025 (peildatum 2017)
                1. Blz. 15 CP22_26|BS_D.010 Herontwikkeling winkelcentrum De Els
              2. Blz. 16 D.002 | In 2025 zijn er 100 woningen toegevoegd in de binnenstad (peildatum 2017)
              3. Blz. 17 D.003 | Leegstand is gedaald tot 5 à 7% in 2025 (peildatum 2017)
          3. Blz. 18 Bezoekers Binnenstad
            1. Blz. 19 Doelstellingen
              1. Blz. 20 D.004 | Supermarktaanbod is met 1800 m2 gestegen in 2025 (peildatum 2017)
              2. Blz. 21 D.006 | Aantal bezoekers centrum stijgt (peildatum 2017)
                1. Blz. 22 CP22_26|BS_D.002 Een van de bewaakte fietsenstallingen blijft langer open
              3. Blz. 23 D.007 | Horeca oppervlakte stijgt met 500 m2 in 2025 (peildatum 2017)
          4. Blz. 24 Versterking Binnenstad
            1. Blz. 25 Doelstellingen
              1. Blz. 26 D.005 | Versterken organisatiestructuur en investeringsbereidheid stakeholders
                1. Blz. 27 CP22_26|BS_D.003 Onderzoek naar herplaatsing bibliotheek, en de herontwikkeling van voormalig HEMA lokatie
              2. Blz. 28 D.008 | Groenoppervlakte is met 20% gestegen in 2025
              3. Blz. 29 D.009 | Ambachtelijke bedrijven/ retail schoen- en leer stijgt met 500m2 in 2025 (peildatum 2017)
                1. Blz. 30 CP22_26|BS_D.001 In het Kropholler-ensemble voegen we een plek toe voor jonge creatieve start-ups in de nijverheid.
        3. Blz. 31 Programma Duurzaamheid
          1. Blz. 32 Ambitie
          2. Blz. 33 Energie
            1. Blz. 34 Doelstellingen
              1. Blz. 35 D.010 | Co2 reductie
                1. Blz. 36 CP22_26|DZ_D.006 We stellen geld beschikbaar als cofinanciering bij het provinciaal project Grote Oogst
                2. Blz. 37 CP22_26|DZ_D.007 Als gemeente nemen we het initiatief om zelf windmolens te exploiteren op Haven 8 Oost
              2. Blz. 38 D.011 | 50% meer duurzame energie opwekken
                1. Blz. 39 CP22_26|DZ_D.008 We onderzoeken en benutten de mogelijkheden om te participeren in de ontwikkeling van grootschalige energie-opwek aan de westkant van bedrijventerrein Haven.
                2. Blz. 40 CP22_26|DZ_D.009 We gaan zelfstandig uitvoering geven aan onze lokale opgave in de REKS
              3. Blz. 41 D.012 | Meer energie besparen bij de openbare verlichting
              4. Blz. 42 D.013 | Energie besparen in de gebouwde omgeving
              5. Blz. 43 D.014 | Gebouwen van het gasnet af halen
                1. Blz. 44 CP22_26|DZ_D.005 Uitbreiden van de capaciteit Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
          3. Blz. 45 Water & groen
            1. Blz. 46 Doelstellingen
              1. Blz. 47 D.015 | Meer biodiversiteit
              2. Blz. 48 D.016 | Meer groen
              3. Blz. 49 D.017 Hotspots uit de klimaatstresstest oplossen
                1. Blz. 50 CP22_26|8.008 We gaan het Vredesplein vergroenen.
              4. Blz. 51 D.018 | Afstand tot openbaar groen
          4. Blz. 52 Duurzamere productie en consumptie
            1. Blz. 53 Doelstellingen
              1. Blz. 54 D.019 | Faciliteren elektrisch vervoer
              2. Blz. 55 D.020 | Stimuleren lokale deeleconomieën en circulaire economie
              3. Blz. 56 D.021 | Restafval verminderen
                1. Blz. 57 CP22_26|DZ_D.004 We streven naar het behalen van de landelijke afvalnormen
          5. Blz. 58 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 59 Programma Jeugd
          1. Blz. 60 Ambitie
          2. Blz. 61 Doelstellingen
            1. Blz. 62 D.120 | Opstarten programma Jeugd
              1. Blz. 63 CP22_26|6.005 Aanstellen programma manager jeugd
              2. Blz. 64 CP22_26|6.008 Onderzoek naar benodigde jeugdzorg
      3. Blz. 65 Beleidsveld 0 | Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 66 Ambitie
        2. Blz. 67 Doelstellingen
          1. Blz. 68 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 69 Bestuur
          1. Blz. 70 Doelstellingen
            1. Blz. 71 D.112 | Ontwikkelen strategische visie en koppelen met beleid/uitvoering
              1. Blz. 72 B23 | 1.001 Opstellen nieuwe strategische visie
            2. Blz. 73 D.113 | Waalwijk is een bestuurskrachtige gemeente/proactieve speler in netwerken
        4. Blz. 74 Publiekszaken
          1. Blz. 75 Doelstellingen
            1. Blz. 76 D.039 Succesratio webformulieren en leren van gemeenten die beter scoren
            2. Blz. 77 D.040 Tevredenheid: bejegening, deskundigheid, doorlooptijd, bereikbaarheid in brede zin
        5. Blz. 78 Financiën
          1. Blz. 79 Doelstellingen
            1. Blz. 80 D.041 Gezonde verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen
            2. Blz. 81 D.042 OZB stijgt enkel met inflatiepercentage
            3. Blz. 82 D.043 Structureel sluitende meerjarenbegroting
        6. Blz. 83 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 84 Belangrijkste kaders
        8. Blz. 85 Verbonden partijen
      4. Blz. 86 Beleidsveld 1 | Veiligheid
        1. Blz. 87 Ambitie
        2. Blz. 88 Indicatoren
        3. Blz. 89 Integrale Veiligheid
          1. Blz. 90 Doelstellingen
            1. Blz. 91 D.031 | 100% uitvoeren veilige publieke taak
            2. Blz. 92 D.032 | 2021 barrièremodel geïmplementeerd: malafide ondernemingen en partners van de gemeente
            3. Blz. 93 D.033 | Geen integriteit schending binnen bestuur & ambtelijke organisatie
            4. Blz. 94 D.034 | Meer preventieactiviteiten op jeugd & gezin dan in 2019
            5. Blz. 95 D.035 | Aantal High Impact Crimes liggen maximaal op het niveau van het voorgaande jaar
            6. Blz. 96 D.036 | Het niveau van overlast blijft gelijk of daalt ten opzichte van het voorgaande jaar (veiligheidsmonitor)
        4. Blz. 97 Fysieke veiligheid
          1. Blz. 98 Doelstellingen
            1. Blz. 99 D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie
            2. Blz. 100 D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact
            3. Blz. 101 D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners
              1. Blz. 102 CP22_26|1.001 Inzet mobiel cameratoezicht
            4. Blz. 103 D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten
            5. Blz. 104 D.049 | 25% minder overtredingen op de Alcoholwet
            6. Blz. 105 D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen
        5. Blz. 106 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 107 Belangrijkste kaders
        7. Blz. 108 Verbonden partijen
      5. Blz. 109 Beleidsveld 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
        1. Blz. 110 Ambitie
        2. Blz. 111 Indicatoren
        3. Blz. 112 Economische bereikbaarheid
          1. Blz. 113 Doelstellingen
            1. Blz. 114 D.051 | Rijtijden voor economisch vervoer nemen af / blijven gelijk aan 2021 (last mile tijd)
              1. Blz. 115 CP22_26|2.001 Realiseren het GOL
            2. Blz. 116 D.052 | Transportvolume over water neemt toe
        4. Blz. 117 Stedelijke omgeving
          1. Blz. 118 Doelstellingen
            1. Blz. 119 D.053 | Verkeersongevallen daalt naar M50 gemiddelde per 2022
            2. Blz. 120 D.054 | Voldoende betaalbare parkeergelegenheid in het centrum
            3. Blz. 121 D.055 | Kwaliteit wegen op niveau (B)asis CROW
            4. Blz. 122 D.114 | Het busstation (plek van aankomst) moet een aantrekkelijke plek zijn, onderzoek wat er nodig is en welke locatie
              1. Blz. 123 CP22_26|2.006 Onderzoek naar beste plek busstation in Waalwijk
        5. Blz. 124 Duurzaam & Innovatief
          1. Blz. 125 Doelstellingen
            1. Blz. 126 D.056 | Transitie van auto naar andere vervoersmiddelen
              1. Blz. 127 CP22_26|2.003 Verbeteren ontsluiting landgoed Driessen met oog op uitbreiding
              2. Blz. 128 CP22_26|2.004 Inzetten op slimme mobiliteit
            2. Blz. 129 D.057 | Fietsgebruik stijgt naar 30% in 2030
            3. Blz. 130 D.058 | Fietsongevallen blijft op niveau 2016
              1. Blz. 131 CP22_26|2.002 Nemen mobiliteitsmaatregelen gericht op betere loop- en fietsroutes en verkeersveiligheid
            4. Blz. 132 D.059 | Hoogwaardige OV: binnen 30 minuten via het OV vanuit Waalwijk naar Tilburg, Breda en Den Bosch
        6. Blz. 133 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 134 Belangrijkste kaders
        8. Blz. 135 Verbonden partijen
      6. Blz. 136 Beleidsveld 3 | Economie
        1. Blz. 137 Ambitie
        2. Blz. 138 Doelstellingen
          1. Blz. 139 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 140 Aantrekkelijk gemeente voor bedrijven / regionaal werkgelegenheidscentrum
          1. Blz. 141 Doelstellingen
            1. Blz. 142 D.022 | Instroom P-wet jaarlijks zoveel mogelijk beperken.
            2. Blz. 143 D.025 | Werkloosheid onder Nederlands en Brabants gemiddelde
            3. Blz. 144 D.026 | Relatieve leegstand bedrijventerrein onder 8%
            4. Blz. 145 D.027 | Vestiging/verhuizing van minimaal 5 MKB bedrijven
            5. Blz. 146 D.028 | In 2023, 34 hectare grootschalige logistiek ontwikkeld
            6. Blz. 147 D.029 | Behouden icoon bedrijven Waalwijk
            7. Blz. 148 D.030 | In de top 3 logistieke topregio Nederland
            8. Blz. 149 D.060 | Waalwijk blijft centrum schoen-leer van Nederland
            9. Blz. 150 D.061 | Verbeteren kwaliteit bestaande bedrijventerreinen
              1. Blz. 151 CP22_26|3.004 We realiseren Haven 8 Oost afronding.
              2. Blz. 152 CP22_26|3.005 Uitbreiding bedrijventerrein Waspik
              3. Blz. 153 CP22_26|3.006 Stimuleren duurzaam en circulair ondernemerschap
            10. Blz. 154 D.062 | Waalwijk in top 100 MKB vriendelijke gemeente
              1. Blz. 155 CP22_26|3.002 Inzet op een breder (MBO) leeraanbod dat aansluit bij de kwalitatieve capaciteitsvraag
            11. Blz. 156 D.063 | Meer bezoekers, meer bestedingen, meer overnachtingen, meer banen en het verhogen van de leefbaarheid .
              1. Blz. 157 CP22_26|3.001 We willen geen supermarkten of zogenaamde darkstores op ongeschikte locaties.
              2. Blz. 158 CP22_26|3.003 Reserveren extra geld uit voor het intensiveren van het project Stop de Braindrain
            12. Blz. 159 D.065 | Voldoende geclusterd aanbod (dagelijkse boodschappen) in alle winkelcentra
        4. Blz. 160 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 161 Belangrijkste kaders
        6. Blz. 162 Verbonden partijen
      7. Blz. 163 Beleidsveld 4 | Onderwijs
        1. Blz. 164 Ambitie
        2. Blz. 165 Doelstellingen
          1. Blz. 166 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 167 Onderwijs
          1. Blz. 168 Doelstellingen
            1. Blz. 169 D.066 |Uitvoering wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijshuisvesting
            2. Blz. 170 D.067 | 20% minder taalachterstand (t.o.v. 2016)
            3. Blz. 171 D.068 | Voortijdige schoolverlaters daalt
            4. Blz. 172 D.069 | Optimale (preventieve ) ondersteuning kwetsbare kinderen
        4. Blz. 173 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 174 Belangrijkste kaders
        6. Blz. 175 Verbonden partijen
      8. Blz. 176 Beleidsveld 5 | Sport, Cultuur en Recreatie
        1. Blz. 177 Ambitie
        2. Blz. 178 Doelstellingen
          1. Blz. 179 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 180 Sportbeleid en -accommodaties
          1. Blz. 181 Doelstellingen
            1. Blz. 182 D.070 | Waalwijk verbetert sportaccommodaties
              1. Blz. 183 CP22_26|5.002 Reserveren geld voor nieuwe sporthal in Waspik
              2. Blz. 184 CP22_26|5.003 Verduurzamen zwembad en sporthal Zidewinde Sprang Capelle
            2. Blz. 185 D.071 | Eind 2024 beschikt de gemeente Waalwijk over 40 vitale sportverenigingen die hun eigen organisatie op orde hebben, regulier sportaanbod verzorgen in een veilig en gezond sportklimaat én daarnaast een bredere maatschappelijke functie vervullen
            3. Blz. 186 D.072 | Eind 2024 voldoet 71% van de inwoners van de gemeente Waalwijk aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen
            4. Blz. 187 D.073 | Eind 2024 beschikt de gemeente Waalwijk over een toekomstbestendige, multifunctionele sportinfrastructuur en een sportief ingerichte (openbare) ruimte
              1. Blz. 188 CP22_26|5.001 Realiseren multifunctioneel ontmoetingsplein in landgoed Driessen
              2. Blz. 189 CP22_26|5.004 Goed onderhoud openbare sportvoorzieningen
        4. Blz. 190 Cultuur, recreatie en openbaar groen
          1. Blz. 191 Doelstellingen
            1. Blz. 192 D.074 | 80% van de Waalwijkers participeert in cultuur Waalwijk
            2. Blz. 193 D.075 | Het aantal bezoekers aan evenementen te laten stijgen t.o.v. voorgaande jaren..
              1. Blz. 194 CP22_26|5.005 Aantrekken grote landelijke evenementen
            3. Blz. 195 D.076 | 50% van het totaal aantal gemeentelijke monumenten kan worden geplaatst in de categorie voldoende tot goed onderhoud.
        5. Blz. 196 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 197 Belangrijkste kaders
        7. Blz. 198 Verbonden partijen
      9. Blz. 199 Beleidsveld 6 | Sociaal Domein
        1. Blz. 200 Ambitie
        2. Blz. 201 Doelstellingen
          1. Blz. 202 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 203 Integrale aanpak sociaal domein
          1. Blz. 204 Doelstellingen
            1. Blz. 205 D.077 | In 2025 worden 95% van de aanmeldingen Wmo en Jeugd binnen de wettelijke termijnen afgehandeld
              1. Blz. 206 CP22_26|6.002 pilot indicatievrije herstelvoorzieningen
              2. Blz. 207 CP22_26|6.003 transformatiebudget voor een verschuiving van curatief naar preventief en indicatievrij werken én voor het realiseren van inloopvoorzieningen voor ouderen.
              3. Blz. 208 CP22_26|6.009 Opstart eerste inloop-herstel voorziening in oude brandweer kazerne
            2. Blz. 209 D.078 | Klanttevredenheid 2025 sociaal domein: 8 gemiddeld
            3. Blz. 210 D.079 | 20 gezinnen ondersteund per jaar bij echtscheidingsproblematiek
            4. Blz. 211 D.080 | Daling percentage jongeren met jeugdhulp.
        4. Blz. 212 Sociale veerkracht
          1. Blz. 213 Doelstellingen
            1. Blz. 214 D.081 | Inwoners worden eerder betrokken bij vormgeven beleid (burgerparticipatie) en de gemeente participeert goed in initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie)
              1. Blz. 215 CP22_26|6.001 Organiseren dagbesteding voor beschermd wonen
              2. Blz. 216 CP22_26|6.006 Impuls te geven aan burgerparticipatie
              3. Blz. 217 CP22_26|6.007 Starten met een burgerbegroting
            2. Blz. 218 D.084 | 88% Waalwijkers boven armoedegrens en <2% van de huishoudens onder sociaal minimum in 2025
        5. Blz. 219 Waalwijkers zijn gezond
          1. Blz. 220 Doelstellingen
            1. Blz. 221 D.083 | Iedere inburgeraar is in 2025 door een vroegtijdig, integraal en doorlopend aanbod optimaal in staat om volwaardig te integreren in Waalwijk.
            2. Blz. 222 D.086 | Minder dan 16% van de jongeren uit de 2e klas Voortgezet Onderwijs drinkt alcohol
            3. Blz. 223 D.087 | Het percentage overgewicht onder de leeftijdsgroep 12-18 jaar stabiliseert tot het gemiddeld percentage van 13%
            4. Blz. 224 D.116 | Vergroten van inclusieve en toegankelijke gemeente
              1. Blz. 225 CP22_26|6.004 De eerste 1000 levensdagen zijn cruciaal voor een goede start.
        6. Blz. 226 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 227 Belangrijkste kaders
        8. Blz. 228 Verbonden partijen
      10. Blz. 229 Beleidsveld 7 | Volksgezondheid en Milieu
        1. Blz. 230 Ambitie
        2. Blz. 231 Doelstellingen
          1. Blz. 232 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 233 Volksgezondheid en Milieu
          1. Blz. 234 Doelstellingen
            1. Blz. 235 D.088 | Voldaan aan de WHO normen voor schone lucht in 2030
            2. Blz. 236 D.089 | Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor bodemkwaliteit
            3. Blz. 237 D.090 | Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor waterkwaliteit
            4. Blz. 238 D.091 | Voldaan aan de wettelijke kwaliteitseisen voor externe veiligheid
            5. Blz. 239 D.117 | Verminderen van zwerfafval, hondenpoep etc in de openbare ruimte
              1. Blz. 240 CP22_26|8.010 We komen met een offensief tegen hondenpoep, zwerfafval en te hard rijden in de woonwijken.
        4. Blz. 241 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 242 Belangrijkste kaders
        6. Blz. 243 Verbonden partijen
      11. Blz. 244 Beleidsveld 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 245 Ambitie
        2. Blz. 246 Doelstellingen
          1. Blz. 247 Verplichte indicatoren (BBV)
        3. Blz. 248 Volkshuisvesting
          1. Blz. 249 Doelstellingen
            1. Blz. 250 D.093 | Toevoeging van 500 nultredenwoningen komende 10 jaar (2019 – 2028); (nulmeting 2019; 4.360 nultredenwoningen)
            2. Blz. 251 D.094 | Totaal 2.000 plaatsen voor shortstay-arbeidsmigranten in 2025. (nulmeting 652 plaatsen vergund in campussen, 150 plaatsen in middelgrote locaties voor kamerverhuur (categorie 2).
            3. Blz. 252 D.118 | Deze bestuursperiode gaan we minimaal 1200 woningen extra bouwen (netto) voor alle doelgroepen
              1. Blz. 253 CP22_26|8.001 Deze periode gaan we minimaal 1200 extra woningen bouwen voor alle doelgroepen
              2. Blz. 254 CP22_26|8.002 Landgoed Driessen (fase 2) nemen we versneld in ontwikkeling
        4. Blz. 255 Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
          1. Blz. 256 Doelstellingen
            1. Blz. 257 D.096 | Versterken kwaliteit van de omgeving van de gemeente Waalwijk
              1. Blz. 258 CP22_26|8.007 We ontwikkelen een stedenbouwkundige visie voor de hele gemeente.
              2. Blz. 259 CP22_26|8.009 Verzachten van de fysieke barrière (A59) tussen Noord en Zuid.
              3. Blz. 260 CP22_26|8.014 Vergroten leefbaarheid in Sprang-Capelle en Waspik
              4. Blz. 261 CP22_26|8.016 In de dorpsharten van Sprang-Capelle en Waspik verbeteren we de ontmoetingsplekken
              5. Blz. 262 CP22_26|8.017 Voor het Hoefsvengebied ontwikkelen we een totale visie
            2. Blz. 263 D.097 | Waalwijk Omgevingswetproof
              1. Blz. 264 CP22_26|8.012 Omgevingswet voorbereiding en vervolgfase
            3. Blz. 265 D.098 | Bevorderen gewenst en kwalitatief verhogen ruimtegebruik. Daarnaast streven we naar een rechtvaardige verdeling van kosten/opbrengsten over gebruikers, eigenaars, ontwikkelaars en overheid
              1. Blz. 266 CP22_26|8.013 Actiever beleid rond het strategisch aankopen van grond
              2. Blz. 267 CP22_26|8.015 Ontwikkelen transformatielokaties
        5. Blz. 268 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 269 Belangrijkste kaders
        7. Blz. 270 Verbonden partijen
      12. Blz. 271 Algemene dekkingsmiddelen, vennootschapsbelasting en overige baten en lasten
        1. Blz. 272 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 273 Vennootschapsbelasting
        3. Blz. 274 Overige baten en lasten
      13. Blz. 275 Overhead
        1. Blz. 276 Overhead
    3. Blz. 277 Paragrafen
      1. Blz. 278 Inleiding
        1. Blz. 279 Inleiding
      2. Blz. 280 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 281 Paragraaf Lokale heffingen
      3. Blz. 282 Paragraaf Weerstandsvermogen en risico beheersing
        1. Blz. 283 Weerstandsvermogen
          1. Blz. 284 Netto schuldquote
          2. Blz. 285 Risicotabel
          3. Blz. 286 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 287 Risicokaarten
          1. Blz. 288 Drugsafval
          2. Blz. 289 Schade door verkeerde- of niet-handhaving
          3. Blz. 290 Communicatie
          4. Blz. 291 Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid
          5. Blz. 292 Evenementenbeleid en kermissen
          6. Blz. 293 Realisering Oostelijke Insteekhaven
          7. Blz. 294 Achterstanden archivering
          8. Blz. 295 Exploitatie sportaccomodaties
          9. Blz. 296 Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis
          10. Blz. 297 Onderhoud van de openbare ruimte
          11. Blz. 298 Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen
          12. Blz. 299 Bereikbaarheid
          13. Blz. 300 Civieltechnische werken
          14. Blz. 301 Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie
          15. Blz. 302 Tijdige betaling erfpachtcanon
          16. Blz. 303 vervallen
          17. Blz. 304 Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige
          18. Blz. 305 Verzekeringen
          19. Blz. 306 Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei
          20. Blz. 307 Renterisico en liquiditeitsrisico
          21. Blz. 308 Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing
          22. Blz. 309 Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie
          23. Blz. 310 vervallen
          24. Blz. 311 Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen
          25. Blz. 312 Transitie jeugdzorg
          26. Blz. 313 Wmo-huishoudelijke hulp
          27. Blz. 314 Participatie
          28. Blz. 315 Databeveiliging
          29. Blz. 316 Explosieven
          30. Blz. 317 Vennootschapsbelasting (Vpb)
          31. Blz. 318 Milieu-/bodemsanering
          32. Blz. 319 Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg
          33. Blz. 320 Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
          34. Blz. 321 Materiële vaste activa
          35. Blz. 322 Schade door Cyberincident
      4. Blz. 323 Paragraaf Wet Open Overheid
        1. Blz. 324 Wet Open Overheid (Woo)
      5. Blz. 325 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 326 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
      6. Blz. 327 Paragraaf Financiering (en treasury)
        1. Blz. 328 Paragraaf Financiering (en treasury)
      7. Blz. 329 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 330 Ambitie
        2. Blz. 331 Informatie
          1. Blz. 332 Doelstellingen
            1. Blz. 333 D.099 | Gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar
            2. Blz. 334 D.100 | De complete informatiehuishouding is in kaart gebracht in 2025
            3. Blz. 335 D.101 | Maximaal ondersteunen van de organisatie in het digitaal en zaakgericht werken
            4. Blz. 336 D.102 | Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025
        3. Blz. 337 P&C/IC/Inkoop
          1. Blz. 338 Doelstellingen
            1. Blz. 339 D.103 | Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht.
            2. Blz. 340 D.104 | Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente
            3. Blz. 341 D.105 | Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium
        4. Blz. 342 HRM & Communicatie
          1. Blz. 343 Doelstellingen
            1. Blz. 344 D.106 | 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025
            2. Blz. 345 D.107 | 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025
            3. Blz. 346 D.108 | Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten
            4. Blz. 347 D.109 | 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025
            5. Blz. 348 D.110 | 30% van de medewerkers gebruikt een intern mobiliteitsinstrument (stage, detachering, HR marktplaats) in 2025
            6. Blz. 349 D.111 | 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie vanaf 2022 en groei naar optimaal gebruik toolkit in 2025
        5. Blz. 350 Rechtmatigheidsverantwoording 2023 College van B&W
          1. Blz. 351 Algemene toelichting
        6. Blz. 352 Gedragscode integer handelen
          1. Blz. 353 Algemene toelichting
      8. Blz. 354 Paragraaf Verbonden partijen 2023
        1. Blz. 355 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 356 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
          2. Blz. 357 Regionale Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
          3. Blz. 358 Streekarchief Langstraat Heusden Altena
          4. Blz. 359 GGD Hart voor Brabant
          5. Blz. 360 Regionale ambulance-voorziening Brabant Midden-West-Noord
          6. Blz. 361 Baanbrekers
          7. Blz. 362 Hart van Brabant / Midpoint
        2. Blz. 363 Vennootschappen en Coörporaties
          1. Blz. 364 BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)
          2. Blz. 365 Parkmanagement
          3. Blz. 366 Enexis Holding N.V.
          4. Blz. 367 Brabant Water N.V.
          5. Blz. 368 Publiek Belang Elektriciteits productie B.V.
          6. Blz. 369 CSV Amsterdam BV
        3. Blz. 370 Stichtingen en Verenigingen
          1. Blz. 371 Stichtingen en Verenigingen
      9. Blz. 372 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 373 Paragraaf Grondbeleid
      10. Blz. 374 Paragraaf voortgang ombuigingen
        1. Blz. 375 Doelstellingen
          1. Blz. 376 Stand van zaken ombuigingen sociaal domein
        2. Blz. 377 Stand van zaken overige ombuigingen
    4. Blz. 378 Financiële Begroting
      1. Blz. 379 Kerngegevens
        1. Blz. 380 Kerngegevens
      2. Blz. 381 Begrotingen 2023-2026 op hoofdlijnen
        1. Blz. 382 De begrotingen 2023-2026 op hoofdlijnen
      3. Blz. 383 Autorisatie door de raad van de begroting 2023
        1. Blz. 384 Autorisatie door de raad van de begroting 2023
      4. Blz. 385 Begroting 2023 naar taakvelden
        1. Blz. 386 Begroting 2023 naar taakvelden
      5. Blz. 387 Overzichten van lasten en baten
        1. Blz. 388 Overzichten van lasten en baten
        2. Blz. 389 Recapitulatie naar lasten- en batensoorten
        3. Blz. 390 Meerjarenbegroting 2023-2026
        4. Blz. 391 Overzicht van incidentele lasten en baten
        5. Blz. 392 Begrotingspositie structureel
      6. Blz. 393 Bezittingen en vermogen
        1. Blz. 394 Bezittingen en Vermogen
      7. Blz. 395 EMU gegevens
        1. Blz. 396 EMU gegevens
      8. Blz. 397 Overige informatie
        1. Blz. 398 Overige informatie
        2. Blz. 399 Overzicht te ontvangen subsidies
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap