Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

 2025-206Ambitie

Leven in een schone, veilige en mooie omgeving – dat is wat iedereen wil. Het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat de openbare ruimte goed wordt beheerd en de gemeente Waalwijk rust voor deze taak op het principe dat alles schoon, heel en veilig moet zijn. Wij voorzien in die maatschappelijke wens de openbare ruimte, schoon, heel en veilig te houden en ons gemeentelijk vastgoed duurzaam in stand te houden tegen efficiënte inzet van gemeenschapsgeld.
Het doel van dit Integraal beheerplan is dan ook het verhogen van de efficiëntie van beheer in de openbare ruimte door het uiteenzetten van de meest belangrijke wetten, regels en richtlijnen voor alle beheerdisciplines van de gemeente Waalwijk. Zo kan alles ‘beheer-klaar’ worden ontworpen en geplaatst. Voorheen lag alle informatie verspreid over de individuele beheerplannen en richtlijnen van de verschillende beheerdisciplines. Het Integraal Beheerplan verenigd deze informatie om te dienen als informatietool waarin de meest belangrijke basisprincipes van beheer worden toegelicht.
Belangrijk om aan te geven is dat het Integraal Beheerplan geen financiële of areaalgegevens bevat. Dit omdat het bijvoegen van deze fluctuerende gegevens geen toegevoegde waarde levert aan dit (statische) document en zijn toegevoegd in een elektronisch beheersysteem. Overigens dient het Integraal Beheerplan als onderbouwing dat er voor de gemeente Waalwijk geen noodzaak is voor een voorziening als beschreven in artikel 44 lid 1a BBV, die moet worden gevormd als er sprake is van achterstallig onderhoud. Door aan te tonen dat er regelmatig inspecties en beheer plaatsvinden, laat het Integraal Beheerplan zien dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud.
Beheer van de openbare ruimte heeft betrekking op alle gemeentelijke kapitaalgoederen met publieke toegankelijkheid. De verscheidenheid en kwantiteit van deze goederen roepen de noodzaak voor integrale samenwerkingen op om efficiëntie te maximaliseren – met name in de vorm van afstemming. Zo kunnen zoveel mogelijk aspecten in een enkel project worden meegenomen en kunnen de benodigde beheersactiviteiten in de betreffende gebieden tegelijkertijd worden uitgevoerd. Dit wordt middels het Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP), waarin voornamelijk grootschalig onderhoud op het gebied van wegen, riolering en verkeer wordt opgenomen, al gedaan. Het Integraal Beheerplan doelt erop integraliteit te ondersteunen door alle betrokken partijen te informeren over de verschillende beheerdisciplines.

Belangrijkste kaders

IBP (Integraal beheerplan)

IUP (Integraal UitvoeringsProgramma)

IWW (Integraal Waterplan Waalwijk)

Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen

Groenbeleidsvisie

Bomenbeleidsplan

Vastgoedbeleid

Plan van aanpak Verduurzaming gemeentelijk Vastgoed

Openbare Verlichting, keuzenotitie Beleidsplan 2019-2023 

 

Integraal beheerplan (algemeen)

Beeldkwaliteit

Wat willen we bereiken?
Om een uniforme standaard van kwaliteit te kunnen hanteren, is op basis van de landelijke richtlijnen van de Kwaliteitscatalogus een beeldbestek opgesteld. Hierin wordt door middel van afbeeldingen en tekstuele omschrijvingen aangegeven aan welke standaarden zaken dienen te voldoen.

Wat gaan we ervoor doen?
De kwaliteitseisen verschillen per gebied. In algemene zin kan worden gezegd dat voor het centrum en de gemeentelijke begraafplaatsen wordt gestreefd naar kwaliteitsniveau A. In alle andere plaatsen ligt de eis bij niveau B. Een kaart laat zien waar welke kwaliteitseisen worden gesteld. Er wordt niet gestreefd naar A+ kwaliteit, omdat dit niveau een ideaal is dat vaak onrealistisch bewijst te zijn en hoog in de kosten oploopt.

Duurzaamheid

Wat willen we bereiken?
Waalwijk gaat duurzaam vooruit, dus is het ook belangrijk dat duurzaamheid een vooraanstaande positie in beheer heeft. De term duurzaamheid is echter veelomvattend en kan op legio wijzen worden geïnterpreteerd. Ook zijn de mate van kennis over duurzaamheid en beschikbare mogelijkheden niet over alle beheerdisciplines gelijk. Om deze redenen bevat dit Integraal Beheerplan een integrale visie op duurzaamheid van alle beheerders.

Wat gaan we ervoor doen?
De beheerders van de gemeente Waalwijk zijn het eens dat duurzaamheid van groot belang is. Vanuit wetgeving en (landelijke/Europese) richtlijnen zijn er al een aantal doelstellingen opgelegd. De meerderheid van de beheerders wil verder gaan dan deze doelstellingen. Voor een aantal beheerdisciplines zijn de doelen echter al erg ambitieus en is er (nog) geen streven om ze te overschrijden

We focussen met name op:

Duurzamer versus Duurzaam
Het uiteindelijke doel van een duurzaam Waalwijk is om de ecologische staat van de aarde zo min mogelijk te verstoren en door-de-mens-gemaakte verergering van het klimaat tegen te gaan. Een oplossing is niet pas duurzaam als het behalen van dit doel ermee volledig wordt verzekerd. Liever worden er nu kleinere, verduurzamende stappen genomen dan dat er lang wordt gewacht op de meest duurzame oplossing.

Duurzaamheid is een Investering
Vaak wordt om financiële redenen gekozen vanuit een voornamelijk technisch duurzaam oogpunt; hoe langer iets kan blijven staan des te minder er hoeft te worden besteed aan vervangingen. Ecologische duurzaamheid wordt vaak gedacht de duurdere optie te zijn, ondanks dat de incidentele lasten vaak wel afnemend zijn. Duurzamer beheren vereist om die reden een ‘cultuurswitch’, waarbij duurzaamheid wordt gezien als een investering in de toekomst.

Daarbij horen ook: duurzaam aanbesteden en meer initiatief nemen en lef tonen.

 

Integraal UitvoeringsProgramma 2023-2026 

Sinds 2005 worden maatregelen in het kader van Verkeer, Onderhoud wegen (OW), het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) (nu Integraal Waterplan Waalwijk IWW) en mogelijk bijkomende maatregelen samengevoegd in het Integraal UitvoeringsProgramma, het IUP. Het IUP heeft een planningshorizon van 4 jaar, bestaande uit een definitieve planning voor de eerste 2 jaar en een doorkijk naar het 3e en 4e jaar. Een van de uitgangspunten is dat het IUP om de 2 jaar wordt herzien. Indien nodig kunnen tussentijds de plannen nog worden gewijzigd. Het vorige IUP had een looptijd van 2021 tot en met 2024. Volgens de planning is in 2022, het nieuwe IUP met een looptijd van 2023 tot en met 2026 onlangs door de gemeenteraad vastgesteld.

De investeringsbedragen voor IUP 2023-2024 en 2025-2026 zijn als volgt:

Raming IUP 2023-2024 Bedrag
Verkeer 2.444.000
Verkeer klein 120.000
Wegen 9.428.000
Riolering 11.520.000
Groen 564.000
Totaal IUP 2023+2024 24.076.000

De volgende bedragen zijn indicatief voor de IUP-jaren 2025 en 2026 en zijn voorlopig nog niet definitief vastgesteld:

Raming IUP 2025-2026 Bedrag
Verkeer 2.478.000
Verkeer klein 120.000
Wegen 9.894.000
Riolering 13.300.000
Groen 598.000
Totaal IUP 2025-206 26.390.000

2. Wat willen we bereiken?
Het IUP kende drie belangrijke pijlers te weten Verkeer, Onderhoud wegen (OW) en het gemeentelijk rioleringsplan (GRP), waarbij we vanaf 2021 spreken van het Integraal Waterplan Waalwijk (IWW). Vanaf het IUP 2021-2024  is groen als vierde pijler toegevoegd. Elk van deze vier pijlers heeft haar eigen doelen te weten:

Verkeer
Bereikbaarheid en mobiliteit zijn voor Waalwijk van economisch levensbelang. In oktober 2015 is het Mobiliteitsplan 'Waalwijk, stad in beweging' door uw raad vastgesteld, met de Gebiedsontwikkeling Oostelijk Langstraat (GOL) als belangrijke drager voor het economisch functioneren van het Bedrijventerrein Haven en het centrum van Waalwijk. Andere hoofdambities zijn verkeersveiligheid, een aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat, het stimuleren van fietsgebruik en slim inspelen op maatschappelijke trends zoals duurzaamheid, nieuwe technologische mogelijkheden en vergrijzing. 
Er staat nu een mobiliteitsvisie met daarin de ambities voor de lange termijn. In 2022 worden deze ambities uitgewerkt in een mobiliteitsplan en een uitvoeringsagenda voor de komende jaren. Naar verwachting wordt dit nieuwe mobiliteitsplan in 2022 aan uw raad ter vaststelling aangeboden.

OW (onderhoud wegen)

Artikel 16 van de Wegenwet regelt het onderhoud van wegen, de toegankelijkheid van openbare wegen en bevat enkele verplichtingen voor de wegbeheerder. Een van die verplichtingen is de hen toegewezen wegen in goede staat te houden en verantwoord te beheren.

De gemeenteraad van de Gemeente Waalwijk heeft hiervoor het plan "Beeldkwaliteit Onderhoud Wegen" vast gesteld. Eén van de punten is om voor alle wegen in Waalwijk te komen tot de classificatie "minimaal veilig". Dit met zo min mogelijk inzet van financiële middelen en met zo min mogelijk maatschappelijke overlast.

Wat gaan we ervoor doen?

- Uitvoering geven aan het integraal uitvoeringsprogramma (IUP)
- Uitvoering geven aan het klein- en groot onderhoud om te kunnen blijven voldoen aan de classificatie minimaal veilig.

Wat mag het kosten?

Conform het IUP worden en zijn financiële middelen ter beschikking gesteld, welke in de vorm van kredieten worden geregistreerd. Meer informatie treft u hierover boven aan. Overige projecten worden separaat aan de gemeenteraad voorgelegd.

Voor onderhoud van wegen, straten en pleinen zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2023 tot en met 2026:

Onderhoud Wegen, straten en pleinen 2023 2024 2025 2026
Onderhoud wegen, straten, etc. 605.036 503.173 542.372  501.298
Onderhoud bruggen 141.505 141.505 141.505 141.505
Onderhoud fonteinen 4.071 4.071 4.071 4.071
Onderhoud Bluswatervoorzieningen 58.616 58.616 58.616 58.616
Kleine reconstructies wegen 315.000 315.000 315.000 315.000
Onderhoud straatmeubilair 31.850 31.850 31.850 31.850
Onderhoud busstation 5.225 5.225 5.225 5.225
Onderhoudsbestek Openbare Ruimte (OOR) Wegen 253.268 253.268 253.268 253.268
Tractie onderhoud straten 19.425 19.425 19.425 19.425
Totaal onderhoud wegen, straten en pleinen 1.433.996 1.332.133 1.371.332 1.330.258

 

Integraal Waterplan Waalwijk 2021 - 2024 (IWW)

“Doelmatig op weg naar een klimaat bestendig Waalwijk”
Het Integraal Waterplan Waalwijk (IWW) 2021-2024 is de opvolger van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2016-2020 en omvat de beleidsvoornemens en maatregelen voor het Waalwijkse rioolstelsel. Omdat de interactie met het oppervlaktewater sterk is toegenomen, is het oppervlaktewater toegevoegd aan de scope van dit beleidsplan.

Wat willen we bereiken?

Gemeente Waalwijk wil zich op een doelmatige wijze ontwikkelen tot een klimaat-bestendige stad. Bij de uitvoering van haar watertaken dient de gemeente zich te houden aan de wettelijke kaders en beleidslijnen. Het speelveld is echter ruimer dan alleen de wet. Het klimaat verandert en leidt tot extremere buien. Daarnaast zullen er in de toekomst langere periodes van droogte voordoen. De openbare ruimte wordt steeds voller en de burger is beter geïnformeerd en stelt steeds hogere eisen. Stedelijk waterbeheer speelt hierbij een belangrijke rol. De ambitie voor Waalwijk luidt daarom als volgt:
•    We handelen water robuust en klimaatbestendig bij het (her)ontwikkelen van onze gebouwde omgeving en nemen we deze thema’s mee in onze ruimtelijke plannen en zorgen we vanuit het principe “de vervuiler betaalt” voor de noodzakelijke middelen.
•    In 2043 is de gemeente klimaatneutraal en de gebouwde omgeving zo goed mogelijk water robuust en klimaatbestendig ingericht. Leefomgevingsaspecten worden integraal opgepakt. De relatie natuur en water is versterkt; de relatie water en ruimtelijke inrichting geeft aan water voldoende ruimte, het afkoppelbeleid is uitgangspunt

Wij willen dat onze gemeente wil zich op een doelmatige wijze ontwikkelt tot een klimaatbestendige stad. Bij de uitvoering van haar watertaken dient de gemeente zich te houden aan de wettelijke kaders en beleidslijnen. Het speelveld is echter ruimer dan alleen de wet. Het klimaat verandert en leidt tot extremere buien. De openbare ruimte wordt steeds voller en de burger is beter geïnformeerd en stelt steeds hogere eisen. Stedelijk waterbeheer speelt hierbij een belangrijke rol.

Riolering en oppervlaktewater raken steeds meer verweven. De groenvoorzieningen spelen daarin een belangrijke rol. Op locaties waar de (openbare) ruimte opnieuw wordt ingericht, zorgen we voor een brede integrale afstemming om die inrichting optimaal te laten functioneren. Die brede afstemming wil niet zeggen dat alles mogelijk is, maar wel dat we overwogen keuzes maken. In dit hoofdstuk beschrijven we onze handelswijze vanuit een aantal perspectieven. Die perspectieven bepalen samen de definitieve inrichting.

In 2043 is de gemeente Waalwijk klimaatneutraal en de gebouwde omgeving zo goed mogelijk water robuust en klimaatbestendig ingericht. Leefomgevingsaspecten worden integraal opgepakt. De relatie natuur en water is versterkt; de relatie water en ruimtelijke inrichting geeft aan water voldoende ruimte, het afkoppelbeleid is uitgangspunt.

Het IWW 2021-2024 kijkt onder meer naar:
•    Klimaatverandering (toename neerslag, hitte, droogte);
•    Toenemende verharding;
•    Veranderende wet en –regelgeving;
•    Toename van de betrokkenheid van burgers en bedrijven

Wat gaan we ervoor doen?
•    Uitvoering geven aan het Integraal Waterplan Waalwijk (IWW)
•    Uitvoering geven aan het Integraal UitvoeringsProgramma (IUP)
•    Klimaatbestendige projecten oppakken en uitvoeren, waarbij we uitvoering geven aan de klimaatbestendig Waalwijk, uitvoeringsagenda 2022-2026.
•    Opstellen van een nieuw Basis RioleringsPlan (BRP)

Klimaat neutrale gemeente in 2043! Deze ambitie betekent dat onze focus de komende jaren ligt op met name op de volgende IWW speerpunten:
Speerpunt stedelijk afvalwater
Gemeente Waalwijk streeft naar reductie van de hoeveelheid afval. Daartoe behoort ook reductie van de hoeveelheid afvalwater. Dat vullen we in door regenwater zoveel mogelijk af te koppelen van het riool voor vuilwater. Daarmee beschermen wij onze omgeving tegen overstorten uit het riool bij zware neerslag.
Speerpunt hemelwater
Iedere perceeleigenaar is in beginsel verantwoordelijk voor verwerken van het hemelwater dat op zijn/haar perceel valt. Vanuit dat gegeven zoeken we de vroegtijdig samenwerking op om de wateropgave en andere opgaven zo goed mogelijk in te passen binnen de beschikbare ruimte.
Speerpunt grondwater
Een gezond grondwaterbeleid draagt bij aan een betere leefomgeving: bestrijding van wateroverlast en perioden van droogte. Bij ontwikkelingen is vroegtijdige en integrale afstemming essentieel om alle opgaven voor onze leefomgeving in te kunnen vullen.
Speerpunt oppervlaktewater
Oppervlakte water is onlosmakelijk verbonden met het functioneren van ons gehele watersysteem, maar ook met ons welzijn en een gezonde natuurontwikkeling. Integrale afstemming en samen keuzes maken we om suboptimale ontwikkeling te voorkomen. Het waterschap is voor het oppervlaktewater onze belangrijkste partner.

Wat hebben we gedaan?
We hebben uitvoering gegeven aan het IWW en het IUP. We hebben daarmee ook gekeken naar de klimaat bestendige maatregelen. De uitvoeringsagenda 2022-2026 Klimaatbestendig Waalwijk is opgesteld en aan de Raad aangeboden. Tevens zijn we gestart met een afkoppelsubsidie (conform het IWW) om het afkoppelen van hemelwater van het gemengde stelsel bij de inwoners van en bedrijven in Waalwijk te stimuleren. 

Op basis van het Basis RioleringPlan (BRP) beheren we de riolen in onze gemeente. Het nieuwe BRP is in de maak. Onze voorkeur gaat in principe uit naar vervanging waarbij we streven naar de integrale aanpak van de gehele openbare ruimte zoals die wordt verwoord in het IUP. Naast  rioolvervanging passen we tegenwoordig ook ‘relining’ of ‘relinen’ van het riool toe. Zeker bij complexe werken (bijvoorbeeld dicht bij gevels, riolen met een forse ligdiepte zoals recent in de Putstraat, etc., etc.) waarbij het vermijden van risico’s en vervanging te veel overlast geeft biedt deze ideale rioolrenovatie-techniek uitkomst. Dankzij deze methode kunnen riolen worden gerenoveerd zonder de openbare ruimte geheel op te breken. Het riool krijgt een nieuwe binnenkant en kan er weer tientallen jaren tegenaan. 
Naast goed dagelijkse beheer van het watersysteem is ook het doen van onderzoek essentieel. Die onderzoeken zorgen ervoor dat we informatie hebben waarmee we de juiste keuzes kunnen maken. Wij focussen daarvoor op twee soorten onderzoeken:
•     Een onderzoek om één specifiek onderwerp te verkennen. Bijvoorbeeld de  foutaansluitingen in een afgebakend rioleringsgebied.
•     Regelmatig terugkerende onderzoeken. Deze geven na verloop van tijd inzicht in de ontwikkeling van het stelsel, bijvoorbeeld de rioolinspecties. Op basis van herhaalde inspecties kan een uitspraak worden gedaan over de restlevensduur van een rioolbuis.

Recent zijn uitgevoerd: de klimaatstresstest, de risicodialoog en het actualiseren van het BRP (basrisrioleringsplan). De resultaten uit deze onderzoeken zijn input voor de uitvoeringsplannen, het geeft ons inzicht in de verdere vormgeving van ons watersysteem en geeft sturing bij de prioriteitstelling van benodigde maatregelen.

Wat mag het kosten?
Conform het IWW en het IUP worden en zijn financiële middelen ter beschikking gesteld, welke in de vorm van kredieten worden geregistreerd. Overige projecten worden separaat aan de gemeenteraad voorgelegd. De kapitaallasten welke hieruit voortvloeien, evenals de exploitatie-lasten worden gedekt vanuit de rioolheffing (rioolbelasting)
Voor onderhoud van riolering zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

Voor onderhoud van riolering zijn de volgende budgeten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

Onderhoud Riolering  2023 2024 2025 2026
Onderhoud riolering en waterzuivering 157.574 157.574 157.574 157.574
Klein onderhoud 251.328 251.328 251.328 251.328
Onderhoud aanleg rioolaansluitingen 114.241 114.241 114.241 114.241
Onderhoud tractie riolering/waterzuivering 2.486 2.486 2.486 2.486
Totaal onderhoud riolering 525.629 525.629 525.629 525.629

Voor onderhoud van  afwatering en waterlossing zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

Onderhoud Afwatering, waterlossing etc. 2023 2024 2025 2026
Onderhoud Natuurlijke waterlopen 51.583 51.583 51.583 51.583
Onderhoud Stedelijke waterlopen 5.917 5.917 5.917 5.917
Baggerplan (via egalisatiereserve) 211.699 211.699 211.699 211.699
Totaal onderhoud afwatering, waterlossing etc. 269.199 269.199 269.199 269.199

 

Groen

Wat willen we bereiken?

Waalwijk over 25 jaar nog net zo groen!

Door de hoge parkeerdruk, benodigde beschikbare ruimte voor kabels en leidingen en de besparingen op het groenonderhoud, is de hoeveelheid en de kwaliteit van het groen in de woonstraten afgenomen. In straten die worden heringericht, worden meer bomen gekapt dan dat er worden aangeplant. Zeker ook gezien we op weg willen naar een klimaatbestendig Waalwijk zal de gemeente Waalwijk groener moeten worden.

Wat gaan we ervoor doen?

Het belangrijkste uitgangspunt vanuit de Groenbeleidsvisie (vastgesteld d.d. 14-11-2019), de Richtlijn Groenbeleidsvisie (vastgesteld d.d. 12-10-2021) en het Bomenbeleidsplan (vastgesteld d.d. 19-12-2019) is meer groen en bomen.  Andere uitgangspunten die voor groen en bomen zijn vastgesteld middels de genoemde beleidstukken zijn het vergroten van de biodiversiteit, de diversiteit in beplanting en de groenbeleving in de straat, het zorgdragen voor een kwalitatieve en toekomst- en klimaatbestendige bodem en werkzaamheden ten aanzien van bomen en ontwerp uitvoeren volgens het Handboek Bomen 2018. Deze uitgangspunten hebben als doel om het groen niet alleen in oppervlak te vergroten, maar ook in kwaliteit.

Het groenstructuurplan uit 2017 bevat een visie op de toekomst waarmee we de komende tien jaar beogen de kwantiteit en de kwaliteit van het groen in de gemeente te optimaliseren. De uitvoering doen we via de Groene Agenda die we samen met onze inwoners hebben opgesteld en waarin concrete maatregelen staan voor het verhogen van de hoeveelheid en kwaliteit van het groen in de gemeente en het vergroten van de biodiversiteit.
- Uitvoering geven aan de Groene Agenda
- Uitvoering geven aan de Groenbeleidsvisie
- Uitvoering geven aan het bermenbeleid/beheer

Wat mag het kosten?

Conform de huidige begroting worden de werkzaamheden uitgevoerd, de plannen zullen afzonderlijk door de raad worden vastgesteld en bij ieder plan zal een financiële paragraaf zitten.

Voor onderhoud van groen zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

Onderhoud Groen 2023 2024 2025 2026
Onderhoud plantsoenen 821.423 795.862 891.971 743.024
Reconstructies plantsoenen 100.714 100.714 100.714 100.714
Stimulering groen beleidsplan 90.201 90.201 90.201 90.201
Onderhoud bomen 75.040 75.040 75.040 75.040
 Onderhoud plantsoenen  Buitendienst  33.318  33.318  33.318  33.318
Onderhoud bomen Buitendienst  35.980  35.980  35.980  35.980
Groen begraafplaatsen  2.932  2.932  2.932  2.932
Onderhoudsbestek Openbare Ruimte (OOR) Waalwijk Zuid  710.446  710.446  710.446  710.446
Onderhoudsbestek Openbare Ruimte (OOR) Waspik  317.581  317.581  317.581  317.581
Onderhoudsbestek Openbare Ruimte (OOR) Sprang-Capelle  403.095  403.095 403.095   403.095
Tractie groen  103.526  103.526  103.526  103.526
Totaal onderhoud groen  2.694.256  2.668.695  2.764.804  2.615.857

 

Vastgoed 

De jaren 2017-2019 zijn benut om een gemeentelijk vastgoedvisie en gemeentelijk vastgoedbeleid op te stellen en vast te laten stellen door de gemeenteraad. Organisatorisch gezien is de kern van het beleid, dat al het bij de gemeente in eigendom zijnde gebouwde vastgoed en dus ook alle daarmee samenhangende werkzaamheden in een cluster ondergebracht. Vanaf medio 2019 is invulling gegeven aan dit beleid.

Vanaf 2020 lag onze focus op het komen tot een centraal georganiseerd cluster Vastgoed binnen team ORV. Dat is gelukt. Het regulier en planmatige onderhoud loopt goed, er is een actueel en digitaal meerjarenonderhoudsbegroting, de Nota duurzaamheid Vastgoed is vastgesteld en de formatie van het cluster is bijna verdubbeld (van 2,0 naar 3,67 fte).

Wat willen we bereiken?

De doelstelling van de gemeente Waalwijk om in 2043 klimaatneutraal te zijn. Dat heeft ook consequenties voor de visie op het beheer van het gemeentelijk vastgoed. Het ‘Vastgoedbeleid Waalwijk’ bevat hiervoor leidraad en strategie.
Deze duurzaamheidsambitie willen we bereiken in een aantal stappen:
- 2025: Alle gebouwen dienen minimaal van energielabel C te zijn voorzien;
- 2035: Alle gebouwen moeten los van gas
- 2040: Alle benodigde energie wordt duurzaam opgewekt
- 2043: Waalwijk is klimaatneutraal
Dit betekent dat wij onze vastgoedorganisatie verder gaan professionaliseren om daarmee beter te voorzien in maatschappelijk vastgoed voor instellingen, maatschappelijke initiatieven en verenigingen die het gemeentelijk beleid ondersteunen of faciliteren of uitvoering geven aan de kerntaken van de gemeente.

Wat gaan we ervoor doen?

De verantwoordlijkheden van de gemeente liggen voornamelijk bij het beheer van de conditie van de gebouwen. Schoonmaakwerkzaamheden in en rondom het pand vallen onder de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Voor alle gebouwen die langdurig in beheer zijn en/of verhuurd worden, geldt een kwaliteitseis van conditiescore 3 conform de NEN 2767 op de primaire aspecten ‘Schoon’, ‘Heel’ en ‘Veilig’.

Op ‘Duurzaamheid’ wordt voor het beheer van gebouwen op twee aspecten gestuurd:
- Het verminderen van de energiebehoeften door middel van gebouwschillen met hogere isolatiewaardes, energiezuinige installaties en lage temperatuurverwarming.
- Het gebruik van enkel duurzame energiebronnen als zonne-energie, aardwarmte en -koeling, en windenergie.

Concreet houdt dit in dat de focus qua duurzaamheid bij ons vastgoed ligt op:
- Alle gemeentelijke gebouwen voorzien van energie-labels i.h.k.v. duurzaamheid;
- Maken plan van aanpak verduurzaming vastgoed. We zijn gestart met de (buiten)sportaccommodaties. Voorts wordt er, conform verzoek van de raad, een plan van aanpak opgesteld over ‘circulaire economie’ - Uitbouwen functionaliteiten ICT pakket Planon en het financieel systeem (Civision Middelen) met Planon koppelen;
- Uniformering van alle huurcontracten en gebruiksovereenkomsten en deze centraal onderbrengen bij cluster Vastgoed.

Wat mag het kosten?

Structureel is een jaarlijks budget beschikbaar van ruim €  2..654.000 (afgerond) waarvan   €  940.000 (afgerond)  gestort wordt in de onderhoudsvoorziening gebouwen.

Onderhoud Vastgoed (eigenaar) 2023 2024 2025 2026
Groot onderhoud (storting voorziening onderhoud gebouwen) 940.427 940.427 940.427 940.427
Klein onderhoud 1.713.805 1.713.805 1.713.805 1.713.805
Totaal onderhoud Vastgoed 2.654.232 2.654.232 2.654.232 2.654.232

 

Openbare verlichting 

In juni van 2019 is de ‘Keuzenotitie Beleidsplan 2019-2023’ door de gemeenteraad aangenomen. Hierin wordt als missie opgenomen het realiseren en in stand houden van duurzame en betrouwbare openbare verlichting, waarbij de inwoner zich veilig voelt in het openbare gebied. De visie is om te blijven investeren en meewerken aan de ontwikkelingen en toepassingen van een duurzame en betrouwbare openbare verlichting op tijdstippen dat het echt nodig is. Hierbij wordt de benodigde verlichtingskwaliteit gerealiseerd tegen economisch en maatschappelijk verantwoorde kosten.

Wat willen we bereiken?

De openbare verlichting (OVL) betreft het geheel aan masten, armaturen, lampen, kabels en regelapparatuur om openbaar toegankelijk gebied te verlichting. Het doel van OVL is om de openbare ruimte zo goed mogelijk te laten functioneren bij duisternis. Hierbij wordt de focus gelegd op drie pijlers:
• Leefbaarheid | Mensen voelen zich prettig in de openbare ruimte en er is een sfeer waardoor zij in de ruimte willen zijn;
• Sociale veiligheid | De ruimte kan veilig worden gehouden en bedreigingen kunnen op tijd worden ingeschat. Er is de mogelijkheid om, wanneer nodig, tijdig en correct te kunnen helpen;
• Verkeersveiligheid | Weggebruikers kunnen zich veilig met de maximaal toegestane snelheid verplaatsen over de weg. Medeweggebruikers, zowel als obstakels en oneffenheden op/in het wegdek en het verloop van de weg kunnen goed worden waargenomen.
Daartoe zullen we blijven investeren en meewerken aan de ontwikkeling en toepassing van een duurzame, betrouwbare openbare verlichting, op tijdstippen dat het nodig is. Hierbij wordt de benodigde verlichtingskwaliteit gerealiseerd tegen economisch en maatschappelijk verantwoorde kosten.
De gemeente Waalwijk heeft zich geconformeerd aan het landelijk Energieakkoord. Duurzaamheid is een kernonderwerp in de ‘Keuzenotitie Beleidsplan 2019-2023’.
De ambitie is om in 2020 20% energiebesparing ten opzichte van 2013 te realiseren. Op het moment dat de Keuzenotitie in juni 2019 werd vastgesteld, was een energiebesparing van 10% gerealiseerd. Er moet dus nog een besparing van 10% worden bereikt om het doel te behalen. In 2030 moet de totale energiebesparing 50% zijn. Door technische ontwikkelingen is het aannemelijk dat dit doel ruimschoots zal worden bereikt.

Wat gaan we er voor doen?

• Uitvoering geven aan het beleidsplan Openbare verlichting
• Uitvoering geven aan het Integraal UitvoeringsProgramma (IUP)
• Pilotprojecten realiseren om ervaringen op te doen richting Smart City
• Uitvoering geven aan klein en groot onderhoud om een betrouwbare installatie in stand te kunnen houden
In de toekomst zullen steden meer gaan werken richting het creëren van Smart Cities. In deze ‘slimme steden’ zal gebruik worden gemaakt van data en algoritmes voor het ontwikkelen van beleid. Lichtmasten zullen een belangrijk onderdeel zijn van het SmartCity technische ecosysteem door deze uit te rusten met oplaadpunten, camera’s, sensoren (aanwezigheidssensoren, luchtkwaliteit etc.) en communicatieapparatuur.
De bovengenoemde hoofdpunten worden aangevuld met voorwaarden van Smart-City/SmartLighting beschreven in het door de Raad gekozen scenario, het OVL Scenario 4. Hierin wordt ervan uitgegaan dat maatregelen worden uitgevoerd om gericht energie te besparen, waarmee de landelijke doelstellingen uit het energieakkoord voor 2020 en 2030 kunnen worden behaald.

Wat mag het kosten?

Conform het beleidsplan Openbare verlichting en het IUP worden en zijn middelen in de vorm van kredieten beschikbaar gesteld om de gewenste doelstellingen te kunnen bereiken.

Voor onderhoud  openbare verlichting zijn de volgende budgeten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

  2023 2024 2025 2026
Onderhoud Openbare Verlichting 217.712 217.712 217.712 217.712

 

Zwembaden, sporthallen/zalen, sportparken

Voor onderhoud van zwembaden, sporthallen, sportzalen en sportparken zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

Onderhoud sportparken, sportzalen en zwembaden (gebruikersonderhoud) 2023 2024 2025 2026
Zwembaden 29.554 29.554 29.554 29.554
Sporthallen en zalen 51.830 51.830 51.830 51.830
Sportparken 580.414 580.414 580.414 580.414
Totaal onderhoud 661.798 661.798 661.798 661.798

 

Parkeerbeheer

Wat willen we bereiken?

Het beheer van parkeerplaatsen houdt in het ervoor zorgen dat mensen kunnen betalen op parkeerterreinen en langs straten. Dit door ervoor te zorgen dat betaalautomaten en slagbomen zich in goedwerkende staat bevinden. Daarnaast behoort hierbij ook het beheren van contracten omtrent smart parking.
Voorheen was het beheer van de parkeersituatie gericht op het ervoor zorgen dat iedereen op de juiste plaats parkeerde. Hierin is sinds 2017 een verschuiving gemaakt naar het garanderen van voldoende parkeerplaatsen.
In parkeerbeheer is er de doelstelling om in de toekomst verder in te spelen op de digitalisering om uiteindelijk parkeertickets uit te faseren. Digitalisering biedt tevens efficiëntere gebruiksmogelijkheden voor de beschikbare parkeertijden voor bezoeken. Ook is er het doel om betalingen via de mobiele telefoon te bevorderen. Hiermee zou de noodzaak van apparatuur in de openbare ruimte verminderen.

Wat gaan we ervoor doen?

Wij richten ons met parkeerbeheer op het beperkt inzetten van grondstoffen. Zo worden plastic abonnementspassen verruild voor kentekenherkenning en (geplastificeerde) vergunningkaarten vervangen met digitaal parkeerrecht.
Het aantal parkeerautomaten op straat zal worden teruggedrongen van 40 naar maximaal 22 stuks, zodat het gebruik van hardware (de automaten) zal verminderen ten gunste van software (mobiele parkeerapplicaties). Hiermee wordt de behoefte voor het vervangen van onderdelen en daarmee het materiaalgebruik verminderd. Ook het stroomgebruik wordt op deze wijze verminderd, zij het dat het verbruik al beperkt is.

Voor onderhoud  parkeervoorzieningen zijn de volgende budgetten beschikbaar voor 2023 tot en  met 2026:

  2023 2024 2025 2026
Onderhoud Parkeervoorzieningen 68.098 68.098 68.098 68.098

 

Kabels, Leidingen en Energie

Wat willen we bereiken?

De gemeente heeft een regisseursrol in het beheer van het onder- en bovengrondse netwerk van kabels en leidingen in de gemeente. In art. 1 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur van de gemeente Waalwijk (AVOI) staat dat de efficiënte ordening van kabels en leidingen een taak van het college is, maar in de praktijk ligt de verantwoordelijkheid bij de beheerder van Kabels, Leidingen en Energie. De beheerder is hiernaast verantwoordelijk voor het organisatorische beheer van de energie aansluitingen van alle gemeentelijke panden.
In de toekomst zullen steden meer gaan werken richting het creëren van Smart Cities. In deze ‘slimme steden’ zal gebruik worden gemaakt van data en algoritmes voor het ontwikkelen van beleid.
Bij de energie-factuurcontrole geldt prijs × hoeveelheid = kosten. Daarbij wordt gelet op afwijkend verbruik. Veel van de aansluitingen (ca. 70%) zijn reeds voorzien van slimme meters. Zo zijn in de gemeente Waalwijk alle ontsteekpunten van circa 160 openbare verlichtingsaansluitingen (met ieder ongeveer 60 lichtmasten) voorzien van slimme meters. Deze meters worden gelezen met het energiebeheersysteem, waardoor verbruikspatronen in kaart kunnen worden gebracht en kan worden bepaald of het verbruik passend is.

Wat gaan we ervoor doen?

Duurzaamheid bij kabels en leidingen heeft te maken met de veranderingen in het gebruik van energie voor het verwarmen van woonhuizen. Het kan uiteindelijk voor-komen dat er door deze wijzigingen andere netten moeten worden aangelegd. Hierbij kan een probleem zijn dat er gebrek is aan ruimte om een (warmte)net aan te leggen. Wij inventariseren waar in de gemeente welke maatregelen wenselijk en mogelijk zijn. Bij de verkoop van gronden wordt vroegtijdig rekening worden gehouden met alle kabels en leidingen die nodig zijn om te kunnen voldoen aan het duurzaamheidsplan wat er ligt.
Voorbeelden zijn een hoog verbruik op een evenementenkast of het onregelmatige verbruik van het openluchtzwembad. Hiermee kan verbruik worden geanalyseerd en kan waar nodig worden gestuurd. Wekelijks wordt naar de beheerders van de zwembaden en sporthallen overzichten met het verbruik verstuurd, zodat er door hen op verbruik kan worden gestuurd als dit onverwacht hoog uitpakt.
Het terugdringen van de milieubelasting met behulp van energieverbruik kan op grofweg twee manieren. Namelijk door het verbruik van energie te verminderen en de energie die wel wordt verbruikt duurzaam in te kopen.
De gemeente Waalwijk koopt enkel duurzame energie in.
Energie besparen kan op verscheidene manieren. Zo kunnen zuinige led-lampen met behoud van verlichtingskwaliteit worden toegepast en kunnen lampen worden gedimd. Een manier is ook het saneren van verlichting. Dit houdt in dat, indien werkelijk, openbare verlichting wordt vervangen door alternatieven.

Wat mag het kosten?

In Waalwijk wordt bij de aanbesteding van elektriciteit sterk gelet op duurzaamheid. Dat geldt niet alleen voor de levering van elektriciteit (uit 100% Nederlandse wind), maar ook voor hoe de leverancier zelf omgaat met duurzaamheid. Bij de gunning woog dit voor 60% mee en de prijs voor 40%.