Overzichten van lasten en baten

Overzichten van lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten

Per beleidsveld worden de voor de uitvoering naar verwachting benodigde lasten en baten vermeld. Op grond van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) zijn in dit hoofdstuk daarnaast de volgende overzichten opgenomen:

  • Recapitulatie naar lasten- en batensoorten;
  • Meerjarenbegroting 2023-2026;
  • Overzicht van incidentele lasten en baten.

Tot slot wordt een inzicht gegeven in de structurele begrotingspositie.

Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Terug naar navigatie - Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Bedragen x € 1.000

Uit onderstaand overzicht blijkt een positief resultaat 2023 van € 3.182.000, dat in 2023 wordt toegevoegd aan de algemene reserve.

Lasten Begroting 2023
4110 Salarissen en sociale lasten 32.790
4120 Overige rechts positie regelingen 0
4210 Belastingen 592
4310 Aankoop grond 38
4320 Duurzame goederen 12.532
4341 Sociale uitkeringen in natura 26.393
4351 Ingeleend personeel 4.773
4380 Overige goederen en diensten 30.579
4389 Overige goederen en diensten onverdeeld 1.534
4420 Subsidies 266
4431 Inkomensoverdrachten Rijk 162
4433 Inkomensoverdrachten Gemeenschappelijke regelingen 28.760
4436 Inkomensoverdrachten overige overheden 9.524
4438 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen 1.592
4439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 67
4448 Kwijtscheldingen 181
4510 Rente 2.875
4710 Mutatie reserves 3.766
4720 Mutatie voorzieningen 1.309
4730 Afschrijvingen 7.498
4740 Toegekende reële en bespaarde rente -30
4750 Overige verrekeningen 10.178
Totaal lasten 175.379
Baten Begroting 2023
8221 Belastingen op producenten -15.459
8222 Belastingen op huishoudens -4.079
8310 Opbrengst grondverkopen -22.950
8320 Duurzame goederen 0
8330 Pachten -697
8342 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura -277
8352 Uitgeleend personeel -85
8360 Huren -5.021
8370 Leges en andere rechten -7.980
8380 Overige goederen en diensten -2.411
8431 Inkomensoverdrachten Rijk -108.328
8434 Inkomensoverdrachten provincies -54
8438 Inkomensoverdrachten overige instellen en personen -18
8439 Inkomensoverdrachten onverdeeld -91
8448 Overige kapitaalovertdrachten -99
8510 Rente -175
8520 Dividenden en winsten -52
8710 Mutatie reserves -8.949
8720 Mutaties voorzieningen -24
8750 Overige verrekeningen -1812
Totaal baten -178.561
Totaal saldo -3.182

Meerjarenbegroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting 2023-2026

Meerjarenbegroting 2023 - 2024 - 2025 - 2026

Deze begrotingsjaren zijn samengesteld vanuit:

  • De bestendiging van bestaand beleid (geen budgetaanpassingen);
  • Volledige verwerking van alle financiële gevolgen van het Voorjaarsbericht 2022, Coalitieakkoord 2022-2026  en de Meicirculaire 2022;
  • Het volledig ramen van alle lasten (kapitaallasten en exploitatielasten) voortkomend uit nieuw beleid;
  • Geen ramingen wegens onderuitputtingen van kapitaallasten en personeelslasten;
  • Een stelpost van structureel jaarlijks € 75.000 extra in verband met het onderhoud wegens areaaluitbreiding.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2023 Mutatie_2024_tov_2023 MJB 2024 Mutatie_2025_tov_2024 MJB 2025 Mutatie_2026_tov_2025 MJB 2026
PR001 Bestuursorganen: Raad 711 0 711 0 711 0 711
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 657 0 657 0 657 0 657
PR003 College van B&W 1.240 0 1.240 0 1.240 0 1.240
PR004 Publiekszaken 1.244 0 1.244 0 1.244 0 1.244
PR005 Leges publiekszaken -270 -281 -551 -3 -554 0 -554
PR006 Verkiezingen 114 0 114 0 114 0 114
PR007 Representatie 108 0 108 0 108 0 108
PR008 Communicatie 77 0 77 0 77 0 77
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 786 -60 726 0 726 0 726
PR020 Overhead -146 0 -146 0 -146 0 -146
PR021 Huisvesting 1.434 0 1.434 0 1.434 -107 1.326
PR022 ICT algemeen 1.581 -116 1.465 -169 1.296 -183 1.113
PR023 Algemene personeelskosten 1.836 57 1.893 -11 1.882 -151 1.731
PR024 Algemene organisatiekosten 922 0 922 0 922 0 922
PR025 Directie 425 0 425 0 425 0 425
PR026 Concern en strategie 1.799 -39 1.760 0 1.760 0 1.760
PR027 Financien & Inkoop 1.724 0 1.724 0 1.724 0 1.724
PR028 HRM en ondersteuning 1.955 -96 1.859 0 1.859 0 1.859
PR029 ICT 1.462 -5 1.457 0 1.457 0 1.457
PR030 Informatiebeheer en facilitaire zkn 1.596 16 1.612 16 1.628 0 1.628
PR061 OZB woningen -6.210 -55 -6.265 -48 -6.314 -46 -6.359
PR062 OZB niet-woningen -7.412 -221 -7.632 -31 -7.663 -39 -7.702
PR101 Brandweer en rampenbestrijding 3.238 0 3.238 0 3.238 0 3.238
PR102 Openbare orde en veiligheid 1.784 -78 1.707 -25 1.682 0 1.682
PR103 Dierenbescherming 45 0 45 0 45 0 45
PR104 Parkeertoezicht 311 0 311 0 311 0 311
PR201 Straatreiniging 545 0 545 0 545 0 545
PR202 Gladheidsbestrijding 152 0 152 0 152 -10 142
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 3.388 405 3.793 155 3.948 163 4.111
PR204 Openbare verlichting 943 0 943 8 951 0 951
PR205 Verkeersmaatregelen 1.640 -329 1.311 65 1.376 57 1.433
PR206 Parkeervoorzieningen 587 -13 574 -64 511 0 511
PR207 Parkeervergunningenheffingen -1.192 -1 -1.193 0 -1.193 0 -1.193
PR208 Exploitatie havencomplex 414 0 414 0 414 0 414
PR209 Afwatering waterlossingen etc. 388 0 388 0 388 -19 369
PR210 Recreatieve havens 27 0 27 0 27 0 27
PR301 Straatmarkten 62 0 62 0 62 0 62
PR302 Opbrengst straatmarkten -30 0 -30 0 -30 0 -30
PR303 Economische ontwikkeling 190 0 190 0 190 0 190
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 394 0 394 -75 319 0 319
PR305 Economische promotie 322 0 322 0 322 0 322
PR401 Leerlingenvervoer 1.498 0 1.498 0 1.498 0 1.498
PR402 Leerplicht 192 0 192 0 192 0 192
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting 1 0 1 0 1 0 1
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. 25 0 25 0 25 0 25
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs 277 0 277 0 277 0 277
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs 1.452 -2 1.450 -3 1.447 -3 1.445
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs 133 0 133 0 133 -29 104
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.173 0 2.173 0 2.173 0 2.173
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 118 -7 111 7 118 -7 111
PR411 Lokaal onderwijsbeleid 464 0 464 -27 437 -100 337
PR412 Volwasseneneducatie 2 0 2 0 2 0 2
PR501 Zwembaden 1.252 0 1.252 -8 1.244 0 1.244
PR502 Sporthallen en sportzalen 1.075 -9 1.066 -71 995 0 995
PR503 Sportparken 751 -28 723 -3 719 0 719
PR504 Onderhoud openbaar groen 5.319 5 5.324 90 5.414 -136 5.278
PR505 Evenementen en kermissen 126 0 126 0 126 0 126
PR506 Recreatieve voorzieningen 237 0 237 41 278 0 278
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.151 0 1.151 0 1.151 0 1.151
PR508 Mediabeleid 32 0 32 0 32 0 32
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 2.260 0 2.260 0 2.260 0 2.260
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 21 0 21 0 21 0 21
PR511 Sportbeleid 941 -17 924 0 924 17 941
PR512 Monumenten en archeologie 245 0 244 0 244 0 244
PR513 Gemeentearchief 365 0 365 0 365 0 365
PR514 Schoenenkwartier 1.170 0 1.170 0 1.170 -172 998
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 0 0 0 0 0 0 0
PR604 Sociaal cultureel werk 361 -100 261 0 261 0 261
PR605 Maatschappelijke werk 761 80 841 27 868 0 868
PR606 Ouderenbeleid 112 0 112 0 112 0 112
PR607 Integratiebeleid 163 0 163 0 163 0 163
PR608 Samenlevingsopbouw 863 150 1.013 499 1.512 -150 1.362
PR609 Jeugdwerk 1.476 0 1.476 -150 1.326 0 1.326
PR610 Kinderopvang 660 0 660 0 660 0 660
PR611 Woonzorgzones 209 0 209 0 209 0 209
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 266 -5 261 -7 254 0 254
PR613 Participatiewet 342 17 359 17 377 18 394
PR614 Inkomensvoorzieningen 230 0 230 0 230 0 230
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 2.535 53 2.588 0 2.588 0 2.588
PR616 Uitstroombevordering 9.171 -305 8.866 -163 8.703 -276 8.428
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 1.784 -900 884 -288 595 0 595
PR631 Toegang sociaal domein 5.501 -190 5.310 -100 5.210 -395 4.815
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.044 0 1.044 0 1.044 0 1.044
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 9.654 -169 9.484 2 9.487 0 9.487
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 12.658 -363 12.295 1 12.296 0 12.296
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 1.209 0 1.209 0 1.209 0 1.209
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 141 0 141 0 141 0 141
PR702 Vuilophaal en -afvoer 3.177 0 3.177 0 3.177 0 3.177
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing -4.498 0 -4.498 0 -4.498 0 -4.498
PR704 Begraafplaatsen 574 0 574 0 574 0 574
PR705 Begraafplaatsrechten -366 0 -366 0 -366 0 -366
PR706 Riolering en waterzuivering 2.796 184 2.980 138 3.118 18 3.136
PR707 Rioolrechten -4.420 -146 -4.566 -151 -4.718 0 -4.718
PR708 Milieu 1.172 -4 1.168 -25 1.143 0 1.143
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen 1.885 0 1.885 0 1.885 0 1.885
PR710 Jeugdgezondheidszorg 183 -50 133 -75 58 0 58
PR711 Jeugd en gezin WMO 317 0 317 0 317 0 317
PR712 Duurzaamheid 615 -250 365 -75 290 0 290
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen -1.350 0 -1.350 0 -1.350 0 -1.350
PR802 Vergunningen 11 0 11 0 11 0 11
PR804 Gebiedsgericht werken 423 0 423 0 423 0 423
PR805 Gegevensbeheer belastingen 47 -1 46 0 46 0 46
PR806 Leningen woningbouw 133 0 133 0 133 0 133
PR807 Werkzaamheden GEO registratie 312 0 312 0 312 0 312
PR808 Stedelijke vernieuwing 352 0 352 0 352 0 352
PR809 Wonen 232 0 232 -50 182 0 182
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen 2.953 -1.300 1.653 -650 1.003 0 1.003
PR811 Bouwen 1.795 -29 1.766 0 1.766 0 1.766
PR812 Erfpachtsgronden -132 0 -132 0 -132 0 -132
PR813 Beheer diverse percelen -441 0 -441 0 -441 0 -441
PR814 Vastgoed diverse panden 37 0 37 0 37 0 37
PR848 Kosten gronden vaste activa 135 0 135 0 135 0 135
PR849 Faciliterend grondbeleid 0 0 0 0 0 0 0
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie 100 0 100 0 100 0 100
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen 0 0 0 0 0 0 0
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden 0 0 0 0 0 0 0
PR905 Verblijfsbelasting -468 0 -468 0 -468 0 -468
PR906 Hondenbelasting -234 0 -234 0 -234 0 -234
PR907 Forensenbelasting 10 0 10 0 10 0 10
PR908 Reclamebelasting 0 0 0 0 0 0 0
PR909 Beleggingen en deelnemingen -48 0 -48 0 -48 0 -48
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) -17 0 -17 0 -17 0 -17
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) -127 -385 -512 -205 -717 527 -190
PR913 Onvoorziene lasten 100 0 100 0 100 0 100
PR914 Algemene uitkering -92.783 -1.816 -94.599 -2.411 -97.010 5.620 -91.390
PR915 Algemene baten en lasten 338 2.737 3.075 -476 2.598 394 2.992
PR916 Heffing precariorechten -107 0 -107 0 -107 0 -107
PR942 Vennootschapsbelasting 34 50 84 40 124 0 124
PR971 KP Huisvesting 0 0 0 0 0 0 0
PR972 KP ICT Algemeen 0 0 0 0 0 0 0
PR973 KP Algemene personeelskosten 0 0 0 0 0 0 0
PR974 KP Algemene organisatiekosten 0 0 0 0 0 0 0
PR975 KP directie 0 0 0 0 0 0 0
PR981 KP Sportbedrijf 0 0 0 0 0 0 0
PR982 KP Buitendienst 0 -112 -112 0 -112 0 -112
PR985 KP Concern & strategie 0 0 0 0 0 0 0
PR986 KP Programmas en Projecten 0 0 0 0 0 0 0
PR987 KP Financiën en Inkoop 0 0 0 0 0 0 0
PR988 KP HRM en ondersteuning 0 0 0 0 0 0 0
PR989 KP Team ICT 0 0 0 0 0 0 0
PR990 KP Informatiebeheer en facilitaire zkn 0 0 0 0 0 0 0
PR991 KP Publiekszaken 0 0 0 0 0 0 0
PR992 KP WYZ 0 0 0 0 0 0 0
PR993 KP Vergunningverlening en belastingen 0 -21 -21 0 -21 0 -21
PR994 KP Leefbaarheid toezicht en handhaving 0 -26 -26 0 -26 -60 -86
PR995 KP Ontwerp openbare ruimte 0 0 0 0 0 0 0
PR996 KP Beheer openbare ruimte en vastgoed 0 0 0 -19 -19 21 2
PR997 KP Maatschappelijke ontwikkeling 0 -132 -132 -176 -308 0 -308
PR998 KP Ruimte economie en werk 0 -37 -37 -100 -137 0 -137
Saldo van lasten en baten 2.002 -3.948 -1.946 -4.553 -6.499 4.953 -1.545
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -531 10 -521 -40 -561 150 -411
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -110 0 -110 25 -85 60 -25
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -261 -64 -325 0 -325 0 -325
PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -75 0 -75 75 0 0 0
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -272 -29 -301 29 -272 131 -142
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -532 17 -515 0 -515 162 -353
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -1.674 729 -945 80 -865 365 -500
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -829 750 -79 75 -4 0 -4
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -800 -141 -941 700 -241 0 -241
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 -100 0 -100 0 -100 0 -100
Mutaties reserves -5.183 1.272 -3.911 944 -2.968 868 -2.100

Overzicht van incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten
Overzicht incidentele lasten en baten
Bedragen * € 1.000 2023 2024 2025 2026
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
010 Impuls stedelijke regio's SRBT en SRsH (coal.akk, 22-26) 60
023 Transformatiebudget personeel (coal.akk.22-26) 150 150 150
942 Vennootschapsbelasting 30 80 120 120
950 Mutaties reserves beleidsveld 0 3 3 3 3
- Reserve PC vergoeding raadsleden 3 3 3 3
Totaal lasten 243 233 273 123
950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -240 -230 -270 -120
- Reserve Grondexploitatie VPB -30 -80 -120 -120
- Beleidsreserve: transformatiebudget personeel (coal.akk.22-26) -150 -150 -150 0
- Beleidsreserve: stedelijke regio's SRBT em SRsH (coal.akk) -60 0 0 0
Totaal baten -240 -230 -270 -120
Programma 1: Veiligheid
102 Mobiel cameratoezicht (coal.akk.22-26) 25 25
Totaal lasten 25 25 0 0
951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -85 -85 -60 0
- Beleidsreserve: Flexibele inzet BOA's (coal.akk.22-26) -60 -60 -60
- Beleidsreserve: Mobiel camaratoezicht (coal.akk.22-26) -25 -25
Totaal baten -85 -85 -60 0
Programma 3: Economie
304 Projecten binnenstad / relatie met BIZ (coal.akk.22-26) 75 75
Totaal lasten 75 75 0 0
953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -75 -75 0 0
- Beleidsreserve: verhoging budget Binnenstad (coal.akk.22-26) -75 -75
Totaal baten -75 -75 0 0
Programma 4: onderwijs
411 Onderzoeksproject met Tilburg University 25 25
Totaal lasten 25 25 0 0
954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -572 -601 -573 -442
- Reserve onderwijshuisvesting: onttrekking -447 -476 -473 -442
- Beleidsreserve: Waalwijk kennis en talent (coal.akk.22-26) -100 -100 -100 0
- Beleidsreserve: Onderzoeksproject met Tilburg University -25 -25
Totaal baten -572 -601 -573 -442
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
514 Opstartsubsidie 2022-2025 Schoenenkwartier 167 167 167
955 Impuls multifunctioneel plein Driessen (coal.akkoord) 250
Totaal lasten 167 417 167 0
955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -184 -417 -167 -17
- Algemene reserve: Breedtesportgala 1x in de 3 jaar -17 0 0 -17
- Algemene reserve: mulltifunctioneel plein Driessen (coal.akk) -250
- Reserve Museum Plus: opstartsubsidie 2022-2025 Schoenenkwartier -167 -167 -167 0
Totaal baten -184 -417 -167 -17
Programma 6: Sociaal domein
Beleidsreserve: voeding reserve (coal.akk) 1.919 1.480 1.175 500
Reserve sociaal domein: voeding reserve (coal.akk) 950
608 Projectkosten burgerbegroting (coal.akk) 150 150
608 Middelen burgerbegroting (coal.akk) 500 500
609 Programmamanager jeugd + budget (coal.akk) 300 300
630 Kwartiermaker inclusieve gemeente (coal.akk) 55 55
630 Projecten sociaal domein: indicat.voorz.; transf.jeugd; onderzoek 950
710 Project kansrijke start jeugd (coal.akk.22-26) 75 75
992 Flexibele capaciteit TWYZ (coal.akk)
Totaal lasten 4.249 2.060 1.825 1.000
956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -4.443 -2.425 -2.040 -1.000
- Algemene reserve: storting in beleidsreserve (coal.akk) -1.919 -1.480 -1.175 -500
- Algemene reserve: onttrekking voor sociaal domein -950
- Reserve sociaal domein: indicatieve voorziening -500
- Reserve sociaal domein: transformatiebudget jeugd -400
- Reserve sociaal domein: onderzoek jeugdzorg -50
- Beleidsreserve: beschermd wonen (coal.akk.22-26) -144
- Beleidsreserve: programmamanager jeugd + budget (coal.akk) -300 -300
- Beleidsreserve: kansrijke start jeugd (coal.akk.22-26) -75 -75
- Beleidsreserve: correctie budget burgerparticipatie -50 -50
- Beleidsreserve: kwartiermaker inclusieve gemeente (coal.akk) -55 -55
- Beleidsreserve: flexibele capaciteit TWYZ (coal.akk) -315 -215
- Beleidsreserve: Projectkosten burgerbegroting -150 -150
- Beleidsreserve: Middelen burgerbegroting -500 -500
Totaal baten -4.443 -2.425 -2.040 -1.000
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
708 Milieu: asbestsanering gemeentelijke panden 1.075 75 0 0
- Storting in reserve duurzaamheid (coal.akkoord) 250
- Project Grote Oogst (coal.akkoord) 250
- Impuls porjecten duurzaamheid (coalitieakkoord) 75 75
- Impuls projecten mobiliteit (coalitieakkoord) 500
Totaal lasten 1.075 75 0 0
957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -1.123 -123 -48 -48
- Grondexploitatie: geluidsbeleid product 708 -18 -18 -18 -18
- ISV-gelden: apparaatskosten bodem en geleid (REW) -30 -30 -30 -30
- Reserve duurzaamheid: project Grote Oogst (coal.akk.) -250
- Algemene reserve: storting in reserve duurzaamheid (coal.akk) -250
- Beleidsreserve: verhogen budget duurzaamheid (coal.akk) -75 -75
- Beleidsreserve: projecten mobiliteit -500
Totaal baten -1.123 -123 -48 -48
Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
809 Woonbeleid, versnellen (coal.akk) 50 50 0 0
810 Stedenbouwkundige visie Waalwijk (coal.akk) 100 0 0 0
810 Impuls inzet fysiek domein (REW) 650 650
810 Extra budget invoering omgevingswet 1.200
GE Totaal Grondexploitatie lasten 14.775 8.982 5.225 4.317
GE Mutatie boekwaarde GE (verlaging/lasten) 10.371 16.401 2.784 698
851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie (in GE) 100 100 100 100
Totaal lasten 27.246 26.183 8.109 5.115
813 Snippergroen -45 -45 -45 -45
GE Totaal Grondexploitatie baten -23.235 -24.344 -6.802 -3.808
GE Mutatie boekwaarde GE (verhoging/baten) -1.811 -939 -1.107 -1.107
915 Raming bijdrage rijk in invoering Omgevingswet -1.200
958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -800 -700 0 0
- Algemene reserve: impuls ambities fysiek domein -650 -650 0 0
- Beleidsreserve: woonbeleid (coal.akk) -50 -50 0 0
- Beleidsreserve: stedenbouwkundige visie Waalwijk (coal.akk) -100 0 0 0
962 Mutaties reserves GREX programma 8 -100 -100 -100 -100
- Grondexploitatie gerelateerde uitgaven (product 851) -100 -100 -100 -100
Totaal baten -27.191 -26.128 -8.054 -5.060
Totaal incidentele lasten 33.105 29.093 10.374 6.238
Totaal incidentele baten -33.913 -30.084 -11.212 -6.687
Saldo incidentele baten en lasten -808 -991 -838 -449
Recapitulatie incidentele lasten 2023 2024 2025 2026
Programma / beleidsveld 0 243 233 273 123
Programma / beleidsveld 1 25 25 0 0
Programma / beleidsveld 2 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 3 75 75 0 0
Programma / beleidsveld 4 25 25 0 0
Programma / beleidsveld 5 167 417 167 0
Programma / beleidsveld 6 4.249 2.060 1.825 1.000
Programma / beleidsveld 7 1.075 75 0 0
Programma / beleidsveld 8 27.246 26.183 8.109 5.115
Totaal incidentele lasten 33.105 29.093 10.374 6.238
Recapitulatie incidentele baten 2023 2024 2025 2026
Programma / beleidsveld 0 -240 -230 -270 -120
Programma / beleidsveld 1 -85 -85 -60 0
Programma / beleidsveld 2 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 3 -75 -75 0 0
Programma / beleidsveld 4 -572 -601 -573 -442
Programma / beleidsveld 5 -184 -417 -167 -17
Programma / beleidsveld 6 -4.443 -2.425 -2.040 -1.000
Programma / beleidsveld 7 -1.123 -123 -48 -48
Programma / beleidsveld 8 -27.191 -26.128 -8.054 -5.060
Totaal incidentele baten -33.913 -30.084 -11.212 -6.687
Saldo -808 -991 -838 -449
Overzicht mutaties structurele reserves
bedragen * € 1.000 2023 2024 2025 2026
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
203 Onttrekking reserve onderhoud wegen 300 300 300 300
Totaal lasten 300 300 300 300
952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -300 -300 -300 -300
- Storting reserve onderhoud wegen -300 -300 -300 -300
Totaal baten -300 -300 -300 -300
Programma 4: onderwijs
954 Mutaties reserves beleidsveld 4 365 365 365 365
- Reserve onderwijshuisvesting: extra storting (actual. Begr. 2021) 300 300 300 300
- Kapitaallasten De Slagen en De Zeine 65 65 65 65
Totaal lasten 365 365 365 365
954 Reserve onderwijshuisvesting: De Slagen en De Zeine -65 -65 -65 -65
Totaal baten -65 -65 -65 -65
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -65 -65 -65 -65
- Reserve Onderwijshuisvesting: kapitaallasten De Slagen / De Zeine -65 -65 -65 -65
Totaal baten -65 -65 -65 -65
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
957 Mutaties reserves beleidsveld 7 44 44 44 44
- Milieusubsidies: recht van opstal biomassacentrale 28 28 28 28
- Milieusubsidies: Eneco en Langstraat Energie 16 16 16 16
Totaal lasten 44 44 44 44
Totaal structurele lasten 709 709 709 709
Totaal structurele baten -430 -430 -430 -430
Saldo 279 279 279 279
Recapitulatie structurele lasten 2023 2024 2025 2026
Programma / beleidsveld 2 300 300 300 300
Programma / beleidsveld 4 365 365 365 365
Programma / beleidsveld 7 44 44 44 44
Totaal structurele lasten 709 709 709 709
Recapitulatie incidentele baten 2023 2024 2025 2026
Programma / beleidsveld 2 -300 -300 -300 -300
Programma / beleidsveld 4 -65 -65 -65 -65
Programma / beleidsveld 5 -65 -65 -65 -65
Totaal incidentele baten -430 -430 -430 -430
Saldo 279 279 279 279

Toepassing nieuwe provinciale handreiking Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten"

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Bij de begroting 2022 is deze handreiking zo goed als mogelijk toegepast. Ondanks afstemming vooraf en de melding dat bij het oordeel over de begroting 2022 er coulant mee zou worden omgegaan, was de Provincie van oordeel dat de handreiking nog niet voldoende zou zijn toegepast: ”Op uw overzicht staan incidentele posten die er naar onze mening onterecht op staan. Bij ons onderzoek van de begroting 2023 zullen wij het overzicht van incidentele baten en lasten daadwerkelijk betrekken bij het bepalen van de (omvang van) de structurele begrotingssaldi 2023-2026”. Echter in de begrotingscirculaire 2022 van de Provincie voor de begroting 2023 (van 28 maart 2022) staat: “Net zoals bij de begrotingsronde 2022 zullen we bij de begrotingsronde 2023 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ “.

Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel, zeker omdat daarover ook geen advies aan de commissie BBV is gevraagd. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie gaat in onze ogen veel onduidelijkheid geven. Inmiddels loopt over de handreiking een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ - gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Uitkomsten van deze discussie zijn nog niet bekend, wel loopt er inmiddels ook vanuit dat beraad een traject om de handreiking nader te bezien.

Bij het beoordelen van de incidentele baten en lasten houdt de toezichthouder de volgende volgorde in de criteria aan; om een post als incidenteel te kunnen aanmerken, moeten alle uitgangspunten van toepassing zijn :

  • de aard van de raming. Dit is het dominante criterium: in principe zijn alle baten en lasten structureel. De soort of eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld is in eerste instantie bepalend of een post als incidenteel of structureel wordt aangemerkt. De handreiking bevat een groot aantal voorbeelden, die correcte toepassing van de regels verduidelijken.
  • de einddatum. Alleen wanneer er op het moment van besluitvorming een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum is, is de tijdelijkheid van baten of lasten voldoende aangegeven om dit als incidentele post op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld: in het coalitieprogramma zijn voor de duur van de raadsperiode extra lasten voor nieuw beleid opgenomen, na gemeenteraadsverkiezingen bepaalt een nieuwe raad of het beleid wordt voortgezet; dan wordt dit als structureel beschouwd. Een besluit dat later kan worden ingetrokken (door de nieuwe raad of op basis van evaluatie) maakt de daaruit voortkomende lasten niet incidenteel.
  • de materiële beïnvloeding. Om het overzicht niet nodeloos ingewikkeld te maken door een grote hoeveelheid incidentele posten, is het de bedoeling een grensbedrag te bepalen. Vooralsnog hebben wij nog geen grens bepaald. De Provincie komt daarover nog met aanvullende bepalingen. 

Algemeen bij deze toelichting voor de begroting 2023 Waalwijk
De in het overzicht incidentele baten en lasten opgenomen posten worden één voor één toegelicht, behalve die van € 50.000 en lager; dit is zo ook opgenomen in onze Financiële verordening 2020.  Er volgt op deze Programmabegroting 2023 nog een actualisering  van de begroting 2023, waarbij het overzicht incidentele baten en lasten nog kan wijzigen.

Programma 0: Bestuur en ondersteuning

Lasten en baten stedelijke regio's SRBT en SRsH (coalitieakkoord 2022-2026)
Waalwijk neemt een pro-actieve positie in bij regionale samenwerkingen. Omdat we zelf scherp hebben wat onze belangen en ambities zijn, worden deze onder andere ingebracht bij de stedelijke regio’s: Waalwijk is actief in twee stedelijke regio’s (Breda-Tilburg en ‘s-Hertogenbosch); om hieraan een extra impuls te geven is eenmalig € 60.000 beschikbaar, gedekt uit de beleidsreserve.

Lasten en baten transformatiebudget personeel (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor de komende 3 jaar (2023 - 2025) is een projectmatig transformatiebudget personeel beschikbaar van € 150.000 per jaar (met dekking uit de beleidsreserve), waarmee het directieteam in die periode de opgaven uit het coalitie akkoord kan organiseren: flexibiliseren van capaciteit, het maken van een kwaliteitsslag en het behoud van talent.

Lasten en baten vennootschapsbelasting
Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente vpb-plichtig. De jaarlijkse last van de aangifte wordt in de begroting geraamd en ten laste gebracht van de reserve grondexploitatie (zie onttrekking onder de baten, alleen deel grondexploitatie).

Programma 1: Veiligheid

Baten flexibele inzet BOA’s (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor 2023 tot en met 2025 is jaarlijks € 60.000 per jaar beschikbaar voor de flexibele inhuur van extra boa-capaciteit.

Programma 3: Economie

Lasten en baten programma Binnenstad (coalitieakkoord 2022-2026) 
Voor projecten Binnenstad is incidenteel in 2023 en 2024 € 75.000 per jaar beschikbaar, met dekking uit de beleidsreserve. Zo kunnen we, op basis van 50/50 cofinanciering, voor projecten in die jaren meer mogelijk maken samen met de Bedrijven Investeringszone Waalwijk Centrum (BIZ). 

Programma 4: Onderwijs

Baten / onttrekking reserve onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting heeft als doel het kunnen financieren van huidige en toekomstige huisvesting Primair- en Voortgezet onderwijs. De raad stelt periodiek het MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) onderwijshuisvesting vast. Het MIP vormt de leidraad voor de toekomstige investeringen in het kader van de onderwijshuisvesting. De onttrekkingen (met in 2023 € 447.000) betreffen de saldi van de lasten en baten op (voornamelijk) de producten 406 t/m 410. 

Baten / beleidsreserve: Waalwijk, kennis en talent
Het behouden en aantrekken van jongeren (op alle niveaus) is een prioriteit. Hoog opgeleiden jongeren zijn de mobielste groep in Nederland. Ze verhuizen voor studie en werk makkelijker en verder dan andere groepen. Onderzoek laat zien dat Waalwijkse jongeren voor studie aan een HBO (-30 tot 40%) of WO (-60 tot 70%) instelling onze stad verlaten en niet in dezelfde aantallen terugkomen. We hebben te maken met een Braindrain, terwijl ons bedrijfsleven steeds meer hoger opgeleide professionals nodig hebben. Waalwijk zal op slimme manier talent moeten behouden en aantrekken. Tot nu toe is er kleinschalig en projectmatig gereageerd op de braindrain. Voor 2021 en 2022 is  een integrale, meerjarige en evidence based aanpak ingezet. De lasten van € 125.000 per jaar worden in 2021 en 2022 gedekt uit de beleidsreserve. In het nieuwe coalitieakkoord 2022-2026 wordt dit project voor de jaren 2023-2025 geïntensiveerd / verlengd voor € 100.000 per jaar, gedekt uit de beleidsreserve. 

Lasten en baten / beleidsreserve: samenwerking Tilburg University
College en raad hebben als doelstelling / maatregel geformuleerd: Waalwijk zoekt naar strategische samenwerking met onderwijsinstellingen (begroting 2020). Dit heeft geleid tot het aangaan van een 4-jarig onderzoeksprogramma (2021-2024) met Tilburg University, in samenwerking met Loon op Zand en Heusden op het gebied van ondermijning. De bijdrage van € 25.000 per jaar wordt gedekt uit de beleidsreserve; in 2025 stopt dit. De samenwerking vindt plaats op basis van een onderzoeksprogramma dat door de universiteit en praktijkinstellingen gezamenlijk wordt vastgesteld. Binnen academische werkplaatsen spelen science practitioners, professionals die deels werken in de praktijk en deels binnen de universiteit, een centrale rol. Elke science practitioner is als het ware een brug tussen wetenschap en praktijk..

Programma 5: Cultuur, recreatie en sport

Lasten en baten realisatie multifunctioneel plein Driessen (coalitieakkoord 2022-2026)
In Landgoed Driessen wordt in 2025 voor € 250.000 een multifunctioneel ontmoetingsplein gerealiseerd; waarvoor een geblokkeerde reserve wordt gevormd (vanuit de algemene reserve). 

Lasten en baten / onttrekking reserve: opstartsubsidie Schoenenkwartier 2022 - 2025
In juni 2022 is het nieuwe Schoenenkwartier geopend. Voor de jaren 2022-2025 is afgesproken dat een extra opstartsubsidie van € 167.000 per jaar wordt verstrekt, daarna stopt deze. De extra subsidie wordt gedekt uit de reserve Museum Plus (Schoenenkwartier).

Programma 6: sociaal domein

Lasten en baten: onttrekking Algemene reserve en storting in beleidsreserve (coalitieakkoord 2022-2026)
In het coalitieakkoord is voor de raadsperiode tot en met 2026 per jaar een onttrekking aan de algemene reserve voorzien, waarvan de bedragen per jaar worden gestort in de beleidsreserve. Vanuit die beleidsreserve worden diverse plannen uit het coalitieakkoord gedekt. De onttrekkingen uit de beleidsreserve zijn op budgetniveau opgenomen bij de diverse beleidsvelden.

Lasten en baten: storting / onttrekkingen voor sociaal domein (coalitieakkoord 2022-2026)
In 2023 wordt € 950.000 onttrokken aan de algemene reserve en gestort in de reserve sociaal domein. 

Baten burgerparticipatie (coalitieakkoord 2022-2026)
Om een extra eenmalige impuls te kunnen geven aan burgerparticipatie wordt in 2023 en 2024 per jaar € 50.000 beschikbaar gesteld, met dekking uit de beleidsreserve. Voorbeelden zijn de website ‘meedoen’, het inwonerspanel, het uitdaagrecht en interne trainingen.

Lasten en baten projectkosten en extra middelen burgerbegroting (coalitieakkoord 2022-2026)
In de raadsperiode 2022-2026 wordt twee keer een traject voor de burgerbegroting uitgevoerd. In 2023 wordt onderzocht hoe de burgerbegroting kan worden opgezet. Het is nog te vroeg om al aan te kunnen geven hoe we dat gaan doen en welke status de burgerbegroting zal krijgen. Uiteraard wordt de raad betrokken bij gedachtenvorming, vormgeving en uitwerking van de burgerbegroting. Voor projectkosten is in 2024 en 2025 € 150.000 per jaar beschikbaar en voor de begrotingen 2025 en 2026 (extra per jaar € 500.000 beschikbaar). Alle projectkosten worden gedekt uit de beleidsreserve.

Lasten en baten programmamanager jeugd + budget (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor 2023 en 2024 wordt als impuls een programmamanager Jeugd aangesteld (€ 150.000 per jaar) met een werkbudget van € 150.000 per jaar. 

Lasten en baten kwartiermaker inclusieve gemeente (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor het programma ‘Inclusieve en toegankelijke gemeente’ wordt in 2023 en 2024  capaciteit voor een kwartiermaker en een activiteitenbudget in de begroting opgenomen, met dekking uit de beleidsreserve. Na 2 jaar moet inclusiviteit een integraal onderdeel zijn van de staande organisatie van de gemeente. 

Lasten en baten projecten sociaal domein (coalitieakkoord 2022-2026)
Vanuit de reserve sociaal domein zijn in 2023 onttrekkingen voorzien voor de (eenmalige) projecten indicatieve voorziening (€ 500.000), transformatiebudget jeugd (€ 400.000) en onderzoek jeugdzorg (€ 50.000); in totaal voor € 950.000.

Lasten en baten project kansrijke start jeugd (coalitieakkoord 2022-2026)
De eerste 1.000 levensdagen zijn cruciaal voor een goede start. De gezondheid voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller van zowel fysieke als mentale problemen op latere leeftijd. Voor 2023 en 2024 is voor het project ‘de kansrijke start’ eenmalig werkbudget vrijgemaakt voor 2 jaar.

Beleidsreserve: flexibele capaciteit TWYZ (coalitieakkoord 2022-2026)
Naar aanleiding van een onderzoek door Berenschot onderzoek is eerder besloten de capaciteit van het team WIJZ tijdelijk uit breiden met een flexibele schil. Voorstel is om dat voor 2024 te verlengen (€ 315.000, in 2025 al iets af te bouwen en in 2026 te stoppen met de flexibele schil. 

Baten beschermd wonen (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor 2023 is de verwachting dat (net zoals in 2022) een bijdrage van € 144.000 moet worden betaald aan centrumgemeenten Tilburg voor beschermd wonen. De bijdrage wordt gedekt uit de beleidsreserve.  

Programma 7: Volksgezondheid en milieu

Lasten en baten onttrekking algemene reserve, toevoeging reserve duurzaamheid en onttrekking duurzaamheid t.b.v. project De Grote Oogst (coalitieakkoord 2022-2026)
Vanuit de algemene reserve  wordt in 2023 € 250.000 toegevoegd aan de reserve duurzaamheid ten behoeve van de cofinanciering bij het provinciaal project Grote Oogst: de verduurzaming van het bedrijventerrein Haven.

Lasten en baten programma duurzaamheid (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor projecten van het programma duurzaamheid is in 2023 en 2024 extra € 75.000 per jaar beschikbaar, met dekking uit de beleidsreserve. 

Lasten en baten impuls projecten mobiliteit (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor mobiliteitsprojecten wordt ten laste van de beleidsreserve in 2023 eenmalig € 500.000 beschikbaar gesteld.

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Lasten en baten stedenbouwkundige visie (coalitieakkoord 2022-2026)
We ontwikkelen in 2023 een stedenbouwkundige visie voor de hele gemeente, zodat transformatiekansen, groen, klimaat en mobiliteit integraal in kaart wordt gebracht. Lasten van € 100.000  worden gedekt uit de beleidsreserve.

Lasten en baten woonbeleid (coalitieakkoord 2022-2026)
In 2023 en 2024 zal projectmatig aandacht worden besteed aan stimuleren van flexwonen, versnellen woningbouw en focus op jongeren. Hiervoor is per jaar € 50.000 beschikbaar, gedekt uit de beleidsreserve.

Lasten en baten Impuls inzet fysiek domein (coalitieakkoord 2022-2026)
Om projectmatig in 2023 en 2024 in de fysieke keten versnelling in de woningbouw te bewerkstelligen, is per jaar € 650.000 beschikbaar gesteld vanuit de algemene reserve.

Lasten en baten Grondexploitatie
De lasten en baten grondexploitatie zijn bepaald door de jaarschijven 2023 van de in de jaarrekening 2021 bijgestelde grondexploitaties op te tellen. Jaarlijks wordt gelijktijdig met het opstellen van de jaarrekening een Nota grondexploitatie opgesteld. Hierin wordt een financieel inzicht gegeven in de lopende en mogelijk ook toekomstige complexen binnen de grondexploitatie.

Algemene kosten bouwgrondexploitatie / mutatie reserve REX programma 8
Jaarlijkse wordt een bedrag geraamd van € 100.000 ten laste van de reserve grondexploitatie. College is gemandateerd hiervoor uitgaven te doen. Deze last staat op product 851 en de onttrekking uit de reserve grondexploitatie op product 962; beide posten zijn een onderdeel van de grondexploitatie.

Begrotingspositie structureel

Terug naar navigatie - Begrotingspositie structureel

De begrotingsjaren 2023 tot en met 2026 zijn structureel sluitend. De jaarrekeningresultaten van de afgelopen jaren waren zonder uitzondering positief. 

Begroting 2023
In de begroting zijn de effecten van de Meicirculaire van het gemeentefonds verwerkt en meerjarige berekeningen zijn gemaakt op basis van constante prijzen. De volledige kapitaallasten van alle investeringen, ook van de voorgenomen investeringen in Insteekhaven en GOL en de volledige jaarschijven van het IUP 2023 zijn in de begroting verwerkt.  Alle bijdragen in gemeenschappelijke regelingen, waaronder Baanbrekers, zijn volledig en zonder incidentele dekking in de begroting verwerkt. De begroting bevat een post van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven.  Van het begrotingsjaar 2023 kunnen we het volgende beeld geven:

Bedragen x  1.000

LASTEN BATEN SALDO
Beleidsveld 0 -  Bestuur en ondersteuning 7.175 -2.783 4.392
Beleidsveld 1 - Veiligheid 5.409 -32 5.377
Beleidsveld 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat 8.200 -505 7.696
Beleidsveld 3 - Economie 21.877 -21.396 480
Beleidsveld 4 - Onderwijs 8.784 -1.789 6.995
Beleidsveld 5- Sport, cultuur 19.902 -4.567 15.335
Beleidsveld 6 - Sociaal domein 61.689 -13.033 48.656
Beleidsveld 7 - Volksgezondheid en milieu 11.700 -10.441 1.259
Beleidsveld 8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 11.141 -5.998 5.143
Totaal van de beleidsvelden inclusief reserves 155.877 -60.544 95.333
Algemene dekkingsmiddelen (taakvelden 0.5 / 0.61 / 0.62 / 0.64 en 0.7) 690 -108.820 -108.130
Overhead (taakveld 0.4) 14.913 -249 14.664
 Heffing vennootschapsbelasting (taakveld 0.9) 34 34
 Onvoorzien (taakveld 0.8) 100 100
Totaal algemene dekkingsmiddelen etc. 15.737 -109.068 -93.331
Subtotaal exclusief algemene dekkingsmiddelen etc.. 140.140 48.524 188.664
Totaal van de beleidsvelden 171.614 -169.612 2.002
 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 3.766 -8.949 -5.183
 Geraamd resultaat 2022 (= begrotingsbeeld) 175.379 -178.561 -3.182
 Incidentele lasten en baten 33.105 -33.913 -808
Structureel begrotingssaldo 142.274 -144.648 -2.374