Beleidsveld 6 | Sociaal Domein

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Alle inwoners van de gemeente Waalwijk moeten (sociaal) veerkrachtig zijn, het is één van de urgenties uit onze strategische visie Waalwijk 2025. Hiervoor moet de samenkracht en burgerparticipatie vergroot worden. Daarnaast wordt er ingezet op het vergroten van de economische zelfredzaamheid en armoedebestrijding. Ook wordt er ingezet op maatschappelijke participatie en inclusie (meedoen). We zetten in op het zelfstandig blijven wonen van zorgbehoevende inwoners en jongeren moeten sociaal en economisch zelfstandig kunnen functioneren. 

Daarnaast vindt de doorontwikkeling van de integrale aanpak sociaal domein plaats. Hierin moet niet-geindiceerde zorg bevorderd worden, moet voorkomen worden dat jongeren tussen wal en schip vallen, moet er een goede algehele toegang zijn tot het sociaal domein en zetten we in op innovatie in de jeugdhulp. We willen zoveel mogelijk zaken dichtbij huis regelen, dus lokaal, en regionaal alleen wat moet. Juist omdat we vinden dat we zelf hiervoor als gemeente de juiste slag- en daadkracht hebben, niet om direct weer op te schalen naar een regionaal niveau.

Waalwijkers zijn gezond. We willen een goede gezondheid voor iedereen bevorderen. Deel hiervan is het zorgen dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. 

Integrale aanpak sociaal domein

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.077 | In 2025 worden 95% van de aanmeldingen Wmo en Jeugd binnen de wettelijke termijnen afgehandeld

Terug naar navigatie - D.077 | In 2025 worden 95% van de aanmeldingen Wmo en Jeugd binnen de wettelijke termijnen afgehandeld

De doorlooptijden waren in het afgelopen jaar binnen de Wmo in 41% van de gevallen binnen de wettelijke termijn. De wachttijd bedroeg gemiddeld 36 dagen.
De doorlooptijden voor Jeugd vielen in het afgelopen jaar in 19% van de gevallen binnen de wettelijke termijn. De wachttijd voor Jeugd bedroeg in het afgelopen jaar gemiddeld 38 dagen. In het geval dat de wettelijke termijnen dreigen te worden overschreden gaan we in overleg met de inwoner en worden nieuwe afspraken gemaakt vwb de doorlooptijd. Deze worden dan vervolgens wel gehaald.
De doelstelling voor 2025 willen we handhaven, ondanks dat we er op dit moment nog ver vanaf zitten. De huidige groei in instroom en het tekort in personeel zijn verklaringen voor het feit dat de termijnen lastig worden gehaald. Echter, we verwachten dat we vanaf 2022 hier weer verbeteringen op zullen zien waardoor we dichter naar de streefgetallen toe gaan.

Zo gaan we dat doen

D.079 | 20 gezinnen ondersteund per jaar bij echtscheidingsproblematiek

Terug naar navigatie - D.079 | 20 gezinnen ondersteund per jaar bij echtscheidingsproblematiek

Hoe gaan wij 20 gezinnen ondersteunen vanuit het scheidingsloket:
Laagdrempelige ondersteuning vanuit het kenniscentrum:
o Website alsjeuitelkaargaat.nl en waalwijk.nl/scheidingsloket
Laagdrempelige ondersteuning vanuit het loket:
o Training vanuit twijz/MO ‘de kinderen scheiden mee’
o kindbehartiger (2 in deze methodiek opgeleide specialisten)
o divers praktisch advies cq. verwijzing naar een van de partners van het loket (hiertoe zijn de 1e lijns medewerkers getraind)
Wij gaan de contacten zoveel mogelijk monitoren, al zal (kan) dat niet gelden voor de eenmalige contactmomenten, die nl. ook anoniem van aard kunnen zijn.
- Buiten het loket om loopt er in Waalwijk vanaf 2021 met een pilot Gezinsadvocaat i.s.m. de Rechtbank (’s-Hertogenbosch), de Kinderombudsman, het ministerie V&J etc.

D.080 | Daling percentage jongeren met jeugdhulp.

Terug naar navigatie - D.080 | Daling percentage jongeren met jeugdhulp.

Vanaf de invoering van de wet Jeugdhulp in 2015 is het gebruik van de Jeugdhulp jaarlijks percentagegewijs fors gestegen. Daarmee zijn ook de kosten fors toegenomen en zijn er tekorten ontstaan op de gemeentebegroting. In 2022 vindt de nieuwe inkoop van de jeugdhulp ( gespecialiseerde jeugdhulp) plaats aan de hand van een nieuwe inkoopmethodiek die in 2021 en in begin 2022 is ontwikkeld en vastgesteld. Daarnaast worden er lokale en regionale Beheersmaatregelen jeugdhulp uitgevoerd om te komen tot het terugdringen van het gebruik van de jeugdhulp.

Sociale veerkracht

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.081 | Inwoners worden eerder betrokken bij vormgeven beleid (burgerparticipatie) en de gemeente participeert goed in initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie)

Terug naar navigatie - D.081 | Inwoners worden eerder betrokken bij vormgeven beleid (burgerparticipatie) en de gemeente participeert goed in initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie)

Hiervoor verwijzen wij naar de nota burgerparticipatie dat 17 september 2020 in de Raad is behandeld.

Zo gaan we dat doen

Waalwijkers zijn gezond

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.083 | Iedere inburgeraar is in 2025 door een vroegtijdig, integraal en doorlopend aanbod optimaal in staat om volwaardig te integreren in Waalwijk.

Terug naar navigatie - D.083 | Iedere inburgeraar is in 2025 door een vroegtijdig, integraal en doorlopend aanbod optimaal in staat om volwaardig te integreren in Waalwijk.

Inburgeraars die nu (in 2021) starten (een verblijfsvergunning krijgen) kunnen nog geen gebruik maken van het nieuwe inburgeringstraject en vallen nog onder de oude Wet. Dit betekent dat zij de Z-route niet kunnen doorlopen maar enkel het inburgeringsexamen kunnen doen of ontheven kunnen worden van de inburgeringsplicht. Met ingang van 1 januari 2022 is de nieuwe Wet inburgering van kracht. De verantwoordelijkheid komt hiermee bij de gemeenten te liggen. Statushouders moeten binnen drie jaar aan de inburgeringsplicht voldoen. Dit kan zijn het behalen van het inburgeringsexamen of het succesvol doorlopen van de Z-route. De eerste resultaten van de nieuwe wet gaan we begin 2023 zien. Vanaf 2022 zetten we in op de nieuwe wet waarbij de termen vroegtijdig, integraal en doorlopend centraal  staan om volwaardig in Waalwijk te integreren.

D.086 | Minder dan 16% van de jongeren uit de 2e klas Voortgezet Onderwijs drinkt alcohol

Terug naar navigatie - D.086 | Minder dan 16% van de jongeren uit de 2e klas Voortgezet Onderwijs drinkt alcohol

Het tegengaan van alcoholgebruik onder jongeren is vastgelegd in het lokaal gezondheidsbeleid “Go Healthy” en in het Preventie- en Handhavingsplan “opgroeien zonder alcohol”.
Wij hanteren hierbij 3 pijlers (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en aangeraden door o.a. het RIVM en het Trimbo-instituut):
• Regelgeving (grenzen stellen)
• Handhaving (grenzen bewaken) en
• Educatie (publiek draagvlak)
Wij voeren dit uit met onze partners, onder meer de GGD, het onderwijs, jongerenwerk, de politie, Halt en Novadic-Kentron. De 3 pijlers zijn nader uitgewerkt in beide beleidsdocumenten

D.087 | Het percentage overgewicht onder de leeftijdsgroep 12-18 jaar stabiliseert tot het gemiddeld percentage van 13%

Terug naar navigatie - D.087 | Het percentage overgewicht onder de leeftijdsgroep 12-18 jaar stabiliseert tot het gemiddeld percentage van 13%

In onze GO Healthy aanpak streven we ernaar dat onze inwoners, en om te beginnen onze jeugd, een gezonde leefstijl ineen gezonde leefomgeving heeft en kiest voor kiest voor voldoende beweging en gezonde voeding. Net als op landelijk niveau groeien de cijfers geleidelijk in Waalwijk (mede door de coronacrisis).

De acties vanuit het GO Healthy programma zijn:

• Plaatsen van minimaal nog 7 Watertappunten plaatsen in de openbare ruimte
• VO scholen begeleiden naar Gezondere School
• Structureel aanwezig van watertappunten binnen basis onderwijs
• Organiseren van een GO-Healthy week
• Minimaal 3 verenigingen gaan voor de gezondere sportkantine naast de reeds bestaande kantines
• Betere afstemming in de preventieve zorg voor kinderen met overgewicht
• Verder uitbreiden van Scoren voor Gezondheid ism Stichting samen RKC
• Realiseren van Gezondere Buurthuizen in Waalwijk
• GO-Healthy wordt meer zichtbaar in Waalwijk
o Supermarkten
o Sportverenigingen
• Inzetten op gezondere werkvloer vanuit voorbeeld gemeentehuis Waalwijk, minimaal 2 bedrijven zetten zich ism GO-Healthy om de gezondere werkvloer op te pakken
• Blijven ondersteunen van Evenementen en Activiteiten om het gezondere aanbod te promoten (dmv drink water en aanbieden groente en fruit

D.116 | Vergroten van inclusieve en toegankelijke gemeente

Terug naar navigatie - D.116 | Vergroten van inclusieve en toegankelijke gemeente

Waalwijk streeft ernaar dat alle inwoners kunnen meedoen, met dezelfde kansen en mogelijkheden ongeacht hun achtergrond, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, godsdienst , seksuele voorkeur, ziekte/beperking.

Zo gaan we dat doen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Primaire begroting 2023
Lasten 56.633 61.887 61.689
Baten -12.638 -14.118 -13.033
Saldo van lasten en baten 43.995 47.769 48.656
Onttrekkingen -984 -1.998 -4.543
Stortingen 0 0 2.869
Mutaties reserves -984 -1.998 -1.674

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders