Paragraaf Bedrijfsvoering

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Wij streven naar een efficiënte bedrijfsvoering die optimaal bijdraagt aan de ambities van Waalwijk

Bedrijfsvoeringsprocessen ondersteunen de uitvoering van de hoofdstukken en programma’s. Denk hierbij aan de inzet van personeel, financiën, informatievoorziening, organisatie en automatisering. De bedrijfsvoering is niet alleen intern gericht. Zo verwachten de Waalwijkse inwoners bijvoorbeeld van een gemeente dat de kwaliteit van de dienstverlening op orde is. In deze paragraaf geven wij inzicht in de beleidsvoornemens rondom de bedrijfsvoering voor zover daarop in de hoofdstukken en programma’s van de begroting niet nader is ingegaan.

Wij werken aan een samenwerkingsgerichte ontwikkelcultuur

De veranderingen in de maatschappij vragen om het voortdurend aanpassen van en bijblijven in ons vakmanschap. In het bijzonder als het gaat om de houding en gedrag van onze organisatie en dus van onze medewerkers. Het is zaak dat we meer dan voorheen extern gericht zijn, dat we de gemeenteraad goed bijstaan in het vervullen van hun taken en verantwoordelijkheden en dat we snel en resultaatgericht te werk gaan. Verder gaan we inwoners, als dat al niet het geval was, snel en adequaat helpen als ze diensten van ons nodig hebben en sturen we aan op een intensieve samenwerking met collega’s binnen de organisatie en daarbuiten. De uitdagingen waar we voor staan vereisen een duidelijke aansturing, flexibele processen en inzichtelijke informatie.

Wat zijn onze strategische doelen op de totale bedrijfsvoering?

  • Wij werken samen aan een adequatere manier van communiceren;
  • We beschikken over vitale en flexibele medewerkers die eigenaarschap tonen en zich blijven ontwikkelen en goed samenwerken;
  • Wij ondersteunen de teams van de gemeente Waalwijk optimaal;
  • We werken meer samen in de keten/multidisciplinair teamverband;
  • We streven naar een bedrijfsvoering die in control is;
  • We streven naar een innovatievere bedrijfsvoering waarbij een cultuur van leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is.

Informatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.099 | Gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar

Terug naar navigatie - D.099 | Gemeentelijke informatie is altijd optimaal beschermd, betrouwbaar en beschikbaar

Zonder informatie geen dienstverlening. Het is essentieel dat de gemeente Waalwijk blind kan varen op haar informatie want er worden voor haar inwoners en haar werknemers steeds in meer of mindere mate belangrijke beslissingen genomen. Hierbij geldt dat de informatie op het juiste moment beschikbaar is, dat die informatie correct is en dat de informatie alleen gedeeld wordt met daarvoor bevoegde personen. De veiligheid van de informatie kan helaas niet tot de volle honderd procent worden gegarandeerd, gezien de steeds voortschrijdende techniek en de toename van cybercrime. Ook blijft het werken met informatie mensenwerk. We streven echter naar een optimaal pakket aan maatregelen waarbij de mate van risico bepalend is voor onze acties.

D.102 | Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025

Terug naar navigatie - D.102 | Een data-gedreven organisatie zijn voor 2025

De gemeente Waalwijk zit in de beginfase van datagedreven werken en alle aspecten die daarmee samenhangen. Waalwijk ziet datagedreven werken als middel en niet als doel op zich: het leveren van publieke waarde aan inwoners en ondernemers staat centraal. We vliegen datagedreven werken niet aan als een technische exercitie, maar als een veranderopgave voor de hele organisatie. Het vraagt om een samenhangende investering in organisatieaspecten als leiderschap, visie en strategie, technologie, data, processen, cultuur en medewerkers. In het teken van leren en experimenteren en om op een praktische manier de gemeente bewust te maken van de kansen en risico’s van werken met data, zijn we gestart met data-pilots. Deze pilots beogen een gerichte inzet van data bij een aantal maatschappelijke opgaven en bij onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Daarnaast geven deze pilots inzicht in waar we staan op voornoemde organisatieaspecten en welk groeimodel nodig is om te komen tot een datagedreven organisatie. De komende periode blijven we datapilots en dataprojecten uitvoeren, een 0-meting data-volwassenheid doen op bovenstaande aspecten en een visie en strategie (roadmap) ontwikkelen op datagedreven werken.

P&C/IC/Inkoop

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.103 | Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht.

Terug naar navigatie - D.103 | Een inkoop- en aanbestedingsbeleid voeren waarbij het de relevante wet- en regelgeving naleeft en waarbij tegen zo laag mogelijke kosten kwalitatief hoogwaardige en duurzame producten en diensten worden ingekocht.

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid zorgt ervoor dat alle inkooptrajecten worden doorlopen in overeenstemming met de actuele wet- en regelgeving. Door intern steekproeven te nemen wordt steekproefsgewijs vastgesteld of de interne organisatie hieraan voldoet. Waar nodig worden dan extra maatregelen genomen.

D.104 | Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente

Terug naar navigatie - D.104 | Elk jaar een betrouwbaar oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente

We willen jaarlijks een oordeel kunnen geven over de juistheid, volledigheid en rechtmatigheid van de kosten en opbrengsten van de gemeente om vast te kunnen stellen dat de organisatie in control is. Dit is mede van belang voor het jaarlijks vaststellen van de rechtmatigheid door het college. Tot en met 2022 stelde de accountant jaarlijks de rechtmatigheidsverklaring vast. Vanaf 2023 is het de bedoeling dat het college dit doet. 

D.105 | Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium

Terug naar navigatie - D.105 | Elk jaar een volledig digitaal en kwalitatief hoogstaand P&C instrumentarium

De afgelopen jaren heeft de focus gelegen op de digitalisering van de P&C cyclus. Nu deze werkzaamheden erop zitten is de focus verlegd naar de kwalitatieve verbetering van verschillende rapportages. Dit jaar heeft bijvoorbeeld de focus gelegen op het beter verbinden tussen doelstellingen en indicatoren, waarbij er ook in samenwerking met onder andere het CBS nieuwe indicatoren zijn toegevoegd. Deze ingeslagen weg wordt in 2023 gecontinueerd. Daarnaast hebben we als eerste gemeente in Nederland de zogenoemde "Q&A" functionaliteit geïntroduceerd waarin raadsleden de mogelijkheid kregen om aantekeningen te maken en vragen te stellen. 

Ook hebben we de doelenbomen systematiek die we in de programma’s en beleidsvelden hanteren doorgetrokken naar de paragraaf bedrijfsvoering om ook hierin effectiever te kunnen sturen op onze ambities, doelstellingen en uitvoeringsmaatregelen.

HRM & Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.106 | 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025

Terug naar navigatie - D.106 | 10% meer beeldende communicatie t.o.v. tekstuele, in intern- en extern gebruik voor 2025

Beeld is niet meer weg te denken in de interne en externe communicatie. Soms wordt tekst zelfs helemaal vervangen. Social media (Facebook, Twitter, You Tube, Vimeo, LinkedIn en Instagram) zijn populairder dan ooit en een groot deel van de inwoners is via deze platformen te bereiken. Een groot voordeel van social media is dat we zelf het verspreidingsgebied en de doelgroep kunnen bepalen. Dus gerichter kunnen focussen op een specifieke doelgroep. Ander voordeel is dat de inwoner snel kan reageren op een door ons gepost bericht, maar ook wij op berichten van anderen. Een snelle vorm van interactie. Social media kennen bepaalde voorwaarden: weinig tekst, veel beeld. Maar ook in de traditionele communicatiemiddelen, zoals onder meer de gemeentepagina, folders, brochures, beleidsnota’s zien we een verschuiving. Ook daarin worden nu veel vaker beelden in opgenomen of infografics waarbij in één oogopslag duidelijk wordt wat er bedoeld wordt.

D.107 | 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025

Terug naar navigatie - D.107 | 10% meer doelgroep specifiek communiceren via social media i.p.v. via traditionele middelen voor 2025

Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen gebruikers. Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden. Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Zo kan Facebook bijvoorbeeld meer gebruikt worden voor informatieve content en kan Instagram daarentegen meer speelser worden ingezet.
De gebruikers van onze social media kunnen we verdelen in verschillende typen gebruikers: zij die consumeren, zij die bijdragen en zij die creëren. Gebruikers binnen het type ‘consumeren’ zijn het minst actief. Gebruikers binnen het type ‘bijdragen’ zijn gebruikers die wel reageren op foto’s en video’s, artikelen of die bijdragen aan een discussie. Gebruikers binnen het type ‘creëren’ zijn actieve producenten van zoals foto’s, video’s, reviews of artikelen. Degenen die consumeren en bijdragen vormen onze hoofdmoot.
De inzet van social media draagt voor ons bij aan de communicatie naar de buitenwereld, onze inwoners. Onze doelgroep volgt ons niet voor niets. Ze hebben interesse in wat we doen, de producten en diensten die we leveren. Het is daarom belangrijk om precies datgene te delen waar de doelgroep op zit te wachten. Daarnaast kunnen de gebruikers op social mediakanalen ook contact opnemen als zij een vraag of klacht hebben. En natuurlijk is social media de plek om het allerlaatste nieuws te delen. Kortom een actievere inzet van social media stellen ons in staat meer doelgroepspecifiek te communiceren.  Het is de bedoeling om een contentstrategie te ontwikkelen voor met name Facebook, LinkedIn en Instagram.

D.108 | Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten

Terug naar navigatie - D.108 | Tweejaarlijks uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek met een toename in 2025 van gemiddelde score 7,5 naar 8 over de ondersteunende diensten

Dit onderzoek naar de tevredenheid van interne klanten houden de ondersteunende diensten (concernstaf en control, TIBF, TFIN, THRM & Ondersteuning, TICT en communicatie gezamenlijk. In 2018 is een gemiddelde score van rond de 7,5 gehaald met een aantal verbetersuggesties op onderdelen. Het betrof een nul-meting. Door periodiek dit onderzoek te herhalen kunnen we op onderdelen zien of de verbetermaatregelen in de beleving van onze klanten effect hebben en geldt de uitkomst als een 1 meting. Het is ambitieus om een groei met 0,5 punt te verwachten en tegelijk onze uitdaging. We zijn tevreden met het handhaven van de gemiddelde 7,5 en geslaagd bij het behalen van een 8,0.

D.109 | 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025

Terug naar navigatie - D.109 | 60% van de medewerkers maakt gebruik van de Waalwijk Academie in 2025

Elke medewerker van de gemeente Waalwijk beschikt over een account van de Waalwijk Academie. Hiermee hebben ze toegang tot e-learnings, quick-learnings (filmpjes en andere korte instructies) en allerlei workshops , seminars, et cetera via een opleidingskalender. Hieronder staat een overzicht van de laatste categorie vanaf de start tot nu toe (2018-2019-aug 2020).

D.110 | 30% van de medewerkers gebruikt een intern mobiliteitsinstrument (stage, detachering, HR marktplaats) in 2025

Terug naar navigatie - D.110 | 30% van de medewerkers gebruikt een intern mobiliteitsinstrument (stage, detachering, HR marktplaats) in 2025

We willen de inzetbaarheid van medewerkers bevorderen en hun talent maximaal benutten. Dit doen we door de inzet van allerlei mobiliteitsinstrumenten. Om hieraan een boost te geven hebben we een HR Marktplaats ingericht. Via interne werving van talent hebben we hiervoor twee recruiters beschikbaar; zij gaan projecten in de organisatie ophalen en matchen deze met het talent van onze medewerkers

D.111 | 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie vanaf 2022 en groei naar optimaal gebruik toolkit in 2025

Terug naar navigatie - D.111 | 75% actieve inzet van de Ynnovators voor meer innovatie in onze organisatie vanaf 2022 en groei naar optimaal gebruik toolkit in 2025

De methode Ynnovate hebben we als gevolg van Corona niet zo uitgebreid kunnen testen én invoeren als we van plan waren. Wél zijn er Ynnovators opgeleid en hebben we hiermee wat stappen gemaakt. Zo zijn de fysieke Ynnovate bijeenkomsten bijvoorbeeld omgebogen naar digitale sessies. Dit heeft extra tijd gekost. In 2023 gaan we hiermee door en worden ook nog andere manieren van werken of procesbegeleidingstools ontwikkeld. Zodat we over een goede toolkit kunnen beschikken om de ontwikkel- en innovatiekracht van Waalwijk te vergroten.

Rechtmatigheidsverantwoording 2023 College van B&W

Algemene toelichting

Terug naar navigatie - Algemene toelichting

Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording door het college van burgemeester en wethouders  is een minder omvattend begrip, want er bestaat dan een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet immers worden verantwoord dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Het gaat om de financiële beheershandelingen.

Het streven was dat over het verantwoordingsjaar 2021 het College van burgemeester en wethouders, in plaats van de externe accountant,  voor het eerst een rechtmatigheidsverklaring zou moeten afgeven. Met deze verklaring zou het college aangeven in hoeverre de in de jaarrekening 2021 verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit houdt in dat deze in overeenstemming zijn met door de gemeenteraad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Deze verantwoording betreft de rechtmatige uitvoering van de taken en omvat het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium bij de desbetreffende financiële beheershandelingen en transacties.

Het wetstraject om dit te regelen is echter diverse keren opgeschort, waardoor het college van burgemeester en wethouders over het verantwoordingsjaar 2023 voor de eerste keer de rechtmatigheid toetst en hierover een verklaring afgeeft. In 2021 en 2022 wordt, in overleg met de accountant, als pilot reeds een rechtmatigheidsverantwoording door het college van burgemeester en wethouders afgelegd en opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Belangrijke punten in 2023 zullen zijn:

  • het college van burgemeester en wethouders zal de verantwoordingsgrenzen voor de jaarrekeningcontrole 2023 ter besluitvorming moeten voorleggen aan de gemeenteraad (tot en met 2022 door de externe accountant);
  • de "control"organisatie van de gemeente Waalwijk wordt in 2022/2023 verder geoptimaliseerd, o.a. door de afbakening van 1e, 2e en 3e lijn verder door te ontwikkelen (lijnmanager is en blijft verantwoordelijk voor de goede beheersing van de eigen processen), frauderisicobeheersing wordt als nieuwe taak doorontwikkeld en de registratie van (financiële) onrechtmatigheden en frauderisico wordt centraal georganiseerd binnen de Concernstaf;
  • de beoordeling van het al dan niet onrechtmatig zijn van bepaalde financiële beheershandelingen dient transparant te zijn (soort richtlijn bepalen).

Gedragscode integer handelen

Algemene toelichting

Terug naar navigatie - Algemene toelichting

Hieronder wordt kort aangegeven op welke wijze de gedragscode integer handelen wordt toegepast.

Belangenverstrengeling en aanbesteding
Jaarlijks wordt er een opgave gedaan van financiële belangen van de bestuurders en indien die er zijn geplaatst op de website van Waalwijk. Binnen het college wordt open en transparant gesproken over mogelijke ‘gevoelige’ samenwerkingsrelaties en dan worden er passende besluiten op genomen om iedere schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan.

Nevenfuncties
Het onderwerp nevenfuncties wordt indien aan de orde besproken in het college en een overzicht van nevenfuncties wordt openbaar gemaakt op de website.

Informatie
Binnen het college worden vertrouwelijke stukken en thema’s ook vertrouwelijk gehouden. De agenda is hier ook op ingericht. Bij twijfel worden hier expliciete afspraken over gemaakt.

Geschenken en giften
Bestuurders zijn bekend met de regeling. Alle geschenken en giften worden door het secretariaat per bestuurder geregistreerd ongeacht de waarde die het betreft. Een overzicht van de geschenken en giften wordt jaarlijks in de jaarrekening opgenomen. 

Uitgaven en declaraties
Bestuurders zijn bekend met de regels. Via het secretariaat worden de declaraties ingediend en vervolgens gecontroleerd door HRM en geaccordeerd door de algemeen directeur. Een overzicht van de declaraties worden periodiek openbaar gemaakt via de website.

Kosten voor representatie worden eveneens gedeclareerd en via het secretariaat ingediend. Na akkoord van de algemeen directeur wordt een overzicht jaarlijks op de website openbaar gemaakt.

Gemeentelijke voorzieningen
Bestuurders hebben een bruikleenovereenkomst gesloten voor het zakelijk gebruik van gemeentelijke voorzieningen.

Reizen buitenland
Bestuurders zijn bekend met de regeling.

Integriteitstoets
De integriteitstoets vindt plaats voor alle bestuurders.